Gå til innhold

Har du forslag til engelske serier eller filmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har forslag til gode engelske serier eller filmer for voksne? Trenger ikke være helt nytt. Husk å skrive hvor jeg kan finne dem.

Rolig krim, mørk humor? Elsker f.eks After Life. Six feet under er gata jeg elsker. Kan gjerne være Herskap og tjenere-aktig, blir stressa av pang pang, follow that car, og så en kjedelig uendelig lang biljakt. At jorden driver og går under er uaktuelt, aliens fikser jeg ikke. 

Uansett, det må være godt skuespill, jeg må klare å leve meg inn i det, at det føles realistisk (den som vet, de vet ;) 
Takknemlig for svar. 

Endret av Jotun
La til en setning
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luther med Idris Elba

Anonymkode: ab7c0...156

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Luther med Idris Elba

Anonymkode: ab7c0...156

Hvor ligger den? :)

Skrevet

New Tricks, Ridley Road, Land girls, Crimson field, Peaky Blinders, Ripper Street, Home fires, Poldark, Doc Martin. 

• Liker 2
Skrevet

Hva slags engelske serier er du ute etter? Krim? Periodedrama? Nåtid?

Anonymkode: 09f5d...c71

Skrevet

Det hadde hjulpet å vite hvilken sjanger(e) du liker, og om du bare mener serier fra UK eller også synes det er ok med serier fra for eks. USA og Australia.

Her kommer ihvertfall noen forslag fra meg😊:

UK:
Line of Duty
No Offence
Fleabag
Bodyguard
Keeping up Apperances
Sex Education
It’s a Sin
We are Lady Parts
Chewing Gum
The End of the F***ing World
Downtown Abbey
The Durrells
Skins
The Fall
Broadchurch
Downtown Abbey
After Life

USA:
Breaking Bad 
Dexter 

The Americans 
Ozark 

Homeland 
Designated survivor 
The Night Manager
Stranger Things
Condor
Blacklist
The Handmaids Tale
The Queens Gambit 
The Good Doctor 
The Marvelous Mrs Maisel 
The Good Wife
The Good Fight

Canada:
Orphan Black 

Australia:
Mr.Inbetween
Frayed

• Liker 2
Skrevet

Call the midwife (viaplay) 

Peaky Blinders (netflix) 

Harlingtons (nrk, men usikker på om de fortsatt har den). 

Bridgertons (netflix) 

Anonymkode: 2409a...b22

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Jotun said:

Hvor ligger den? :)

Netflix

Den anbefales virkelig

Anonymkode: 78ff8...d4c

• Liker 3
Skrevet (endret)
Jotun skrev (3 timer siden):

Noen som har forslag til gode engelske serier eller filmer for voksne? Husk å skrive hvor jeg kan finne dem.
Takknemlig for svar :)

Det ligger en serie på youtube som jeg liker veldig godt. Jeg husker ikke hvordan jeg kom over den. Den heter Mr Palfrey of Westminister. Det er en mann som leter etter spioner på 70-tallet. Den er godt skrevet. (Karakteren iigner litt på Foyle, om du husker den serien. Den er nyere)

https://www.youtube.com/playlist?list=PLIeZF6iASq_Vjx485EV24T4wZnkGocAoZ

Så er jeg veldig fan av Chamberlain sine miniserier, spesielt Shogun.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet
Michaelhe skrev (22 minutter siden):

Det ligger en serie på youtube som jeg liker veldig godt. Jeg husker ikke hvordan jeg kom over den. Den heter Mr Palfrey of Westminister. Det er en mann som leter etter spioner på 70-tallet. Den er godt skrevet. (Karakteren iigner litt på Foyle, om du husker den serien. Den er nyere)

https://www.youtube.com/playlist?list=PLIeZF6iASq_Vjx485EV24T4wZnkGocAoZ

Så er jeg veldig fan av Chamberlain sine miniserier, spesielt Shogun.

Takk, skal sjekke ut 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Call the midwife (viaplay) 

Peaky Blinders (netflix) 

Harlingtons (nrk, men usikker på om de fortsatt har den). 

Bridgertons (netflix) 

Anonymkode: 2409a...b22

Takk, skal sjekke ut 👍

Skrevet
Bamsine skrev (3 timer siden):

Det hadde hjulpet å vite hvilken sjanger(e) du liker, og om du bare mener serier fra UK eller også synes det er ok med serier fra for eks. USA og Australia.

Her kommer ihvertfall noen forslag fra meg😊:

UK:
Line of Duty
No Offence
Fleabag
Bodyguard
Keeping up Apperances
Sex Education
It’s a Sin
We are Lady Parts
Chewing Gum
The End of the F***ing World
Downtown Abbey
The Durrells
Skins
The Fall
Broadchurch
Downtown Abbey
After Life

USA:
Breaking Bad 
Dexter 

The Americans 
Ozark 

Homeland 
Designated survivor 
The Night Manager
Stranger Things
Condor
Blacklist
The Handmaids Tale
The Queens Gambit 
The Good Doctor 
The Marvelous Mrs Maisel 
The Good Wife
The Good Fight

Canada:
Orphan Black 

Australia:
Mr.Inbetween
Frayed

Takk, det var mange. Skal sjekkest ut. Sjanger er etter dagsform, men kan styre unna voldsomme skytesener og biljakter som aldri stopper. Og aliens og at jorda går under er også uaktuelt når jeg tenker meg om. 😊

Australia har mange fine filmer. Selvsagt også USA, men det er helst fra Storbritania jeg har sansen for. Irsk, skottsk og engelsk er favoritter. Rolig krim og mørk humor er topp. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags engelske serier er du ute etter? Krim? Periodedrama? Nåtid?

Anonymkode: 09f5d...c71

Gjerne krim, ikke noe pang pang follow that car, eller at jorden snart går under. Aliens er ikke aktuelt, men det er jo sjelden i engelsk gate ;)

Alt fra Storbritiane er aktuelt, altså også skottsk og irsk. Gjerne mørk humor, elsker After Life for eksempel. Og faktisk også The Queeen.

Så det kan være variert, helst forholdsvis nytt. Eller, jeg ombestemmer meg. Er det bra, kan der være av eldre dato selvsagt. 

Endret av Jotun
Skrevet

Hva med The Stranger (ligger på Netflix)? Britisk krim basert på en bok av Harlan Coben. 

Hvis du vil ha noe humor, så har jeg likt The IT-crowd, som også ligger på Netflix.

Anonymkode: b2764...b58

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jotun skrev (6 timer siden):

Takk, skal sjekke ut 👍

Shugun er mer påkostet. Du vil kanskje ikke synes at de har brukt nok penger på den første? Jeg bryr meg ikke om svære kulisser og slike ting bestandig. Shogun er en filmatisering av bestselger av James Clavell. Clavell skrev en annen bestselger i samme gate, med utgangspunkt I Hong Kongs historie. Den er filmet med Bryan Brown, men ble ikke like bra. Thai Pan het den.

Shogun ligger på archive.org

https://archive.org/details/Shogun_Miniseries

En annen fin serie fra samme tid (dvs 80-tallet) er en miniserie om Marco Polos reiser. Dette er den beste Marco Polo filmatiseringen (Ja, jeg har sett litt på netflix serien). Jeg har aldri funnet noen god Ibn Batutta serie/film. Han var en bedre skribent og reiste lengre. Men han var litt morsk og streng, en slags reisende mulla eller noe slikt? Han var imidlertid veldig glad i mat. Det kan være interessant. Men han forteller deg hvem han er. Det gjør ikke egentlig Marco Polo (i boken altså. Marco Polo skriver stor sett noe slikt som: "jeg reiste to dager i den retning. Så to uker i annen og der var det et palass. Hundre meter bredt og 50 i diameter etc.) Ibn Batutta er subjektiv: dette føler jeg og dette tenker jeg. Det vi ser av Marco Polos personlighet i ulike filmer er dermed stort sett oppdiktet.

Her er Marco Polo på youtube

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje ikke helt voksenfilm men Son of Rambow er søt!

• Liker 2
Skrevet

Derry Girls - Netflix

Anonymkode: b4f4b...952

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva med The Stranger (ligger på Netflix)? Britisk krim basert på en bok av Harlan Coben. 

Hvis du vil ha noe humor, så har jeg likt The IT-crowd, som også ligger på Netflix.

Anonymkode: b2764...b58

Takk for tips 👍

Skrevet
Rumle skrev (13 timer siden):

After life

Fleabag

Takk for tips 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...