Gå til innhold

Vil gjerne bli veganer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, man må bare spise bevisst. Dyr får vitamintilskudd for at vi ikke skal trenge det

Anonymkode: 73590...7cb

Kilde?

Anonymkode: 88871...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde ikke orket å bli veganer. Vegetarianer derimot ville jeg ikke hatt problemer med. Vi spiser allerede 2 - 3 vegetarmiddager i uken, og jeg klarer meg helt fint uten kjøttpålegg. Men ost og yoghurt, det kunne jeg ikke klart meg uten.

Hvorfor vil du gå over til vegansk kost TS?

Anonymkode: 02285...1a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få spise hva de vil, men synes personlig det er et mareritt å lage mat til gjester på flere dietter. Klarer fint å unngå svin. Laktose og gluten litt verre, men det er jo medisinsk. Samme med lav fodmap. Legg til en gjest som ikke skal ha egg og melk og kaoset er perfekt.

Ellers tar kroppen mye enklere til seg proteiner fra egg, kjøtt og melk enn andre produkter, men det må jo hver enkelt bestemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (58 minutter siden):

Folk må få spise hva de vil, men synes personlig det er et mareritt å lage mat til gjester på flere dietter. Klarer fint å unngå svin. Laktose og gluten litt verre, men det er jo medisinsk. Samme med lav fodmap. Legg til en gjest som ikke skal ha egg og melk og kaoset er perfekt.

Ellers tar kroppen mye enklere til seg proteiner fra egg, kjøtt og melk enn andre produkter, men det må jo hver enkelt bestemme.

Du kan be gjestene ta med sin egen mat. Vil tro de aller fleste veganere ikke ønsker å være til bry, og vil ha full forståelse for at folk ikke ønsker å lage dobbelt opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem i all verden har hjernevasket deg til å tro dette?

Jevnt over har veganere og vegetarianere lavere verdier av vitaminer og mineraler og de er helt avhengige av tilskudd.

Anonymkode: 6a579...db9

Kilde på at vi har lavere? Ja vi Må ta b12,men betyr ikke at vi jevnt over har lavere. Jeg har aldri hatt så fine bp som jeg har hatt i løpet av 8 år som veganer 

Anonymkode: 70804...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blod skrev (5 timer siden):

Du kan be gjestene ta med sin egen mat. Vil tro de aller fleste veganere ikke ønsker å være til bry, og vil ha full forståelse for at folk ikke ønsker å lage dobbelt opp.

Da går en glipp av det sosiale ritualet det er å tilby selvlaget mat til gjester som til gjengjeld skryter av maten. Det er en viktig del av matkulturen i Norge og også i andre land for de som liker å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeemil skrev (4 minutter siden):

Da går en glipp av det sosiale ritualet det er å tilby selvlaget mat til gjester som til gjengjeld skryter av maten. Det er en viktig del av matkulturen i Norge og også i andre land for de som liker å reise.

Men da får man bare tilberede dobbelt, da - hvis det er noe en ønsker å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få dekket behovet for den essensielle aminosyren leucin. Den er det fort gjort å glemme. Du dekker behovet ved å spise belgfrukter (bønner, kikerter og linser). Husker ikke mengdene i hodet. Men mener det er 1-2 "cups" per dag.

Ellers vil jeg bare nevne at det er en god løsning å heller spise mer plantebasert uten å leve 100% vegansk. Både mtp det sosiale og ernæring--hvorfor kutte ut noe som så fører til at du (mest sannsynlig) må bruke kosttilskudd? (Jod, B12, Omega-3 for å nevne noe)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du tuller nå?

Nei, jeg vil gjerne se en kilde på at dyr fores med B12 (eller andre ting) for at vi skal slippe å ta tilskudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg vil gjerne se en kilde på at dyr fores med B12 (eller andre ting) for at vi skal slippe å ta tilskudd.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.felleskjopet.no/alle-artikler/alle-artikler-husdyr/alle-artikler-storfe/allsidige-tilskuddsfor-sikrer-god-helse-og-trivsel-paa-dyra/

https://www.fiska.no/produkter/kraftfor/svin/tilskuddsfor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

OK, da er vi enige. Dyr får ikke kosttilskudd for at vi som spiser dem skal få dem i oss.

For øvrig vil jeg anbefale å spise kjøtt fra dyr som har hatt et mest mulig naturlig liv og fått sin naturlige mat. I praksis vil det si mest mulig frittgående. Spesielt når det gjelder gris ser det ut til at utvalget av frittgående har blitt større de siste årene. Da spiser de stort sett det de finner selv, og får kanskje litt frukt og sånt i tillegg, som butikkene skal kaste. Selvsagt best for dyra, og sannsynligvis sunnere for oss også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

OK, da er vi enige. Dyr får ikke kosttilskudd for at vi som spiser dem skal få dem i oss.

For øvrig vil jeg anbefale å spise kjøtt fra dyr som har hatt et mest mulig naturlig liv og fått sin naturlige mat. I praksis vil det si mest mulig frittgående. Spesielt når det gjelder gris ser det ut til at utvalget av frittgående har blitt større de siste årene. Da spiser de stort sett det de finner selv, og får kanskje litt frukt og sånt i tillegg, som butikkene skal kaste. Selvsagt best for dyra, og sannsynligvis sunnere for oss også.

Nei vi er ikke enig. Hadde ikke dyrene fått mineraler og vitaminer måtte du også ha tatt mere tilskudd ved siden av 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei vi er ikke enig. Hadde ikke dyrene fått mineraler og vitaminer måtte du også ha tatt mere tilskudd ved siden av 

Igjen: kilde?

I så fall bør vi forvente at alle urfolk som ikke spiser dyr som har fått tilskudd, inkludert de arktiske folkeslagene som spiser nesten utelukkende kjøtt, har alvorlig vitaminmangel. Men det tror jeg ikke du vil finne en kilde på.

For ikke å snakke om våre forfedre som heller ikke tok tilskudd av noe som helst. Vi har ingen grunn til å tro at de led av mangler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde være vegetarianer/ veganer. Jeg klarer ikke å drepe en fisk engang. Er vegetarianer i hodet men ikke i praksis fordi jeg er redd for vitaminmangler.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Igjen: kilde?

I så fall bør vi forvente at alle urfolk som ikke spiser dyr som har fått tilskudd, inkludert de arktiske folkeslagene som spiser nesten utelukkende kjøtt, har alvorlig vitaminmangel. Men det tror jeg ikke du vil finne en kilde på.

For ikke å snakke om våre forfedre som heller ikke tok tilskudd av noe som helst. Vi har ingen grunn til å tro at de led av mangler.

Du ser ikke forskjell på dyr i ville og industrielt? Og forstår du virkelig ikke at vitaminer dyrene for blir værende i kjøttet etter at de er slaktet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du ser ikke forskjell på dyr i ville og industrielt? Og forstår du virkelig ikke at vitaminer dyrene for blir værende i kjøttet etter at de er slaktet? 

Jo, jeg skulle presisert det med at det selvsagt er snakk om industridyr. De får altså ikke i seg det de skal ved å spise sin naturlige mat, derfor tilsettes vitaminer og mineraler i kraftforet. I prinsippet skal de da ha de samme verdiene som om de hadde hatt et naturlig liv. Om forskjellen er stor nok til at det betyr at en som spiser kjøtt i vanlige mengder ville trenge tilskudd hvis ikke dyrene hadde fått det, vet jeg ikke.

Poenget mitt står uansett: spiser du nok kjøtt får du dekket behovet for alle de næringsstoffer du trenger. Det vet vi fordi mennesker har levd av kjøtt siden vi ble til.

Så for å komme tilbake til trådens tema, TS må først og fremst passe på å få dekket de viktigste vitaminene og mineralene siden hen ønsker å spise mat vi ikke er tilpasset å leve av. Det sier jeg ikke på en fordømmende måte, folk må få spise det de vil, og folk flest spiser jo også veldig mye som ikke er bra for oss, som sukker og ultraprosessert mat. Men når man kutter all animalsk mat blir det desto vanskeligere å få i seg det man trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk mye belgvekster eller tofu som erstatning for kjøtt! Viktig med en god proteinkilde så man blir mett. Fokus på råvarer, mye frukt og grønt, havregrøt, fullkornsprodukter osv. Viktig med kalsiumkilde - eksempel plantemelk eller planteyoghurt tilsatt kalsium. Ta tilskudd av omega-3 (som er basert på algeolje), B12, jod og d-vitamin. Veganske grupper på FB, synes spesielt gruppa Veganske produkter er bra. Også viktig med nok a-vitamin (søtpotet, gulrot, paprika, mango etc.) Ellers er nøtter bra. Sopp er godt. Mye man kan spise og mye godt man kan lage. Elsker hjemmelagd hummus f.eks. 

Anonymkode: f71bf...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 9.06):

Hvordan gå frem? Hva er dine tips?

Anonymkode: 2af1a...4c9

Skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt.

Ekstremisme er aldri bra.

Anonymkode: f1c7f...e29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt.

Ekstremisme er aldri bra.

Anonymkode: f1c7f...e29

Hva skal være vondt med det?

Hvordan kan du si det er ekstremt på en negativ måte når du ikke vet bakgrunnen for hvorfor ts ønsker dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...