Gå til innhold

Nekter å betale for seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en liten kake business. Det var en kunde som jeg baka kake til, men hun lovte å betale meg 30.12 som nå er i dag. Får ikke betaling og hun har blokkert meg overalt. Er det bare å glemme å få pengene?

Anonymkode: 3b6a0...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør på med inkasso

Anonymkode: f41fe...bd1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har en liten kake business. Det var en kunde som jeg baka kake til, men hun lovte å betale meg 30.12 som nå er i dag. Får ikke betaling og hun har blokkert meg overalt. Er det bare å glemme å få pengene?

Send henne faktura i posten da. Og få med i teksten på fakturaen at det går til inkasso ved manglende betaling. Skal du drive virksomhet som tar betaling fra folk, bør du ha et system for inndriving av pengene, evt begynne og ta forskuddsbetaling så du unngår folk som ikke gjør opp for seg.

• Liker 27
Skrevet

Nei, du kan selge kravet til et firma som fakturerer for deg og tar seg av evt oppfølging av uteblitt betaling. De tar ca 5 % og du får pengene med én gang.

Anonymkode: cc36b...3af

• Liker 10
Gjest theTitanic
Skrevet

Som nevnt over kan du selge betalingskravet til et inkassoselskap. 

Med mindre du har drevet svart. Driver du svart så er eneste vei å ta betalt ved levering. Ingen peng, ingen kake. Å stole på at noen betaler når kaken er spist er å være for godtroende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjør på med inkasso

Det er fra facebook, altså ingen ekte  business

Skrevet

Driver du ulovlig salg av næringsmiddel så har du jo ikke så mye å gå på, ts. Ja, pengene er i så fall tapt. 

Anonymkode: f9b00...f76

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Driver du ulovlig salg av næringsmiddel så har du jo ikke så mye å gå på, ts. Ja, pengene er i så fall tapt. 

Anonymkode: f9b00...f76

Ulovlig og ulovlig. Må starte en plass og det var på facebook for min del;) men da var dette en lærepenge, bare litt teit for min del

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ulovlig og ulovlig. Må starte en plass og det var på facebook for min del;) men da var dette en lærepenge, bare litt teit for min del

Man starter med å registrere firma.AS eller ENK. Skatteplikt og mva følger av egne lovverk. Og sikkert også eter Mattilsynets regelverk i og med at det er snakk om næringsmidler. 

Jeg hadde heller ikke betalt om jeg ikke fikk faktura etter bokføringlovens krav. Og hadde også meldt inn til skatteetaten parallelt med det. 

Anonymkode: d3d49...a1a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjør på med inkasso

Det koster penger for Ts. 

Anonymkode: 5ffe5...d5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man starter med å registrere firma.AS eller ENK. Skatteplikt og mva følger av egne lovverk. Og sikkert også eter Mattilsynets regelverk i og med at det er snakk om næringsmidler. 

Jeg hadde heller ikke betalt om jeg ikke fikk faktura etter bokføringlovens krav. Og hadde også meldt inn til skatteetaten parallelt med det. 

Du hadde ikke betalt for en vare du har mottatt og spist opp og kost deg med? For en simpel person du er. Svindler.

Anonymkode: de75e...bc3

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oh jesus. Dette er ingen business, bare en liten hobby jeg har. Tar ikke dyre dommer for de heller.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da må du alltid sørge for å ta betalt, før de får varen sin.

Anonymkode: 7486d...53d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må du alltid sørge for å ta betalt, før de får varen sin.

Anonymkode: 7486d...53d

Det er en vennine av meg, eller var. Alltid betalt ellers før nå

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. 

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Men kan ha hobbyinntekt inntil en viss sum. Og må registrere mva etter en viss sum. Bruk sendregning.no dersom du vil sende regning. 

Anonymkode: bc895...855

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Oh jesus. Dette er ingen business, bare en liten hobby jeg har. Tar ikke dyre dommer for de heller.

Du har rimelig grunn til å tro at dere hadde en bindende avtale dere imellom på grunn av korrespondanse med kjøper via Facebook, og med avtalt dato for betaling. På lik linje med at noen selger en kake på et arrangement kan du anta at kjøper selvfølgelig skal betale for kaken sin.... Det er ikke bare "å forsyne seg" fra kakefatet.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å aldri gi fra deg varen før kjøperen har betalt. Du skal med andre ord kreve at kjøper betaler deg kontant eller med Vipps før de får kaken. Du kan ta dette som en lekse eller være sta og prøve å eskalere saken videre.

Dersom du har forsøkt å løse saken direkte med motparten, men de vil ikke f.eks. gjennom at de blokkerer deg, så må du eskalere saken videre.

Lov om kjøp [kjøpsloven] Kapittel VII. Selgerens krav ved kontraktbrudd fra kjøperens side. 

§ 51.Innledende bestemmelse.

(1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71.

Med andre ord så er dette et vesentlig kontraktbrudd og kan du anmelde personen til politiet. Ta med deg samtalene og at du har forsøkt å komme i kontakt med personen, gi et sammendrag av det viktigste. Du tenker kanskje nei æsj, det er jo bare en kake og noen småpenger: NEI ikke tenk sånn, hvis politiet får inn flere saker om samme person så vil politiet stille dem som ansvarlig.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet

Dersom dette ikke er reell business og bare hobby så hadde jeg tatt det som en dyr lærepenge og gått videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kan ha hobbyinntekt inntil en viss sum. Og må registrere mva etter en viss sum. Bruk sendregning.no dersom du vil sende regning. 

Anonymkode: bc895...855

Selger man mat skal man registrere seg hos Mattilsynet selv om det er "hobby" etter skatte- og avgiftsreglene.

• Liker 5
Skrevet

Har samme erfaring, strikket sokker til venner/bekjente for en rimelig penge. En av dem fikk jeg aldri penger av.Blokkerte meg, og «forsvant». Hun fikk gode sokker til ungene sine da. 

Anonymkode: bc9e5...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...