AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #1 Skrevet 31. desember 2021 Eller er du heldig å være i en jobb/på en avdeling som ikke er så hardt rammet? Pfizer tror at pandemien vil vare til minst 2024. Hva må forandre seg eller bedres for at du skal holde ut til da, og kanskje enda lenger? Er omskolering i planene om ting forblir som nå? Anonymkode: 57d4f...ab1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #2 Skrevet 31. desember 2021 Som lærer, som ikke har hatt en sykedag siden COVID startet, synes jeg ikke vi har noe å sutre over. Jeg jobber på ungdomstrinnet i en av Norges største byer, og det eneste jeg ser er at vi har hatt skyhøyt lærerfravær grunnet egen sykdom, og karantene, de siste 3 månedene. Vi har ikke hatt hjemmeskole i høst. Da min kommune har en overflod av lærerstudenter som ønsker å være tilkallingsvikarer, er det heller ikke noe problem for å opprettholde den daglige driften. Kvaliteten lider jo selvfølgelig, da selv dyktige studenter ikke greier å fylle skoene til lærerne som kjenner elevene (fag/tilpasning). Jeg skjønner allikevel at det er tøft, og går på samvittigheten løs, for mer rurale skoler. Det å få det til å gå rundt, når de allerede sliter med å få kvalifiserte lærere i faste stillinger, må være krevende. Har personlig ikke noe problem med å få det til å gå rundt, og det eneste jeg stusser over for tiden er den "hjemme-karantene"- ordningen, som jeg kommer til å gi blanke F i. Vi hadde smittetopp blant elevene i oktober/november, og jeg har ikke tenkt å holde meg hjemme på fritiden selv om noen i en av klassene mine får covid. Anonymkode: c4552...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #3 Skrevet 31. desember 2021 Pfizer prøver jo å selge mer vaksiner da, så selvfølgelig vil de at pandemien skal vare lenge! Det er vel ikke akkurat bare disse yrkene som er utsatte heller.. Anonymkode: bd937...844 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #4 Skrevet 31. desember 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Eller er du heldig å være i en jobb/på en avdeling som ikke er så hardt rammet? Pfizer tror at pandemien vil vare til minst 2024. Hva må forandre seg eller bedres for at du skal holde ut til da, og kanskje enda lenger? Er omskolering i planene om ting forblir som nå? Anonymkode: 57d4f...ab1 Hvorfor trekker du bare frem disse 3 yrkesgruppene? Jeg er utdannet siving og vi har hjemmekontor og jeg begynner å merke at det tærer på psyken. Alle sliter nå… Anonymkode: e1280...498
-venter- Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 Jeg er lærer og starter i ny jobb på mandag. Mange grunner til det, men pandemien gjør det ekstra deilig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor trekker du bare frem disse 3 yrkesgruppene? Jeg er utdannet siving og vi har hjemmekontor og jeg begynner å merke at det tærer på psyken. Alle sliter nå… Anonymkode: e1280...498 Ja, og hva med vernepleiere? De har ikke mulighet for å holde en meter, og må være nært på brukerne sine. Hva med helsefagarbeidere? Fysioterapeuter? Ergoterapeuter? Regnskapsførere, saksbehandlere og konsulenter som har prøvd å holde Norge i gang fra hjemmekontor med den psykiske belastningen det er å sitte hjemme hele tiden? Hva med butikkarbeiderne som hele tiden har vært utsatt for smitte på jobb? Hva med legene som må sitte i karantene etter karantene på grunn av luftsveissymptomer? Det er så mange, mange fler enn sykepleiere, barnehagelærere og lærere som er berørte og leie. Anonymkode: d63a2...5aa 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 Lærere og sykepleiere igjen?? Kan dere ikke slutte å syte? Bytt jobb da hvis dere tror andre har det så mye bedre... Det tviler jeg på at dere kommer til å gjøre Anonymkode: bf86b...8f9 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 Jeg er spesialsykepleier, og blir i yrket til jeg pensjonerer meg. Hadde en kontorjobb tidligere, og holdt på å kjede meg halvt i hjel. Jeg jobber på covid-intensiven ca en vakt i uka (i stedet for min vanlige avdeling), og synes det er interessant. Anonymkode: 2551f...352 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #9 Skrevet 31. desember 2021 Jeg er lærer og gir meg med en gang jeg får et annet jobbtilbud. Ønsker en jobb hvor merarbeid enten gir avspasering eller lønn. Evt en grunnlønn som er såpass høy at overtid er inkludert. Anonymkode: ca03e...160 2
Gjest rampenissen72 Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eller er du heldig å være i en jobb/på en avdeling som ikke er så hardt rammet? Pfizer tror at pandemien vil vare til minst 2024. Hva må forandre seg eller bedres for at du skal holde ut til da, og kanskje enda lenger? Er omskolering i planene om ting forblir som nå? Anonymkode: 57d4f...ab1 Slutta i sykehus jobben i juli i fjor. Altså juli 2020. Mange av mine tidligere kolegaer har også sluttet nå.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lærere og sykepleiere igjen?? Kan dere ikke slutte å syte? Bytt jobb da hvis dere tror andre har det så mye bedre... Det tviler jeg på at dere kommer til å gjøre Anonymkode: bf86b...8f9 Sytepleierne klarer ikke annet, Synes mye mer synd på alle hjelpepleierene og assistentene som blir beordret rundt til å gjøre alle drittjobbene, de blir ikke fornøyd før de tjener mer enn legene. Anonymkode: 4c372...add 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #12 Skrevet 31. desember 2021 Jeg er barnehagelærer som har jobbet i 22 år som ped.leder frem til jeg i august startet i jobb på skole som ressurslærer innen spes.ped og er veldig glad jeg jobber på skole og ikke i bhg nå. Var sliten og litt «ferdig» med barnehage allerede i 2017, så hadde vært tøft fysisk og psykisk med all usikkerheten nå. I skolen er rammene noe bedre for arbeidstid, forarbeid og møteavvikling. Anonymkode: 2d930...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #13 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sytepleierne klarer ikke annet, Synes mye mer synd på alle hjelpepleierene og assistentene som blir beordret rundt til å gjøre alle drittjobbene, de blir ikke fornøyd før de tjener mer enn legene. Anonymkode: 4c372...add Sånn helt konkret; hvilke drittjobber (dine ord) er det helsefagarbeidere og assistenter blir beordret til å gjøre? Og jeg tviler på at assistenter og helsefagarbeidere tror de skal tjene mer enn leger? Anonymkode: 3e87a...aa5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #14 Skrevet 31. desember 2021 Jeg er lærer, og tenker å bli i yrket så lenge jeg klarer, for jeg elsker elevene og kollegaene mine. Men jeg håper jo at det blir så lite rødt nivå som mulig ut pandemien, og at myndighetene heller planlegger litt frem i tid når de tar beslutninger, og faktisk får lov til å være litt føre var mtp skolestening, eksamen etc, det tror jeg hadde hjulpet mange. For jeg er sliten nå, og jeg er ikke engang kontaktlærer. Hadde jeg vært helt nyutdannet da pandemien kom tror jeg at jeg ikke hadde orket å jobbe som lærer nå, fordi de første to årene er uforutsigbare nok fra før. Få nyutdannede har holdt ut hos oss hvertfall, selv om vi støtter alt vi kan. Til dere som mener lærere og sykepleiere syter for mye: Jeg syter sjeldent - dere glemmer hvor mange det er av oss - de fleste syter aldri selv, men man blir lei av å høre at man ikke har grunn til å syte (for all del, andre yrkesgrupper har også all rett til å klage når de er bekymret og utslitte) Men klart det er vondt å se alle rundt meg (inkl meg selv) være på bristepunktet. Folk gråter på jobb, blir sykmeldt jevnlig fordi de bare ikke klarer mer selv om de vil, og ingen føler de klarer å gjøre jobben sin godt lengre. Vi har vært på rødt nivå mye siden pandemien startet. Det har vært nedstengninger og overganger mellom rødt/gult/hjemmeskole hele tida. De fleste må planlegge dobbelt hele tida, fordi de samme oppleggene ikke fungerer i ulike fargekoder, og fordi man skal være hjemme når man er syk, så du vet aldri når du planlegger om klassen din vil ha 32 elever eller 5 tilstede. Og da må du ofte finne på noe nytt å gjøre. I tillegg er rødt nivå helt håpløst, vi er fortsatt i nærkontakt med opptil 100 elever på en dag, men vi må løpe frem og tilbake mellom to klasserom samtidig og ha forsvarlig opplegg og komme gjennom det samme lærestoffet, i tillegg til å følge opp de som er hjemme. Å få nok vurderingsgrunnlag er også et ork (fordi vi må fortsatt vurdere etter helt like kriterier som før og forberede oss på at det kan bli eksamen i ethvert fag). Det blir også mindre tid til forarbeid ettersom det alltid er andre lærere syke man må være vikar for (men det får vi jo betalt for, så greit sånn sett). Det er akkurat som for sykepleiere - det er ikke ekstraarbeidet i seg selv som er problemet, men at det kommer på toppen av en allerede presset arbeidssituasjon der mange er sykmeldte/utslitte, og der det ikke er nok tid til å følge opp alle. Jeg skjønner at andre også er slitne, men mange andre klager over merarbeid de korte periodene de må ha barna med på hjemmekontoret - mens vi har merarbeid hver eneste dag pga vikartimer og pga mer fravær hos elever som da må følges opp utenom timen, i tillegg til ekstra mye i tilsvarende perioder. Såklart vil mange andre yrkesgrupper ha det like tøft eller tøffere, men jeg blir provosert når mange mener det ikke er noe verre enn enhver annen jobb nå. Anonymkode: d2d0d...812 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #15 Skrevet 31. desember 2021 Som førskolelærer gjennom snart 30 år, må jeg ærlig innrømme at jeg jobber i barnehage på overtid, koronasituasjonen har bare lagt stein til en allerede tung byrde, egentlig. Men min personlige situasjon gjør at jeg bare må stå i jobben så lenge jeg faktisk klarer, å finne seg noe helt annet når en er midt i 50-årene, uten tilleggs - eller videreutdanning, er mer eller mindre håpløst. I hvert fall i en jobb hvor jeg tjener såpass bra som jeg faktisk gjør. Anonymkode: 65a5d...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #16 Skrevet 31. desember 2021 Har heldigvis landet meg en jobb der jeg sitter i ledelse nå. Men fordi jeg er sykepleier, er trusselen om omplassering stadig til stede. Jobber også i kommunens vaksineringsteam. I oktober og november ble det 20 timer i tillegg til min 100% jobb. Holdt på sånn sia mars og fra nyttår er det på'an igjen. Slitsomt med 13-15- timersdager, men er heldigvis ung og sprek 😊👌 Anonymkode: 35c96...fab
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #17 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lærer, og tenker å bli i yrket så lenge jeg klarer, for jeg elsker elevene og kollegaene mine. Men jeg håper jo at det blir så lite rødt nivå som mulig ut pandemien, og at myndighetene heller planlegger litt frem i tid når de tar beslutninger, og faktisk får lov til å være litt føre var mtp skolestening, eksamen etc, det tror jeg hadde hjulpet mange. For jeg er sliten nå, og jeg er ikke engang kontaktlærer. Hadde jeg vært helt nyutdannet da pandemien kom tror jeg at jeg ikke hadde orket å jobbe som lærer nå, fordi de første to årene er uforutsigbare nok fra før. Få nyutdannede har holdt ut hos oss hvertfall, selv om vi støtter alt vi kan. Til dere som mener lærere og sykepleiere syter for mye: Jeg syter sjeldent - dere glemmer hvor mange det er av oss - de fleste syter aldri selv, men man blir lei av å høre at man ikke har grunn til å syte (for all del, andre yrkesgrupper har også all rett til å klage når de er bekymret og utslitte) Men klart det er vondt å se alle rundt meg (inkl meg selv) være på bristepunktet. Folk gråter på jobb, blir sykmeldt jevnlig fordi de bare ikke klarer mer selv om de vil, og ingen føler de klarer å gjøre jobben sin godt lengre. Vi har vært på rødt nivå mye siden pandemien startet. Det har vært nedstengninger og overganger mellom rødt/gult/hjemmeskole hele tida. De fleste må planlegge dobbelt hele tida, fordi de samme oppleggene ikke fungerer i ulike fargekoder, og fordi man skal være hjemme når man er syk, så du vet aldri når du planlegger om klassen din vil ha 32 elever eller 5 tilstede. Og da må du ofte finne på noe nytt å gjøre. I tillegg er rødt nivå helt håpløst, vi er fortsatt i nærkontakt med opptil 100 elever på en dag, men vi må løpe frem og tilbake mellom to klasserom samtidig og ha forsvarlig opplegg og komme gjennom det samme lærestoffet, i tillegg til å følge opp de som er hjemme. Å få nok vurderingsgrunnlag er også et ork (fordi vi må fortsatt vurdere etter helt like kriterier som før og forberede oss på at det kan bli eksamen i ethvert fag). Det blir også mindre tid til forarbeid ettersom det alltid er andre lærere syke man må være vikar for (men det får vi jo betalt for, så greit sånn sett). Det er akkurat som for sykepleiere - det er ikke ekstraarbeidet i seg selv som er problemet, men at det kommer på toppen av en allerede presset arbeidssituasjon der mange er sykmeldte/utslitte, og der det ikke er nok tid til å følge opp alle. Jeg skjønner at andre også er slitne, men mange andre klager over merarbeid de korte periodene de må ha barna med på hjemmekontoret - mens vi har merarbeid hver eneste dag pga vikartimer og pga mer fravær hos elever som da må følges opp utenom timen, i tillegg til ekstra mye i tilsvarende perioder. Såklart vil mange andre yrkesgrupper ha det like tøft eller tøffere, men jeg blir provosert når mange mener det ikke er noe verre enn enhver annen jobb nå. Anonymkode: d2d0d...812 Du kan da ikke sammenligne med å ha hjemmeskole for egne barn (kanskje i kombinasjon med hjemmebarnehage også), samtidig som man må skjøtte sin egen jobb 100%? Forresten er det MANGE som har fått veldig mye ekstraarbeid pga korona. Jeg jobber i høyere utdanning selv. Jeg har forlengst gitt opp å planlegge mer enn 1-2 uker fram i tid, fordi jeg aldri vet om det vil bli fysisk eller digital undervisning eller hva som vil skje. Jeg vet bare at eksamen kommer, uansett, for det får vi ikke lov til å kutte - selv i mai 2020 hadde vi det. Men jeg vet fremdeles ikke hvilken eksamen jeg får lov til å lage til studentene mine i februar! Folk er sykmeldte over en lav sko og gråter til stadighet på jobben min også. Jeg ser det har vært mye avisskriving fram og tilbake de siste dagene, hvor lærere er fornærmet over å bli degradert til barnepassere, at det ikke er deres samfunnsoppdrag, og at de bare vil stenge skolene en kort periode når de faktisk ikke makter mer, har ikke smittevern etc. Men hva er alternativet? Vi er mange som er på bristepunktet, uansett yrke. Det hjelper meg lite at jeg er vernet mot smitte på hjemmekontoret (som jeg hater, og som påvirker den psykiske helsen min særdeles negativt!), når jeg får tre barn fra tre forskjellige skoler/barnehager hjem hver dag. Jeg er like smitteutsatt som enhver lærer likevel. Realiteten er at for barn under 10-11 år så fungerer faktisk skole (og barnehage) også som barnepass, som gjør det mulig for foreldrene å jobbe. De digitale oppleggene jeg har fått til mitt ene barn som nå er ti år, har vært særdeles enkle for lærer - de har bestått av en liste med oppgaver, og så må jeg som forelder utføre all undervisning og alt arbeid. Null digital undervisning, oppfølging av lærer er én mail i uka og én telefon på fem minutter. De timene jeg må bruke på å undervise barnet mitt hver dag, de går direkte på bekostning av min egen jobb. Han har møtt klassen (og lærer) på Teams EN gang i løpet av alle rundene med hjemmeskole som har vært de siste par årene. Jeg vet noen lærere har ordentlig digital undervisning og følger opp, men mange har også IKKE det. Da har jeg ikke engang begynt å snakke om barnehagebarnet. Så du kan si hva du vil, selvsagt er læring viktig og ingen bestrider det, men det er ikke til å stikke under en stol at: 1) Samfunnet er lagt opp sånn at skoler gjør det mulig for mødre å jobbe utenfor hjemmet (i motsetning til sånn det var før i tiden) 2) De fleste foreldre har ikke utdanningen som skal til for å undervise sine egne barn, men må likevel gjøre det. Selvsagt blir ikke det bra. Så i en situasjon hvor alle valg er elendige, fremstår åpne skoler som det minst dårlige. Og jeg skjønner lærere er frustrerte. Det skjønner jeg veldig godt. Men vi er alle frustrerte og dødsslitne. Men min erfaring så langt er at hjemmeskole for i alle fall yngre barn = arbeidet dyttes over på foreldrene. Enkelt og greit. Heldigvis har barnet som går på ungdomsskolen faktisk fått noe reell undervisning på nett. Anonymkode: b7116...f45 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #18 Skrevet 31. desember 2021 Ellers vil jeg bare si til alle lærere, sykepleiere ++ om vurderer å finne seg annen jobb, at det forstår jeg godt. Men det er ikke sikkert at gresset er så mye grønnere på den andre siden - både mtp lønn, arbeidstid og det å i det hele tatt klare å få en annen jobb når det er mange om beinet. Men det eneste man kan gjøre når man ikke orker mer, uansett yrke, er å få seg en annen jobb. Anonymkode: b7116...f45 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #19 Skrevet 31. desember 2021 Jeg har på fast søk på Finn.no og ha brukt det siste halvannet året til å videreutdanne meg ved siden av jobb. Hasta la vista så fort jeg har sjansen! Snakk om å få sin lave verdi trykket opp i trynet ved hver minste anledning. Anonymkode: 49de6...ce8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå