Gå til innhold

Har ansatte i skole og barnehage for lite respekt for andres jobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 4e95b...dbc

• Liker 19
Skrevet

Jobb er slitsomt, bare å innfinne seg med drt først som sist.

• Liker 5
Skrevet

Ja. Har nesten virket som en konkurranse gjennom hele coronaen om hvem som har den viktigste jobben…. Navlebeskuende hele opplegget

Anonymkode: 3e40f...cd6

• Liker 45
Skrevet

Har forståelse for at det er krevende med fritidskarantene. Syns det er urettferdig og lite gjennomtenkt, det fører til polarisering.. Men forfatteren har et poeng, det er krevende for flere yrkesgrupper også, og det å skulle ha barn hjemme mens man jobber er ikke så enkelt som noen virker å tro. Det handler ikke om å ikke ville tilbringe tid med barna sine, eller å ikke takle å ha barn, men at man blir i en skvis der man prøver å undervise barna og legge til rette for læring og samtidig skal gjøre jobben sin. Og det er respektløst å ikke anerkjenne at det er problematisk, det er ikke slik at alle andre jobber er unødvendige og man bare kan vase rundt og sjonglere unger og jobb samtidig. Det går på bekostning av både barna og jobben og det er ingen god følelse. Men er i mot fritidskarantene mens man likevel kan gå på jobb.. Det skjønner jeg oppleves kjipt!

Anonymkode: de4de...2ac

• Liker 46
Skrevet

Jeg er lærer og har absolutt ikke tenkt at skoler bør stenges. Barna har det best på skole og i barnehage, ikke hjemme fulle dager nå mens foreldre jobber. Dersom skoler stenges skal jeg jo uansett undervise via zoom, rette og forberede, så det blir mye jobb og like vanskelig for min del om skolene stenger og vi må ha våre tre hjemme fra skole og barnehage. Mannen er ikke lærer og har hjemmekontor, så tviler på at våre tre får møte på sfo/barnehage.  Det er barnehagelærere jeg hører høyest ift.den klagingen..de tror visst at andre yrker ikke er like viktige som deres. Nå kan de jo bare sitte hjemme uten å jobbe de da…så det er vel derfor de skriker høyest? 
Ikke dra alle lærere med i denne klagingen..vi er mange som mener skolene bør holdes åpne. Mine elever trenger det! 

Anonymkode: c4d10...fbd

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oW8o4B/kjaere-laerere-dette-er-beintoeft-for-oss-alle

Er dette riktig? Er det for lite respekt for andres jobb, mens det samtidig mases om at alle må respektere deres så inderlig?

Anonymkode: f1857...959

Lærerene sier de vil ikke ha hjemmeskole. Men de vil bare ha karantene som alle andre. Men, det som skjer nå de neste månedene er at det kommer til å være så mange smittede at hvis lærene skal i karantene hver gang det er et sykt barn i klassen så vil det bli nærmest kontinuerlig hjemmeskole. Virker som lærerene ikke forstår argumentet? Ja de ofres faktisk for at barna skal få en mest mulig normal hverdag. Om de ikke er enig med denne prioriteringen kan de slutte. 

Anonymkode: bf6a3...ab8

• Liker 5
Skrevet

Tenker at de som står i frontlinjen slik som lærere, ansatte i barnehage og sykepleiere har rett til å klage! De hadde da ikke klagd hvis ikke det var noe reellt å klage på? Syntes det er rart at noen betviler hvor ille disse gruppene har hatt det. Det er BEINTUNGT å jobbe så tett med mennesker fra før av, en pandemi på toppen gjør det nesten utholdelig. Pedagoger er ikke helsepersonell og man kan ikke si at "dette burde de tenkt på når de valgte yrke", som man til dels kan si til helsepersonell.

Anonymkode: 2d523...8bd

• Liker 30
Skrevet

Viser at hun verken har forstått de nye karantenereglene eller konsekvensene. 

-At vi havner i fritidskarantene fører ikke til stengte skoler.

-At fritiden til barna blir fratatt dem? Barn har vel fritak fra karantene?

- Og at hun har godt innblikk i lærerhverdagen? Livet som lærer har forandret seg enormt siste ti årene, or aller mest de siste to.

Vi lærere ønsker bare en trygg og stabil hverdag for barna (nummer 1) og oss selve (nummer 2). Mye sykdom/personalmangel og  ekstra oppgaver har tatt på i flere år. Og at det som lærer er lett å være borte fra jobb? Kjenner vel få i andre yrker som stresser mer om de må være borte en dag enn oss lærere. Som du både må planlegge undervisning og ta igjen etterarbeid. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er lærer og har absolutt ikke tenkt at skoler bør stenges. Barna har det best på skole og i barnehage, ikke hjemme fulle dager nå mens foreldre jobber. Dersom skoler stenges skal jeg jo uansett undervise via zoom, rette og forberede, så det blir mye jobb og like vanskelig for min del om skolene stenger og vi må ha våre tre hjemme fra skole og barnehage. Mannen er ikke lærer og har hjemmekontor, så tviler på at våre tre får møte på sfo/barnehage.  Det er barnehagelærere jeg hører høyest ift.den klagingen..de tror visst at andre yrker ikke er like viktige som deres. Nå kan de jo bare sitte hjemme uten å jobbe de da…så det er vel derfor de skriker høyest? 
Ikke dra alle lærere med i denne klagingen..vi er mange som mener skolene bør holdes åpne. Mine elever trenger det! 

Anonymkode: c4d10...fbd

Jeg er barnehagelærer, og det er da ingen som krever at barnehagene skal stenge? Vi ønsker bedre vilkår på jobb i en pandemi hvor vi ikke har mulighet til å verne oss mot smitte ( nei vi kan ikke bruke munnbind, samspill med barn, spesielt de minste, foregår mye nonverbalt)Med denne løsningen som er lagt fram nå blir det jo en kontinuerlig smittefest hvor både ansatte og barn kan smitte videre siden ingen må i karantene. Foreldrene kan teste barna " hvis de vil"? Flere av mine kollegaer har flere jobber, hva med den andre jobben? Hva med mine barn som ikke kan ha besøk hjemme fordi mamma er i karantene? Dette har potensiale til å pågå hele våren, siden vi ikke ble prioritert til vaksine i første omgang, er det flere som ikke blir vaksinert med tredje dose før langt ut på våren. Flere på jobb har fått corona selv med to doser, blitt syke og er det enda. Da er det ikke godt nok med en tredje dose ift smittevern, vi kan jo fremdeles bli syke. For å minske smittefare burde vi være på rødt nivå, med mindre kohorter, og vanlig karantene innad i kohortene- i det minste til alle har fått sin tredje dose.

Anonymkode: c4fc2...49d

• Liker 24
Skrevet

Den fritidskarantenen kan øvrigheten stappe langt oppe i ræva, helt uaktuelt for meg å holde meg hjemme fordi om en jeg har omgitt på jobb får påvist smitte, når jeg skal på jobb og eksponeres neste dag igjen 😁

Anonymkode: 2a704...5cd

• Liker 38
Skrevet

Kjære lærere og sykepleiere. Værsåsnill slutt å klag og syt hele tida! År etter år etter år er det en evinnelig klagesang over hvor forferdelig dere har det på alle måter, og ingen andre i verden har det så grusomt som dere. Jeg orker seriøst ikke lese mer om dere. Slutt nå

Anonymkode: 2ede1...856

• Liker 32
Skrevet
SS skrev (4 minutter siden):

- Og at hun har godt innblikk i lærerhverdagen? Livet som lærer har forandret seg enormt siste ti årene, or aller mest de siste to.

Vi lærere ønsker bare en trygg og stabil hverdag for barna (nummer 1) og oss selve (nummer 2). Mye sykdom/personalmangel og  ekstra oppgaver har tatt på i flere år. Og at det som lærer er lett å være borte fra jobb? Kjenner vel få i andre yrker som stresser mer om de må være borte en dag enn oss lærere. Som du både må planlegge undervisning og ta igjen etterarbeid. 

