Gå til innhold

Noen kvinner her med asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Lillpia skrev (18 minutter siden):

Vansker med sosialt samspill kan jo være så mangt! Det trenger ikke bety at man ikke har venner eller kan få seg kjæreste. Det at jeg ikke skjønner sarkasme og er veldig naiv gjør jo samspillet med andre utrolig vanskelig for meg. Jeg har ofte blitt utnyttet og manipulert, flere ganger uten at jeg har merket det selv. Var derfor jeg nevnte det med at jeg har venner jeg bruker som «kompass» Jeg er god på smalltalk og får meg lett nye bekjente, men jeg klarer ikke å se deres intensjoner eller lese deres kroppsspråk. De gangene jeg har fått meg nye venner som jeg lærer at jeg kan stole på har de fått den mest trofaste og omsorgsfulle venn i livet, for det er jeg også!

Du kunne jo ha spurt eksen min hvor enkelt det var å være gift med meg. Mange ganger skjønte jeg ikke at jeg såret han før han satt og gråt. Mange oppfatter meg som frekk og brysk uten at jeg mener å være det, men jeg ser ikke når jeg går for langt.

Folk med asperger er like ulike som alle andre folk. F.eks ble mitt barn veldig sent diagnostisert da hen ikke får sinneutbrudd, men gråter. Noe som ikke er typisk autisme og det tok 4,5 år med utredninger.

Sinneutbrudd er i utgangspunktet ikke en del av autisme. Autister får meltdowns når det blir for mye stress og styr rundt dem. Autister kan ha en lavere tålegrense for stress fordi de tar inn alt av inntrykk uten filter. Da kan man til slutt få en meltdown som den nevrotypiske verden oppfatter som et sinnesutbrudd.

Dersom omgivelsene hadde vært bedre tilrettelagt og stresset mindre, så hadde det også blitt færre meltdowns. Det er jo noe til ettertanke..

Anonymkode: 91242...6b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får hjelp fra psykolog og DPS. I tillegg leser jeg mye om asperger, men jeg kjenner meg hovedsakelig igjen i det som står skrevet om kvinner, og det er dessverre ikke så lett å finne god info om det. Litt derfor jeg lurte på om andre kvinner med asperger også har det sånn.

Ts

Anonymkode: a546c...0b0

Jeg spurte psykiateren jeg gikk til rett ut om jeg hadde asperger. Sa jeg kjente meg igjen i kvinner med asperger, og så ble det utredning og prat med noen som kunne si noe om hvordan jeg var som barn. I mitt tilfelle ble det mamma som ble intervjuet. 

Jeg er kvinne på 40 og har det sånn som deg. Jeg er veldig flink til å samtale i forskjellige sammenhenger, men blir så sliten av det. Det blir ofte for mye inntrykk siden jeg ikke har noe filter. 

For meg var det godt å få diagnosen fordi jeg sliter sånn med å få til livet og har sittet veldig fast. Nå kan jeg få hjelp med å komme meg ut av isolasjonen, og kanskje møte andre. Og kanskje utvikle de gode evnene mine. 

Om du får til livet er det ikke så viktig med en diagnose, men om du sliter på forskjellige områder i livet er det viktig med diagnosen så du kan få hjelp. 

Anonymkode: ee5cc...1b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kan dere ta en asperger test: https://www.tengel.no/asperger-syndrom-test/

Jeg fikk 41 av 50 poeng.

Anonymkode: de07d...afb

Jeg fikk 32 av 50, og har asperger. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk 32 av 50, og har asperger. 

Må være veldig lett asperger da, for grensen går akkurat på 32.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har du klart å komme i forhold da?

Utelukkende nettet, stort sett vært sammen med andre som sliter med angst, har personlighetsforstyrrelser og lignende. 

Anonymkode: e70bf...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen av dere aspergerkvinner som har sære interesser? Som hva da f.eks.

Kjenner ei som passer veldig godt til diagnosen, men hun forstår humor veldig godt.  Hun er godt voksen men samler på lekehester som hun iblant leker med, og i tillegg er hun ekstremt nostalgisk og henger seg opp i lekene og tingene man hadde som barn osv.

Anonymkode: becdf...c4c

Ja, jeg har sære og altoppslukende interesser. Jeg blir så besatt av det at det er slitsomt. Samtidig er det min største glede og kilde til inspirasjon, så jeg vil jo ikke ha det bort heller. Skulle likevel ønske at jeg var mer som andre, nå får jeg bare utløp for spesialinteressene mine i organisasjonssammenheng. Ideelt sett hadde jeg nok holdt på med det døgnet rundt, men det går selvfølgelig ikke. 

Jeg har såpass sære interesser at jeg ikke vil skrive om det her. Det er små miljøer jeg beveger meg i og jeg vil ikke at noen skal gjenkjenne meg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere også at dere blir veldig utilpass, stresset og "syke" , og at dere nesten blir "rasende"....om dere ikke får drevet med særinteresser og hyperfokuset så mye som dere ønsker? 

At dere kanskje bare sitter å "venter" på neste anledning til å drive på med det?

Anonymkode: a84e6...6bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Føler dere også at dere blir veldig utilpass, stresset og "syke" , og at dere nesten blir "rasende"....om dere ikke får drevet med særinteresser og hyperfokuset så mye som dere ønsker? 

At dere kanskje bare sitter å "venter" på neste anledning til å drive på med det?

Ja, jeg blir så stresset at jeg knapt klarer å tenke på noe annet. Og humøret blir rævva, men jeg viser det selvfølgelig ikke til andre. Jeg prøver alt jeg kan å være i øyeblikket, er blid, oppmerksom og høflig, men inni meg overveldes jeg av besettelse 😭.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg blir så stresset at jeg knapt klarer å tenke på noe annet. Og humøret blir rævva, men jeg viser det selvfølgelig ikke til andre. Jeg prøver alt jeg kan å være i øyeblikket, er blid, oppmerksom og høflig, men inni meg overveldes jeg av besettelse 😭.

Så godt beskrevet! Ja, høflig og fin maske ute på,  men egentlig vil jeg slå de i hodet med noe hardt og løpe avgårde!

Det betyr så utrolig mye for meg å høre at andre også har det som meg.  

Noen sier at å få en diagnose ikke gjør noe forskjell. Men for meg gjør det et hav av forskjell.  Tenk å vite at det er en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, når jeg har fått det banket i hodet hele livet at jeg er rar, lat, sær, egen, dum, stille, kjedelig.... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så godt beskrevet! Ja, høflig og fin maske ute på,  men egentlig vil jeg slå de i hodet med noe hardt og løpe avgårde!

Det betyr så utrolig mye for meg å høre at andre også har det som meg.  

Noen sier at å få en diagnose ikke gjør noe forskjell. Men for meg gjør det et hav av forskjell.  Tenk å vite at det er en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, når jeg har fått det banket i hodet hele livet at jeg er rar, lat, sær, egen, dum, stille, kjedelig.... 

I lige måde 🥰

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 23.33):

Hei! Har ikke asberger, men kan jeg spørre hvordan du fikk diagnosen? Tok det lang tid før behandlere mistenkte det? 

Anonymkode: 6d2c8...6ae

Jeg mistenkte det selv og ba om utredning. Det tok ca et halvt år.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/1/2022 at 12:52 AM, AnonymBruker said:

Psykiateren jeg gikk til da at de med asperger ikke var interessert i å ha kjæreste, så blir veldig forvirra når det er så mange aspergere som har forhold. 

Hahaha! Aseksualitet er absolutt overrepresentert blant folk med aspergers, rundt 10-20% i følge én studie. Men det betyr jo at 80-90% ikke er det. En del med aspergers synes også sex er komplisert siden det som regel er masse sosiale koder og for dem som har oversensitivitet på lukt eller berørelse kan det være vanskelig. De med aspergers kan også være hyperseksuelle, altså esktra opptatt av sex.

Jeg er en kvinne med aspergers. Om jeg forteller om diagnosen sier folk at jeg virker helt normal og de aldri ville gjettet på aspergers. Jeg har lært meg det sosiale spillet og er høflig og nikker og smiler. Men jeg sliter meg ut i det sosiale siden det ikke kommer naturlig for meg. Jeg får meltdowns, men sjelden. Jeg jobber hjemmefra. Det går bra. Jeg har mann og et barn på vei og virker vellykka. På noen måter er jeg vellykka også. Men jeg har hatt mange dårlige perioder i livet. Tre ganger har jeg vært utbrent/deprimert og i disse periodene har det vært mye mer problemer. 

Småting i hverdagen kan være vanskelig. Om jeg har en følsom dag skal det lite til før mannen og jeg må gå på et stille rom og han holde rundt meg og forklare hva som skjer. Jeg blir stressa av manglende struktur og overraskelser. Jeg har ikke sånn klisjé særinteresser som på film. Jeg må ikke BARE snakke om én ting, men jeg har ofte egne prosjekter og interesser jeg sitter med når jeg er alene og leser mange timer om på nettet. Ellers er jeg ganske interessert i det meste. 

Anonymkode: c79e4...0ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha! Aseksualitet er absolutt overrepresentert blant folk med aspergers, rundt 10-20% i følge én studie. Men det betyr jo at 80-90% ikke er det. En del med aspergers synes også sex er komplisert siden det som regel er masse sosiale koder og for dem som har oversensitivitet på lukt eller berørelse kan det være vanskelig. De med aspergers kan også være hyperseksuelle, altså esktra opptatt av sex.

Jeg er en kvinne med aspergers. Om jeg forteller om diagnosen sier folk at jeg virker helt normal og de aldri ville gjettet på aspergers. Jeg har lært meg det sosiale spillet og er høflig og nikker og smiler. Men jeg sliter meg ut i det sosiale siden det ikke kommer naturlig for meg. Jeg får meltdowns, men sjelden. Jeg jobber hjemmefra. Det går bra. Jeg har mann og et barn på vei og virker vellykka. På noen måter er jeg vellykka også. Men jeg har hatt mange dårlige perioder i livet. Tre ganger har jeg vært utbrent/deprimert og i disse periodene har det vært mye mer problemer. 

Småting i hverdagen kan være vanskelig. Om jeg har en følsom dag skal det lite til før mannen og jeg må gå på et stille rom og han holde rundt meg og forklare hva som skjer. Jeg blir stressa av manglende struktur og overraskelser. Jeg har ikke sånn klisjé særinteresser som på film. Jeg må ikke BARE snakke om én ting, men jeg har ofte egne prosjekter og interesser jeg sitter med når jeg er alene og leser mange timer om på nettet. Ellers er jeg ganske interessert i det meste. 

Men hvorfor velger du å få barn når du har så store problemer?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke planlagt. Jeg gikk på p-pille.

Jeg har en del problemer andre ikke har. Men jeg har også en del styrker andre ikke har. Jeg har venninner som baksnakker andre og kommenterer utseende på folk. Sånt gjør for eksempel aldri jeg. Og jeg blir aldri sint eller roper. Vi er alle forskjellige. Ville du sagt til noen med utlagt tarm at hun ikke burde få barn? Eller handler dette om at jeg har vært deprimert? Ca 20% av alle kvinner har trengt behandling for depresjon. Jeg fikk ikke behandling og det gikk over av seg selv. Over 30% av befolkningen har hatt en psykisk lidelse i løpet av livet. Skal alle disse stå over å få barn? Hva med de med dårlig økonomi? Kreft? Om de ikke er sammen med barnefaren?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager. Jeg ble nok litt såra av kommentaren. Jeg tenkte kanskje du mente jeg ville bli en dårlig mor. Men jeg kan svare mer konkret på det du spør om. 

Vi har valgt å få barn fordi det føltes helt vondt til sjelen å skulle ta abort. Vi har snakket om dette, mannen og jeg, og vi tror vi kan gi dette barnet et bra liv. Vi er veldig kjærlighetsfulle, vi er resurssterke (vi er løsningsorienterte, har god økonomi og stort nettverk) og vi er klare til å tilpasse der vi må. Dessuten vokste jeg opp med en mor med aspergers. Hun ble dessuten alenemor etterhvert. Men hun var like fullt fantastisk. Jeg tror ikke jeg blir like bra som henne. Men om jeg bare blir en brøkdel av en så godt mor som henne, ja, da har jeg gjort en god jobb. Mannen min og jeg har også et langt forhold bak oss og han har alltid ønsket seg barn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange mennesker som ikke skulle hatt barn. 

Det viktigste er at barn vokser opp i et trygt miljø og har det bra med seg selv, og blir sett og hørt og forstått.

AnonymBruker
Skrevet

Tok testen. 22-25 poeng. Autistiske tendenser litt over gjennomsnittet.

Ja, det kan jeg si meg enig i. Jeg leser folk veldig godt, og jeg har ingen problemer med spontanitet, men jeg har interesser som oppsluker meg innen politikk og økonomi og er sosial på en betinget måte. Er vel mer introvert enn jeg er autistisk. Hvis jeg må eller føler for det, så kan jeg være midtpunkt. Men det er sjelden jeg føler for det, og det å skinne sosialt er vel ofte noe jeg føler jeg gjør for å oppnå noe enten det er på jobb eller sosialt. 

Noe jeg sjelden behøver nå. 

Anonymkode: 71c7a...b4f

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager. Jeg ble nok litt såra av kommentaren. Jeg tenkte kanskje du mente jeg ville bli en dårlig mor. Men jeg kan svare mer konkret på det du spør om. 

Vi har valgt å få barn fordi det føltes helt vondt til sjelen å skulle ta abort. Vi har snakket om dette, mannen og jeg, og vi tror vi kan gi dette barnet et bra liv. Vi er veldig kjærlighetsfulle, vi er resurssterke (vi er løsningsorienterte, har god økonomi og stort nettverk) og vi er klare til å tilpasse der vi må. Dessuten vokste jeg opp med en mor med aspergers. Hun ble dessuten alenemor etterhvert. Men hun var like fullt fantastisk. Jeg tror ikke jeg blir like bra som henne. Men om jeg bare blir en brøkdel av en så godt mor som henne, ja, da har jeg gjort en god jobb. Mannen min og jeg har også et langt forhold bak oss og han har alltid ønsket seg barn.

Jeg bare lurte, fordi jeg med score på over 40 på testen aldri ville orket (og klart) å ta meg av barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...