AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #1 Skrevet 31. desember 2021 Hei! Trenger litt hjelp her, blir forvirra av alt jeg leser på nettet. Jeg er halvveis inn i bachelorgraden min nå, og jeg og min samboer ønsker å begynne å prøve å bli gravide til høsten. Hvis alt klaffer har jeg termin på sommeren rett etter jeg er ferdig utdannet (kun et estimat, men dere skjønner). Foreldrestipend: Jeg mener å ha lest at dersom man får barn innen 7 måneder etter endt utdanning, har man fortsatt rett på foreldrestipend fra lånekassen. Stemmer dette? Hvordan fungerer det i praksis, hvor mye er stipendet på og hvor lenge får man det? Regnes det fortsatt som at jeg er i permisjon selv om studiet er fullført? Foreldrepenger: Jeg jobber som tilkallingsvikar ved siden av studiene og har tjent ganske godt på dette. Men foreldrepengene beregnes ut fra de 3 siste kalendermånedene før foreldrepengeperioden starter. Jeg vet jo ikke om jeg kommer til å få like mange vakter så sent ute i svangerskapet. Burde jeg satse på å finne en jobb med høyere stillingsprosent? Eller lønner det seg kanskje å ta i mot engangsstønad istedenfor? Jeg blir stressa av å tenke på at jeg må prøve å jobbe så mye som mulig i perioden før termin 😧 ELLER kanskje den beste løsningen er jobbe MYE i 3 måneder for så å si opp? Det er jo tross alt kun tilkalling og jeg ønsker å finne noe fast etter jeg har vært i permisjon. ("Hvis arbeidsforholdet ditt avsluttes før du starter foreldrepengeperioden og du ikke har annet arbeid eller ytelser fra NAV, blir foreldrepengene dine beregnet etter inntekten din de 3 siste månedene før arbeidsforholdet ble avsluttet".) Si f.eks. at jeg jobber mye gjennom sommeren og så sier opp og lever kun på stipend og oppsparte midler fram til foreldrepengene blir utbetalt? Er det andre støtter jeg har krav på, utenom barnetrygd? Er det økonomisk smartere å få barn mens jeg er student, og ta permisjon fra studiene? Til info har min samboer en 100% fast stilling. Vil gjerne høre fra dere som fikk barn under studier, hvordan dere løste økonomien. 😊 Anonymkode: 7de95...5a0
Petra200 Skrevet 31. desember 2021 #2 Skrevet 31. desember 2021 Fikk barn juni 20, avsluttet utdanning samme måned! Fikk stipend fra Lånekassen, regnes ut ifra din og samboers inntekt og varer i 1 år. ved siden av fikk jeg foreldrepenger fra jobb, jobbet mye de 3 siste månedene fordi jeg i form til det og fikk jo da gode lønninger, men lureste var å skaffe seg fast jobb for da får du den nye fastlønna som foreldrepenger i permisjonstiden 😀
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #3 Skrevet 31. desember 2021 De fleste får barnet underveis i studiet eller etter at de har fått seg (fast?) jobb etter endt studie. Tror ikke det er helt tilfeldig. Mange venter til de har kjøpt bolig, når man søker om lån må man oppgi eventuelle barn og biler. Har man det reduseres låneevnen. Slår dere opp blir det enda vanskeligere å få lån. Kjenner alenemødre med god inntekt som har leid i over 10 år fordi de ikke får lån. Boutgiftene deres er like høye på leiemarkedet som hvis de hadde eid selv. De har «tapt» flere millioner på å stå utenfor boligmarkedet ved å gå glipp av prisstigningen. De betaler så mye for å bo at det er vanskelig å spare tilstrekkelig i tillegg. Boligprisene stiger raskere enn lønnsveksten. De kommer ikke til å ha mulighet til å hjelpe barna inn på boligmarkedet, de sliter nok med å komme inn selv. Anonymkode: 017cb...77b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #4 Skrevet 31. desember 2021 Petra200 skrev (8 timer siden): Fikk barn juni 20, avsluttet utdanning samme måned! Fikk stipend fra Lånekassen, regnes ut ifra din og samboers inntekt og varer i 1 år. ved siden av fikk jeg foreldrepenger fra jobb, jobbet mye de 3 siste månedene fordi jeg i form til det og fikk jo da gode lønninger, men lureste var å skaffe seg fast jobb for da får du den nye fastlønna som foreldrepenger i permisjonstiden 😀 Takk for informativt svar! 🙂 Visste ikke at stipendet ble regnet ut fra inntekt, men det er vel kanskje noe som bare gjelder hvis man har fullført studiene? Høres jo absolutt ut som om det kan være økonomisk overkommelig. I mitt hode i alle fall, da man også får 1 år med permisjon og nok av tid til å søke på fast jobb. Anonymkode: 7de95...5a0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De fleste får barnet underveis i studiet eller etter at de har fått seg (fast?) jobb etter endt studie. Tror ikke det er helt tilfeldig. Mange venter til de har kjøpt bolig, når man søker om lån må man oppgi eventuelle barn og biler. Har man det reduseres låneevnen. Slår dere opp blir det enda vanskeligere å få lån. Kjenner alenemødre med god inntekt som har leid i over 10 år fordi de ikke får lån. Boutgiftene deres er like høye på leiemarkedet som hvis de hadde eid selv. De har «tapt» flere millioner på å stå utenfor boligmarkedet ved å gå glipp av prisstigningen. De betaler så mye for å bo at det er vanskelig å spare tilstrekkelig i tillegg. Boligprisene stiger raskere enn lønnsveksten. De kommer ikke til å ha mulighet til å hjelpe barna inn på boligmarkedet, de sliter nok med å komme inn selv. Anonymkode: 017cb...77b Tusen takk for svar 🙂 Vi er på utkikk etter egen bolig nå, så da trenger vi ikke å tenke på problemer ifht. lån senere. En stor lettelse å ha det i orden før vi får barn. Det er litt stress for min del å ikke ha fast jobb i boks, men jeg tar en utdanning som det er stort behov for, så tror ikke det skal bli alt for vanskelig å finne jobb etter permisjon. Anonymkode: 7de95...5a0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 Nye regler nå gjør at du har rett på inntekt tilsvarende fremtidig stillingsprosent, uavhengig av hva du har hatt tidligere (så lenge du har vært i jobb 6 mnd før). Vanskelig å forstå, men i mitt tilfelle ble det slik: jobbet som ekstravikar under studier -> ble ferdig -> jobbet 1 mnd i 100% fast stilling -> fikk foreldrepenger tilsvarende min 100% faste stilling siden arbeidsgiver sendte inn inntektsmelding på forventet inntekt fremover. Jeg fikk OGSÅ foreldrestipend fra lånekassen fordi jeg kom innunder de reglene også, som var ca 8000 pr mnd. Det var egentlig ganske lukurativt😅 Anonymkode: 60a93...04b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nye regler nå gjør at du har rett på inntekt tilsvarende fremtidig stillingsprosent, uavhengig av hva du har hatt tidligere (så lenge du har vært i jobb 6 mnd før). Vanskelig å forstå, men i mitt tilfelle ble det slik: jobbet som ekstravikar under studier -> ble ferdig -> jobbet 1 mnd i 100% fast stilling -> fikk foreldrepenger tilsvarende min 100% faste stilling siden arbeidsgiver sendte inn inntektsmelding på forventet inntekt fremover. Jeg fikk OGSÅ foreldrestipend fra lånekassen fordi jeg kom innunder de reglene også, som var ca 8000 pr mnd. Det var egentlig ganske lukurativt😅 Anonymkode: 60a93...04b TS: Oi, jeg skjønner at dette er noe jeg må sette meg inn i. Må man ha jobbet en høyere stillingsprosent i en periode da, for å ha krav på høyere utbetaling? Jeg jobber jo per i dag kun på tilkalling.. 😬 Anonymkode: 7de95...5a0
Petra200 Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for informativt svar! 🙂 Visste ikke at stipendet ble regnet ut fra inntekt, men det er vel kanskje noe som bare gjelder hvis man har fullført studiene? Høres jo absolutt ut som om det kan være økonomisk overkommelig. I mitt hode i alle fall, da man også får 1 år med permisjon og nok av tid til å søke på fast jobb. Anonymkode: 7de95...5a0 Ja, veldig! Kommer veldig godt ut av det med både jobb OG foreldrestipend 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #9 Skrevet 31. desember 2021 Dersom du er smart så skaffer du deg fast fulltidsjobb først, så får du barn. Anonymkode: 95d0b...635
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dersom du er smart så skaffer du deg fast fulltidsjobb først, så får du barn. Anonymkode: 95d0b...635 I enkelte yrker går man på vikar/små stillinger i mange, mange år før det blir en fast, fulltidsstilling. Dette er et elendig råd. Anonymkode: fc44e...c88 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom du er smart så skaffer du deg fast fulltidsjobb først, så får du barn. Anonymkode: 95d0b...635 Ikke særlig realistisk å få dette til å gå opp i min livssituasjon. Både jeg og samboer har tenkt nøye over dette og kommet frem til at det beste tidspunktet mest sannsynlig er nå mens jeg studerer eller rett etter jeg er ferdig utdannet. Det ordner seg nok uansett ☺️ Anonymkode: 7de95...5a0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #12 Skrevet 31. desember 2021 Petra200 skrev (4 timer siden): Ja, veldig! Kommer veldig godt ut av det med både jobb OG foreldrestipend 😊 Ble både foreldrepengene fra NAV og foreldrestipendet fra Lånekassen regnet ut fra de siste tre månedene med lønn? 🙂 Anonymkode: 7de95...5a0
Petra200 Skrevet 31. desember 2021 #13 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ble både foreldrepengene fra NAV og foreldrestipendet fra Lånekassen regnet ut fra de siste tre månedene med lønn? 🙂 Anonymkode: 7de95...5a0 Nei ingen av delene. Stipend basert på ligning og foreldrepenger på lønn fra ny jobb 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #14 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ikke særlig realistisk å få dette til å gå opp i min livssituasjon. Både jeg og samboer har tenkt nøye over dette og kommet frem til at det beste tidspunktet mest sannsynlig er nå mens jeg studerer eller rett etter jeg er ferdig utdannet. Det ordner seg nok uansett ☺️ Anonymkode: 7de95...5a0 Det kommer nok til å gå helt fint. Vi fikk første barn rett før siste semester av mitt studium. Synes det var helt topp, fikk foreldrepenger av jobben og foreldrestipend av Lånekassen og levde dermed skikkelig godt det året. Man får foreldrestipend i et helt år, så jeg fikk betalt 10.000 kr i mnd fra Lånekassen den tiden jeg søkte jobb. Så fikk vi andre barnet et halvt år inn i ny jobb. Anonymkode: 9a62a...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå