Gå til innhold

Muslimene har full respekt for min matsykdom og allergier, men ikke nordmennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har cøliaki, så kan ikke få i meg gluten, og jeg har også allergi for hvete og melkeprotein. 

Jeg jobber på et sykehjem og her er det mange muslimer, og de respekterte med en gang at jeg ikke kunne spise dette. Husker de hadde lagd en rett som jeg kunne spise, og det var så godt. 

Sjefen min, derimot, er norsk, og hun forstår ikke dette. En gang noen på jobben hadde lagd mat var det gluten eller melkeprodukter i alt, og sjefen sa "da blir det mer på oss" så lagde hun kodelyder og da "sikker på at du ikke vil ha, det er så godt" og virkelig koste seg med maten. 

En gang jeg skulle på kafé, var det ikke noe jeg kunne spise der, og en venninne av meg hadde kjøpt hvetebakst og satt og koste seg og gne det inn "mmm, mmmm, sikker på at du ikke vil ha? Det er sååå godt!" 

Vel, jeg har vel ikke noe annet valg enn å avstå? 

Kjenner jeg blir irritert, virker som mange ikke forstår alvoret. 

Anonymkode: 0c098...be3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv litt hardere👎

Anonymkode: cc5ce...c3b

• Liker 11
Skrevet

Hva vil du med dette? Ha deg med de muslingene da vel!

Anonymkode: 8c8f0...486

• Liker 5
Skrevet

Jeg er norsk, etnisk norske foreldre, og forfedre som stammer langt tilbake i tid.

Jeg kjøper alltid inn og får laget slik at alle kan få spise. Eggfrie, glutenfrie muffins var jammen meg ikke enkelt å lage for noen som ikke har noen erfaring med det, men jeg gjorde det for å inkludere alle.

Du kan ikke greie alle under en kam.

Anonymkode: 1a79c...e5c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har cøliaki, så kan ikke få i meg gluten, og jeg har også allergi for hvete og melkeprotein. 

Jeg jobber på et sykehjem og her er det mange muslimer, og de respekterte med en gang at jeg ikke kunne spise dette. Husker de hadde lagd en rett som jeg kunne spise, og det var så godt. 

Sjefen min, derimot, er norsk, og hun forstår ikke dette. En gang noen på jobben hadde lagd mat var det gluten eller melkeprodukter i alt, og sjefen sa "da blir det mer på oss" så lagde hun kodelyder og da "sikker på at du ikke vil ha, det er så godt" og virkelig koste seg med maten. 

En gang jeg skulle på kafé, var det ikke noe jeg kunne spise der, og en venninne av meg hadde kjøpt hvetebakst og satt og koste seg og gne det inn "mmm, mmmm, sikker på at du ikke vil ha? Det er sååå godt!" 

Vel, jeg har vel ikke noe annet valg enn å avstå? 

Kjenner jeg blir irritert, virker som mange ikke forstår alvoret. 

Opplevd det samme. Nordmenn uten allergier tror ikke allergier fins, eller forsår ikke alvoret. Utlendinger derimot respekterer det. 

Anonymkode: 8039f...f50

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener.

Selv er jeg etnisk norsk, og vi nordmenn har en evne til å tro at vi er best i alt, særlig vansker med å innrømme dette.

Anonymkode: 598e9...6b5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplevd det samme. Nordmenn uten allergier tror ikke allergier fins, eller forsår ikke alvoret. Utlendinger derimot respekterer det. 

Det er forskjell på allergier/intoleranser og arkaiske matregler som ikke burde eksistere i moderne samfunn.

Å bestemme seg for å ikke spise noe er noe helt annet enn å ikke kunne.

Anonymkode: aa51c...d64

• Liker 3
Skrevet

Lover deg at de ikke er så oppmerksomme når de er i eget land. Det er bare i Norge fordi de vet at de må gå på eggeskall her for å ikke å tiltrekke seg rasister. 

Anonymkode: 4140c...8ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er forskjell på allergier/intoleranser og arkaiske matregler som ikke burde eksistere i moderne samfunn.

Hva har det med saken å gjøre? Tråden handler om allergier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lover deg at de ikke er så oppmerksomme når de er i eget land. Det er bare i Norge fordi de vet at de må gå på eggeskall her for å ikke å tiltrekke seg rasister. 

Tiltrekke seg rasister gjør de uansett.

En av mine beste venninner er mørkhudet (ikke muslim men mange tror hun er det) og jobber i helse og får MASSE rasisme slengt etter seg.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Handling taler høyere enn ord, de gjør det i alle fall. Det har jo ikke noe å si hvorfor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og du har tydeligvis blitt dårlig fulgt opp av foreldrene dine. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv litt hardere👎

Anonymkode: cc5ce...c3b

Kanskje de som ikke evner å respektere andre skulle prøve litt hardere. 👍

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil at folk skal åpne øynene og se at det ikke bare er de som har rett, eller at det bare er deres mat som rett. 

Skrevet

Jeg er norsk, etnisk norske foreldre, og forfedre som stammer langt tilbake i tid.

Jeg kjøper alltid inn og får laget slik at alle kan få spise. Eggfrie, glutenfrie muffins var jammen meg ikke enkelt å lage for noen som ikke har noen erfaring med det, men jeg gjorde det for å inkludere alle.

Du kan ikke greie alle under en kam.

Anonymkode: 1a79c...e5c

Nei, jeg vet det finnes gode mennesker som deg. Denne tråden var en frustrasjon mot alle nordmenn som tror at det bare er gluten og melkeprodukter som et best, da det faktisk er veldig skadelig for kroppen. 

Skrevet

Ja, nordmenn som bare stapper innpå med mye rart uten å bry seg om hva de spiser og drikker. 

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener.

Selv er jeg etnisk norsk, og vi nordmenn har en evne til å tro at vi er best i alt, særlig vansker med å innrømme dette.

Anonymkode: 598e9...6b5

Ja, det kan være svært ubehagelig når man tror at bare nordmenns levemåte er best. Jeg har forsåvidt opplevd muslimer som ser ned på nordmenn og syns de er skitne og ekle, så muslimene er ikke perfekte de heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/31/2021 den 13.01):

Ja og nei. Uavhengig av om noen sier 'jeg har cøliaki/diabetes', 'jeg tåler ikke epler' eller 'jeg spiser ikke svin/kjøtt/fisk/erter/whatever' burde svaret være 'ok, hva kan jeg ordne til deg i stedet?'.

Klart, ved medisinske tilstander kan uhell gi svært alvorlige konsekvenser, men man burde også evne å respektere menneskets frie valg til å avstå fra et hvilket som helst næringsmiddel.

Anonymkode: 4f43a...0b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja og nei. Uavhengig av om noen sier 'jeg har cøliaki/diabetes', 'jeg tåler ikke epler' eller 'jeg spiser ikke svin/kjøtt/fisk/erter/whatever' burde svaret være 'ok, hva kan jeg ordne til deg i stedet?'.

Klart, ved medisinske tilstander kan uhell gi svært alvorlige konsekvenser, men man burde også evne å respektere menneskets frie valg til å avstå fra et hvilket som helst næringsmiddel.

Anonymkode: 4f43a...0b1

Enig i det.

Når det gjelder de religiøse reglene - ville du spist hund eller katt? Det hadde ikke jeg gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...