Gå til innhold

Kan pumping uten at det kommer store mengder melk, føre til økt produksjon? Eller er det ingen vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk baby for rett over en uke siden og har kommet litt tregt i gang med produksjonen. Pumper derfor hver bidige stund jeg har mulighet. Føler allikevel at lille får litt for lite. Pumper for å stimulere til forhåpentligvis økt melkeproduksjon.

Det eneste dumme er jo at om jeg får ut feks 60ml, så er jo puppene ganske tomme til lille når han våkner og vil ha pupp. Jeg legger han til også da, og gir alt jeg får ut på flaske alltid.

Noen ganger får jeg ut 30ml, andre ganger 60ml. Aldri fått ut mer enn det og det frustrerer meg 😕 

Han hadde lagt på seg 550 gram på 5 dager så det går iallfall rett vei. Ønsker bare sååå gjerne å fullamme da jeg vet det er lettere på sikt.

Er det lurt å pumpe ved siden av? Eller er det vare tøys?

Anonymkode: 0f7f5...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at du tenker du ikke har nok melk til å fullamme når baby legger godt på seg?

Anonymkode: e0baf...fa0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det som gjør at du tenker du ikke har nok melk til å fullamme når baby legger godt på seg?

Føler ofte på ettermiddag/kvelden at puppene er tomme og mini vil ha mer. Så først når han da får feks 40ml av min pumpede melk roer han seg

Skrevet

Ta det med ro. Du har bare hatt barn i en uke, og det tar noen dager for kroppen å tilpasse seg - morsmelk lages etter etterspørsel. Noen ganger tar det noen dager før det er på passe nivå med babyens etterspørsel og behov.

Fortsett å pumpe så ofte du kan, og amme når du kan. Det vil produseres mer, så lenge du spiser nok og ikke stresser for mye. Så lenge barnet legger på seg, er det som regel greit. Ikke begynn med morsmelkerstatning uten at lege eller helsesøster på helsestasjonen har sagt det, for da stagger du morsmelkproduksjonen med en gang, når barnet får mat andre steder.

Anonymkode: 853fb...071

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta det med ro. Du har bare hatt barn i en uke, og det tar noen dager for kroppen å tilpasse seg - morsmelk lages etter etterspørsel. Noen ganger tar det noen dager før det er på passe nivå med babyens etterspørsel og behov.

Fortsett å pumpe så ofte du kan, og amme når du kan. Det vil produseres mer, så lenge du spiser nok og ikke stresser for mye. Så lenge barnet legger på seg, er det som regel greit. Ikke begynn med morsmelkerstatning uten at lege eller helsesøster på helsestasjonen har sagt det, for da stagger du morsmelkproduksjonen med en gang, når barnet får mat andre steder.

Anonymkode: 853fb...071

Jeg spiser, men kan innrømme at jeg er litt stresset altså. Jeg har hittil klart å pumpe alt fra tre til fire ganger daglig. 20 minutter per bryst. Gjorde det akkurat nå, da kom det kun ut 40 ml.

når han våkner,, og så etterpå per flaske det jeg fikk ut.

Er 550 gram ok vektoppgang på 5 dager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Føler ofte på ettermiddag/kvelden at puppene er tomme og mini vil ha mer. Så først når han da får feks 40ml av min pumpede melk roer han seg

Det er helt normalt å føle man har lite på kveld og at babyen vil ammes ekstra mye da. Dette gjør bare at melkeproduksjonen øker, og er ikke et tegn i seg selv på at du har for lite melk. Babyen har veldig fin vektoppgang.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt normalt å føle man har lite på kveld og at babyen vil ammes ekstra mye da. Dette gjør bare at melkeproduksjonen øker, og er ikke et tegn i seg selv på at du har for lite melk. Babyen har veldig fin vektoppgang.

Tusen takk🙏🏻

Skrevet

Babyens mage er jo bare på størrelse med en nøtt, så det er ikke store mengdene som skal til :) så lenge babyen legger godt på seg, som han gjør, så trenger du ikke å være bekymret! Hvis baby merker at det er for lite melk vil han søke til puppen oftere/ha økedager, og regulerer produksjonen selv :)  Jeg prøvde også å pumpe fordi jeg var redd for at jeg hadde for lite melk, kom nesten ikke noe ut. Men babyene får ut mer enn pumpene gjør, og sannelig ble han en god plugg så det gikk seg fort til😅

Anonymkode: 354ab...85a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Babyens mage er jo bare på størrelse med en nøtt, så det er ikke store mengdene som skal til :) så lenge babyen legger godt på seg, som han gjør, så trenger du ikke å være bekymret! Hvis baby merker at det er for lite melk vil han søke til puppen oftere/ha økedager, og regulerer produksjonen selv :)  Jeg prøvde også å pumpe fordi jeg var redd for at jeg hadde for lite melk, kom nesten ikke noe ut. Men babyene får ut mer enn pumpene gjør, og sannelig ble han en god plugg så det gikk seg fort til😅

Veldig betryggende å høre🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Tusen takk!

Gud så redd man er for å ikke klare å gi dem nok🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig betryggende å høre🙏🏻🙏🏻🙏🏻 Tusen takk!

Gud så redd man er for å ikke klare å gi dem nok🙈

Ja, tok meg to måneder å stole på at jeg hadde nok melk, og da hadde han ligget langt over snittet en stund😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er HELT normal adferd hos nyfødte, og det er veldig vanlig å føle at man har for lite melk på kveldstid. Her står mye nyttig informasjon:

https://ammehjelpen.no/kveldsuro/

https://ammehjelpen.no/lite-melk/

550g vektoppgang på 5 dager høres forøvrig ut som utrolig god vektoppgang!

Mitt barn gikk opp 950 gram fra fødsel  til det var 4 uker (dvs gjennomsnittlig 33-34 gram per dag), og fulgte kurven sin og vel så det :)

Anonymkode: c06ae...614

• Liker 2
Skrevet

Alt det de andre her sa 🙂

og som en som slet med mye overproduksjon i flere måneder pga pumping de første ukene (baby som ikke la på seg og måtte ha mat i kopp og masse styr) så anbefaler jeg deg å prøve å slappe heeelt av og la babyen die fremfor å pumpe når det ikke er behov ❤️ Når babyen blir lagt til etter å ha gitt signal, så blir produksjonen din justert etter babyens behov!

Anonymkode: 24df8...cc1

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Jeg vet at dette spørsmålet sikkert er en god gjenganger her på forumet, men så står man her allikevel er usikker og nervøs da man kun vil det beste for sin lille. Veldig takknemlig for at dere orker å komme med deres erfaringer, det hjelper masse❤️

Da skal jeg prøve å stole litt mer på baby tar det han trenger, og håpe på at det holder🙏🏻

• Liker 1
Skrevet

550g på 5 dager høres veldig mye ut! Sikker på du ikke mener 55g?

Anonymkode: 2c4b0...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

550g på 5 dager høres veldig mye ut! Sikker på du ikke mener 55g?

Anonymkode: 2c4b0...088

100% sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...