Gå til innhold

Barn og selskapsklær på jul/ nyttår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på hvor mye ander blander seg i hva barna har på seg på jul/ nyttår? Tenker på større barn, i 11 årsalderen. 

Anonymkode: 5def1...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurte på hvor mye ander blander seg i hva barna har på seg på jul/ nyttår? Tenker på større barn, i 11 årsalderen. 

Ser jo helst at de har på noe relativt pent hvis vi skal/har selskap. Men tvinger dem ikke. 

Anonymkode: 21a15...915

• Liker 2
Skrevet

Må pynte seg

Anonymkode: 8c126...2cd

• Liker 4
Skrevet

Her får 10-åringen velge selv, ble julepysj begge dager. Vi er hjemme uten besøk. Hadde vi hatt eller dratt i selskap måtte han hatt penklær.

Anonymkode: 5e239...b33

Gjest rampenissen72
Skrevet

Legger meg ikke borti hva de har på seg nei. De vet alle andre sikkert har pynta seg, men vil de ha på joggebukse og slitt t-skjorte - kjør på. 

Livet er for kort til å lage dårlig stemning over klær. 

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser jo helst at de har på noe relativt pent hvis vi skal/har selskap. Men tvinger dem ikke. 

Anonymkode: 21a15...915

Bra. Alt for mange foreldre tvinger barna sine til å sitte stivpyntet i gørr kjedlige selskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

her har han på seg olabukse, vest og skjorte, han vil det selv :)

Anonymkode: 61111...9c6

Skrevet

Nå er barna mine eldre enn 11, men de har måttet pynte seg når vi skal i selskap/skal ha gjester hjemme. Jenta har alltid elsket å pynte seg, så hun griper enhver anledning. Gutten syns det kan være et pes, men vi har inngått kompromisser. Han har feks hatt svart finbukse/svart dongeribukse og skjorte, eller en fin genser. Har ikke presset på med slips eller dress, sistnevnte bare i konfirmasjon/bryllup da. Det har ikke alltid vært en krangel om pynting. Jeg syns de skal oppleve forskjell på 'hverdag og fest', og ser det som en del av oppdragelsen. Jeg vil ikke at de som voksne skal oppleve at folk himler med øynene og ser de som lite respektfulle fordi de ikke forstår at det er uhøflig å stille i barnedåp i joggebukse. 

Det som har hjulpet, er at familien min alltid har gitt også sønnen  komplimenter for hårfrisyrer/antrekk og ikke bare til jentene i familien (som jo fort kan skje pga søte kjoler og avanserte flettefrisyrer)

• Liker 7
Skrevet
rampenissen72 skrev (37 minutter siden):

Bra. Alt for mange foreldre tvinger barna sine til å sitte stivpyntet i gørr kjedlige selskap. 

Hva er så bra med å la barna ikke lære seg at det er kleskoder. Vi ser jo hvem som ikke har lært det når de blir voksne. Da er det bare pinlig i enkelte sammenhenger.

• Liker 9
Skrevet

Skal vi bort så er det kleskode og like greit å lære det fra de er små at i ulike settinger forventes ulike klær. Selv om det bare er foreldre og barn hjemme idag så pynter vi oss, og hadde vi dratt i selskap så hadde vi pyntet oss. Bordet i dag blir også skikkelig pyntet. Eldstemann har ikke alltid gjort det frivillig, men synes det er kult når han og kompisgjengen har kledd seg opp, så det blir dress og slips idag. Ungene går helst i løse myke bukser og hettegensere til vanlig.

Klær er for meg en del av oppdragelsen og at ungene tidlig skal forstå at ting ikke kun kretser rundt de men at de er del av noe og at alle rundt har forventninger til mye.  Ungene mine er laaaangt fra perfekte ute blant folk, de krangler gjerne åpenlyst og skjuler ikke misnøye, men de er jo ikke voksne enda. 

Anonymkode: 38245...d43

• Liker 8
Skrevet

Ser raskt de barna som ikke aksepterer kleskoder, matservering eller generelle regler…. 

Anonymkode: 8b826...d55

• Liker 4
Skrevet

En pynter seg til fest. Da går en ikke i jeans og t-skjorte om kleskoden tilsier noe annet. 

Anonymkode: ff542...e52

• Liker 7
Skrevet

I jule og nyttår selskap får det ha på hva de selv vil, er 9 og 11

Anonymkode: 789f2...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...