Gå til innhold

Når man er frivillig singel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har noen det så vanskelig med å akseptere, at det finnes mennesker som er frivillig single?

Anonymkode: 46f14...f74

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Men min far, min mor, min bestemor, min tante, min søster, mine kolleger og et par av mine venner har åpenbare problemer med å forstå hvorfor jeg ikke gidder å svi av mine beste år på å leve i forholdfangenskap.

Anonymkode: 40225...a56

• Liker 14
Skrevet

Det lurer jeg på og. Det finnes folk som bare har bestemt seg for å ikke like evig single mennesker. Lurer på hvilke fordommer de har. 

Anonymkode: 74452...184

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det handler mye om at frivilligheten ofte ikke fremstår så reel og at det veldig ofte når en graver litt dypere viser seg at den består i at en har blitt skuffet, ikke finner noen, er desillusjonert eller av andre grunner har "gitt opp" forhold fremfor at en egentlig ønsker å være enslig og ikke finne en å elske. 

• Liker 4
Skrevet

Det er bare uselvstendige tusseladder som tenker sånn, like greit å vende det døve øret til.

Anonymkode: 0ffe6...972

• Liker 5
Skrevet
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det handler mye om at frivilligheten ofte ikke fremstår så reel og at det veldig ofte når en graver litt dypere viser seg at den består i at en har blitt skuffet, ikke finner noen, er desillusjonert eller av andre grunner har "gitt opp" forhold fremfor at en egentlig ønsker å være enslig og ikke finne en å elske. 

Men hva er problemet med det? Dette er jo ikke noe som råker andre enn personen det gjelder selv. 

Anonymkode: de906...218

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva er problemet med det? Dette er jo ikke noe som råker andre enn personen det gjelder selv. 

Hvem sier at det er et problem? 

• Liker 2
Gjest BrittEkeberg
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (11 minutter siden):

Hva med de som aldri prøver å "finne" den rette fordi de ikke har lyst og fordi de veit at de trives best i eget selskap? Jeg visste da jeg gikk i barnehagen at jeg ikke ville ha barn og at jeg ikke ville gifte meg. Som voksen har jeg ikke lyst på barn, ikke problemene en mann byr på og jeg trives med meg selv og dyrene mine. Jeg lever slik jeg vil, ikke slik samfunnet sier jeg skal leve. 

Endret av BrittEkeberg
Skrevet
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Det største problemet frivillig single har er det du beskriver her, at folk tror du lyver. Og uansett hva du begrunner og argumenterer med, så kommer alltid dette i retur: At egentlig er det ufrivillig, men ingen vil ha deg, eller du er skadet av tidligere erfaringer. Så, hva skal til for at du skal tro på at noen velger singletilværelsen?

• Liker 11
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Det største problemet frivillig single har er det du beskriver her, at folk tror du lyver. Og uansett hva du begrunner og argumenterer med, så kommer alltid dette i retur: At egentlig er det ufrivillig, men ingen vil ha deg, eller du er skadet av tidligere erfaringer. Så, hva skal til for at du skal tro på at noen velger singletilværelsen?

Nettopp. Når folk spør meg om det, så kan jeg bare svare ærlig og si at jeg har ingen erfaringer med forhold og har aldri prøvd å lete, fordi det interreserer meg ikke. Men fortsatt så forstår de det ikke 🤷

• Liker 4
Skrevet

Lurer jeg også på. Har opplevd de som blir sur for jeg ikke vil i noe seriøst forhold. Skjønner det ikke.

For noen kan det kanskje være at de ikke liker å se at folk trives som singel fordi de ikke liker å være singel selv? Nei jeg vet ikke jeg. 

Skrevet
herzeleid skrev (11 minutter siden):

Hvem sier at det er et problem? 

Spør de som har vansker for å akseptere at noen er frivillig single. Uansett hva årsaken er så er det jo i utgangspunktet frivillig. Jeg vil ikke ha kjæreste fordi jeg syns menn er drittsekker, men det er jo et valg jeg tar, og dermed frivillig. 

• Liker 2
Skrevet

Nettopp. Når folk spør meg om det, så kan jeg bare svare ærlig og si at jeg har ingen erfaringer med forhold og har aldri prøvd å lete, fordi det interreserer meg ikke. Men fortsatt så forstår de det ikke 🤷

Jeg tror det handler om at folk flest tenker ut fra seg selv og sine holdninger, tanker og ønsker. Hvis man selv er i et godt forhold, eller ønsker seg en partner, er det vanskelig å forestille seg at andre ikke ønsker det samme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har møtt noen som synes det er vanskelig å akseptere at jeg ikke vil ha barn, men ikke så mange som graver i hvorfor jeg ikke har kjæreste.

Kanskje jeg skal ta det som en fornærmelse? :fnise:

Neida.. jeg tror bare folk ser på meg som veldig selvstendig, eller ikke interessert i parforhold. Og det er nok av menn i livet mitt, så det skal ikke stå på det. Jeg lever et singelliv som jeg er glad i, og det tror jeg folk ser.

Men har jo møtt noen som stiller seg helt uforstående til det, og noen (menn) som har mer eller mindre kjeftet på meg for at samboerskap og barn ikke er en fremtid jeg ønsker. 

Anonymkode: c1e2f...586

• Liker 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det handler om at folk flest tenker ut fra seg selv og sine holdninger, tanker og ønsker. Hvis man selv er i et godt forhold, eller ønsker seg en partner, er det vanskelig å forestille seg at andre ikke ønsker det samme. 

Det er sant, men det er jo litt rart å ikke ha noen forståelse for at folk er forskjellige og ønsker derfor forskjellige ting. 

• Liker 4
Skrevet

For mange er det vanskelig å forestille seg at det finnes folk der ute som har andre preferanser og ønsker i livet enn de har selv, og partner (og barn) er en av de store tingene samfunnet forteller og forventer at "alle" skal og vil ha. Det er jo heller ikke så lenge siden det å ikke ha en partner (særlig for kvinner) var et helt reelt problem - når min gamle bestemor var bekymret for min singelstatus la hun mye mer i det enn jeg gjør.

• Liker 4
Skrevet
BrittEkeberg skrev (7 minutter siden):

Hva med de som aldri prøver å "finne" den rette fordi de ikke har lyst og fordi de veit at de trives best i eget selskap? Jeg visste da jeg gikk i barnehagen at jeg ikke ville ha barn og at jeg ikke ville gifte meg. Som voksen har jeg ikke lyst på barn, ikke problemene en mann byr på og jeg trives med meg selv og dyrene mine. Jeg lever slik jeg vil, ikke slik samfunnet sier jeg skal leve. 

Ja hva med dem? Jeg tviler ikke på at det finnes de som genuint ønsker å være enslige. Det jeg sier er at det virker som en gode del av selvutnevnte frivillig enslige kan sorteres inn i gruppen jeg nevnte over. 

Era Vulgaris skrev (5 minutter siden):

Jeg tror kanskje folk like gjerne tror at en lurer eller prøver å overbevise seg selv. Det er nok ikke så veldig annerledes fra andre som tilhører en minoritet med preferanser som skiller seg radikalt fra resten, der en ikke nødvendigvis tar den mest beleilige/behagelige forklaringen for god fisk helt umiddelbart. Særlig ikke når en har sett at den ofte viser seg å ikke holde vann. 

Spør de som har vansker for å akseptere at noen er frivillig single.

Gitt at det er du som stiller spørsmålet tror jeg at jeg overlater det til deg :)

Sitat

Uansett hva årsaken er så er det jo i utgangspunktet frivillig. Jeg vil ikke ha kjæreste fordi jeg syns menn er drittsekker, men det er jo et valg jeg tar, og dermed frivillig. 

Det er her jeg tenker vi har et interessant skille:

1. De som ønsker å være alene fordi de foretrekker ensligheten

2. De som er alene på grunn av antipatier eller dårlige erfaringer. Som @Era Vulgaris definerte dem over:"...egentlig er det ufrivillig, men ingen vil ha deg, eller du er skadet av tidligere erfaringer"

Jeg tror det er hensiktsmessig å skille mellom disse gruppene. 

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Ja hva med dem? Jeg tviler ikke på at det finnes de som genuint ønsker å være enslige. Det jeg sier er at det virker som en gode del av selvutnevnte frivillig enslige kan sorteres inn i gruppen jeg nevnte over. 

Jeg tror kanskje folk like gjerne tror at en lurer eller prøver å overbevise seg selv. Det er nok ikke så veldig annerledes fra andre som tilhører en minoritet med preferanser som skiller seg radikalt fra resten, der en ikke nødvendigvis tar den mest beleilige/behagelige forklaringen for god fisk helt umiddelbart. Særlig ikke når en har sett at den ofte viser seg å ikke holde vann. 

Gitt at det er du som stiller spørsmålet tror jeg at jeg overlater det til deg :)

Det er her jeg tenker vi har et interessant skille:

1. De som ønsker å være alene fordi de foretrekker ensligheten

2. De som er alene på grunn av antipatier eller dårlige erfaringer. Som @Era Vulgaris definerte dem over:"...egentlig er det ufrivillig, men ingen vil ha deg, eller du er skadet av tidligere erfaringer"

Jeg tror det er hensiktsmessig å skille mellom disse gruppene. 

Så svaret ditt på mitt spørsmål, er at ingenting noen sier kan overbevise deg om at man ønsker å være single? Er du så mistroisk til alle mennesker, eller gjelder det bare de som er frivillig single? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg trives best alene, oppsøker ikke apper som tinder og lignende. Jeg har en friend with benefit, men det er veldig uhøytidelig. Får svært få spørsmål fra venner og familie, kun svigerinna mi kan mase litt. 

Anonymkode: 907e0...602

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor har noen det så vanskelig med å akseptere, at det finnes mennesker som er frivillig single?

Anonymkode: 46f14...f74

Det finnes IKKE frivillige single. Da er vanskelig å akseptere noe som ikke finnes.

Anonymkode: 020a2...a85

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...