Gå til innhold

Be om et år til på småbarnsbasen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er født i november, og jeg oppfatter han som ganske liten i forhold til andre på samme årskull. Han snakker lite, er ikke i nærheten av bleieslutt, er ganske usikker og nervøs ved endringer etc. Generelt litt «baby» i forhold til andre ‘19 barn. Dette har også barnehagen og helsestasjonen kommentert. Planen er at han skal på storbarnsbasen til sommeren, og jeg kjenner jeg gruer meg. Jeg tror ikke gutten er klar! Mye kan jo skje selvsagt på disse mnd, men er det mulig å gå i dialog med bhg som å få et år til på småbarn? Eller 6 mnd? Har noen gjort dette? Jeg ser ganske tydelig at gutten ligger på ‘20-barnas utviklingsnivå liksom. Han er jo født veldig sent på året!

Anonymkode: ce332...f71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å spørre, men det er ikke sikkert det er mulig mtp at inntak av nye barn på småbarn er avhengig av at et årskull flyttes over.

Min var også litt umoden ved overgang til storbarn, men de tilrettela på storbarn slik at hun fikk den oppfølgingen hun trengte også der.

Anonymkode: 3d4cb...338

• Liker 2
Skrevet

Du kan prøve, men du vil truleg ikkje få det slik (med mindre du bur på ein liten plass, kanskje). Dette har med bemanning å gjere, barnet blir rekna som 3 år det året det fyller 3. Og bemanninga blir rekna ut i frå dette igjen. Men det er lov å spørje! Vi prøvde dette (ikkje pga "umodent" barn, men vi skulle bytte bhg ei kort stund etter og tenkte det blei mykje med to avdelingsbytter på kort tid). Det gjekk ikkje. 

Som regel så går det seg veldig fint til, altså! 

Skrevet

Jeg ville heller spurt om det var mulig å søke midler til en periode der han kan ha nytte av en ekstra ressurs som følger ham tett og sørger for at han blir sett og får den tryggheten han trenger i starten. Det er viktig for barn og ha andre barn og srekke seg etter med tanke på sosial kompetanse, språkstimulering og motorisk. Men dette må selvsagt gjøres under trygge forhold bpde hos barn og foreldre. Trygge foreldre gir tryggere barn, og jeg ville derfor hørt om det var mulig å søke noen timer gjennom ppt bare for en periode slik at oppstart på storebarn kan føles tryggere. Hilsen Barnehagelærer. 

Anonymkode: 36206...336

• Liker 6
Skrevet

Vet ikke om det gjøre unntak slik at de kan splitte årskull hvis noen ligger etter men jeg ville ikke ha gjort dette. Tror han bør følge kullet sitt slik at ikke forskjellen til de andre på samme årstrinn blir enda større...

Anonymkode: 3adcd...29a

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo høre om det er mulig å utsette det litt hvis du og barnehagen er enige om at barnet ikke er klart, men et helt år er kanskje litt lenge? Våre går i basebarnehage og de fleste barna er i småbarnsbasen ca det første året, men de ser an barna, noen er der lenger og noen kortere. Samtidig er det jo litt annerledes hvis det er lagt opp til bytte en gang i året da de hos oss samler en gruppe barn som er klare for å bytte omtrent samtidig slik at barna har noen de kjenner. De flytter aldri ett barn over alene. 

Anonymkode: c290c...030

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forresten en gutt som er tidlig ute både motorisk og språklig, men bruker lang tid på å bli trygg på nye voksne, omgivelser og rutiner, så jeg er veldig glad de ansatte også så dette og ikke flytta over for tidlig, så jeg skjønner bekymringen din. 

Anonymkode: c290c...030

Skrevet

Hvis barnet blir igjen på småbarn, så forsvinner jo alle de språklige rollemodellene over til storbarnsavdelingen. Er det en veldig stor avdeling de skal over på, eller er det under 20 barn? Barna har godt av å ha noen og strekke seg etter, og de eldre er utrolig omsorgsfulle med de små.

Anonymkode: d1d20...442

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ville heller spurt om det var mulig å søke midler til en periode der han kan ha nytte av en ekstra ressurs som følger ham tett og sørger for at han blir sett og får den tryggheten han trenger i starten. Det er viktig for barn og ha andre barn og srekke seg etter med tanke på sosial kompetanse, språkstimulering og motorisk. Men dette må selvsagt gjøres under trygge forhold bpde hos barn og foreldre. Trygge foreldre gir tryggere barn, og jeg ville derfor hørt om det var mulig å søke noen timer gjennom ppt bare for en periode slik at oppstart på storebarn kan føles tryggere. Hilsen Barnehagelærer. 

Anonymkode: 36206...336

Dette er enormt ressurskrevende, tror du virkelig at et barn som er litt sent men fortsatt innenfor normalen vil få det tildelt?

Du vet man må via PPT og har lærevansker, utviklingsforstyrrelser etc for å få dette?

Anonymkode: f1dca...9d7

• Liker 1
Skrevet

kanskje 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er enormt ressurskrevende, tror du virkelig at et barn som er litt sent men fortsatt innenfor normalen vil få det tildelt?

Du vet man må via PPT og har lærevansker, utviklingsforstyrrelser etc for å få dette?

Anonymkode: f1dca...9d7

dersom han henger bak kan det uansett være at man bør vurdere henvisning til PPT etterhvert? Helsestasjon har også påpekt forsinket utvikling 

Anonymkode: 4ec33...743

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sønnen min er født i november, og jeg oppfatter han som ganske liten i forhold til andre på samme årskull. Han snakker lite, er ikke i nærheten av bleieslutt, er ganske usikker og nervøs ved endringer etc. Generelt litt «baby» i forhold til andre ‘19 barn. Dette har også barnehagen og helsestasjonen kommentert. Planen er at han skal på storbarnsbasen til sommeren, og jeg kjenner jeg gruer meg. Jeg tror ikke gutten er klar! Mye kan jo skje selvsagt på disse mnd, men er det mulig å gå i dialog med bhg som å få et år til på småbarn? Eller 6 mnd? Har noen gjort dette? Jeg ser ganske tydelig at gutten ligger på ‘20-barnas utviklingsnivå liksom. Han er jo født veldig sent på året!

Anonymkode: ce332...f71

Det kan skje veldig mye med språk mm. på et halv år da! Og helt vanlig at mange av de yngste barna  på storebarnsavdelikg bruker bleier.

Anonymkode: db716...2a7

• Liker 1
Skrevet

Du kan høre med barnehagen, men du bør ikke ha store forhåpninger. De må flytte barn oppover for å få inn nye småbarn - som regel er det vanskelig å få inn barn for å fylle tomme plasser på storbarn, mens det ikke er mangel på ettåringer som trenger barnehageplass. Av økonomiske årsaker er det viktig for barnehagen å fylle plassene. I tillegg vil kommer dette med over/under tre år og bemanning, som andre nevner. 
Hvis utviklingen er betydelig forsinket, er vel heller PPT og søknad om ekstra ressurs mer aktuelt. Og evt søke om utsatt skolestart når den tid kommer. Vi er i den prosessen med vår november 2016-gutt med betydelig forsinket utvikling nå. Det er IKKE enkelt. Han har fulgt sine jevnaldrende ved bytte av avdeling, og det har gått greit. Selv om det var uheldig at han måtte gå på en annen avdeling enn de (få) barna han hadde knyttet bånd med, siden de var yngre og han måtte flyttes opp… 

Anonymkode: 7de97...96a

• Liker 1
Skrevet

Dette har vi gjort flere ganger i den barnehagen jeg jobber. Det gjøres alltid i samråd med foreldrene.  De fleste av disse foreldrene søker etterhvert også utsatt skolestart for sine barn og har fått det innvilget. Jeg tenker det er lurt å gå i dialog med barnehagen ang dette allerede nå,  så tar dere det der fra. 

Vi har også flyttet opp barn som er født tidlig på året og som trenger det. Det gjelder å se barnet, hvilke behov barnet har og hvordan man best kan dekke disse og ikke se seg blind på fødselsdato.

Skrevet

Vårt barn ble flyttet opp, så da tenker jeg at det ikke burde være noe problem å flytte ned/beholde plassen? Kommer jo an på hvor mange småbarn som venter på plass, men jeg ville ihvertfall spurt bhg. 

Anonymkode: f9a11...c4e

Skrevet

Jeg ville tenkt helt annerledes her. Hvis det er noen som har godt av å komme sammen med eldre barn er det er som er litt trege. De lærer så mye i storbarnavdeling! 

Jeg har sett et skikkelig hopp i utvikling hos begge mine etter at de begynte det. 

Tror du stagge utviklingen hans hvis han skal gå i avdeling med 1-åringer ett år til.. 

Anonymkode: bc223...5f9

• Liker 2
Skrevet

Skader ikke å spørre eller høre hva de tenker i barnehagen! Om plassene fylles opp i løpet av høsten skal de vel uansett ha barn som starter ut november, kanskje barnet kan vente til da, om ikke annet?

Anonymkode: fef6c...e9b

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn er født november 2018 og begynte på mellomavdeling 2-4 år i høst. Da var hun vel en 2,5år, og har relativt dårlig språk sammenlignet med andre 2018-barn og til og med 2019-barn. Men det har gitt henne så mye å bytte avdeling, for hun er motorisk der hun skal være og mer til, samt mentalt mtp leking og aktivitet. Småbarnsavdelingen tar veldig mye hensyn til de aller minste barna, og jeg merket at det stagnerte utviklingen hennes noe - selv om hun hang etter på det språklige. Språket har skutt i været i høst, og hun får så mye mer ut av barnehagen nå enn hun gjorde med babyene! Jeg vurderte også om vi skulle avvente bytte når det var en god stund til høsten, men når sommeren nærmet seg var jeg veldig klar for avdelingsbytte - og takk gud for det. 

Anonymkode: 4fea5...132

Skrevet

Jeg har et desember barn, som er prematur, dvs skulle tilhørt kullet under ut fra termin. Var veldig bekymret for overgangen fra småbarn til store barn, tross at barnet var langt fremme i utvikling. Det har gått veldig fint. De i bhg sa at om barnet mitt hadde kommet til termin og tilhørt året under, så ville de nok anbefalt tidlig oppstart på store barn ut fra utvikling. Så virker som de tilpasser litt

Anonymkode: c4507...e8e

Skrevet
LivetErEnLek skrev (3 timer siden):

Dette har vi gjort flere ganger i den barnehagen jeg jobber. Det gjøres alltid i samråd med foreldrene.  De fleste av disse foreldrene søker etterhvert også utsatt skolestart for sine barn og har fått det innvilget. Jeg tenker det er lurt å gå i dialog med barnehagen ang dette allerede nå,  så tar dere det der fra.

I vår kommune innvilges det aldri utsatt skolestart, selv ikke i det som virker som selvskrevne tilfeller. Så det er nok store variasjoner her.

Anonymkode: 4389a...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...