Gå til innhold

Burde jeg bruke prevensjon, når det er mannen som ikke ønsker flere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen i huset har gitt utrykk for at han er usikker på om han ønsker et barn til. Jeg har sagt at jeg vil gjerne ha et til, slik at vi får to. Vi har en plan om at vi kan begynne å prøve aktivt til sommeren og har sagt at han får tenke litt på det til da. 

Jeg valgte å slutte på prevensjon i høst av de grunner at jeg vil bli kjent med syklusen min igjen til vi eventuelt skal prøve å bli gravide. 
Har derfor sagt tydelig til min mann at jeg ikke bruker prevensjon og har svært uregelmessige sykluser. Viss han ikke vil risikere å bli tobarnsfar med det første så må han bruke kondom. 

Dette velger han oftest IKKE å gjøre, selv om jeg minner han på risikoen han tar.

Snakket med en venninne om dette og hun mente at når mannfolka var «kåte» så tenker de ikke klart. Så hun syntes jeg burde begynne på prevensjon igjen. Jeg ble noe irritert, skal vi damene alltid ta ansvaret liksom? Det er ikke sånn at jeg lurer han til ha ubeskyttet sex med meg heller 🤔 

Hva tenker andre om dette? Er det dårlig gjort av meg å ikke bruke prevensjon, når han ikke har bestemt seg for om han vil ha et barn til? Er det riktig at vi kvinner alltid skal ta ansvar for prevensjon? 

Kjør debatt! 

Anonymkode: 8dde9...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dersom det er han som ikke vil ha barn så er det han som bør sørge for beskyttelse. 

Anonymkode: c89f3...1c2

• Liker 31
Skrevet (endret)

Nei. Du har informert om at du ønsker et til barn og om at du har gått av prevensjon. Om han da ikke vil ha flere barn, så får han tre på seg en kondom eller sterilisere seg. Han kan ikke kreve at du skal stå på hormoner mot din vilje når det er han som ikke vil ha barn. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 11
Skrevet (endret)

Nei. Du bestemmer selv over din egen kropp. Men det er uansett viktig at dere som voksene mennesker setter dere ned og snakker sammen kommunikasjon og gjensidig respekt for hverandre er viktig. Et barn fortjener begge foreldrene sine. Blir du gravid mot han sitt ønske og ønsker og beholde kan dette gå utover barnet og ekteskapet. Snakk sammen og finn ut av hva dere vil. 

Endret av GlitterSnøkrystall
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mannen i huset har gitt utrykk for at han er usikker på om han ønsker et barn til. Jeg har sagt at jeg vil gjerne ha et til, slik at vi får to. Vi har en plan om at vi kan begynne å prøve aktivt til sommeren og har sagt at han får tenke litt på det til da. 

Jeg valgte å slutte på prevensjon i høst av de grunner at jeg vil bli kjent med syklusen min igjen til vi eventuelt skal prøve å bli gravide. 
Har derfor sagt tydelig til min mann at jeg ikke bruker prevensjon og har svært uregelmessige sykluser. Viss han ikke vil risikere å bli tobarnsfar med det første så må han bruke kondom. 

Dette velger han oftest IKKE å gjøre, selv om jeg minner han på risikoen han tar.

Snakket med en venninne om dette og hun mente at når mannfolka var «kåte» så tenker de ikke klart. Så hun syntes jeg burde begynne på prevensjon igjen. Jeg ble noe irritert, skal vi damene alltid ta ansvaret liksom? Det er ikke sånn at jeg lurer han til ha ubeskyttet sex med meg heller 🤔 

Hva tenker andre om dette? Er det dårlig gjort av meg å ikke bruke prevensjon, når han ikke har bestemt seg for om han vil ha et barn til? Er det riktig at vi kvinner alltid skal ta ansvar for prevensjon? 

Kjør debatt! 

Anonymkode: 8dde9...e40

Nja...kanskje dumt om han må sterilisere seg før han vet om han ønsker flere barn? Da er vel kondomer det eneste da?..

Jeg hadde heller hoppet av i svingen enn brukt den gummidritten...og fyllt deg på sikre dager ...Hva med kobberspiral da?

Skrevet

Så lenge du har opplyst han om at du ikke bruker prevensjon lengre, så er det jo mest opp til han å finne ut hva han vil gjøre. Men du må være veldig obs på at dette kan gå begge veier. Blir du gravid med et "uhell" (som strengt tatt ikke er det), så kan forholdet få seg en nedtur dersom han overhodet ikke skulle ønske at du ble gravid. Også blir det krangler osv. 

Et alternativ er jo å bruke fertilitetsmonitor så du unngår hormoner. Men det er jo aldri noen garanti for at man absolutt ikke er fruktbar. Så da må han være klar over risikoen. 

Anonymkode: 5e37b...c94

Skrevet

Han er opplyst og tar sine valg. Det samme gjorde jeg med min samboer. Jeg sluttet på pillen for å få kontroll på syklus og se at alt er greit etter å ha gått på pillen konstant i 15 år. Han velger å ikke bruke kondom. Så snakket vi litt mer om det og kom frem til at vi like gjerne kunne prøve på baby nr 1. 

Jeg kommer til å vurdere spiral etter nr 1, evt etter nr 2. men når vi har fått de barna vi vil ha så tenker jeg vi tar samtalen om at han steriliserer seg slik at jeg slipper alle problemene med hormoner osv. 

Anonymkode: db4aa...342

• Liker 3
Skrevet

Barneønsket er irrelevant, ingen bør gå på prevensjon hvis de ikke ønsker det.

Anonymkode: 9150a...1a7

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke det er rettferdig at kvinnen automatisk skal ha ansvaret for prevensjon. Det viktige er at du har sagt tydelig i fra at du har sluttet på prevensjon, og ønsker å bruke kondom. 

Vi er i lignende situasjon, bare at her er mannen helt sikker på at han ikke vil ha flere. Men han har også tilbudt seg å sterilisere seg. Det syns jeg er rett og rimelig, da hormonprevensjon både kan være styrete og ha bivirkninger. Jeg har foreløpig hormonspiral etter eget valg fordi det gjør at jeg har mye mindre menssmerter. Men hadde det ikke vært for det, hadde jeg sagt sterilisering hvis han er helt sikker, kondom hvis han er usikker eller hoppe av i svingen hvis han er villig til å ta sjansen og innforstått med at jeg ikke ønsker å ta abort om jeg blir gravid da. 

Anonymkode: 6ff04...dcd

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Den som ikke vil ha barn sørger for prevensjon. At han mister evnen til rasjonell tanke når han blir kåt er hans problem, ikke ditt.

Det dere imidlertid bør avklare med en gang er hva som skal skje dersom du blir gravid. Det blir veldig lite stas dersom han prøver å presse deg til abort.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dersom det er han som ikke vil ha barn så er det han som bør sørge for beskyttelse. 

Anonymkode: c89f3...1c2

Jeg er enig i det. Mener at det er han som får sørge for å beskytte seg om han ikke ønsker barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 2.43):

hun mente at når mannfolka var «kåte» så tenker de ikke klart. Så hun syntes jeg burde begynne på prevensjon igjen

Elendig argument. For det første så har dere snakket om dette utenom sex mtp planleggingen av neste barn.

For det andre: wtf, skal menn liksom være fritatt alt ansvar for sin egen prevensjon når de er kåte? Ups, ons-et ble gravid fordi jeg var kåt og tenkte ikke på å bruke kondom? Nei, vet du hva. Venninna di har et ekstremt gammeldags syn på det der. Alt ansvar på kvinner, ingenting på menn. Hun får komme seg inn år 2022. 

Anonymkode: e404f...111

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke fått barn med en mann som ikke var klar. Så ville utvilsomt gått på prevensjon. 

Ville krevd at kan klippet strengen så snart beslutningen om at man var ferdig med barn var tatt. 

Anonymkode: b4a6d...209

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville ikke fått barn med en mann som ikke var klar. Så ville utvilsomt gått på prevensjon. 

Ville krevd at kan klippet strengen så snart beslutningen om at man var ferdig med barn var tatt. 

Er ikke mannen klar så får han selv bruke prevensjon. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke mannen klar så får han selv bruke prevensjon. 

For at hun skal beklage seg her inne om ett år. Utslitt, som alenemamma til to? Eller med en drittsekk av en mann som stadig viser til "du valgte å beholde"? 

Jeg er overrasket over hvor mange i denne tråden som tror at en mann som er dum nok til å ikke bruke prevensjon når han ikke ønsker barn, plutselig vil være en fantastisk ektemann og far, og innse at dette fullt ut var hans skyld, den dagen barnet kommer. 

Skrevet

Dersom han ikke bruker kondom virker det som han ikke er så veldig mot å gå et barn til.

• Liker 2
Skrevet

Det er hans ansvar å bruke prevensjon. Men det høres også ut som dere har dårlig kommunikasjon. Om han ikke bruker prevensjon så må du ta det opp med ham. "Jeg ser at du velger å ikke bruke kondom, hva er planen din om det fører til en graviditet før du har fått tenkt deg ordentlig om?"

Dette må dere først og fremst gjøre for det potensielle barnet og det dere allerede har. Å starte et nytt liv med uenighet dere imellom er bare unødvendig og litt ego.

AnonymBruker
Skrevet

Er han helt klar over at du IKKE kommer t å ta abort dersom du blir gravid? For det er typisk mann å tenke "hvis uhellet er ute, kan man alltids ta abort".

Ville gjort det helt klart for han at du kommer til å beholde HVIS du blir gravid, så han bør bruke kondom hvis han ikke er klar for å bli far ennå.

Anonymkode: e125c...d71

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Dersom han ikke bruker kondom virker det som han ikke er så veldig mot å gå et barn til.

Jeg tror du overvurderer (andre) menn...

Er nok av eksempler her inne på at mannen mener det "bare" er å ta abort om uhellet er ute. Og klikker når det ikke skjer. Eller stort sett ikke tenker over at "uhellet" kan være ute i det hele tatt, så lenge han storkoser seg med å slippe kondom. 

På det verste husker jeg en tråd her inne som handlet om en mann som bastant stod på at det bare var å ta abort, for det passet bedre å bli gravid om tre måneder... 

Ikke misforstå. Jeg sier ikke annet enn at mannen er en idiot som både er usikker på om han ønsker flere barn, og samtidig ikke bruker prevensjon. Poenget mitt er bare at det som regel er kvinnen som blir sittende igjen som taper i slike situasjoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du overvurderer (andre) menn...

Er nok av eksempler her inne på at mannen mener det "bare" er å ta abort om uhellet er ute. Og klikker når det ikke skjer. Eller stort sett ikke tenker over at "uhellet" kan være ute i det hele tatt, så lenge han storkoser seg med å slippe kondom. 

På det verste husker jeg en tråd her inne som handlet om en mann som bastant stod på at det bare var å ta abort, for det passet bedre å bli gravid om tre måneder... 

Ikke misforstå. Jeg sier ikke annet enn at mannen er en idiot som både er usikker på om han ønsker flere barn, og samtidig ikke bruker prevensjon. Poenget mitt er bare at det som regel er kvinnen som blir sittende igjen som taper i slike situasjoner. 

Jeg tror de mennene er grovt overrepresentert i hva det skrives om her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...