Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stor familie som liker å feire jul og bursdager sammen, naturligvis. Alle søsken er voksne og har barn som synes det er stas å møtes. Men den ene søsteren min vil aldri delta på ting. Når hun likevel «må», fordi ungene har bursdag eller noe, må vi møtes ute et sted fordi hun tydeligvis ikke vil ha besøk hjemme. Da er det ofte i fjæra eller at hun leier lokale. På sommeren beregner hun været så vi kan sitte på terrassen. Hun kom heller ikke på julemiddag da hun syns det var nok prakk med julen likevel og ville feire hjemme.

Jeg synes det er kjemperart, men aldri brydd meg noe spesielt om det. Men kjenner at jeg ble litt irritert nå i dag, for jeg ønsket å gi henne noe som jeg fikk til jul, som hun hadde hatt mer bruk for, men da spurte hun bare om ikke jeg kunne bytte det på butikken. Sånn er det virkelig hver gang jeg tilbyr noe eller kjøper gaver til dem. Ser aldri at de bruker det.

Kommer vi på overraskende besøk kommer hun ut på trappa og snakker med oss, og vi føler jo selvsagt at vi ikke er velkommen da så vi drar igjen. De er også ekstremt nøye med klesvask og klærne til barna er alltid vasket så de er helt stive og lukter såpemiddel. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Jeg bare lurer på, kan det være en form for OCD? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 77e93...a8d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun ikke liker å være med dere da. Det får jo være opp til henne. 

Anonymkode: 74742...1eb

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å tvinge deg på folk som tydeligvis ikke vil. Hørt om samtykke?

Anonymkode: 805d6...65e

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor i all verden drar dere på overraskende besøk til en dere VET ikke liker det?
La henne være i fred, dere høres ekstremt slitsomme ut.

Anonymkode: 90260...1d3

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres trist ut, men hva har OCD med saken å gjøre?

• Liker 5
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Det høres trist ut, men hva har OCD med saken å gjøre?

Om det er en form for tvangstanker at man ikke vil ha besøk/ta imot gaver fra folk, osv.

Skrevet

Uff da. Jeg har vært denne søsteren din før. Jeg ble distansert fordi jeg følte jeg ble kvelt og at ting ble overveldende over lengre tid. Når min familie respekterte mine grenser etter gjentagende avvisninger. Det var en lenger stille pause på noen måneder. Så føltes det mer trygt etterhvert å gå tilbake selv. Da jeg faktisk savnet dem. Da visste min familie også å være forsiktig med å la meg få velge selv hva jeg skulle og ikke skulle være med på. Jeg får helt angst hvis det blir for mye og å miste denne kontrollen føles utrolig ubehagelig kvelende. Jeg er heldig som har en forståelsesfull familie❤️

Anonymkode: 7fe27...181

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i all verden drar dere på overraskende besøk til en dere VET ikke liker det?
La henne være i fred, dere høres ekstremt slitsomme ut.

Anonymkode: 90260...1d3

Vi møtes ekstremt sjeldent, det er snakk om å levere julegaver/bursdagsgaver et par ganger i året.

Hun sender gjerne sms og ringer uoppfordret, så det er ikke det at hun ikke liker oss.

Skrevet

vi liker ikke å ha folk på besøk fordi noen faktisk ikke forstår at det ikke er ok feks å ta på vegger. det er ikke ok å legge bena direkte i sofaen. Det er ikke greit å gjøre ting som skader parkett etc etc. Mange skjønner ikke selv at de eksempelvis tar stolen og vipper inntil vegg slik at det blir hakk. Vi har ikke ocd, men er nøye og det er så mye enklere å unngå besøk hjemme framfor å pusse opp for tusenvis av kroner eller kjøpe nye møbler fordi noen ikke fattet at de ødela de. 

Ikke minst er det styr å ha masse folk på besøk. 

Anonymkode: 7a0f8...c05

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi møtes ekstremt sjeldent, det er snakk om å levere julegaver/bursdagsgaver et par ganger i året.

Hun sender gjerne sms og ringer uoppfordret, så det er ikke det at hun ikke liker oss.

Å sende sms/ringe er ikke det samme som å troppe opp på trappa alle mann og forvente å komme inn

Endret av Munti
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

vi liker ikke å ha folk på besøk fordi noen faktisk ikke forstår at det ikke er ok feks å ta på vegger. det er ikke ok å legge bena direkte i sofaen. Det er ikke greit å gjøre ting som skader parkett etc etc. Mange skjønner ikke selv at de eksempelvis tar stolen og vipper inntil vegg slik at det blir hakk. Vi har ikke ocd, men er nøye og det er så mye enklere å unngå besøk hjemme framfor å pusse opp for tusenvis av kroner eller kjøpe nye møbler fordi noen ikke fattet at de ødela de. 

