Gå til innhold

Hvordan vil en renteøkning prege din økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Boliglån et blir jo blant annet dyrere,men man får også høyere rente på sparekontoen.

Hvordan vil det går for deg?

Anonymkode: ef95b...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca. 10-15.000 kr mer i året går vel til renter hvis boliglånsrenten min øker med 0.05%. De kommer ikke til å øke den stort i 2022.

Det er helt greit og jeg har råd til det. Jeg har hatt det veldig bra med lave renter hittil.

Husk at du får 22% skattefradrag på gjeldsrenter, evt. andre betingelser om regjeringen endrer på dette. 

Skrevet

Har ikke lån så tar gjerne imot mer renter på sparingen min.

Anonymkode: 636c3...512

• Liker 5
Skrevet

Det vil bidra til at jeg kan betale formuesskatten uten å tære på sparemidlene.

Anonymkode: 50382...1d3

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg har ikke lån, så det vil ikke prege økonomien min mye.

Skrevet

Det blir ett hardt liv fremover, skjønner jeg.

Anonymkode: f3d78...dd9

• Liker 1
Skrevet

Det går veldig fint, mye bedre enn de høye strømprisene. 

Anonymkode: 415a3...6ba

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har tatt høyde for renteøkning ved å bruke den lave renten til å betale ned mye mer enn nødvendig på lånet mitt ved å ha redusert løpetid. Det betyr også at dersom månedsbeløpet skulle nærme seg smertegrensen grunnet renteøkning kan jeg sette opp løpetiden for å sette ned månedsbeløpet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går veldig fint, mye bedre enn de høye strømprisene. 

Anonymkode: 415a3...6ba

Høye strømpriser? Har gratis strøm framover, da man har fastpris.

Anonymkode: f3d78...dd9

Skrevet

Lite, med mindre vi snakker om mange prosent. Da vil jeg spare mer i bank.

• 8 måneder senere...
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (På 30.12.2021 den 21.50):

Ca. 10-15.000 kr mer i året går vel til renter hvis boliglånsrenten min øker med 0.05%. De kommer ikke til å øke den stort i 2022.

Det er helt greit og jeg har råd til det. Jeg har hatt det veldig bra med lave renter hittil.

Husk at du får 22% skattefradrag på gjeldsrenter, evt. andre betingelser om regjeringen endrer på dette. 

Det har jo økt mye nå.

Anonymkode: c54c9...a0c

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lån, men er forbannet på meg selv som bandt sparerenten like før det tok av. Heldigvis bare for ett år, håper på minst 3% sparerente neste år. Husleien vil nok øke igjen siden borettslaget har lån. Den har allerede økt på grunn av strømprisene. 

Skrevet

De fleste av oss som har fått boliglån de siste 3-4 årene, bør i utgangspunktet klare seg veldig bra med ei renteøkning. Bankene regner på risikorente når de innvilger boliglån, og beregner at vi skal tåle ei rente på opp mot 7 %. Boliglånsrenta er faktisk fortsatt lav, selv om at den har økt prosenter de siste månedene.

Årsaken til at mange sliter når renta økes, er fordi de har et overforbruk av penger og/eller har annen dyr gjeld. For mange kan det være tilstrekkelig å redusere forbruket sitt. 

Anonymkode: 6df3b...2e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt dum, så forstår ikke helt hvor mye det blir i året for enkelte?

De som har 4 Mill i lån, hvor mye mer i året blir det nå da? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt dum, så forstår ikke helt hvor mye det blir i året for enkelte?

De som har 4 Mill i lån, hvor mye mer i året blir det nå da? 

1% oppgang blir jo da 40 000, men så får du rentefradrag, så egentlig mye mindre. I tillegg er det gode nyheter med høy inflasjon for de med lån, forutsatt at de klarer betale rentene. For når inflasjonen er mye høyere enn renten synker jo verdien av lånesummen raskt. Motsatt for de med penger på bok. De får høyere sparerente, men må også skatte mer, får høyere formue, og summen de har spart blir mye mindre verdt.

• Liker 2
Skrevet

Fint med litt høyere rente på sparepengene

Anonymkode: 6a57b...9d3

• Liker 1
Skrevet

Vurderer å sette mer penger i banken. 

Er gjeldfri.

Skrevet

Strammer litt inn på forbruket bare.

Anonymkode: 7198a...3dc

Skrevet

Jeg har lite gjeld. Liten betydning for meg hvor høy renten blir. 

Anonymkode: b98b3...a9e

Skrevet

Jeg skal selge nå, og bandt renten for to år siden. Foreløpig er jeg på 200.000 i underkurs som beregnes som fratrekk på saldo! Er sjeleglad for dette, for med ny rente på nytt lån blir det trangt. 

Anonymkode: 04cc0...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...