AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har bodd sammen med kjæresten min i snart 1 år. Jeg betaler husleie, pluss halvparten av strøm/Internett/renovasjon og halve billånet på hans bil. Jeg får ikke lov å kjøpe meg inn i huset hans pga arv. Han vil at barna skal arve ham alene hvis han går bort, og slippe å betale ut mine barn om jeg går bort først. Jeg tenker veldig på at jeg må finne på noe smart økonomisk, men jeg vet ikke hva eller hvor jeg skal begynne. Det siste jeg har lyst til å bekymre meg for når jeg blir eldre er at jeg ikke har noe slags sikkerhet om jeg plutselig blir ‘hjemløs’. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 925fd...179
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Du går i kvinnefella noe så ordentlig!! Hvor mye husleie betaler du? Og hvor mye rente utgifter har han? Du burde spare så mye per mnd at du innen noen år har råd til å kjøpe deg en bolig for utleie selv. Anonymkode: 39374...0f1 17
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Kjøp noe eget og lei det ut? Da har du også noe som stiger i verdi. Men da skal du ikke betale i nærheten halve boliglånet hans, bør være rimelig leie. 50% av bilen hans burde du få da, hvis du er med på å betale ned halve delen. Anonymkode: c26d7...340 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har to bekjente som har vært i samme situasjon. Den ene investerte i en leilighet som hun leide ut slik at hun også eide noe. Den andre kjøpte seg hytte. Men dette betinger jo at du har midler til å gjøre dette. Men en leilighet som du leier ut kan jo være en mulighet. Hva har du igjen etter at alle faste kostnader er betalt? Hvorfor betaler du på hans billån? Bruker du også bilen? Det mest riktige er at dere betaler halvparten av strøm/internett/renovasjon og også mat/forbruksvarer og så en husleie til han som dere blir enige om er fair. Anonymkode: 2ce01...fcf 6
Pachka Sigaret Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 (endret) Husk at du aldri kan være helt sikker på at kjærligheten varer evig... Det er derfor det er trist at folk har sluttet å gifte seg eller I det minste signerer formelle samboerkontrakter. Ved et giftemål er du sikret at du kan få halvparten av verdiene likt fordelt, men uten det så er det den som eier verdiene som får dem, enkelt og greit. Jeg kjenner til tilfeller hvor mann og samboer bygde hus sammen og huset sto på han, så ble hun kastet ut etter at han ble forelsket i en Thai-dame og mistet alt av sine verdier. Hun fikk ikke klærne sine engang, men hun var så heldig at han ga de til henne til slutt... Du: * Betaler husleie, uvisst om det er rimelig eller høyt. Jeg antar at det er rimelig siden dere er kjærester, ca. 50% av hva det vil koste å leie lignende bolig I utleiemarkedet ser jeg på som rimelig. Så f.eks. med en utleieverdi på 12.000 kr/mnd ville du betalt 6.000 kr mnd i leie. * Halvparten av andre kostnader som strøm og internett burde du betale på toppen av det leie ville kostet, siden dette er noe du måtte betalt for uansett om du skulle leie. Renovasjon er typisk en avgift som er bakt inn i husleien og betales av utleiere (fellesutgifter). * Hvis du betaler halvparten av bilen, så burde du også eie halvparten av bilen. Så enkelt er det, bilen er ikke verdt I nærheten av boligen så å avtale felles eie på den og at dere evt. kjøper hverandre ut etter den fremtidige lavere verdien på bilen burde være greit. Det at han vil at barna skal arve han alene er bare noe tull, hva med dine barn da? Når du ikke har noe eiendom for dem å arve så sitter de jo igjen uten noe som helst. Jeg synes det er ryddig og rimelig at den ene må kjøpe ut den andre for å betale ut arv eller så er man nødt til å selge for å betale ut arven. Det er bare sånn arveoppgjør er. Hvis du har råd til å betjene halvparten av boliglånet til det boligen er verdt nå, og kan betale evt. dokumentkostnader og har tilstrekkelig egenkapital, så mener jeg at mannen burde gå med på å la deg kjøpe inn. Men hvis du mangler egenkapital, ikke har god nok inntekt til å kunne betjene et lån på 50% av eiendommens nåværende verdi eller ikke får lån - så er det bare rett og rimelig at du ikke kan kjøpe deg inn. Endret 30. desember 2021 av Pachka Sigaret skrivefeil igjen 3
Taluno Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 En ting er å sikre at barna hans, men det han samtidig sier er at dersom han går bort så mister du ikke bare samboeren din, men du står på fullstendig bar bakke uten bolig. For det er nettopp det som skjer, de eier boligen og kan kaste deg ut. Han sikrer at han garantert har ett bosted om du går bort først, og at du garantert IKKE har det om han går bort først. Du betaler halve billånet, om han går fra deg så har du betalt halve bilen som han tar med seg. Om han går bort har du betalt halve bilen til barna hans. Så ja, her bør du absolutt tenke framover, slik han gjør. Han sikrer seg og barna sine, og sikrer at han i tillegg får bidrag fra deg for å sikre seg selv og sine barn, og samtidig sikre at du og dine barn står på fullstendig bar bakke. Du bør sikre at du har like stor eierandel i bilen som du betaler for. Du bør enten kreve å få kjøpe deg inn i bolig og skrive testamente, eller kreve kjøp av en sekundær eiendom som står i ditt navn. 10
missmcbeal Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Hvorfor betaler du halve billånet hans? Det høres ekstremt ugunstig ut for deg. Dersom den står på han så eier du jo ingenting av bilen? 13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): . Han vil at barna skal arve ham alene hvis han går bort, og slippe å betale ut mine barn om jeg går bort først. Jeg tenker veldig på at jeg må finne på noe smart økonomisk, men jeg vet ikke hva eller hvor jeg skal begynne. Det siste jeg har lyst til å bekymre meg for når jeg blir eldre er at jeg ikke har noe slags sikkerhet om jeg plutselig blir ‘hjemløs’. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 925fd...179 Barna arver han uansett. Du kan kjøpe deg inn men med særavtale om at hans barn har enerett på arv når han og du dør. Anonymkode: c828e...029
missmcbeal Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Beklager at jeg ikke har noen tips å komme med, men for meg hørest det ut som han nyter svært godt av å dele kostnadene med deg og har null interesse av at du skal sitte igjen med noe. Med andre ord får jeg en følelse av du blir utnyttet økonomisk. Du tenker helt riktig med å stille spørsmål om hvordan du kan sikre deg. Det første jeg hadde gjort var å slutte å betale halve billånet for der kaster du virkelig bort pengene dine. 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Hvordan sikre seg økonomisk: 1) At du investerer i leilighet du leier ut. 2) At du har fast trekk til aksjesparekonto. 3) At få får en (utdannelse og) jobb du trives i som er trygg 4) forsikringer Anonymkode: 0993f...d17 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Barna arver han uansett. Du kan kjøpe deg inn men med særavtale om at hans barn har enerett på arv når han og du dør. Anonymkode: c828e...029 Da er det jo i praksis hans barn som arver henne, og ikke hennes barn. Høres ut som en vanvittig dårlig avtale. Anonymkode: b127b...a6c 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Har han arvet bilen også? Hvis nei: Enten får du eierandel i denne eller så slutter du å betale på lån på denne asap. Du skal selvsagt være med å betale driftskostnader som drivstoff, forsikring og eventuelle offentlige avgifter som står i forhold til bruk av denne bilen. Jeg er helt enig i at du dekker halvparten av deres felles bokostnader, men det skal svare seg for begge å bo sammen, ikke bare for han. Med det mener jeg at du bør finne ut hva alternativ kostnaden for deg er - f.eks. hva det koster å leie en bolig i samme området for deg. Denne alternativkostnaden tilsvarer det du skal betale i leie, men leie inkluderer kommunale avgifter og boligforsikring i hht husleieloven. Innboforsikring deler dere. Dersom du har kapital og mulighet til å betjene lån ville jeg kjøpt en utleiebolig. Hvis du ikke har mulighet til boligkjøp, må du sette av penger i fondssparing eller annen langsiktig sparing for å sikre at du har midler den dagen du eventuelt ikke kan bo i boligen lenger. Ellers går det jo an å sikre deg slik andre her har foreslått ved at testament forteller hvordan boligen skal fordeles ved død - altså at du f.eks. får en borett livet ut selv om du ikke eier noe formelt. Ved brudd er en helt annen sak. Kanskje en tur til advokat er lurt?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Her har vi mye lære av ikke-vestlig innvandre, som pakistanere. Her varer kjærligheten evig og man kan være trygge på at du ikke kommer i en situasjon hvor mannen har beriket seg på kvinnen. Det er nettopp derfor de fleste pakistanere er gift, og ikke samboere. Anonymkode: ed103...788 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Eide du bolig før dere flyttet sammen? Anonymkode: a3911...800 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Hvorfor i alle verden betaler du hans billån og for renovasjon? Husleie og halvparten av mat og forbruk er alt du bør betale, og så spare opp egenkapital selv. Kjøpe en hytte/leilighet til bruk eller utleie med tiden. Anonymkode: bfacf...050 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Blondie65 skrev (8 minutter siden): altså at du f.eks. får en borett livet ut selv om du ikke eier noe formelt Hvem i all verden gjør noe slikt? Arvingene kan ikke disponere eller selge boligen, som for den saks skyld kan gå i totalt forfall mens den gjenlevende bor der? Anonymkode: a3911...800 4
Brunello Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Pachka Sigaret skrev (1 time siden): Husk at du aldri kan være helt sikker på at kjærligheten varer evig... Det er derfor det er trist at folk har sluttet å gifte seg eller I det minste signerer formelle samboerkontrakter. Ved et giftemål er du sikret at du kan få halvparten av verdiene likt fordelt, men uten det så er det den som eier verdiene som får dem, enkelt og greit. Jeg kjenner til tilfeller hvor mann og samboer bygde hus sammen og huset sto på han, så ble hun kastet ut etter at han ble forelsket i en Thai-dame og mistet alt av sine verdier. Hun fikk ikke klærne sine engang, men hun var så heldig at han ga de til henne til slutt... Du: * Betaler husleie, uvisst om det er rimelig eller høyt. Jeg antar at det er rimelig siden dere er kjærester, ca. 50% av hva det vil koste å leie lignende bolig I utleiemarkedet ser jeg på som rimelig. Så f.eks. med en utleieverdi på 12.000 kr/mnd ville du betalt 6.000 kr mnd i leie. * Halvparten av andre kostnader som strøm og internett burde du betale på toppen av det leie ville kostet, siden dette er noe du måtte betalt for uansett om du skulle leie. Renovasjon er typisk en avgift som er bakt inn i husleien og betales av utleiere (fellesutgifter). * Hvis du betaler halvparten av bilen, så burde du også eie halvparten av bilen. Så enkelt er det, bilen er ikke verdt I nærheten av boligen så å avtale felles eie på den og at dere evt. kjøper hverandre ut etter den fremtidige lavere verdien på bilen burde være greit. Det at han vil at barna skal arve han alene er bare noe tull, hva med dine barn da? Når du ikke har noe eiendom for dem å arve så sitter de jo igjen uten noe som helst. Jeg synes det er ryddig og rimelig at den ene må kjøpe ut den andre for å betale ut arv eller så er man nødt til å selge for å betale ut arven. Det er bare sånn arveoppgjør er. Hvis du har råd til å betjene halvparten av boliglånet til det boligen er verdt nå, og kan betale evt. dokumentkostnader og har tilstrekkelig egenkapital, så mener jeg at mannen burde gå med på å la deg kjøpe inn. Men hvis du mangler egenkapital, ikke har god nok inntekt til å kunne betjene et lån på 50% av eiendommens nåværende verdi eller ikke får lån - så er det bare rett og rimelig at du ikke kan kjøpe deg inn. Jeg tror dette ofte er tilfelle. Om man har råd til å kjøpe bolig, kan man kjøpe en egen bolig å leie ut om man ikke får kjøpe seg inn hos samboeren. Det er ikke spesielt romantisk å ikke la samboer kjøpe seg inn i boligen, men jeg forstår godt at mange ikke vil. Det er tross alt statistisk stor sjanse for st det blir slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Men hvorfor skal du betale, så mye av utgifter på hus og bil, så får du ikke noe igjen for det? Han utnytter deg. Jeg fikk meg selv samboer for 2 år siden, han betaler halvparten av strøm og husleie. Boliglånet betaler jeg selv. Og han betaler ingenting på bilen min. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt en leilighet jeg kunne leie ut. Så hadde jeg nok sett på om du ikke betaler ned både på boligen og bilen hans, mens du sitter igjen uten noe. Anonymkode: 314ff...3f0 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Dere må skaffe dere livsforsikring, det er det man normalt gjør. Også om man er gift og kun har fellesbarn. Da har man mulighet til å kjøpe ut barna (som arver mesteparten) og sitte med huset selv. Dette må du ikke finne deg i over lengre tid. Dere har ikke vært sammen så lenge, og man må jo finne ut om man tenker å være sammen for alltid eller ikke. Men innen ikke så altfor lang tid bør det avklares. Og da er det enten slutt, eller så må du få kjøpe deg inn i boligen. Alternativet er å kjøpe en leilighet til utleie, men det er mye arbeid, innebærer risiko, er ugunstig skattemessig, og du må ha mer egenkapital. Anbefaler at dere avtaler for eksempel om du kan få kjøpe deg inn innen ett år, hvis dere fremdeles er sammen. I mellomtiden er det jo helt vilt at du betaler halvparten av hans billån hvis du ikke eier halvparten av bilen! Hvor mye husleie betaler du? Den burde ikke være veldig høy. Og du skal ikke betale halvparten av de kommunale avgiftene, renovasjon etc! Det er det alltid utleier som betaler, og samboeren din er utleier! Her blir du utnyttet. Ikke finn deg i det! Dette er samboerfelle deluxe! Anonymkode: 0ca67...581 3
Taluno Skrevet 31. desember 2021 #20 Skrevet 31. desember 2021 En annen måte se det på: dette er meget gunstig for han. Istedenfor at du sparer opp til en eventuell egenkapital så gir du han en halv bil. Siden du betaler bilen hans, så får du tilsvarende mindre å spare til deg selv og dine barn. Istedenfor at du sparer for å sikre deg og ungene dine, så gir du han en halv bil. Om du fortsetter denne avtalen, så sier du altså at det er bedre at han får en halv bil fra deg, enn at ungene dine får noe som helst arv. Du prioriterer altså (eller godtar) at bilen hans er viktigere enn ungene dine sin fremtid. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå