Gå til innhold

Jeg vil dra fremfor å være hjemme hos barnet mitt. Hva er galt med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger tips for atferden til barnet mitt på 4,5 har eskalerert til det bekymringsverdige. 

De siste ukene har hun hatt raserianfall hver kveld, med skriking, sparking, slår og kaller meg bæsj og diverse. Hun har holdt på til 2230. 

Hun skriker og vekker broren sin og leggingen tar gjennomsnittlig 2 timer. 

Hun har pappaen sin rundt lillefingeren som løper rundt som ei bikkje og gjør tjenester for henne. Hun løper ut i stua etter hun har lagt seg for hun skal bare. 

Meg vil hun ikke ha noe med å gjøre for jeg er visst for streng.

Jeg kjenner at jeg vil ta med meg yngste og dra til foreldrene mine frem til ferien er over, for jeg orker rett og slett ikke. Jeg blir sliten i hodet og klarer rett og slett ikke være en god mamma for datteren min akkurat nå. Vanligvis tenker jeg at hun trenger mer kvalitetstid med meg, trenger "på-tid" og foreldre som er enige. Men når jeg våkner om morgenen og ikke har lyst til å være hyggelig mot henne eller tilbringe tid med henne engang, tenker jeg at vi har et stort problem, og det er meg. 

Jeg prøver å finne ut hva som er årsaken til at hun utagerer, i ferien har hun fått gaver, vi har funnet på mye hyggelig, hatt masse tid sammen som familie. Jeg finner liksom ingen umiddelbar grunn utenom at det er ferie. 

Å stikke av er kanskje ingen god løsning, og jeg lurer på hvordan jeg kan bedre relasjonen til min datter og om det i det hele tatt er håp..? 

Hvordan kan jeg endre meg selv? 

Anonymkode: 16fca...dad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo 😅 Ingenting er galt med deg, du er fullstendig normal. 

Alle blir fullstendig sprø av høyt lydnivå og orkan fra morgen til kveld.

Ta i ørepropper (seriøst), og tell ned dagene til barnehagen åpner igjen. 

Unger kan virkelig vært helt KOKKO i den alderen i perioder. Og de har ikke kapasiteten til å regulere seg selv, så særlig når rutiner brytes i ferier osv spinner endel totalt av skaftet. 

• Liker 10
Skrevet

Denne tråden tenkte jeg ikveld! Tusen takk TS!

Vi er to!

Anonymkode: d9d5a...bce

• Liker 7
Skrevet

Trengte*

Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Hallo 😅 Ingenting er galt med deg, du er fullstendig normal. 

Alle blir fullstendig sprø av høyt lydnivå og orkan fra morgen til kveld.

Ta i ørepropper (seriøst), og tell ned dagene til barnehagen åpner igjen. 

Unger kan virkelig vært helt KOKKO i den alderen i perioder. Og de har ikke kapasiteten til å regulere seg selv, så særlig når rutiner brytes i ferier osv spinner endel totalt av skaftet. 

Det er veldig betryggende å vite at jeg er normal.

Er atferden hennes virkelig normal? Raserianfall hver kveld? Det høres ut som hun er besatt.... Naboen hører det også (blokk), og det er så flaut... 

Jeg føler jeg distanserer meg fra henne. Denne ferien skulle liksom være hyggelig, men det ser jo ikke ut som hun stortrives. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo derfor alle foreldre gleder seg til ferien er over 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne tråden tenkte jeg ikveld! Tusen takk TS!

Vi er to!

❤️ Godt jeg ikke er alene. 

BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Det er jo derfor alle foreldre gleder seg til ferien er over 

Altså det hjelper veldig, hvis jeg seriøst ikke er eneste. Jeg blir jo frustrert fordi jeg tenker at hun har atferdsvansker.. Da blir jeg ikke veldig pedagogisk selv 😭 kanskje hun savner barnehagen.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er atferden hennes virkelig normal? Raserianfall hver kveld? Det høres ut som hun er besatt.... Naboen hører det også (blokk), og det er så flaut... 

Jeg føler jeg distanserer meg fra henne. Denne ferien skulle liksom være hyggelig, men det ser jo ikke ut som hun stortrives. 

Tja, jeg vil iallefall si at jeg har sett og hørt om andre i tilsvarende situasjoner uten at det er diagnoser involvert. Eller andre faktorer. 

Jula gir overtenning for mange barn, bygges jo opp forventninger i ukesvis hos alle.

Men tja. Gi det noen uker til, og snakk med barnehagen. Si du gjerne vil vite litt hvordan hun er der da hun har vært ganske utagerende ved legging helt plutselig hjemme. 

Vanskelig alder, mange vil være mye større enn de er. Enormt store følelser og liten hjerne/kropp. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er det hun får raserianfall for? Virker hun trøtt? Spiser hun nok? Er det hovedsaklig leggingen som er problemet? Og hvordan reagerer dere når hun får raserianfall? 

Anonymkode: 3375a...216

Skrevet

Heeeelt normalt. Men husk at det er ikke noe greit for henne heller. Prøv å Finn tid til å prate med henne når hun ikke er sint. Si at du ser at hun har det vanskelig når hun skal legge seg, og at du vil at dere skal finne en løsning på dette. Prat selvfølgelig på hennes nivå.. og at du er glad i henne uansett om hun er sint eller glad, men at du vil hjelpe å gjøre det lettere for henne. Så lå du bruke tid og lytte. 

Anonymkode: 949f3...f8c

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke ta deg et par dager hos foreldrene dine da? Kanskje dere har godt av litt tid hver for dere. 

Anonymkode: a87ec...5a6

• Liker 7
Skrevet

❤️ Godt jeg ikke er alene. 

Altså det hjelper veldig, hvis jeg seriøst ikke er eneste. Jeg blir jo frustrert fordi jeg tenker at hun har atferdsvansker.. Da blir jeg ikke veldig pedagogisk selv 😭 kanskje hun savner barnehagen.... 

Alle savner barnehagen. :ler:

Hverdag er rutiner. Forutsigbarhet. Barna blir slitne, bruker hodet. Nå er hverdagen fest, de bruker ikke kroppen og hodet på samme måte og de gnurer på foreldrene 24/7. De tester grenser, vi blir gale, vi får dårlig samvittighet, så overkompenserer vi med å være ekstra hyggelig og ungene blir forvirra.

Man kan si hva man vil om kjedelig hverdag, men både jeg og ungene elsker det!

• Liker 3
Skrevet

Er det rutinehverdagen i barnehagen og vennene og leketid  hun savner ? 

Anonymkode: dc2c9...de6

Skrevet

Kjære deg! Du er 100% normal. ❤❤❤

Jeg sverget på at mine unger også kom til å havne ut av vinduet og i hekken, da de var så små og  det "bare var styr". ... 

En familie kan ha godt av å dele seg i blant. Ikke noe skam  i det.:) 

Det er jul og annerledesdager, og da blir rutiner endret. Ungene elsker hverdager og vante rutiner :)

hold ut. Om en knapp uke er vi i vater igjen.  ❤

Anonymkode: d194d...e93

• Liker 3
Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg vil iallefall si at jeg har sett og hørt om andre i tilsvarende situasjoner uten at det er diagnoser involvert. Eller andre faktorer. 

Jula gir overtenning for mange barn, bygges jo opp forventninger i ukesvis hos alle.

Men tja. Gi det noen uker til, og snakk med barnehagen. Si du gjerne vil vite litt hvordan hun er der da hun har vært ganske utagerende ved legging helt plutselig hjemme. 

Vanskelig alder, mange vil være mye større enn de er. Enormt store følelser og liten hjerne/kropp. 

Det kan jeg gjøre, vi har hatt mange ting her hjemme nå som er utenom det vanlige, så endringer er nok en av årsakene til at ting blir som det blir. 

Hun takler det kanskje ikke så godt som jeg trodde, og at det rett og slett blir for mye. 

Jeg får se når hun begynner der 😊

Hva er det hun får raserianfall for? Virker hun trøtt? Spiser hun nok? Er det hovedsaklig leggingen som er problemet? Og hvordan reagerer dere når hun får raserianfall? 

Anonymkode: 3375a...216

Jeg aner ikke. Hun får mat, nå er det legging 2030,fordi hun står opp 0830, hun virker ikke trøtt, men som hun alltid pleier. I seng kl 21 og rolig. Så er det igang. Vi reagerer rolig den første halvtimen, og så hever jeg stemmen og følger henne tilbake 19494 ganger og så sparker hun og slår, også må pappaen ta over før jeg velter bokhylla (det har ikke skjedd selvsagt men det frister) 

Heeeelt normalt. Men husk at det er ikke noe greit for henne heller. Prøv å Finn tid til å prate med henne når hun ikke er sint. Si at du ser at hun har det vanskelig når hun skal legge seg, og at du vil at dere skal finne en løsning på dette. Prat selvfølgelig på hennes nivå.. og at du er glad i henne uansett om hun er sint eller glad, men at du vil hjelpe å gjøre det lettere for henne. Så lå du bruke tid og lytte. 

Anonymkode: 949f3...f8c

Hun kan umulig ha det særlig moro. For en måned siden pleide hun å bråke og trasse ved kveldsstell. Da tok jeg en prat med henne, og det ble bra en liten periode. Det kan kanskje fungere om jeg gjør det igjen. 

Skrevet

Dere må vende tilbake til bedre rutiner. Om morgenen må dere få i henne mat og så er det ut av huset med normalt hard fysisk aktivitet over flere timer. Pass også på at hun må ha omgang med venner - slekt er ikke alene nok for et barn - hun trenger noen å leke med.

Er hun ikke utslitt til middag - ny runde i skog og hei. Og så legger dere henne før hun vil legge seg. Rundt 18-19 er akkurat passe. Ha en rutine på legging - bok, bad, pysj, nattasang. Alltid samme rekkefølge og rutine. 

Om hun liker skjerm - kutt skjermtid to timer før leggetid. Liker hun «slitsomme» leker som gjør henne stressa lar der henne leke med det tidlig på dag, og ikke etter middag. Da er det bøker og utetid.  Husk at om ungen er stressa så er det fordi dere stresser henne. Så dere må stresse henne ned.

Anonymkode: 13514...29b

• Liker 1
Skrevet

Det kan jeg gjøre, vi har hatt mange ting her hjemme nå som er utenom det vanlige, så endringer er nok en av årsakene til at ting blir som det blir. 

Hun takler det kanskje ikke så godt som jeg trodde, og at det rett og slett blir for mye. 

Jeg får se når hun begynner der 😊

Jeg aner ikke. Hun får mat, nå er det legging 2030,fordi hun står opp 0830, hun virker ikke trøtt, men som hun alltid pleier. I seng kl 21 og rolig. Så er det igang. Vi reagerer rolig den første halvtimen, og så hever jeg stemmen og følger henne tilbake 19494 ganger og så sparker hun og slår, også må pappaen ta over før jeg velter bokhylla (det har ikke skjedd selvsagt men det frister) 

Hun kan umulig ha det særlig moro. For en måned siden pleide hun å bråke og trasse ved kveldsstell. Da tok jeg en prat med henne, og det ble bra en liten periode. Det kan kanskje fungere om jeg gjør det igjen. 

Hva med at en av dere legger dere ned ved siden av henne til hun sovner? Det ar hun står opp 19494 ganger er en indikator på at hun ikke finner roen selv. Har dere forsøkt å ligge/sitte ved siden av henne til hun sovner? 
Det er mange som blir helt hysterisk av det forslaget; gudene forby at foreldre skal ligge ved siden av barnet til det sovner, men ærlig talt så kan det være akkurat det som gjør at hun sovner og dere minimerer friksjon på kveldstid. Og bare slapp av: Hun kommer ikke til å forvente at dere gjør det frem til hun er myndig. 

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Alle savner barnehagen. :ler:

Hverdag er rutiner. Forutsigbarhet. Barna blir slitne, bruker hodet. Nå er hverdagen fest, de bruker ikke kroppen og hodet på samme måte og de gnurer på foreldrene 24/7. De tester grenser, vi blir gale, vi får dårlig samvittighet, så overkompenserer vi med å være ekstra hyggelig og ungene blir forvirra.

Man kan si hva man vil om kjedelig hverdag, men både jeg og ungene elsker det!

Det er akkurat slik det er! Takk for at du beskriver det så godt😊❤️ 

Jeg elsker jo kjedelig hverdag selv. 

Dattera mi er aktiv og sosial, så har liksom tenkt at det bare er bra med familietid og aktiviteter, men kanskje ikke.... 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det rutinehverdagen i barnehagen og vennene og leketid  hun savner ? 

Anonymkode: dc2c9...de6

Hun gjør nok det. Skulle ikke tro det for hver morgen hater hun barnehagen og visstnok trives hun veldig godt og er blid og fornøyd resten av dagen. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjære deg! Du er 100% normal. ❤❤❤

Jeg sverget på at mine unger også kom til å havne ut av vinduet og i hekken, da de var så små og  det "bare var styr". ... 

En familie kan ha godt av å dele seg i blant. Ikke noe skam  i det.:) 

Det er jul og annerledesdager, og da blir rutiner endret. Ungene elsker hverdager og vante rutiner :)

hold ut. Om en knapp uke er vi i vater igjen.  ❤

Anonymkode: d194d...e93

Du sier noe. Husker det var litt kaotisk da vi satt i isolasjon hele familien i ti dager 🙂 men da var hun jo også litt syk. 

Tusen takk ❤️ 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke ta deg et par dager hos foreldrene dine da? Kanskje dere har godt av litt tid hver for dere. 

Maybe i Will... 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Her erfarer vi at i ferier og når det er brudd på rutiner, har vi fått fryktelig mye vanskelig atferd. Det som hjelper oss aller mest, er faktisk rett og slett å sette dagen litt i system. I tillegg funker masse utetid veldig godt på min gutt, aller helst litt tidlig på dagen. 

Anonymkode: e534c...be2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette syns jeg ikke er noe godt råd! Hvis barnet er i en vanskelig fase, så kan ikke moren bare dra og bli borte i dagevis. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...