Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å lage meg et arkiv over hunder og lurer på om noen vet om f.eks Filemaker Pro er en god løsning. Er ingen datanerd så må forklare litt på teskje-nivå. Beklager det.

Jeg vil lage arkiv med tusenvis av hunder med navn, kjønn, alder, farge, stamtavle, søsken samt flere andre egenskaper/opplysninger. Så ønsker jeg å kunne søke etter alle hunder som f.eks har Bolivar som pappa og er brun. 

Noen som har råd til hva jeg bør bruke? På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange ser du for deg at skal ha tilgang til løsningen?

Blir det kun deg på din egen datamaskin, eller er meningen at den skal være tilgjengelig over internett for en større mengde personer?

Skrevet

FileMaker og Microsoft Access gjør mye av det samme og er begge godt egnet for ditt formål.

Alternativene jeg kan komme på krever kunnskaper innen programmering. Det gjør verken FileMaker eller Access.

FileMaker har en litt stiv pris. En god del dyrere enn Microsoft Access, men også en del greiere å bruke synes jeg.

Hvis du ikke finner prisen på rundt 5000 kroner for stiv, vil jeg anbefale deg å gå for FileMaker Pro.

Måten man setter opp databaser, tabeller, relasjoner og et brukergrensesnitt på i FileMaker mener jeg er ganske intuitivt og lett å lære (i hvert fall i forhold til alternativene). Det er ganske lett å komme i gang, og man kan få på plass en adekvat løsning ganske fort.

Skrevet

Du kan laste ned FileMaker Pro og teste det ut i 45 dager før du trenger ta en avgjørelse om du vil kjøpe det.

Skrevet

Da er jeg i gang og har fått laget en enkel database. Så har jeg sett en del videoer om Filemaker. Når jeg f.eks legger inn hunden Basse i databasen så ønsker jeg at det kommer en drop down meny over de mest kjente hundene og deres stamtavle slik at jeg slipper å fylle ut 16 kokser med far, mor, farfar, farmor osv hver eneste gang. Noen som vet om den tjenesten finnes og evt hva den heter eller er det "bare"  drop down. Trodde det het Autofill men finner det liksom ikke helt ut. 

På forhånd takk.

Skrevet (endret)

Undersøk hva en portal er i FileMaker.

Man kan si en portal tilsvarer nedtrekksmeny i HTML, hvor man må bruke CSS for styre menyens utseende, SQL for å hente data fra databasen å populere menyen med og et programmeringsspråk som JavaScript, PHP eller Java for å bearbeide og skrive ut data fra SQL-en til HTML. I FileMaker gjør en portal mye av den samme jobben på en ganske enkel måte.

En side i FileMaker kalles en layout. En layout baserer seg på en tabell i databasen. Fra en layout kan du i en portal vise en liste av rader fra en relatert tabell. I din løsning vil det kunne være en liste av hunder (f.eks av en bestemt rase). Man kan formatere portalen slik at hvis man trykker på en rad (altså en bestemt hund i listen), vil man føres til en annen layout som kan vise informasjon lagret om akkurat den hunden.

Endret av Klossmajor
Skrevet

Takk for svar igjen. Jeg prøver meg videre med det som utgangspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...