AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Skriver for en person uten brukernavn her: I utgangspunktet er jeg fornøyd med fastlegen min og over flere år har vi hatt et godt samarbeid. Men de siste ukene har jeg opplevd legen som sta og lite imøtekommende. Jeg fikk kraftig allergisk reaksjon mot en medisin jeg fikk for noen uker siden og ifølge FHI og all medisinsk informasjon det er å finne, burde jeg vært ferdig med reaksjonen for lengst. Reaksjonen kom kort tid etter at jeg begynte med medisinen, så det er liten tvil at det er det som utløste reaksjonen. Men symptomene er fortsatt her, like plagende og forstyrrende både dagen og nattesøvnen min. Fastlegen mener at så lenge jeg er ''stabil'', dvs ikke akutt og døende, så trenger jeg ikke utredes om det er noe annet som også opprettholder reaksjonene. Alt jeg ber om er utvidede blodprøver og tester som tester bredt spekter av ting man kan være allergisk mot. Jeg er veldig plaget, men fastlegen kaller det for ''stabil''. Jeg har forsøkt 10 forskjellige allergimedisiner som hjelper bare en kort periode før de slutter å funke. Så spørsmålet mitt er - kan man ta privat noe sted på Østlandet (helst i nærheten av Oslo) privat slike utvidede tester uten henvisning fra fastlege? Tydeligvis vil fastlegen ikke hjelpe meg, så jeg må hjelpe meg selv. Anonymkode: 674b9...74c
Gjest theTitanic Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Mot penger kan du få kjøpt de tjenester du vil. Lenge siden du kuttet medisinen?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 theTitanic skrev (2 minutter siden): Mot penger kan du få kjøpt de tjenester du vil. Lenge siden du kuttet medisinen? TS her. Her er svaret: Jeg spør om konkrete steder jeg kan bare dra. Jeg er ikke lokalkjent, derfor spør jeg her. Det er flere uker siden, så reaksjonen burde vært borte for lengst. Den er blitt omtrent 40% bedre de ukene, men fortsatt altfor plagsomt i hverdagen og spesielt natta. Anonymkode: 674b9...74c
Gjest hellokitty Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Det er vel Volvat da eller Aleris som er privat
Gjest theTitanic Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Bestill time på Volvat så blir du testet eller henvist dit du vil vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Hvilke plager har du da? Anonymkode: 5191c...c57
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Du kan evt høre med Balderklinikken? Anonymkode: c51b3...d83
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Prøvd å få henvisning gjennom kry/dr dropin eller lignende? Eller du kan prøve de andre forslagene folk har kommet med Anonymkode: f3f66...5c8 1
Michaelhe Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriver for en person uten brukernavn her: I utgangspunktet er jeg fornøyd med fastlegen min og over flere år har vi hatt et godt samarbeid. Men de siste ukene har jeg opplevd legen som sta og lite imøtekommende. Jeg fikk kraftig allergisk reaksjon mot en medisin jeg fikk for noen uker siden og ifølge FHI og all medisinsk informasjon det er å finne, burde jeg vært ferdig med reaksjonen for lengst. Reaksjonen kom kort tid etter at jeg begynte med medisinen, så det er liten tvil at det er det som utløste reaksjonen. Men symptomene er fortsatt her, like plagende og forstyrrende både dagen og nattesøvnen min. Fastlegen mener at så lenge jeg er ''stabil'', dvs ikke akutt og døende, så trenger jeg ikke utredes om det er noe annet som også opprettholder reaksjonene. Alt jeg ber om er utvidede blodprøver og tester som tester bredt spekter av ting man kan være allergisk mot. Jeg er veldig plaget, men fastlegen kaller det for ''stabil''. Jeg har forsøkt 10 forskjellige allergimedisiner som hjelper bare en kort periode før de slutter å funke. Så spørsmålet mitt er - kan man ta privat noe sted på Østlandet (helst i nærheten av Oslo) privat slike utvidede tester uten henvisning fra fastlege? Tydeligvis vil fastlegen ikke hjelpe meg, så jeg må hjelpe meg selv. Anonymkode: 674b9...74c Hvis du opplever bivirkninger, så må du få en annen medisin. Hvis du tar pillen, og føler deg dårlig etterpå, så må pillen vekk. Det er mange piller å velge mellom. Ingen grunn til å tviholde på den ene pillen som akkurat ikke passer din kropp. Alle kropper er ulike. Hva skal du egentlig med en blodprøve? Du kan ikke gjøre noe med det? Skift ut pillen, og se hva som skjer. Endret 30. desember 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan evt høre med Balderklinikken? Anonymkode: c51b3...d83 https://journalen.oslomet.no/magasin/2019/05/betaler-tusenvis-udokumentert-behandling-den-storste-skaden-er-det-er-dyrt Anonymkode: ea413...70c 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #11 Skrevet 31. desember 2021 Er du sikker på det er allergi og ikke bivirkning? Bivirkning kan vare lenge. Anonymkode: 5191c...c57 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #12 Skrevet 31. desember 2021 Ustabil som at han har lyst til å sende deg til psykolog? Jeg har opplevd sånne leger, og det er skikkelig tullete, når du har et fysisk problem men de velger (uten bevis) å ikke tro på det.. Anonymkode: f3325...fd8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #13 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ustabil som at han har lyst til å sende deg til psykolog? Jeg har opplevd sånne leger, og det er skikkelig tullete, når du har et fysisk problem men de velger (uten bevis) å ikke tro på det.. Anonymkode: f3325...fd8 😂 Ts skriver STABIL. Altså at den allergiske reaksjonen er stabil, ikke forverring. Ikke å være psykisk ustabil.... Anonymkode: 927c7...ee0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #14 Skrevet 31. desember 2021 Hørt om forskjellen på korrelasjon og kausalitet? Anonymkode: 3abee...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #15 Skrevet 31. desember 2021 Dette er jo et veldig dårlig tegn når det gjelder fastlegen din. Hva om det er noe mer seriøst i fremtiden som ikke blir tatt på alvor? Ville sjekket legelisten.no, og satt meg på venteliste hos en lege med godt omdømme. Anonymkode: 4769b...90b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #16 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er du sikker på det er allergi og ikke bivirkning? Bivirkning kan vare lenge. Anonymkode: 5191c...c57 Helt enig. Man kan være allergisk mot en medisin, men da hjelper det lite med å ta et "bredt spekter av allergitester". Da må man avslutte medisinen og se om det hjelper. En bivirkning av medisin har lenger varighet, og der er også løsningen å finne en erstatning. Anonymkode: 4a337...e1b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #17 Skrevet 31. desember 2021 Høres ut som fastlegen din er fornuftig. En allergisk reaksjon varer ikke så lenge. Negative reaksjoner på medisin er ikke automatisk allergi, og bivirkninger kan vare ei stund. Anonymkode: b6d18...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #18 Skrevet 31. desember 2021 Det er rart at fastlegen din ikke ønsker å finne ut av hva som er årsaken til plagene dine. Om du har råd, så finnes det private allmennleger og private astma-allergiklinikker. Google og se om noen finnes i nærheten av deg. Anonymkode: 4592f...e38 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #19 Skrevet 31. desember 2021 TS her. Her er svaret fra den som spør: Takk for deres tanker og tips. Jeg sluttet med medisinen med en gang jeg fikk reaksjon. Det var voldsomt og det viste seg at det ikke er uvanlig å få nettopp allergisk reaksjon til denne medisinen. Jeg stusser veldig på hvorfor jeg fikk denne medisinen av fastlegen og ikke et alternativ som ikke har denne faren når det viser seg at alternativer finnes. Men det er et annet tema. Man vet aldri om man får allergisk reaksjon selv første gang man prøver den, så det er russisk rullett med helse og liv. Nå vet jeg at jeg aldri skal bruke denne medisinen med dette virkestoffet mer. Dyrekjøpt erfaring. Mine symptomer og reaksjoner er beskrevet som allergiske i forpakningsvedlegget, så det er allergisk reaksjon og ikke bivirkninger. Når det er sagt er min allergisk reaksjon beskrevet som moderat til alvorlig hvor alvorlig er forbundet med økt risiko for dødsfall. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg fortsatt har samme symptomer i litt mildere grad, men fortsatt for plagsomme, flere uker etter at jeg sluttet å ta medisinen. Derfor vil jeg ha bredere utredning. Jeg kan såpass om helse og kropp at jeg vet at når man først får allergisk reaksjon mot noe, er veien kort til å få allergisk reaksjon også mot noe annet. Så jeg mistenker at den første kraftige allergiske reaksjonen har utløst noe annet også. Jeg har prøvd å utelukke matvaregrupper for å se om det er noe jeg spiser, men blir ikke klokere og opplever ikke fastlegen som spesielt engasjert å finne ut hva det er som feiler meg. Fastlegen virker fornøyd med at jeg ikke er blitt verre, derfor ''stabil'', men det er uutholdelig å leve slik over tid. Jeg har nå fått flere konkrete tips fra dere og kommer til å kontakte stedene og forhøre meg. Jeg vil bare vite hva som feiler meg. Takk til dere med ønske om et riktig godt nytt år. Anonymkode: 674b9...74c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #20 Skrevet 31. desember 2021 Jeg visste ikke at allergiske reaksjoner pleier å stå i pakningsvedlegget. Er det ikke bivirkninger som pleier å stå der? Anonymkode: 5191c...c57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå