AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Flyttet hjem til Norge i høst etter å ha bodd lenge i utlandet (Sør Europa, USA og Nord Afrika) Og ble overrasket over at alle her går "koseklær" når de er hjemme og skifter til det så fort de kommer inn døren hjemme. Folk ser helt rart på meg fordi jeg går med jeans og vanlige klær hjemme. Det har jeg ikke vært vant til der jeg har bodd, det gikk man med samme klær hele dagen, skiftet kanskje de fra business skjørtet når jeg kom hjem de dagne jeg hadde det på jobb, men da til jeans og ikke kosebukse det var ikke i tankene engang. Så jeg lurer på er dette blitt en norsk eller skandinavisk greie? Anonymkode: 2d23b...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Svar på spørsmålet i overskriften: Definitivt nei - det er ikke bare en norsk/skandinavisk greie å ha koseklær hjemme. Anonymkode: 034d2...754 19
CrazyCatLady2500 Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Du må huske på at vi også fryser store deler av året 😃 koseklær er lune og varme. 25 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Hm, det hadde ikke jeg reagert på. Har aldri byttet klær når jeg kommer fra jobb. Har ikke tenkt så mye på om andre ikke gjør det samme. Bruker koseklær før jeg kler meg om morgenen i helgene. I jula noen laaange morgener. Anonymkode: 212f9...501
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Koseklær har definitivt fått seg en opptur under hjemmekontor og korona. Om det er en særnorsk greie er jeg mer usikker på. Anonymkode: bdf96...98b 26
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Nei, dette er individuelt. Jeg skifter ikke klær etter jobb men har også en jobb hvor jeg bruker bukser og bluser/gensere, ikke skjørt eller dresser. Jeg bruker kanskje en joggebukse etter skituren på hytta men sjelden ellers. Det har vært hjemmekontortider og da bruker jeg de mest komfortable olabuksene jeg har, men ikke koseklær. Anonymkode: a016f...aad 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Absolutt ikke en norsk greie. Anonymkode: 97e16...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 De amerikanske og canadiske youtuberne jeg ser på går iallfall i koseklær hjemme..pysj, joggebukse osv. Har (utenom disse youtuberne altså) også inntrykk av at amerikanere bruker slike klær i ennå større grad enn vi gjør her i Norge. Anonymkode: ba6a4...b58 22
Gjest Loublover Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver TS, jeg går alltid i jeans og sko med høye hæler uansett, også om jeg bare er hjemme alene. Og får ofte spørsmål (ikke lenger av de som kjenner meg godt) hvis noen kommer hjem til meg eller naboer som skal låne noe, om jeg skal ut eller bort siden jeg går med jeans hjemme, og når jeg svarer nei så blir de helt paff og sier at de aldri selv orker å gå med det hjemme. Så for meg virker det som alle bruker joggebukse og lignende hjemme. Og tror kanskje du er inne på noe om at det er en nordisk ting. Jeg har familie i øste Europa og Italia og møter nesten aldri noen i det der.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Jeg orker definitivt ikke å gå med strømpebukse, skjørt, skjorte og blazer hjemme med 3-åringen min, og da skifter jeg ikke til dongeri. Da er det tights og en god, varm genser som er valget. Men nei, tror ikke det er spesielt for oss her 😊 Anonymkode: 3a4a6...81c 18
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Da hadde vel ikke f eks Kim Kardashian laget en hel serie med "koseklær", om det ikke var ett globalt marked. Anonymkode: 373e4...4c3 22
Djungelvrål Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Mange amerikanere bor jo i joggebuksa. De er ofte enten eller, enten slask eller veldig pyntet til fest. Ikke noe mellomting. 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Går i ullklær hjemme. Sinnsykt kaldt🥶 Anonymkode: 0adf5...469 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Amerikanerne er jo godt innbakt i koseklær som noen har sagt her før meg, og det har de hatt siden lenge før "hjemme alene" ble laget, så dette er definitivt ikle er særnorsk greie på lik linje med brunost nei.. Om en har bodd i USA trodde jeg en hadde fått med seg det. Men ja, vi har det mørkt og kaldt hos oss, vi er mye inne hos oss selv kontra på hjemmebesøk til krety og plety og kan kle oss med hva vi vil således. Det er helt logisk å kle seg i noe mykt, godt og varmt som ikke sitter som et pølseskinn over ræven.. Ja til koseklær sier jeg! Går skjeldent i noe annet hjemme og har aldri tenkt tanken engang på at det er sært Anonymkode: 96ddd...2e1 13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 TS her, dere som nevner USA, så er det nok store forskjeller etter hvor man bor. Jeg bodde i flere stater i sør + Montana og der virket det i hvert fall ikke som koseklær leverandørene hadde god dager Anonymkode: 2d23b...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Du var hjemme hos alle naboer helt til de skulle legge seg 7 dager i uka? Folk ER jo forskjellige. Og ikke alle dager er like. Anonymkode: 373e4...4c3 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Jeg skifter til andre klær for å holde varmen, særlig i disse dager - ullundertøy og ullsokker og en varm genser. Like greit at det er komfortabelt da 😄 Anonymkode: fac81...87c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Du var hjemme hos alle naboer helt til de skulle legge seg 7 dager i uka? Folk ER jo forskjellige. Og ikke alle dager er like. Anonymkode: 373e4...4c3 Ja gjorde ikke annet enn å ringe på til naboene for å se hva de hadde på seg😉 Nei så klart så jeg ikke hva de hadde på seg hele tiden, men var ofte man så naboer, også så man jo folk i butikker og sånt og ikke mye kosebukser å se der slik som her hjemme. Ikke noe galt i å gå med det, men ble veldig overasket, har ikke bodd i Norge på over 20 år og kan ikke huske at det var sånn da Anonymkode: 2d23b...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Man kan kanskje kalle det en skandinavisk eller vestlig greie men det er jo egentlig globalt bare at i andre deler av verden er hverdagsplaggene som regel mye mer komfortable og løse så de slipper å pine seg gjennom en halv dag i stramme bukser og topper man får klaus av og har derfor ikke samme behov som oss for å skifte så fort man kommer hjem. Både i Asia, Sør-Amerika og Afrika går man jo med mye løsere og mer luftige plagg enn hva slags plagg vi bruker her i kalde Norge Anonymkode: 9be98...144 6
Gjest Ghostface Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Tror ikke det, men jeg går heller med joggebukse hjemme i stedet for vonde og stive dongeribukser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå