Gå til innhold

Skilsmisse og familiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan andre har det.. Min eksmann tok ut skilsmisse som kom helt overraskende på meg for et år siden og det har vært og er fortsatt veldig tungt. Vi har to små barn og jeg ble satt i en vanskelig situasjon pga flere omstendigheter. Jeg orker derimot ikke gå rundt å være bitter, jeg er innstilt på å samarbeide om ungene og ellers se fremover i eget liv. Ellers går man jo under. Jeg har fortsatt kontakt med hans familie da det er i hans hjemby jeg blir boende (pga ungene), men min familie vil ikke se min eksmann eller være i samme rom. Min mor klarer heller ikke helt å forholde seg til min ekssvigermor, selv om sistnevnte iherdig prøver å ha kontakt med henne "som før". Nå begynner eksmann og hans mor og reagere på min mor og hvorfor hun ikke vil se de og jeg kjenner at jeg er så lei av dette. Jeg har sagt til min mor at dette er mellom meg og min eksmann og at hun får prøve legge følelser til side, da det er veldig styrete å hele tiden passe på å si fra til han hvis hun er her og motsatt, dessuten tenker jeg på typisk familiedager som bursdager og etterhvert konfirmasjon. Altså hvis JEG kan være i samme rom som han og hans familie bør jo min mor klare det samme. Det hadde ihvertfall gjort livet litt enklere. Men jeg orker ikke snakke mer om det for hun er ikke mottakelig for det og kan vel fort klubbe han ned hvis hun får sjansen (neida, joda..)

Hvordan er det for dere andre som har blitt ufrivillig skilt, er det problematiske forhold mellom familiene i etterkant så man ikke kan være i samme rom engang? 

Anonymkode: ff384...7d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det..

Din mor trenger ikke ha et forhold til dem, men hun kan absolutt oppføre seg den lille stunden hun kanskje ender opp med å være i samme rom som dem. 

Ønsker hun ikke at du skal ha god kontakt med dem, når du bor der alene? 
Veldig egoistisk av din mor.

Min mor inviterer sin eks-svigersønn på besøk, selv om han har oppført seg som en dritt innimellom. Hun gjør det for barna sin skyld.

Anonymkode: 76e35...363

Skrevet

Selv om jeg er enig med deg, og mener din familie må innrette seg så elsker jeg moren din litt for at hun er så lojal mot deg 

Anonymkode: 7f52e...1aa

Skrevet

Hvorfor skal hun være i samme rom som dem eller ha kontakt med dem? Svigermor trenger vel ikke ha kontakt med din mor? Men selvsagt burde din mor kunne ta en høflighetssamtale og si at dette var leit osv, men at svigermor skal mase på mor- det ser jeg ikke helt vitsen med. 

Din mor kommer seg vel til konfirmasjonen, som vel egentlig er den eneste gangen de trenger å møtes. ...

Jeg har hatt kontakt med min eks sin familie, og mine foreldre har møtt dem siden. Men det har jo aldri vært noe utstrakt kontakt mellom dem, og hvorfor skulle det være det? Din familie skal vel forholde seg til deg og dine barn, og de trenger vel ikke ha noe med din eksmann å gjøre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd det..

Din mor trenger ikke ha et forhold til dem, men hun kan absolutt oppføre seg den lille stunden hun kanskje ender opp med å være i samme rom som dem. 

Ønsker hun ikke at du skal ha god kontakt med dem, når du bor der alene? 
Veldig egoistisk av din mor.

Min mor inviterer sin eks-svigersønn på besøk, selv om han har oppført seg som en dritt innimellom. Hun gjør det for barna sin skyld.

Anonymkode: 76e35...363

Ja det er det jeg tenker også, at hun skal jo ikke ha noe forhold til dem sånn sett, men at det må kunne gå an at man er i samme rom slik at han for eksempel kan hente eller levere barna selv om hun er her på besøk. 

Skrevet
Mooza skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal hun være i samme rom som dem eller ha kontakt med dem? Svigermor trenger vel ikke ha kontakt med din mor? Men selvsagt burde din mor kunne ta en høflighetssamtale og si at dette var leit osv, men at svigermor skal mase på mor- det ser jeg ikke helt vitsen med. 

Din mor kommer seg vel til konfirmasjonen, som vel egentlig er den eneste gangen de trenger å møtes. ...

Jeg har hatt kontakt med min eks sin familie, og mine foreldre har møtt dem siden. Men det har jo aldri vært noe utstrakt kontakt mellom dem, og hvorfor skulle det være det? Din familie skal vel forholde seg til deg og dine barn, og de trenger vel ikke ha noe med din eksmann å gjøre? 

Nei, ekssvigermor er et kapittel for seg selv, det er greit nok. Hun vil veldig gjerne at mest mulig skal være som før og ser vel ikke helt at det kan være vanskelig. Jeg tenker ikke på utstrakt kontakt, men at det må kunne være mulig å møte på hverandre liksom. For eksempel om min mor er her når han skal hente eller levere barna så må jeg følge de ut/gå ut og hente de ved bilen, det er jo helt tullete og bare et tidsspørsmål før ungene begynner å synes det er rart. Jeg trenger liksom ikke at min mor holder stridsøksa når han og hans side er åpne for å kunne treffe på min side av familien og jeg selv ikke er i konflikt med dem. 

Skrevet

Som skilsmissebarn vet jeg hvor mye det betyr og hvor mye lettere livet blir når ikke bare foreldrene, men også øvrig familie, kan omgås i siviliserte former når det trengs. Jeg vet også at min morfar i utgangspunktet ikke var så interessert i det, men fikk en oppstrammer av min mormor og gjorde som han fikk beskjed om (dette har blitt meg fortalt i ettertid), og synes de fleste bør klare å ta seg sammen for noen timer når det er snakk om barnebursdager, konfirmasjoner og sånne ting. Men skilsmisse er en sorg ikke bare for paret selv, men også for de involverte familiene, og moren din har også rett på sine følelser i den forbindelse. Om hun ikke lenger ønsker kontakt med din svigermor - ting er jo faktisk ikke som før - er det hennes valg.

Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Som skilsmissebarn vet jeg hvor mye det betyr og hvor mye lettere livet blir når ikke bare foreldrene, men også øvrig familie, kan omgås i siviliserte former når det trengs. Jeg vet også at min morfar i utgangspunktet ikke var så interessert i det, men fikk en oppstrammer av min mormor og gjorde som han fikk beskjed om (dette har blitt meg fortalt i ettertid), og synes de fleste bør klare å ta seg sammen for noen timer når det er snakk om barnebursdager, konfirmasjoner og sånne ting. Men skilsmisse er en sorg ikke bare for paret selv, men også for de involverte familiene, og moren din har også rett på sine følelser i den forbindelse. Om hun ikke lenger ønsker kontakt med din svigermor - ting er jo faktisk ikke som før - er det hennes valg.

Ja jeg tenker mest på ungene. De er vant med at begge familier omgåes og vi har feiret bursdager sammen osv. Jeg forstår at min mor har sine følelser, men jeg skulle ønske hun kunne omgåes i siviliserte former som du også sier. Hennes følelser kan jo ikke være vondere enn mine oppi alt dette og jeg synes det er synd hvis ungene skal leve med at mormor ikke tåler å se pappa 😔 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...