AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #1 Skrevet 31. desember 2021 Hvordan skjedde det? Anonymkode: a9e76...0df
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #2 Skrevet 31. desember 2021 Den dagen jeg innså at jeg hadde et slikt forhold til sjokolade og snop, som alkoholikere har til alkohol. Jeg hadde over flere år prøvd å kutte, prøvd med spisedag, prøvd med bare helg, prøvd med sunn snack. Bare for å gå tilbake til gamle vaner. Så da kuttet jeg helt. Og gikk over til å spise tre måltider om dagen, hver dag hele uka. Måltidet i seg selv kunne gjerne være usunt innimellom. Men jeg spiste ikke utenom, ikke en gang frukt, med mindre jeg var på langturer i fjellet. Og suget forsvant helt, nå er det mange år siden jeg tenkte på "søtt", snop eller salt, utenom de faste måltidene. Anonymkode: d1bb9...8c8 14
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #3 Skrevet 31. desember 2021 Så meg selv vraltende avgårde på en video fra en reise jeg hadde vært på. Hadde ikke skjønt hvor stor jeg var, det var helt forferdelig. Har gått ned 40 kilo siden. Har 5 kilo igjen for å bli normalvektig. Anonymkode: bc066...1bf 13
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #4 Skrevet 31. desember 2021 Skulle begynne med Ivf behandling, og ville ikke at vekten skulle bli et problem. Hadde en bmi på 24,9, men va redd det skulle bli verre om jeg ikke tok grep. Så jeg kutta ut chips og snop hver dag, og spiser mindre porsjoner til middag. Har gått ned 10 kg Anonymkode: cf1e6...70b 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 Det har skjedd to ganger Først når jeg var 21, hadde flyttet ut og spiste rimelig studentmat. Fikk høyt kolesterol. Begynte å trene og spise sunt, og gikk ned de få kiloene jeg hadde gått opp. Holdt meg aktiv og trente mye i mange år etter. Andre gang var for et år siden når jeg var 30. Langtidssyk med skade som gjør at jeg ikke kan trene noe. Endret ikke matvaner etter skaden, og to år etter skade hadde det sneket seg på 10 kg. Innså at dette ville bli verre om jeg ikke tok tak nå. Bestemte meg bare. De kiloene gikk jeg ned mellom januar og august. Jeg spiser sunt nok, men trener som sagt ikke. For meg er næring viktigere enn hvor sunn maten er, og jeg passer heller på porsjonsstørrelse. Det viktigste er å finne en måte å spise på som du kan leve med på sikt. Anonymkode: 08769...aa8 2
sicario Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan skjedde det? Anonymkode: a9e76...0df Vendepunktet var en helsesjekk hos den nye fastlegen, samt synet av meg selv i speilet. Hadde ikke vært hos lege på sikkert 15 år. Byttet fastlege og benyttet sjansen til å ta en sjekk. Ble livredd. La om livsstil (kosthold og trening) samme dag. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 sicario skrev (1 time siden): Vendepunktet var en helsesjekk hos den nye fastlegen, samt synet av meg selv i speilet. Hadde ikke vært hos lege på sikkert 15 år. Byttet fastlege og benyttet sjansen til å ta en sjekk. Ble livredd. La om livsstil (kosthold og trening) samme dag. Samme her. Fikk problemer med knærne, og et besøk hos den direkte og ærlige legen min som nevnte at "du kommer langt med vektnedgang før vi vurderer operasjon" var en vekker. I stedet for å ta den der typiske overvektige skylder på: at alle leger skylder alt på overvekt, så valgte jeg å ta ansvar over egen helse. Jeg hadde lyst å begynne å trene, og visste at knærne mine ville ryke med en gang om jeg ikke gikk ned i vekt. Det var starten, og siden har jeg fortsatt. Løp halvmaraton i høst, og er smertefri og slank. Anonymkode: 2e017...88d 11
sicario Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Samme her. Fikk problemer med knærne, og et besøk hos den direkte og ærlige legen min som nevnte at "du kommer langt med vektnedgang før vi vurderer operasjon" var en vekker. I stedet for å ta den der typiske overvektige skylder på: at alle leger skylder alt på overvekt, så valgte jeg å ta ansvar over egen helse. Jeg hadde lyst å begynne å trene, og visste at knærne mine ville ryke med en gang om jeg ikke gikk ned i vekt. Det var starten, og siden har jeg fortsatt. Løp halvmaraton i høst, og er smertefri og slank. Anonymkode: 2e017...88d Herlig.. godt jobbet👌🏼 Jeg følte meg frisk og fin. Ingen plager. Viste seg at jeg var et vandrende hjertestans. Puls når jeg sov på 167 på sitt høyeste målt på natt og et vanvittig blodtrykk. Måtte følges opp ukentlig av lege i 12 uker. Da hadde blodtrykk og puls stupt etter daglig trening og omlegging av kosthold. Mye man kan gjøre med egen helse ved å ta grep. Det er helt sikkert 👌🏼 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #9 Skrevet 31. desember 2021 Jeg skadet beinet og måtte trene det opp igjen. Fikk en vane med å trene hver dag i treningsstudio og da kom sunn mat automatisk. Nå synes jeg trening er gøy. Anonymkode: 7491f...2fa 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 Egentlig ikke noe spesielt vendepunkt. Jeg bare var lei av å være i fedmekategorien og føle meg blubbete. Dessuten fikk jeg alltid litt klump i magen av å se bilder av meg selv, da man alltid ser feitere ut på bilder enn man gjør i speilet. Jeg bestemte meg for å ta små steg og miste vekta sakte, så jeg begynte å telle kalorier i september i fjor (2020), og etterhvert trene litt hjemme i stua. Spiser fremdeles det jeg har lyst på, men må jo regulere inntaket etter kaloriregnskapet. Idag, over ett år senere (og en pause i kaloritelling og trening grunnet dårlig form pga stoffskiftesykdom), har jeg mistet 15 kilo på svært små endringer i livsstil, og er ikke lenger i fedme-klubben. Hovedmålet nå er å ikke gå opp igjen, men planlegger å begynne med litt kaloritelling og mosjon igjen for å se om jeg klarer å gå ned enda mer. Anonymkode: 975e8...097 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Skrevet 31. desember 2021 sicario skrev (17 minutter siden): Herlig.. godt jobbet👌🏼 Jeg følte meg frisk og fin. Ingen plager. Viste seg at jeg var et vandrende hjertestans. Puls når jeg sov på 167 på sitt høyeste målt på natt og et vanvittig blodtrykk. Måtte følges opp ukentlig av lege i 12 uker. Da hadde blodtrykk og puls stupt etter daglig trening og omlegging av kosthold. Mye man kan gjøre med egen helse ved å ta grep. Det er helt sikkert 👌🏼 167 i puls??? Og så følte du deg frisk og fin??? 😮 Jeg blir kjempestressa om pulsen min i hvile stiger til 90-100. Da er det noe galt fatt, i mitt tilfelle har det vært enten panikkangstanfall eller høyt stoffskifte. Anonymkode: 975e8...097
sicario Skrevet 31. desember 2021 #12 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 167 i puls??? Og så følte du deg frisk og fin??? 😮Anonymkode: 975e8...097 Den var nok ikke det på dagen. Det var høyeste målt mens jeg sov 😅. Hvorfor er ikke godt å vite, men sannsynligvis apne. Hadde veldig lange pustestopp i søvne. Da skøyt pulsen i været.
Inwe Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 Da jeg så 130 kg på vekta. Har kvittet meg med halvparten og ikke sett meg tilbake. Er nå snart 10 år siden. Livet mitt i dag er helt annerledes, og mye bedre! 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Vendepunktet var når jeg ikke klarte å løfte min sønn på 4 mnd opp fra gulvet. Klarte ikke sitte på gulvet ved siden av han eller løfte han opp. Da tok jeg grep, fikk meg PT og kostholdsplan og har gått ned 30 kg! Anonymkode: 8c508...f79 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Tok blodprøver hos legen og viste høye leververdier. Jeg hadde da bmi på 35 og er 177 høy. Mye bukfett. Fikk Saxenda på resept PG skaffet meg personlig trener. Et år siden og har nå bmi på 22 og er supersterk! Jeg er 53 år. Anonymkode: 66f1e...d50 4
LiseTV Skrevet 1. januar 2022 #16 Skrevet 1. januar 2022 Jeg spiser "usunn" mat, men spiser mindre. Gått ned 20 kilo på 2 år. Om 2-3 år har jeg målet mitt. Trimmer ca 40 timer i måneden, ikke jogging. 1
