Gå til innhold

Er Nordmenn bortskjemte nør det gjelder strømpriser ? At vi har vært vant til billig strøm og lagt til oss luksusvaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens folk nedover i Europa har hatt slik alltid. Og de har det verre enn oss nå. 

Anonymkode: c74e3...85f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luksusvaner? Er det luksus å ha råd til å ha det varmere enn 10 grader inne?

Anonymkode: 0a08c...d19

• Liker 7
Skrevet

Nordmenn er bortkjemte ja.

Anonymkode: 6afc2...c5d

• Liker 1
Skrevet

Strøm er ikke luksus. Spesielt ikke i et land med så lang og kald vinter. 

Anonymkode: 2b902...924

• Liker 6
Skrevet

Vel land som for eksempel Spania har ikke så kald vinter som oss heller. Selv om man har mange kalde vinter land i Øst Europa 

Anonymkode: b0347...c46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mens folk nedover i Europa har hatt slik alltid. Og de har det verre enn oss nå. 

Anonymkode: c74e3...85f

Nei.

Bare fordi noen er mer uheldig enn andre, betyr ikke det at de mindre uheldige er bortskjemte av den grunn.

Norge har lite å gå på - olje, vann, fisk ... At nordmenn nyter godt av naturen i sitt eget land, nyter andre land ''nedover i Europa'' av andre fordeler deres beliggenhet har.

Det som er bloodig urettferdig derimot er at nordmenn skal betale urimelig høye strømpriser av solidaritet med andre europeere eller det som verre er (og som er tilfelle) betale svindyrt av egen lomme for at andre land skal få ''grønnere'' strøm.

Ingen som har det bra skal ha dårlig samvittighet for at andre har det verre.

• Liker 7
Skrevet

Ikke faen. Fryser for 3000 i mnd. Pluss ved. 

Anonymkode: 9b25c...ee5

• Liker 3
Skrevet

Noe overforbruk har vi sikkert lagt til oss, men må si jeg er sjokkert over siste regning. Gruer meg til neste. 

Anonymkode: c146d...830

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For tiden er det bare Storbritannia som har noe høyere strømpriser enn Sør-Norge. Flere land "nedover i Europa" har vesentlig lavere strømpris, noe som vises på dette kartet:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/map

Anonymkode: f3244...60a

Det er fordi vi i Norge betaler deler av deres strømregning. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke dette målet om at vi skal ha det like kjipt som andre land. 

Anonymkode: 2b902...924

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Det er fordi vi i Norge betaler deler av deres strømregning. 

Strømeksporten har null effekt på strømprisen, og gir milliarder i inntekter for fellesskapet.

Anonymkode: edc4e...1fe

Skrevet

Nordmenn burde skamme seg over at de er bortskjemte!

Anonymkode: 2f8c3...171

• Liker 2
Skrevet

Ja, vi er bortskjemte. Samtidig er Norge på mange måter et mørkt, kaldt og uvennlig land. En av grunnene til at det fortsatt er hyggelig å bo her er at vi har råd til å ha det lyst, varmt og koselig i husene våre. Hvis strømmen skal bli like dyr som andre (varmere, lysere) deler av Europa, hvorfor skal vi gidde å fortsette å bo her da? Da vil jeg heller flytte til Provance, eller noe…

Anonymkode: 45d45...356

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nordmenn burde skamme seg over at de er bortskjemte!

Anonymkode: 2f8c3...171

Da må andre skamme seg over å være bortskjemte med rikere jordsmonn og lange, varme somre som muliggjør dyrking av mat i en helt annen skala enn her til lands.

De må skamme seg over kortere vintre, skamme seg over kullkraftverkene de har hatt gående i mangfoldige år mens vi har brukt vannkraft. De må skamme seg over å satse på vindkraft som ikke funker når vinterkulde og vindstille kommer, slik at de må ha mer og mer av vår vannkraft.

De må skamme seg over å være mange titalls millioner mennesker i hvert land, med det enorme kraftbehovet det medfører.

Anonymkode: f3244...60a

• Liker 5
Skrevet

Det er l allefall litt spesielt ikke å sikre seg mot prisoppgang om man ikke tåler det. Joda, den har vært høyere i år enn den har vært før, men likevel ...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Strømeksporten har null effekt på strømprisen, og gir milliarder i inntekter for fellesskapet.

Kunne du utdype dette nærmere, spesielt med tanke på HVOR disse milliardene havner? Det er ikke i folks bankkontoer - sistnevnte tømmes mer og mer med høyere og høyere regning. 

Husk at staten ikke er folket. At staten tjener penger betyr ikke at folket får dem.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Kunne du utdype dette nærmere, spesielt med tanke på HVOR disse milliardene havner? Det er ikke i folks bankkontoer - sistnevnte tømmes mer og mer med høyere og høyere regning. 

Husk at staten ikke er folket. At staten tjener penger betyr ikke at folket får dem.

3 øre kwt ifølge EnergiNorge som representerer strømprodusentene. Da forestår man raskt at det ikke er dette som er årsaken til de ekstremt høye prisene nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

3 øre kwt ifølge EnergiNorge som representerer strømprodusentene. Da forestår man raskt at det ikke er dette som er årsaken til de ekstremt høye prisene nå

Er det svaret på mitt spørsmål?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke jeg er bortskjemt ved å velge å ikke fryse i eget hjem. Det ligger på 21 grader når jeg er hjemme. Bruker i tillegg ulltrøye, genser og sokker.  Greit nok. Jeg har redusert strømforbruket og prøver å gjøre strømkrevende ting når strømmen er billigst. Her blir oppvaskmaskin og vaskemaskin satt på kl. 5 om morgenen for da står jeg opp. Tørketrommel brukes knapt. Slår av varmtvann på dagtid. 70% av forbruket mitt i desember gikk faktisk til oppvarming.

Anonymkode: 493ee...d38

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...