Gå til innhold

Noen som er sammen med kronisk syk mann her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten.... jobber fullt, vi har tre barn og han har de siste 5 årene vært kronisk syk. Blir mer og mer uspiselig, unormal oppførsel, egoistisk og sur. Jeg prøver virkelig å holde maska, tar på meg mer og mer i huset og økonomisk. Hadde jeg ikke visst han var kronisk syk hadde jeg trodd han var narsissist, men man kan kanskje være begge deler. 
Noen av dere som lever med menn med kronisk sykdom?

Anonymkode: cf190...ed8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke det du spør om, jeg vet det, men hva slags kronisk sykdom er det snakk om? Det er greit å ha forståelse for at det er krevende å være kronisk syk, men sykdom er heller ikke en fribillett til å være drittsekk. Du skal ikke finne deg i hva som helst fordi mannen er syk. Kan terapi være en løsning?

Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Ikke det du spør om, jeg vet det, men hva slags kronisk sykdom er det snakk om? Det er greit å ha forståelse for at det er krevende å være kronisk syk, men sykdom er heller ikke en fribillett til å være drittsekk. Du skal ikke finne deg i hva som helst fordi mannen er syk. Kan terapi være en løsning?

Det vil jeg ikke skrive her. Men han jobber fullt forde, men sier han har fatigue. Naturlig nok blir han så sliten etter jobb at går utover alt her hjemme. Kjenner jeg begynner å bli bitter. 

• Liker 2
Skrevet

Kan det være mulig å ta en pause? Du har lov til å si at dette blir for mye, jeg tror i verste fall at du kommer til å bli så rasende inni deg at ethvert samarbeid blir umulig til slutt.

Anonymkode: 7213f...b92

Skrevet

Jeg gjorde det, men fant til slutt styrke til å forlate ham. 

Anonymkode: da230...ad3

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som om han kanskje er for syk til å jobbe fullt? Hvis han ikke fungerer i hverdagen utenom jobb..

Anonymkode: d584d...872

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det være mulig å ta en pause? Du har lov til å si at dette blir for mye, jeg tror i verste fall at du kommer til å bli så rasende inni deg at ethvert samarbeid blir umulig til slutt.

Pause som i å ta en helg for meg selv? Har unektelig blitt verre etter covid, før covid fikk jeg i hvert fall muligheten til små time outs ett par ganger i mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om han kanskje er for syk til å jobbe fullt? Hvis han ikke fungerer i hverdagen utenom jobb..

Ja, jeg mener at han er det. Slik jeg ser det ofrer han hele familien sin for at han skal kunne jobbe fullt. Han vil ikke slutte å jobbe og har heller ikke en jobb der han kan jobbe deltid, det er enten eller. Har stor respekt for at han ønsker å jobbe, men jeg kan ikke dra lasset her hjemme alene stort lenger 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det vil jeg ikke skrive her. Men han jobber fullt forde, men sier han har fatigue. Naturlig nok blir han så sliten etter jobb at går utover alt her hjemme. Kjenner jeg begynner å bli bitter. 

Tja.

Har jobbet fullt selv med 2 kroniske sykdommer i mange år, fikk en tredje invalidiserende for 3 år siden som satte meg totalt ut av spill med helt grusomme symptomer som er fullstendig uutholdelig og jævlige.

Men jeg oppfører meg ikke sånn nei.

Gjør så mye jeg klarer, og gjør alt jeg kan for å bli bedre. Og skjermer mann/barn for mye av hvordan jeg har det selv om de jo får med seg mye mtp at jeg stort sett er sengebunden. 

Anonymkode: c939a...73c

• Liker 5
Skrevet

Jeg lever sammen med en kronisk syk mann. Men ikke så mye lenger…

Sykdommen gir ham fysiske utfordringer/begrensninger som gjør at det er mye han ikke kan gjøre eller har energi til. Mye kan bedres med kosthold og trening, men han har over flere år latt være å ta tak i det.

i stedet bruker han all sin energi og overskudd på å stå ut i jobb og ikke bli ufør. Med konsekvensen at vi hjemme får en sliten, sur og gretten mann hjem som ikke orker annet enn å sitte i en stol med nesa i telefonen. Bortsett fra om venner/ andre trenger hjelp til noe. Da stiller han opp på flekken… 

Sykdommen og begrensningene han har vil han aldri snakke om. Å jobbe redusert for å ta tak i egen helse har han nektet å ta tak i. Alle innspill fra meg, øvrig familie eller helsevesen om helt eller delvis ufør blir møtt med sinne. 

Jeg har nå fått nok, og av hensyn til barna og min egen psykiske helse blir det nå brudd…

Det føle veldig egoistisk å forlate han når han er syk, for det kan jo han ikke noe for. Men sykdommen er ikke et frikort for å være drittsekk mot familien, og gjennom handlingene sine viser han tydelig hva han kan klare - han velger bare å være det for alle andre…

Anonymkode: e280b...8bc

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg mener at han er det. Slik jeg ser det ofrer han hele familien sin for at han skal kunne jobbe fullt. Han vil ikke slutte å jobbe og har heller ikke en jobb der han kan jobbe deltid, det er enten eller. Har stor respekt for at han ønsker å jobbe, men jeg kan ikke dra lasset her hjemme alene stort lenger 

Kan dere be om samtaler på familievernkontoret? Kan han sykemeldes for en periode for å se om han henter seg inn igjen? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pause som i å ta en helg for meg selv? Har unektelig blitt verre etter covid, før covid fikk jeg i hvert fall muligheten til små time outs ett par ganger i mnd.

Jeg tenker pause som i at dere bor hver for dere. Han får ro, du slipper å irritere deg, han blir nødt til å ta standpunkt til om jobben er viktigere enn å ha samvær med barna. Og hvis han finner ut at han greier samvær med barna så greier han å bidra sammen med deg også. Men dette er noe han bør avgjøre selv, det går ikke at du presser, da blir du bare den store, stygge ulven.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det høres ikke riktig ut. Å ha fatique er ingen kronisk sykdom. Å være utmattet er veldig alvorlig og man er ikke i stand til å jobbe da. Det høres desverre mere ut som at han er en frekk og respektløs type som ikke gidder å oppføre seg på hjemmebane og bare skylder på at han er sliten etter jobb. Det er alle det, men man faker ikke en sykdom istedet for å skjerpe seg.. Uansett om han er utmattet så har det ingen sammenheng med at han tillater seg å oppføre seg slemt mot deg. At du finner likhetstrekk med Narsissisme er veldig alvorlig og jeg kan ikke si annet enn at du kommer til å bli utslettet i dette forholdet og bør komme deg vekk! 

Min voldelige eks spilte også offer kortet og skyldte på sykdom og traumer og jeg unnskyldte han lenge, syntes synd på han, ville fikse han, støtte han, ikke svikte han. Men i bunnen var han sosiopat og det var grunnen til at han var voldelig og slem og jeg måtte bare dumpe han for å redde meg selv 

Anonymkode: d4bf4...283

• Liker 7
Skrevet

Har vært, i alt for mange år. Kom meg til slutt unna i fjor sommer. ALDRI mer mann med sykdommer. 

Anonymkode: edbd6...afe

• Liker 3
Skrevet

Jeg er selv kvinne med kronisk sykdom. Og jeg kan love deg at om jeg hadde oppført meg slik, så hadde jeg fått høre det av mannen min.

Ja, det er vondt og kjipt å være syk hver dag. Men det unnskylder ikke elendig oppførsel hver dag. Her har jeg gode og dårlige dager, og det forstår mannen min. Jeg sier alltid unnskyld kjapt om jeg er urimelig. Hadde vi ikke begge oppført oss hadde ikke ekteskapet vært liv laga. 

Hvorfor gjør han mindre og mindre? Er det sykdommen som er verre? Eller jobber han faktisk for mye så han er ødelagt og ikke kan delta på hjemmebane? For det er ikke meningen at det skal være slik.

Det er innafor å be han ta tak i dette. Snakker han med noen andre enn deg om sykdom? Å leve med kronisk sykdom er beintøft, og tror de fleste har godt av å prate med noen profesjonelle. Det hjelper meg mye.

Stor klem, du fortjener ikke en som oppfører seg dårlig.

Anonymkode: 633d2...8b2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gjorde det, men fant til slutt styrke til å forlate ham. 

Anonymkode: da230...ad3

Jepp, livet er for kort til å leve med kronisk syke/uføre, både menn og kvinner.

Anonymkode: 123d0...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er så sliten.... jobber fullt, vi har tre barn og han har de siste 5 årene vært kronisk syk. Blir mer og mer uspiselig, unormal oppførsel, egoistisk og sur. Jeg prøver virkelig å holde maska, tar på meg mer og mer i huset og økonomisk. Hadde jeg ikke visst han var kronisk syk hadde jeg trodd han var narsissist, men man kan kanskje være begge deler. 
Noen av dere som lever med menn med kronisk sykdom?

Vet om en lignende situasjon der fra ble verre og verre med kronisk sykdom. Hun endret hele personligheten sin fullstendig. Det gjorde at han ikke klarte met og sakte men sikkert mistet alle følelser. Fra den dagen han mistet følelser til faktisk brudd gikk 3 år. Da klarte han ikke mer og dette er venner av oss, så jeg har jo sett dette selv. Hun endret seg kraftig fra å være en nær og god venn, til ei jeg ikke orker å omgås. Ikke pga sykdom, men for at hun ble vanvittig ufin. 

Anonymkode: a8f70...c06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp, livet er for kort til å leve med kronisk syke/uføre, både menn og kvinner.

Anonymkode: 123d0...685

Nei. Man kan ha et fint liv med kronisk syke og uføre. Men livet er for kort til å leve med en narsissist som mishandler en og er slem mot en, det har ingenting med å være syk og ufør å gjøre. 

Anonymkode: d4bf4...283

• Liker 12
Skrevet

Mannen min er kronisk syk, men han er veldig snill og omtenksom til tross for alt han går igjennom. Veldig takknemlig for at han er den han er, skulle bare ønske helsa var bedre ❤️

Anonymkode: fc654...ca2

• Liker 5
Skrevet

Kunne aldri vært sammen med en kvinne med sykdom, livet er slitsom nok fra før.

Anonymkode: 15135...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...