Gå til innhold

Bør jeg ha eget bad og kjøkken eller dele med andre i studentbolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør jeg ha eget bad og kjøkken eller dele med andre i studentbolig?

Noen erfaringer? Er det verdt å betale ekstra for dette?

Noen boliger har eget bad, men ikke eget kjøkken. Er disse mer ideele?

Anonymkode: 4c2bf...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på om du har pengene eller ikke, og hva du liker selv. Jeg hadde lite penger og delte alt. Hvis du har vanskelig for å bli kjent med folk er det bra å dele - blir tvungen sosialisering. Under korona har det sikkert vært fint å ha noen det er lov å være sammen med.

Anonymkode: a430f...936

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk å i det minste ha eget bad, og betalte gjerne litt mer for å få det. Eget kjøkken høres bedre ut på papiret enn i virkeligheten er min erfaring. Jeg vil heller dele et funksjonelt kjøkken enn å ha eget hybelkjøkken der det ikke er mulig å steke en pizza og du kan bare glemme en ordentlig fryseskuff.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo helt an på om du har pengene eller ikke, og hva du liker selv. Jeg hadde lite penger og delte alt. Hvis du har vanskelig for å bli kjent med folk er det bra å dele - blir tvungen sosialisering. Under korona har det sikkert vært fint å ha noen det er lov å være sammen med.

Anonymkode: a430f...936

Jeg er ikke noe rik og har levd sparsommelig helt siden jeg var liten, men er villig til å bruke ekstra penger dersom å dele bad og/eller kjøkken med andre blir et stort problem. Jeg kommer nok ikke til å klare meg med budsjettet fra lånekassen alene, men jeg skal ha deltidsjobb, så det går nok fint. Men spørsmålet er om det er verdt å betale ekstra for å slippe å dele, om det er verdt de ekstra pengene.

Både ja og nei om jeg har vanskelig for å bli kjent med folk. Hvis folk er interessert i å bli kjent med meg, så går det veldig fort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget bad er viktig for meg, så jeg hadde ihvertfall prøvd å finne ett sted med det. Kjøkken kunne jeg godt ha delt med andre.

Anonymkode: 12df6...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte bodde jeg i kollektiv. Delte både bad og kjøkken. Av og til litt kø på badet, men det gikk fint. Hyggelig med felles kjøkken. En av mine tidligere kollektivsamboere kommer på nyttårsfest her i dag.

Jeg hadde brukt pengene mine på andre ting.

Anonymkode: d030c...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så glad i å være sosial 24/7, så for min del var det ikke noe særlig å dele bad og kjøkken. Var deilig når jeg endelig fikk med eget bad og kjøkken. Kan aldri tenke meg å dele igjen. Men folk er forskjellige og andre elsker å dele kjøkken. 

Anonymkode: 4052b...12d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eget bad, men deler kjøkken. Kan ikke vente med å få meg hybel med eget kjøkken også. Jeg er ikke særlig sosial i utgangspunktet, og sover blant annet lett i tillegg til noen andre problemer. Jeg blir gal av folk som ikke klarer være rolige og er i fellesarealer og bråker midt på natta... 

Men for de som da bråker om natta ser jo ut til å ha det veldig gøy i kollektivsituasjonen, så det kommer vel an på hvaslags person du er selv. 

Anonymkode: 3c5bd...35f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget bad et et must. Det er så mange folk med dårlig hygiene der ute. 

Anonymkode: 3688a...d09

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde helt klart betalt litt ekstra for å ha eget bad. Det er så mange som ikke skjønner at de må vaske

Anonymkode: 5de3e...7f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange skal du evt dele kjøkken med?

Bodde ca et halvt år i studenthybel hvor vi var 9 som delte kjøkken, (men hadde eget bad) det var helt forferdelig. Forsvant mat. Alltid rot, oppvask, uhygienisk.

Fikk heldigvis plass i bedre studenthybel hvor det var bare 4 enheter. Og flaks med at de 3 andre var ok personer. Der delte vi både kjøkken og bad + toalett. Det var langt å foretrekke for min del. Kunne lage mat igjen.

Anonymkode: 802c4...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I private kollektiv er man gjerne bare tre, fire personer og man flytter ofte sammen med folk man har blitt kjent med på studiet (eller i allerede etablerte kollektiv). Da er det helt fint å dele bad og kjøkken, det kan være både sosialt og hyggelig (selv om det kan bo griser det og). På studenthyblene ville jeg betalt for å ha eget bad, der er det stor gjennomfart og mye ymse. Kjøkkenet kan være en hyggelig fellesarena, som gjør det lettere å bli kjent med andre studenter.

Når det er sagt, folk er forskjellige. Jeg kjenner flere som har bodd på f.eks. Blindern studenthjem i flere år og elsket det.

Anonymkode: 7ea0e...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg ihvertfall ikke et stort kollektiv. Bodde i ett hvor jeg ikke orket alt rot og dårlig hygiene på kjøkkenet. Badene var faktisk helt ok. Neste kollektiv det samme, så min erfaring er at det er kjøkken som blir problem. Matrester, rot og flekker. For ikke å snakke om ekle kluter. 

Så velg et lite med to, tre andre studenter. Da blir det stort sett lettere på alle måter, og det er klart det er billigere å leie med felles bad og kjøkken. Gikk veldig fint da jeg bodde i et mindre. Vi var fire som delte. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt klart eget bad og kjøkken. Jeg prøvde å dele kjøkken med tre andre, det gikk dårlig! Har aldri vært borti så grisete folk. Dette var et av SiO’s studenthus. Nå har jeg egen kjøkkenkrok og bad, og stortrives. Verdt hver krone! 

Anonymkode: 3c8d6...f37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå sitter jeg litt og vurderer fram og tilbake…

Føler det er litt delte meninger om dette med delt bad og kjøkken

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Klart det er delte meninger, du må selv ta valget basert på egne preferanser.

Anonymkode: 7654e...0b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Klart det er delte meninger, folk er jo forskjellige og har bodd på forskjellige steder sammen med forskjellige folk. Hadde begynt med å dele siden det er billigere, mer sosialt og gjerne enklere å få, går det bra så er det fint. Hvis du ikke liker det kan du flytte når du har jobb på plass og har orientert deg litt, eller så kan du flytte sammen med noen du har blitt kjent med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del var det viktig med eget bad og kjøkken. Det var så fint å ha et sted jeg kunne trekke meg tilbake til og være helt alene. Aldri kø til hverken bad eller kjøkken, aldri bråk, aldri andres rot eller skitt, aldri konflikter om hvordan ting skulle gjøres. Studiet jeg gikk på var veldig krevende og krevde mye oppmøte på universitetet. Hadde jeg gått på et studium som var enklere og/eller kun hadde forelesning et par dager i uken ville jeg kanskje satt pris på å bo sammen med noen i kollektiv/studenthybel. 

Jeg bodde i studentbolig (flere ulike), men i motsetning til det en over her skrev, så hadde jeg både fullverdig komfyr og kjøleskap med ordentlig fryser. Hadde også egen vaskemaskin på badet 👍

Anonymkode: dc6a7...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg kunnet velge den gangen for veldig lenge siden, hadde jeg villet ha et eget bad. Vi var 4 stk som delte bad. Ble alltid dårlig tid. Kjøkken var ikke så nøye, med lite penger var det ikke de store rettene som ble laget.

Samtidig når jeg ser tilbake var det verdt all irritasjon rundt det å dele. Forskjellige mennesker blir gode historier. Et noe med sjarmen ved å være student og bo hjemmefra. Noen er fortsatt mine beste venner, og noen var så forskjellige fra meg at det bare gikk å bo sammen. Tror nok irritasjon gikk begge veier. 

Anonymkode: 73d88...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

ts

Jeg kunne nok aldri klart å dele bad og kjøkken med "fremmede". Hadde helt klart betalt ekstra for å unngå det. Men det kommer ann på hva slags standarder du har da, og hva slags type menneske du er. Jeg er ekstremt opptatt av hygiene og renslighet, og ikke minst privatliv. Å kunne bruke badet så lenge jeg ønsker osv, ikke bekymre meg for andres møkk osv. Og jeg hadde blitt temmelig sliten av å vaske opp etter folk, eller mase om slikt hele tiden. 

Hvis jeg var nødt til velge, så hadde jeg heller valgt felles kjøkken enn felles bad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...