Honey Dew Skrevet 31. desember 2021 #61 Skrevet 31. desember 2021 CrazyCatLady2500 skrev (17 timer siden): Du må huske på at vi også fryser store deler av året 😃 koseklær er lune og varme. En får jo følelsen av å gå i pyjamasen hele dagen når en tar på seg slike klær. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #62 Skrevet 31. desember 2021 Jeg bytter alltid klær når jeg kommer hjem, det er en vane fra jeg vokste opp. Hjemmeklær for meg er "uteklær" som har blitt degradert til hjemmeværende, og for meg er det stort sett kjoler og skjørt. Jeg har et par joggebukser også, og disse bruker jeg når jeg skal vaske eller gjøre annet fysisk arbeid. Det å skille mellom uteblir og hjemmeværende gjør de amerikanske slektningene mine, og de svenske, jeg tror ikke det er en særnorsk vane. Anonymkode: 3a705...f54 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #63 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bytter alltid klær når jeg kommer hjem, det er en vane fra jeg vokste opp. Hjemmeklær for meg er "uteklær" som har blitt degradert til hjemmeværende, og for meg er det stort sett kjoler og skjørt. Jeg har et par joggebukser også, og disse bruker jeg når jeg skal vaske eller gjøre annet fysisk arbeid. Det å skille mellom uteblir* og hjemmeværende gjør de amerikanske slektningene mine, og de svenske, jeg tror ikke det er en særnorsk vane. Anonymkode: 3a705...f54 * Å skille mellom uteklær og hjemmeklær Anonymkode: 3a705...f54
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #64 Skrevet 31. desember 2021 Kommer du til meg om sommeren, finner du meg i en myk caprishorts eller lett linbukse og vinterstid en lun bukse. Akkurat nå en varm stormberg. Anonymkode: de6c6...acb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #65 Skrevet 31. desember 2021 Skiftet ikke klær hjemme før jeg fikk barn. Tenkte ikke engang på det. Men nå får hjemmeklærne gjennomgå såpass med både strekk og flekker at jeg har siviliserte klær for utomhus, og behagelige, praktiske klær inne 😊 Føler meg nå dessuten ikke egentlig helt ren hjemme med «uteklær» som jeg gjerne har tatt buss/vært på spisested/jobb med. Anonymkode: fed36...793 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #66 Skrevet 31. desember 2021 Nei, er ikke veldig norsk. Tror ikke du trenger lete lenge før du finner amerikanere i treningstights hjemme. Eller dansker i kosebukser. Jeg gikk litt i jeans hjemme før, men sluttet for ca 5 år siden. De finere klærne mine varer lengre pga mindre slitasje, og min komfort er faktisk viktigst for meg. Anonymkode: 1cb84...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #67 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg fatter ikke dere som sier: Dere vet det finnes andre komfortable klær sant, jeg bruker kjoler, jeg bruker tights jeg bruker skinny jeans osv... Ja men kjære dere, bruk det dere vil, om det så er felleskjøpet sin kjeledress eller en ballkjole eller bunaden å gå med når dere selv er hjemme. Men gjør det noe om andre bruker koseklær? Alle dere som er så pertentlig og skal gå kledd i deres eget hjem på en slik måte at dere er finest mulig hjemme for dere selv, dette er jo ikke en tråd om hva en kan bruke istedenfor koseklær Jeg vet at det finnes mange behageligr klær der ute, men i min bok er det mest behagelige løse, varme, myke koseklær! Jeg som dere går vel i det jeg vil i hjemmet mitt eller? Koseklær er helt normalt men det er da ingen som har tvunget dere inn i noe dere tydeligvis ikke vil gå med.. Anonymkode: 96ddd...2e1 Ser ut som om du svarer på blant annet min kommentar. Min kommentar var ikke ment som en klage på at folk har på seg daffeklær hjemme, men at så mange setter opp en dikotomi 'fine stramme ubehagelige jeans' vs. 'stygge behagelige joggebukser/tights'. Poenget var: hvorfor i det hele tatt gå med klær som ikke er behagelige? (Unntatt er de som har en jobb med spesiell kleskode, selvfølgelig). Kjøp klær som er både fine og behagelige! Anonymkode: a15d7...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #68 Skrevet 31. desember 2021 2 hours ago, AprilRyan said: Det spørs sikkert, men nordmenn er vel ikke kjent for å kle seg så bra akkurat. Når folk reagerer på at man går i vanlige klær hjemme så blir det rart for min del. Jeg er vant til å gå i vanlige klær hjemme og skifter stort sett ikke. Noen ganger går jeg også i slaskete klær hjemme, men ikke hver dag. Man hører jo om folk som går rundt i pysjen hele jula og de er ikke hjemme alene. Jeg lurer på om det er et særnorsk fenomen. Amerikanerene går gjerne i pysj på morgenen, men nordmenn skal altså gå med det hele dagen og i resten av jula også. Folk må få gjøre det de vil selvfølgelig, men jeg synes det er veldig sært når man omtrent føler seg rar for å pynte seg eller gå med vanlige klær. Vanlige klær trenger ikke å være ubehagelige engang så jeg ser ikke hvorfor jeg skal bytte det ut med joggebukse liksom. Er dette jeg ble overrasket over, at folk reagerer på at jeg ikke har kosebukse på når jeg er hjemme. Jeg er vært vant til art det er noe man har på seg når man er syk eventuelt sover i når det er kaldt (fra barndommen) Anonymkode: 2d23b...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #69 Skrevet 31. desember 2021 Det er nok vanlig i mange land. Jeg har bodd i USA, og den store forskjellen er at der gikk de med "koseklærne" hele tiden bortsett fra jobb og fest. Venninnene mine gikk i yogapants og hoodies overalt. Og så flere på butikken i noe som lignet pyjamas med crocs. Anonymkode: 6629c...2f2 4
theamor Skrevet 31. desember 2021 #70 Skrevet 31. desember 2021 Alle jeg kjenner går med koseklær 😊 1
Gjest AprilRyan Skrevet 31. desember 2021 #71 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette jeg ble overrasket over, at folk reagerer på at jeg ikke har kosebukse på når jeg er hjemme. Jeg er vært vant til art det er noe man har på seg når man er syk eventuelt sover i når det er kaldt (fra barndommen) Anonymkode: 2d23b...c4d Ja, har også synes at det er rart. Jeg mener at det med koseklær ikke var særlig vanlig da jeg var yngre. Da jeg var på besøk hos venninner i barndommen og i tenårene så gikk alle i vanlige klær, mens nå skal folk gå rundt i joggebukse og pysj hele tiden mens de er hjemme og så er det rart og "ubehagelig" å gå i vanlige klær. Lurer på hva slags klær folk har hvis de er så utrolig ubehagelige. De fleste av mine hverdagsklær og mange av finklærne er også behagelige.
Gjest laPistola Skrevet 31. desember 2021 #72 Skrevet 31. desember 2021 Hvor mye av det du får kjøpt i butikken av homewear/loungewear ( eller koseklær som noen kaller det) er norskt? Dette er nok noe vi har kopiert, fra USA primært. Det ble en stor vekst av salg av homewear under covid og permitteringer, det tror jeg gjaldt overalt . Jeg har alltid skiftet når jeg kommer hjem.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #73 Skrevet 31. desember 2021 Jeg har også en del år i andre land bak meg. Men å gå rett fra jobb, buss eller tube til egen sofa. Ha tepper i alle rom. Bruke sko innendørs. Selv om man brukte "koseklær" utenfor huset satt man rett på uvaskede fastfoodseter, for så å slenge seg i egen sofa. Og i Italia satt man gjerne på fortauskanten og spiste en fredags kveld. Jeg har alltid følt det er mest hygienisk å ta av seg sko, og skifte til inneklær, når man er hjemme hos seg selv. Anonymkode: 0a992...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #74 Skrevet 31. desember 2021 Jeg har katt som hårer. Jeg beskytter klærne jeg har på meg «ute», med å ha «hjemmeklær». Og hjemmeklær kan godt være behagelige, så da er det «loungewear» det går i. Med tanke på at det har et engelsk navn, tror jeg ikke det var vi Nordmenn som fant opp «loungewear». Anonymkode: 26587...24f 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #75 Skrevet 31. desember 2021 Brunello skrev (19 timer siden): Nordmenn kler seg generelt ekstremt uformelt. Slik jeg går kledd på jobben (ganske pent, men ikke dress og slips), er antakelig fritidsantrekk for folk i tilsvarende stillinger i land som USA, UK, Tyskland, Spania m.m. Jeg vet i alle fall at i USA og Storbritannia er loungewear veldig vanlig. Ja, de kler seg som hovedregel mer formelt på jobb, men det er i alle fall ikke vanlig å gå med skjorte og chinos hjemme om kvelden. Anonymkode: d9164...81a 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #76 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Alle dere som skriver at dere ikke går med olabukser hjemme og derfor går med joggebukse/tights: Dere vet at det finnes bukser som ikke er av dongeri? Massevis av fine og behagelige bukser der ute. Er bare å velge en bukse som ikke er superstram. Selv foretrekker jeg oftest kjole, ingenting slår en behagelig kjole. Anonymkode: a15d7...7b3 Men hvorfor? Jeg er hjemme… Anonymkode: b1330...b56
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #77 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok vanlig i mange land. Jeg har bodd i USA, og den store forskjellen er at der gikk de med "koseklærne" hele tiden bortsett fra jobb og fest. Venninnene mine gikk i yogapants og hoodies overalt. Og så flere på butikken i noe som lignet pyjamas med crocs. Anonymkode: 6629c...2f2 Mine amerikanske og canadiske venner går alltid i hettegensere, basketshorts eller treningsbukse, som regel basketsko, og vanligvis to par tube elle tennissokker på privaten. Alle er øvre middelklasse, bor i store villaer, har fine biler, reiser årlig til Europa på ferie. Under Armour, Carhart, Nike og Adidas er klassikere i klesveien på fritiden. Anonymkode: b1330...b56 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #78 Skrevet 31. desember 2021 AprilRyan skrev (44 minutter siden): Ja, har også synes at det er rart. Jeg mener at det med koseklær ikke var særlig vanlig da jeg var yngre. Da jeg var på besøk hos venninner i barndommen og i tenårene så gikk alle i vanlige klær, mens nå skal folk gå rundt i joggebukse og pysj hele tiden mens de er hjemme og så er det rart og "ubehagelig" å gå i vanlige klær. Lurer på hva slags klær folk har hvis de er så utrolig ubehagelige. De fleste av mine hverdagsklær og mange av finklærne er også behagelige. I min barndom og ungdom løp vi alle rundt i joggedresser fra Adidas og Umbro, det var det som var inn… Vokste opp i et bemidlet hjem. Jeg kjøper skjorter hos verdens beste produsenter i London, sko også, men det kan jo ikke måle seg med en god hettegenser om man skal kose seg i sofaen. Hadde undret meg over egen kropps manglende følsomhet jeg om jeg ikke merket forskjellen. Er det en sykdom som gjør at man er nummen i huden? Anonymkode: b1330...b56 1
Gjest AprilRyan Skrevet 31. desember 2021 #79 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I min barndom og ungdom løp vi alle rundt i joggedresser fra Adidas og Umbro, det var det som var inn… Vokste opp i et bemidlet hjem. Jeg kjøper skjorter hos verdens beste produsenter i London, sko også, men det kan jo ikke måle seg med en god hettegenser om man skal kose seg i sofaen. Hadde undret meg over egen kropps manglende følsomhet jeg om jeg ikke merket forskjellen. Er det en sykdom som gjør at man er nummen i huden? Anonymkode: b1330...b56 Ja, hadde joggedresser vi også, men gikk ikke med det hver dag. Nei, men lurer fortsatt på hva slags hverdagsklær folk har som er så utrolig ubehagelige.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #80 Skrevet 31. desember 2021 AprilRyan skrev (2 minutter siden): Ja, hadde joggedresser vi også, men gikk ikke med det hver dag. Nei, men lurer fortsatt på hva slags hverdagsklær folk har som er så utrolig ubehagelige. For min del når jeg tar av dressen er det ikke slik at når jeg skal vøre hjemme tar på t-skjorte, røkejakke og chinos. Jeg er jo ikke min bestefar heller. Det vil si, min bestefar eide vel aldri en t-skjorte… Anonymkode: b1330...b56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå