AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #1 Skrevet 31. desember 2021 Jeg skal snart flytte ut av min første (leie)leilighet. Når jeg tar ned bilder osv så er det jo både hull i veggen etter spiker samt merke rundt der rammen hang fordi det er peis i stua, så veggen blir litt sota. Det går ikke 100% vekk med vask av veggene. Er det sånt jeg må sparkle over og male hele veggen? Anonymkode: 32ff0...80b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #2 Skrevet 31. desember 2021 Eier du eller leier du? Og hvis du leier, har du fått lov å henge opp bilder med spiker i veggen? Anonymkode: 09504...319
altflyter Skrevet 31. desember 2021 #3 Skrevet 31. desember 2021 Hvis du fikk lov av huseier til å henge opp bilder, så avtalte dere vel noe da? Hvis du ikke har fått lov ville jeg tatt en prat med huseier og spurt. Ikke alle liker om leietakerne begynner å male vegger uten å spørre 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #4 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg skal snart flytte ut av min første (leie)leilighet. Når jeg tar ned bilder osv så er det jo både hull i veggen etter spiker samt merke rundt der rammen hang fordi det er peis i stua, så veggen blir litt sota. Det går ikke 100% vekk med vask av veggene. Er det sånt jeg må sparkle over og male hele veggen? Anonymkode: 32ff0...80b Hadde jeg vært deg hadde jeg bare snakket med utleier og foreslå at du kan tette hull med litt sparkel, og male. ( typ. hei, ser at. et er noen merker på veggen, og flekker pga sot fra pipa. Jeg kan sparke og male over om du vil det. ) ellers så krever han vel penger fra deg for å ansette noen til å gjøre det. Typisk utleie det. De kan være veldig griske når det kommer til utflyttingen og skal hale penger ut av den som flytter. Jeg skal snart flytte og opplever dette med utleier. Anonymkode: a7d88...915 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Eier du eller leier du? Og hvis du leier, har du fått lov å henge opp bilder med spiker i veggen? Anonymkode: 09504...319 Det står at hun leier. Anonymkode: b483e...d16 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 Hvis du har fått lov av utleier å henge opp ting og det ikke har blitt nevnt krav til deg i henhold til dette, ville jeg bare vasket ut som vanlig og ikke gjort noe ekstra. Dersom utleier ikke er fornøyd sier hen vel fra i etterkant. Du må i hverfall ikke finne på å male uten å ha avtalt dette med utleier først. Anonymkode: 86360...1df 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde jeg vært deg hadde jeg bare snakket med utleier og foreslå at du kan tette hull med litt sparkel, og male. ( typ. hei, ser at. et er noen merker på veggen, og flekker pga sot fra pipa. Jeg kan sparke og male over om du vil det. ) ellers så krever han vel penger fra deg for å ansette noen til å gjøre det. Typisk utleie det. De kan være veldig griske når det kommer til utflyttingen og skal hale penger ut av den som flytter. Jeg skal snart flytte og opplever dette med utleier. Anonymkode: a7d88...915 Hvis jeg hadde leid ut, ville jeg vært skeptisk til at leietaker skulle sparklet og malt selv. Det kan ende opp med styggere resultat enn utgangspunktet. En del mennesker evner ikke å sparkle pent eller å male uten å slurve og søle. Anonymkode: 24fb1...387 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 Spikerhull etter noen bilder på veggen er normal bruksslitslitasje. Å følgen etter peis like så så så fremst du ikke slått 50 spiker i veggen eller ettertrykkelig fått forbud om fyring/ veggpynt så skal du ikke trenge å gjøre noenting. Anonymkode: 63905...a21 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 Vi sparklet hull og malte opp hele leiligheten når vi flyttet ut. Hadde malingsrester fra det ble malt ved innflytt, så brukte nøyaktig samme. Utleier ble kjempeglad. Var ikke noe snakk om at vi ikke fikk henge ting, men vi hang opp hyller, store speil osv og utleier var verdens snilleste, så ville være snille tilbake Anonymkode: 3b1e6...8f2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #10 Skrevet 1. januar 2022 Jeg hadde vært skeptisk til at leier skulle fikse noe selv i leiligheten. Det kan bli et grusomt resultat. Jeg har bilder av hvordan det så ut i leilighetene før leietakere overtar. Tar nye bilder mellom hver leietaker. Jeg forventer at leietaker koster reparasjoner om noe er ødelagt eller mere slitt i forhold til det som er forventet. Det med bildene er mest i forbindelse med vasking,at leiligheten eller hybelen er skikkelig vasket. Anonymkode: 67c2f...3f0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Les kontrakten din. Anonymkode: 844c6...e92
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 Du må i alle fall ikke male og sparkle selv uten å ha snakket med utleier først! Jeg hadde heller ikke ønsket at leietaker skulle male, hvis man ikke vet hva man gjør, kan resultatet bli veldig dårlig. Anonymkode: 74e3a...798 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Du må snakke med de. Jeg har aldri behøvd å male selv. Men har alltid tilbudt utleier å betale for å få det malt om jeg har lagt mye bruksmerker. Anonymkode: c40a5...a8a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Peisen og sot er ikke ditt ansvar, fet er utleiers. Ang å henge opp bilder så er det lov sålenge noe annet ikke er spesifisert. Men å bruke spiker og tjukke greier er jo mer skade enn de med 3 små tynne «nåler». Utleier må forvente «normal slitasje», men kan legge ting inn i kontrakten. Anonymkode: 69a42...781
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Les kontrakten. Hvis du hadde lov til å henge opp bilder med spiker regnes det som normal slitasje. Hvis du ikke hadde lov kan nok utleier kreve at utgiftene til å rette opp "skadene" dekkes av deg. Hadde vært skeptisk til at en leieboer skulle sparklet og malt leiligheten min Anonymkode: f373a...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå