Gå til innhold

Du som har erfaring med terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en psykolog som jeg tror at jeg vil like.

Hvordan anbefaler dere å gå fram ?

Noe tips? Ting som er greit å vite/huske på for å få gode resultater ut av timene?

Anonymkode: 3cd4e...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at mye er basert på et intervju og kartlegging som psykologen gjør helt i starten for å se hva slags terapi du trenger 

Anonymkode: a8e34...670

Skrevet

Viktigste er at du er 100% åpen og tillater deg å kjenne på følelsene dine, ikke fortrenge de 

Anonymkode: 770f1...a19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har funnet en psykolog som jeg tror at jeg vil like.

Hvordan anbefaler dere å gå fram ?

Noe tips? Ting som er greit å vite/huske på for å få gode resultater ut av timene?

Anonymkode: 3cd4e...020

Du kommer med dine ting. Han eller hun kommer med en tolkning. Du merker fort om kjemien stemmer. Mange kan si ting som du synes er dumt. Da mener jeg du skal finne en annen.  Ihvertfall hvis det er et slags mønster. Det skal ikke være ubehagelig å være der, for da har det ingen hensikt. Men de fleste som går i terapi er så opptatt av selve problemet at de ikke tenker så mye på andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Vær åpen og ærlig om deg selv. Vær også åpen for å lytte til hva psykologen sier selv om du kanskje er uenig. Og gi det litt tid, hvis du ikke liker noe psykologen sier en time ikke slutt der med en gang men prøv å ha ett åpent sinn og gi det noen uker :) Vet om mange som gikk i vranglås med terapauten sin fordi han/hun ikke automatisk var enig i alt som ble sagt og ikke var mottakelig for andre måter å se ting på.

• Liker 1
Skrevet

Ha et åpent sinn og gi ting litt tid til å synke inn. Det har skjedd mer enn en gang at psykologen har kommet med teorier og forslag som jeg umiddelbart har tenkt at ikke stemmer, men så går det et par minutter, eller timer, eller dager, og så innser jeg at han kanskje har vært inne på noe likevel... (og andre ganger stemmer det ikke, han har ikke nødvendigvis fasiten og er klar på det selv også). Vær så åpen og ærlig som du klarer, også om det som kanskje ikke virker så viktig. Jeg åpnet første time med å si at jeg syntes dette var skummelt, mer for å ha et sted å begynne enn fordi jeg tenkte det var så viktig, og måten han møtte det på bidro både til å gi tryggere rammer rundt samtalene og ga meg økt tillitt til ham umiddelbart.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...