Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i midten av 20 årene og har de 3 siste årene jobbet fulltid. Jeg trives i jobben, og får virkelig brukt utdanningen min. Likevel kjenner jeg at en 8-4 jobb i midten av 20 årene ødelegger meg. Jeg føler jeg ikke får tid til de aktivitetene som faktisk gir meg livsglede og mening. 

Jeg vurderer å få meg en turnusjobb eller deltidsstilling. Jeg har også tenkt på å ta videreutdannelse. Mest frister det å si opp jobben nå og satse på å få en stilling (ikke 8-4!!) iløpet av de neste månedene.
Ellers har jeg tenkt på å si opp nå, som da vil si at jeg er ferdig i mars. For å så studere i august, og i mellomtiden ta vakter på en tidligere arbeidsplass. 

Har noen vært i lignende situasjon? Kom gjerne med tips og råd til en forvirra dame i midten av 20 årene. 

Anonymkode: cbb70...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takler heller ikke A4-arbeidstider. Jobber kveld og natt så mye jeg kan. Turnus er best for min del. 

Anonymkode: 683ba...3ba

• Liker 6
Skrevet

Hva med offshore? To uker på, fire uker av, god lønn. 

Anonymkode: 13a64...63b

• Liker 3
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei! Jeg er i midten av 20 årene og har de 3 siste årene jobbet fulltid. Jeg trives i jobben, og får virkelig brukt utdanningen min. Likevel kjenner jeg at en 8-4 jobb i midten av 20 årene ødelegger meg. Jeg føler jeg ikke får tid til de aktivitetene som faktisk gir meg livsglede og mening. 

Jeg vurderer å få meg en turnusjobb eller deltidsstilling. Jeg har også tenkt på å ta videreutdannelse. Mest frister det å si opp jobben nå og satse på å få en stilling (ikke 8-4!!) iløpet av de neste månedene.
Ellers har jeg tenkt på å si opp nå, som da vil si at jeg er ferdig i mars. For å så studere i august, og i mellomtiden ta vakter på en tidligere arbeidsplass. 

Har noen vært i lignende situasjon? Kom gjerne med tips og råd til en forvirra dame i midten av 20 årene. 

Eh, ser ikke helt denne, jobber selv 8-16, da legger man seg 23.00 - 00.00, bruker 2 timer på transport til og fra arbeide, dette gir jo mange timer til aktivitet , middag og hygge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Til 4 eller 16.00?

Anonymkode: 9cc9f...f7e

Skrevet

Jeg har hatt 07:00-15:00-jobber. Det er en gledesløs tilværelse. Jeg jobber gjerne kveld, helg og helligdag.

For ikke å nevne at ALLE andre i "nødvendige"* tjenester også jobber i dette tidsrommet. Det betyr:

- Kø til/fra jobb

- Må ta fri fra jobb for å få utført ting

- Eventuelt ta ting hos dem kanskje - tro det eller ei! - har åpnet på lørdag. Men DA skal alle andre som også jobber 08:00-16:00, man-fre også gjøre det samme = kø og kaos 🤮

*frisør, hudpleie, bank, NAV, biltjenester, og vel, alt, unntatt butikk og varehandel

• Liker 6
Skrevet

Mener såklart 8-16😊

• Liker 1
Skrevet

Vi kan godt bytte! Er drittlei turnus!

• Liker 1
Skrevet
Anonym373 skrev (5 minutter siden):

Eh, ser ikke helt denne, jobber selv 8-16, da legger man seg 23.00 - 00.00, bruker 2 timer på transport til og fra arbeide, dette gir jo mange timer til aktivitet , middag og hygge.

Er vel kanskje at dette blir en utrolig forutsigbar og intetsigende tilværelse, der man er en del av rotteracet. Du kan se fortvilelsen i øynene på de andre som også jobber 08:00-16:00. Hvis man heller liker å legge seg 02:00, blir det vanskelig å kombinere med en traust jobb der man skal møte opp kl 08:00. Eller hvis man til og med er mannevond før klokka bikker 10, spiller det ingen rolle, for her begynner man 08:00.

Er en del tråder som blir opprettet her, der TS vil ha hva som helst, så lenge han/hun kan jobbe på kontor, 08:00-16:00, mandag-fredag, fri røde dager. Men men, folk vil ha stabilitet (kjedsomhet). Derfor vil samfunnets kritiske (og mindre kritiske) tjenester bare være tilgjengelig 08:00-16:00. 🤮

• Liker 4
Skrevet
Ginavn skrev (25 minutter siden):

Jeg har hatt 07:00-15:00-jobber. Det er en gledesløs tilværelse. Jeg jobber gjerne kveld, helg og helligdag.

For ikke å nevne at ALLE andre i "nødvendige"* tjenester også jobber i dette tidsrommet. Det betyr:

- Kø til/fra jobb

- Må ta fri fra jobb for å få utført ting

- Eventuelt ta ting hos dem kanskje - tro det eller ei! - har åpnet på lørdag. Men DA skal alle andre som også jobber 08:00-16:00, man-fre også gjøre det samme = kø og kaos 🤮

*frisør, hudpleie, bank, NAV, biltjenester, og vel, alt, unntatt butikk og varehandel

Jeg er lei skift , kommer aldri helt inn i et optimal døgnrytmer og savner familien min på sen uka

Digg med jobb som er forutsigbart , og fritid med variable aktiviteter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lei skift , kommer aldri helt inn i et optimal døgnrytmer og savner familien min på sen uka

Dette!

Skrevet

Jeg har jobbet skift da jeg jobbet i butikk og syntes det var grusomt. Jobbet mye kveld og helger så var som regel på jobb når det var noe sosialt (før korona). Kunne ikke være med på kjekke ting i helgene fordi jeg var på jobb. Jobbet tre av fire fredagskvelder og annenhver lørdag så hadde ikke helg lenger.

Jeg er typen som bare venter på å gå på jobb når jeg jobber sent, så fikk aldri gjort noe vettugt da jeg hadde ettermiddags/kveldsvakt uansett. Godt å sove ut var det eneste.

Nå har jeg 8-16 jobb med fleksitid og jeg synes det er helt fantastisk. Jobber mye hjemmefra så jeg kan fint gjøre ærend på dagtid (lege, tannlegetime osv) og så heller jobbe det inn etterpå. Reiser jeg på kontoret så velger jeg å starte så tidlig at jeg kan reise hjem før den verste rushtrafikken begynner og har da hele ettermiddagen/kvelden som fritid - pluss alle helger. Luksus i forhold til skiftarbeid!

• Liker 7
Gjest Anonym373
Skrevet

Dere som klager over at man må ta fri for å gjøre ting, nei bruk egenmelding, alle fortjener å bruke en 3 dager av og til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet skift da jeg jobbet i butikk og syntes det var grusomt. Jobbet mye kveld og helger så var som regel på jobb når det var noe sosialt (før korona). Kunne ikke være med på kjekke ting i helgene fordi jeg var på jobb. Jobbet tre av fire fredagskvelder og annenhver lørdag så hadde ikke helg lenger.

Jeg er typen som bare venter på å gå på jobb når jeg jobber sent, så fikk aldri gjort noe vettugt da jeg hadde ettermiddags/kveldsvakt uansett. Godt å sove ut var det eneste.

Nå har jeg 8-16 jobb med fleksitid og jeg synes det er helt fantastisk. Jobber mye hjemmefra så jeg kan fint gjøre ærend på dagtid (lege, tannlegetime osv) og så heller jobbe det inn etterpå. Reiser jeg på kontoret så velger jeg å starte så tidlig at jeg kan reise hjem før den verste rushtrafikken begynner og har da hele ettermiddagen/kvelden som fritid - pluss alle helger. Luksus i forhold til skiftarbeid!

Jo, å gå glipp av sosiale ting er så klart en ulempe med å bare jobbe kveld og/eller helg.

Men likevel, de jobbene jeg hadde med arbeidstid 07:00-15:00 hadde ingen mulighet for fleksitid/hjemmekontor. Så livet ville vært like skit uansett

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Digg med jobb som er forutsigbart , og fritid med variable aktiviteter.

Greia er at samfunnet er lagt opp for 08:00-16:00 mandag til fredag. Liker du det ikke, er det synd for deg (vel, meg). Man er en jævla særing om man vil jobbe på søndag. Og jo, merker det med kjæresten, for han er en 08:00-16:00-tilhenger

• Liker 1
Skrevet

Har du lang reisevei? Kan du ha noe fleksitid på jobben? Hva gjør du mellom klokka 16 - 22? Hvis du er frisk og normalt god til å planlegge bør det være gode muligheter til å ha det fint med 8-16 jobb. Hvilke aktiviteter er det du føler at du ikke har tid til? 

Anonymkode: 1a7b0...2f7

Skrevet

Hva jobber du med, da? Hvilke muligheter har du til å få andre arbeidstider? Kan du få ny jobb i samme bransje, eller må du ta ny utdanning?

Jeg dør litt innvendig av 8-16... Hater kø, hater å måtte mase med å gå på butikken og lage mat etter jobb, hater å føle at jeg sløser vekk tid foran TV'en på kvelden, hater å måtte gjøre alt av husarbeid i helgene. Mest av alt hater jeg fellesferien: Ha fri nøyktig samtidig som alle andre, flybilletter og hotell er svinedyrt, kø på veiene, bare mas.

Nei takk... Jeg jobber rotasjon og er fornøyd med det. Får utnyttet fritiden mye bedre. Jeg kan være tre uker på hytta om jeg vil, eller reise til varmere strøk når det er som mørkest og tristest hjemme.

• Liker 2
Skrevet
Anonym373 skrev (10 minutter siden):

Dere som klager over at man må ta fri for å gjøre ting, nei bruk egenmelding, alle fortjener å bruke en 3 dager av og til.

Er det så mange ansatte på din jobb at det spiller ingen rolle om du ligger hjemme og later som en er syk ? 
Der jeg jobber blir det mere arbeid på de andre  om en er syk, og dårlig arbeidsmoral blir lett gjennomskuet 

Anonymkode: 9600d...d55

• Liker 5
Skrevet

CBE2D826-368F-4A57-89EB-C9AB8981FDCD.thumb.jpeg.23793733469bb40b32fbab4fecc14372.jpeg

Anonymkode: 53bd5...72a

• Liker 7
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det så mange ansatte på din jobb at det spiller ingen rolle om du ligger hjemme og later som en er syk ? 
Der jeg jobber blir det mere arbeid på de andre  om en er syk, og dårlig arbeidsmoral blir lett gjennomskuet 

Anonymkode: 9600d...d55

De  andre har sikker tatt en spansken av og til.

Skrevet

Trives best med 8-16. Prøvd turnuslivet i ti år, funker ikke for meg! Alt sosiale utgår fordi man jobber akkurat da. Bryllup? Arbeidshelg. Konfirmasjon? Arbeidshelg. 

Anonymkode: 90a8e...819

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...