Tror kanskje du ikke har forstått noe her? Fritidskarantene er jo for at en skal kunne holde skolene åpne. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer, og det er da ingen som krever at barnehagene skal stenge? Vi ønsker bedre vilkår på jobb i en pandemi hvor vi ikke har mulighet til å verne oss mot smitte ( nei vi kan ikke bruke munnbind, samspill med barn, spesielt de minste, foregår mye nonverbalt)Med denne løsningen som er lagt fram nå blir det jo en kontinuerlig smittefest hvor både ansatte og barn kan smitte videre siden ingen må i karantene. Foreldrene kan teste barna " hvis de vil"? Flere av mine kollegaer har flere jobber, hva med den andre jobben? Hva med mine barn som ikke kan ha besøk hjemme fordi mamma er i karantene? Dette har potensiale til å pågå hele våren, siden vi ikke ble prioritert til vaksine i første omgang, er det flere som ikke blir vaksinert med tredje dose før langt ut på våren. Flere på jobb har fått corona selv med to doser, blitt syke og er det enda. Da er det ikke godt nok med en tredje dose ift smittevern, vi kan jo fremdeles bli syke. For å minske smittefare burde vi være på rødt nivå, med mindre kohorter, og vanlig karantene innad i kohortene- i det minste til alle har fått sin tredje dose.

De aller fleste får vaksinen innen februar. Nå skal alle smittes. Dersom en skal i vanlig karantene vil det omtrent bli kontinuerlig hjemmeskole for ungene fordi lærer er i karantene hele tiden. 

• Liker 2
Skrevet

Virker jo som noen tror at alle som ikke har et samfunnskritisk yrke kan ha hjemmekontor og at hjemmekontor=tilnærmet frie hender og hode til å følge opp hjemmeskole og hjemmebarnehage. 

Jeg KAN ha hjemmekontor, men det er lite optimalt og jeg må uansett innom jobben ihvertfall en gang i uka da jeg er avhengig av utstyr o.l som er der, selv om jeg har en kontorjobb. I tillegg kan jeg ikke ta igjen jobb på kvelden, men må være på på dagtid når min arbeidstid er. Det å ha hjemmeskole og barnehagebarn hjemme er virkelig ikke lett når man samtidig skal konsentrere seg om jobb. Derfor er det smått provoserende å lese "virker som vi holder barnehager og skoler åpne for at foreldre ikke takler forstyrrelser på hjemmekontoret". 

Anonymkode: d00f3...88f

• Liker 19
Skrevet

Flere som mener barnehagene burde stenge jo, leste senest i dag om at det burde stenges ut januar.. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere resursser til rødt nivå? Ikke det? Ta sinnet ut på politikerene da. Ikke på de på hjemmekontor. 

• Liker 11
Skrevet

Skjønner at lærere har det tøft, men mange av de klager for mye. Det er mange yrkesgrupper som denne situasjonen er tøff for, men ingen andre klager så mye. Skal ikke gå inn på hva jeg jobber men, men i starten av pandemien, hadde jeg nærmest angst for å gå på jobb. Er i kontakt med mange mennesker hver dag og hadde da ingen mulighet for å distansere meg. Har aldri sett min yrkesgruppe gå til media å klage, antagelig ingen som ville brydd seg gom vi gjorde det heller.

De som har all grunn til å klage er de innen helse, denne pandemien har virkelig vist hvor dårlig kapasitet helse sektoren har og har hatt i årevis  

Anonymkode: 86b93...3e2

• Liker 12
Skrevet
SS skrev (18 minutter siden):

Navlebeskuende. Det er mange som stresser og må ta igjen arbeid når man er borte fra jobb. Her har det lagret seg opp en svær haug som følge av karantene, hjemmeskole, stengt barnehage og kaos på hjemmekontoret. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...