Vi har huset fullt av familie, venner og barnas venner. Det har vi hatt i mange år. Aldri er det besøk som har forårsaket at vi må pusse opp. Så synes jeg alt besøk er hyggelig også og ikke styr. Særlig barn er herlig, her praktiseres åpent hus.

Anonymkode: 54a10...e60

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Umm.. wtf?😅 er du serriøs? Er huset laget av papp? 

Anonymkode: ed054...c61

• Liker 12
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Å komme på overraskelsesbesøk er ufint! Spesielt når det er SÅ TYDELIG at hun ikke ønsker særlig besøk. 

Har hun liten plass? Dårlig råd så hun ikke kan tilby særlig servering? Deprimert eller sosial angst (uten at dere vet)? Har hun mann eller dater hun kanskje og ønsker tilbringe mer tid med han? Er deres/andres barn voldsomme slik at det er styr å ha besøk? Kan det hende at hennes og deres barn ikke går så godt overens, eller at de kanskje sliter med noe de ikke vil dele som gjør at du sjeldent vil ha besøk? 

Og hvor ofte møtes dere andre? Det er naturlig at ikke alle søsken er lik. Noen liker bare ikke å være for ofte i besøk. Etter en travel uke på jobb og med unger, så vil man kanskje ta det rolig i helgen eller ha kvalitetstid med egne barn. 

Anonymkode: 1cb3b...9d8

• Liker 7
Skrevet

Hva er det med familie som ikke tåler andres grenser - kun fordi det er familie???! Det er dere som er problemet. Det er dere som synes det er et problem.

Anonymkode: eade2...33b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 1.20):

Jeg er oppriktig nysgjerrig her, så ta kommentaren for akkurat det-ren nysgjerrighet. Hvorfor er det problematisk at noen tar på veggen? Vipping på møbler forstår jeg altså. Beina i sofaen er noe vi alle gjør her, vi er ikke skitne så det er et ikke-problem for meg. Men akkurat dette med å ta på veggen lurer jeg virkelig på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på, ts, best du spør henne, vel? Jeg tenker ikke at dere er påtrengende sånn sett, dere har en familiekultur hvor dere omgås fritt og uformelt, og det ville vært rarere hvis dere utestengte ett av søsknene fra denne omgangsformen. 

Jeg tenker to forklaringer - det ene er en type ocd, som du er inne på. Det andre er at mannen hennes kan være problemet. Han kan være kontrollerende, kritisk, drive psykisk eller fysisk vold, være alkoholisert - ting hun kan dekke over ved å holde avstand. Eller han kan ha nerveproblemer som gjør at han ikke takler folk. 

Anonymkode: 1a355...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 0.42):

Jeg har en stor familie som liker å feire jul og bursdager sammen, naturligvis. Alle søsken er voksne og har barn som synes det er stas å møtes. Men den ene søsteren min vil aldri delta på ting. Når hun likevel «må», fordi ungene har bursdag eller noe, må vi møtes ute et sted fordi hun tydeligvis ikke vil ha besøk hjemme. Da er det ofte i fjæra eller at hun leier lokale. På sommeren beregner hun været så vi kan sitte på terrassen. Hun kom heller ikke på julemiddag da hun syns det var nok prakk med julen likevel og ville feire hjemme.

Jeg synes det er kjemperart, men aldri brydd meg noe spesielt om det. Men kjenner at jeg ble litt irritert nå i dag, for jeg ønsket å gi henne noe som jeg fikk til jul, som hun hadde hatt mer bruk for, men da spurte hun bare om ikke jeg kunne bytte det på butikken. Sånn er det virkelig hver gang jeg tilbyr noe eller kjøper gaver til dem. Ser aldri at de bruker det.

Kommer vi på overraskende besøk kommer hun ut på trappa og snakker med oss, og vi føler jo selvsagt at vi ikke er velkommen da så vi drar igjen. De er også ekstremt nøye med klesvask og klærne til barna er alltid vasket så de er helt stive og lukter såpemiddel. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Jeg bare lurer på, kan det være en form for OCD? 🤷🏼‍♀️

Om ingen i familien har vært inne i huset hennes på mange år så var den første tanken min at hun er en hoarder eller liknende som ikke vil vise frem huset sitt 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke ha besøk av storesøsteren min fordi hun har det med å kommentere alt og er  nesevis og frekk!

Åpner kjøkkenskapet og utbryter -Å men her var det  visst en fant fra hver by!!!!

Jeg er nybakt mor og orker ikke giftige mennesker rundt meg. Derfor ble jeg ganske lettet at hun nylig giftet seg og bosatte seg 80 mil unna meg.

Anonymkode: 0e36c...733

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...