Gjest BrittEkeberg Skrevet 1. januar 2022 #17 Skrevet 1. januar 2022 Da jeg fikk kreft første gang for 4 år siden. Var jeg ikke overvektig, men spiste virkelig ikke nok og sunt. Det var en baguette og kaffe to go hver morgen, så spiste jeg kanskje ikke før jeg kom hjem på kvelden. Eller så ble det mye takeaway. Da jeg fikk påvist kreft måtte jeg slutte å spise sukker og carbs. Sånn var det… Syns ikke kroppen er så fin.. gått ned 18 kg. Skulle gjerne veid rundt 70kg i hvert fall, nå sliter jeg og veier rundt 51kg. Cellegift gir virkelig dårlig matlyst. 🤢 Blir skikkelig kvalm av tanken. Spis sunt og tren. Ikke bry deg så mye om å være super skinny, så lenge du er frisk. Kos deg! Livet er kort og du lever bare en gang ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #18 Skrevet 1. januar 2022 Jeg lasta ned myfitnespal på impuls. Skulle bare sjekke at jeg spiste nok proteiner. Jeg hadde ikke noe forhold til kalorier, trodde det var sånt folk brydde seg om på 80-90-tallet, og nå var karbohydrater som gjalt (og de klarer jeg ikke å kutte). Så tenkte jeg at jeg fikk logge kalorier da, for å prøve litt. Og fant ut at for meg er det kjempelett og gøy å telle kalorier. Det er så mye enklere å bare ha et tall å holde seg under enn å finne ut hva som er sunn/usunn mat og hva det er lov å spise. Jeg gikk ned 10 kg på bare noen måneder (men jeg starta på nesten 120). Har gått ned 40 kg nå. Jeg visste godt at jeg var både stygg og helseskada, men det var ikke nok til å sette meg i gang. Det føltes helt uoverkommelig å bare prøve å gå ned i vekt, det står overalt om hvor vanskelig det er og at man må ha vilje av stål. Og jeg er så liten at jeg måtte ned nesten 60 kg for å bli normalvektig. Jeg tenkte ikke at det var noen vits i å streve meg ned 20 kg hvis jeg fortsatt skulle være 40 kg overvektig. Det som hjalp meg var å bare prøve, og så se at det fungerte. Jeg hadde ikke noen plan eller motivasjon da jeg begynte, jeg skulle bare telle kalorier et par dager. Men så funka det, og det fikk meg til å fortsette. Anonymkode: 37a80...9d0 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lasta ned myfitnespal på impuls. Skulle bare sjekke at jeg spiste nok proteiner. Jeg hadde ikke noe forhold til kalorier, trodde det var sånt folk brydde seg om på 80-90-tallet, og nå var karbohydrater som gjalt (og de klarer jeg ikke å kutte). Så tenkte jeg at jeg fikk logge kalorier da, for å prøve litt. Og fant ut at for meg er det kjempelett og gøy å telle kalorier. Det er så mye enklere å bare ha et tall å holde seg under enn å finne ut hva som er sunn/usunn mat og hva det er lov å spise. Jeg gikk ned 10 kg på bare noen måneder (men jeg starta på nesten 120). Har gått ned 40 kg nå. Jeg visste godt at jeg var både stygg og helseskada, men det var ikke nok til å sette meg i gang. Det føltes helt uoverkommelig å bare prøve å gå ned i vekt, det står overalt om hvor vanskelig det er og at man må ha vilje av stål. Og jeg er så liten at jeg måtte ned nesten 60 kg for å bli normalvektig. Jeg tenkte ikke at det var noen vits i å streve meg ned 20 kg hvis jeg fortsatt skulle være 40 kg overvektig. Det som hjalp meg var å bare prøve, og så se at det fungerte. Jeg hadde ikke noen plan eller motivasjon da jeg begynte, jeg skulle bare telle kalorier et par dager. Men så funka det, og det fikk meg til å fortsette. Anonymkode: 37a80...9d0 Jeg vil også "slå et slag" for kaloritelling. Personlig, ikke som livsstil over tid. Men det lærte meg enormt i en periode. Jeg visste jo at alkhol, olje, avokado og sjokolade var kaloririkt. Men jeg hadde ikke noe forhold til hvor mange kalorier det var i slikt sett mot andre matvarer. Så etter en periode med veiing og registrering av mat begynte jeg å se kaloriene i tillegg til maten. Det var så lett å ovnsbake i stedet for å steke, velge grønnsaker på knekkebrødet i stedet for ost og kaviar, droppe det siste pizzastykket når jeg egentlig var passe mett, når jeg forstod hvor mange kalorier det utgjorde. Anonymkode: d1bb9...8c8 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #20 Skrevet 1. januar 2022 Én enkel kommentar: "Du ser jo bra ut til å ha født to barn". Jeg var 29 da, og ordlyden "...til å ha født to barn" fikk meg til å innse at jeg måtte ta meg sammen. Var litt kvapsete og slapp etter to svangerskap, og kroppslig sett så jeg jo at jeg godt kunne ta av meg noen kilo. Begynte å løpe, trene og spise sunt, og det gjør jeg fortsatt, åtte år senere. Anonymkode: fb689...4a9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå