Gå til innhold

Min datter på 15 år vil på "alene hjemme fest" nyttårsaften. Usikker på om det er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De skal være 10 venner i alder 15-16 år. Min datter har mast konstant om å få dra og sier vi ødelegger "alt" om vi sier nei. Hun pleier å være ærlig, ikke vært på fest før og har generelt prioritert rolige helger. Og selv om vi stoler på henne, så betyr ikke at vi stoler på vennene som tidligere har hatt tilsvarende fester som kom ut av kontroll..

Vi er redd det skal skje igjen. At hun skal teste alkohol. At det skal bli flere enn avtalt. At det blir bråk etc. Samtidig skal hele venninneflokken dit og jeg føler meg slem som evnt ikke lar henne få oppleve dette.

Hva ville du gjort her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt ja, men snakket med foreldre i huset. Hørt om de var lang unna, når de kom hjem, og hentet henne til en avtalt tid. 

Anonymkode: 8c36e...11e

• Liker 21
Skrevet

Jeg ville latt henne dratt. Men bli enige om noen grenser, f.eks. når hun kommer hjem. 

• Liker 8
Skrevet

Hønemor 🐓

Anonymkode: 1ec06...c3f

• Liker 5
Skrevet

Absolutt ikke. 

Anonymkode: ad4f9...7f9

• Liker 14
Skrevet

Jeg dro på en sånn fest. Det skled helt ut av kontroll uten foreldre hjemme. 

Anonymkode: e461b...c4d

• Liker 8
Skrevet

Kjenner dere foreldrene til venninnene? Er det «ordentlige» folk som setter grenser og følger opp? Kjenner du til om «alle de andre» drikker alkohol, for hvis ja, kommer ditt barn også til å drikke.  Som noen her sa også, kan dere snakke med de som lar sitt barn arrangere festen, for å høre hva som er avtalen? Dersom disse ungdommene tidligere har hatt fester som har kommet ut av kontroll, er det stor sannsynlighet for at det er der det går.

Du kan jo ha telefonavtale med henne - at dere skal ringes jevnlig i løpet av kvelden, så vet du hvordan hun har det, og kan hente om du hører at det er på vei utfor, eller hun plutselig er utilgjengelig.

Anonymkode: e3ee2...dd3

• Liker 5
Skrevet

Jeg var på det som femtenåring. Vi drakk en flaske sprudlevin fordelt på seks jenter, lagde kalkun og følte oss generelt utrolig voksne 😅🥰

Anonymkode: 23ff4...e51

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var på det som femtenåring. Vi drakk en flaske sprudlevin fordelt på seks jenter, lagde kalkun og følte oss generelt utrolig voksne 😅🥰

Anonymkode: 23ff4...e51

Og jeg hadde det som femtenåring. Vi skulle i utgangspunktet være 8 jenter. Endte med fullt hus, altså stappfullt i alle rom, man måtte trenge seg frem. Jeg var for full til å gjøre noe eller tenke tanken at jeg burde det. Alt interiør ble herpa, ei venninne av meg ble voldtatt, og undulaten vår ble drept. Foreldrene mine ble kontaktet av både politi og barnevern etterpå.

Om vennene har hatt fester som har kommet ut av kontroll tidligere, så hadde jeg ikke latt mitt barn dra, selv om det er kjipt når alle andre får lov.

Anonymkode: fb8f6...19c

• Liker 24
Skrevet

Takk for kloke innspill (ja er hønemor). Foreldrene til denne jenta er på hytta langt unna. Planen er overnattingsfest - men det har vi sagt klart nei til - da blir det henting rett etter rakettene. Noe hun ble sur nok for. Men foreldrene til venninnen er ganske avslappet og de lar jo egen datter på 16 være hjemme alene nyttårshelgen for å prioritere egne behov. 

Tenker vi sier ja, henter 00:30 og har kontakt på telefon i 22 tiden. Jeg holder meg uansett edru da jeg skal jobbe dagvakt 1 nyttårsdag og vil være tilgjengelig for å hente uansett når - men senest kl 00:30. Tror vi også skal ha noen klare avtaler ifht konsekvenser ved alkoholdrikking. Synlig brisen = konsekvens..

Ikke lett å være tenåringsmamma.... Gikk lettere med storebror, for han var så seriøs med håndball at festing var uaktuellt før han bikka russetiden i fjor.

• Liker 19
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg hadde det som femtenåring. Vi skulle i utgangspunktet være 8 jenter. Endte med fullt hus, altså stappfullt i alle rom, man måtte trenge seg frem. Jeg var for full til å gjøre noe eller tenke tanken at jeg burde det. Alt interiør ble herpa, ei venninne av meg ble voldtatt, og undulaten vår ble drept. Foreldrene mine ble kontaktet av både politi og barnevern etterpå.

Om vennene har hatt fester som har kommet ut av kontroll tidligere, så hadde jeg ikke latt mitt barn dra, selv om det er kjipt når alle andre får lov.

Tror jeg ikke noe på. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Cessa74 said:

Synlig brisen = konsekvens..

Det tror jeg kanskje ikke er så lurt. Hvis dere først skal la henne dra, så bør hun være trygg på at hun kan kontakte dere når som helst uten å være redd for konsekvenser, dersom noe skjer.

• Liker 32
Skrevet

Om foreldre var langt unna på hytta, og ikke skulle komme hjem på natta, hadde jeg synes det var spesielt.... Greit at man låner bort huset til ungdommen under 18,men da tenker jeg man gjør det for noen timer en kveld. Litt kontroll må man ha, selv om man vil gi de frihet. 

Kan det være det er andre voksne som følger med, beordret av foreldrene? 

Jeg hadde latt min datter dra, selvsagt, men hadde hentet etter midnatt! 

Anonymkode: 0ee13...036

• Liker 4
Skrevet

La henne dra men kom å hent henne til avtalt tid :)  om hun drikker en øl eller to så er det virkelig ikke krise heller. Bedre at hun er ærlig på det og kommer hjem, men at hun ikke tør å komme hjem dersom hun skulle ha drukket seg full!

Anonymkode: 800ef...eb2

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror jeg ikke noe på. 

Neivel? For sånt skjer aldri da eller?

• Liker 9
Skrevet (endret)

Nei. Altså hva skal du gjøre om hun blir voldtatt eller full? Eller now dumt skjer Fordi hun blir full eller brisen? Har selv hørt kjempe mange skrekk historier om slike fester her må du være forsiktig. Selfølgelig kommer det til og være alcohol på festen og det er Heller ikke greit om du ikke tror det er alcohol der så er du naiv. Hadde Heller latt hun få invitere noen venner hjem istedenfor.

Endret av GlitterSnøkrystall
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Neivel? For sånt skjer aldri da eller?

Nei

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei

Ok... 😂

• Liker 4
Skrevet
Cessa74 skrev (42 minutter siden):

De skal være 10 venner i alder 15-16 år. Min datter har mast konstant om å få dra og sier vi ødelegger "alt" om vi sier nei. Hun pleier å være ærlig, ikke vært på fest før og har generelt prioritert rolige helger. Og selv om vi stoler på henne, så betyr ikke at vi stoler på vennene som tidligere har hatt tilsvarende fester som kom ut av kontroll..

Vi er redd det skal skje igjen. At hun skal teste alkohol. At det skal bli flere enn avtalt. At det blir bråk etc. Samtidig skal hele venninneflokken dit og jeg føler meg slem som evnt ikke lar henne få oppleve dette.

Hva ville du gjort her?

En skal være forsiktig med å overbeskytte barna..tror du må la henne dra...men hent henne halv ett..

.

Skrevet

Nei.Kommer til å skli ut 100% sikkert.Alene hjemme fest blir fort til avisoppslag om fest ut av kontroll.

Anonymkode: f4074...6a9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...