AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #21 Skrevet 3. januar 2022 15 minutter siden, KapteinJ said: Absolutt, jeg sier bare at gjennomsnittsatudenten på nano, er nok bedre enn gjennomsnittsstudenten på UiO-linjene. Om jeg skulle studert ren fysikk eller matte er det veldig mulig at jeg hadde valgt UiO over ntnu selv om jeg hadde karakterer til å komme inn på nano. Det er ikke så enkelt. På UiO er bachelorprogrammene mye mer tilgjengelig enn siving. på NTNU så gjennomsnittsstudentene er sikkert bedre på endel integrerte masterprogrammene på NTNU enn på bachelorprogrammer på UiO. Derimot er det minimumskrav til C i snitt på masterprogrammene på UiO, samt konkurranse om plassene. Så sammenligner du masterprogrammene på UiO med de integrerte masterprogrammene på NTNU, så er det ikke åpenbart at NTNU studentene er faglig sterkere. Det er heller ikke sånn at en c er noe annet på UiO enn på NTNU. Jeg har rettet masse eksamensoppgaver ved UiO og i de aller fleste tilfeller brukes dobbel sensur og ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene og det pleier ikke være noe særlig avvik mellom vurderingene. Anonymkode: 537ff...275 1
Gjest Storebror Skrevet 3. januar 2022 #22 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er heller ikke sånn at en c er noe annet på UiO enn på NTNU. Jeg har rettet masse eksamensoppgaver ved UiO og i de aller fleste tilfeller brukes dobbel sensur og ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene og det pleier ikke være noe særlig avvik mellom vurderingene. Anonymkode: 537ff...275 Man kan ikke se nivået på eksamensoppgaven ved å sjekke hva en ekstern sensor gir i karakter. Den eksterne sensoren bruker jo samme sensorveiledning som den interne sensoren.
KapteinJ Skrevet 3. januar 2022 #23 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke så enkelt. På UiO er bachelorprogrammene mye mer tilgjengelig enn siving. på NTNU så gjennomsnittsstudentene er sikkert bedre på endel integrerte masterprogrammene på NTNU enn på bachelorprogrammer på UiO. Derimot er det minimumskrav til C i snitt på masterprogrammene på UiO, samt konkurranse om plassene. Så sammenligner du masterprogrammene på UiO med de integrerte masterprogrammene på NTNU, så er det ikke åpenbart at NTNU studentene er faglig sterkere. Det er heller ikke sånn at en c er noe annet på UiO enn på NTNU. Jeg har rettet masse eksamensoppgaver ved UiO og i de aller fleste tilfeller brukes dobbel sensur og ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene og det pleier ikke være noe særlig avvik mellom vurderingene. Anonymkode: 537ff...275 Det er ikke mulig å sammenligne da alle de prestisjetunge programmene på NTNU er integrerte masterprogram. Det jeg har hevdet er at studentene som starter på noen veldig spesifikke linjer, nanoteknologi, fysmat og kybernetikk er i snitt flinkere og bedre kandidater enn de som kommer inn til UiO. 1
Gjest Storebror Skrevet 4. januar 2022 #24 Skrevet 4. januar 2022 KapteinJ skrev (8 minutter siden): Det er ikke mulig å sammenligne da alle de prestisjetunge programmene på NTNU er integrerte masterprogram. Det jeg har hevdet er at studentene som starter på noen veldig spesifikke linjer, nanoteknologi, fysmat og kybernetikk er i snitt flinkere og bedre kandidater enn de som kommer inn til UiO. Du mener vel også at snittkandidatene som kommer ut av NTNTU er bedre enn de som kommer ut av UiO?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #25 Skrevet 4. januar 2022 46 minutter siden, Storebror said: Man kan ikke se nivået på eksamensoppgaven ved å sjekke hva en ekstern sensor gir i karakter. Den eksterne sensoren bruker jo samme sensorveiledning som den interne sensoren. Ja, og "sensorveilederen" lages typisk i felleskap mellom intern og ekstern sensor. En sensorveileder i matematikk kan f.eks være en oversikt over hvor mange poeng man skal trekke for forskjellige typer feil, og så diskuterer gjerne intern og ekstern sensor poengrensene etter besvarelsene er vurdert. På masternivå på UIO er det i matematikk oftest muntlige eksamener med en intern og en ekstern sensor. Man har ingen sensorveiledning i klassisk forstand her. Anonymkode: 537ff...275
Chagall Skrevet 4. januar 2022 #26 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 18.17): Karakterene studentene fikk på videregående er overhode ikke det som avgjør kvaliteten på utdanningen. Det er fagmiljøet som er avgjørende og det er forskjellige fagmiljøer på ulike utdanningsinstitusjoner. Anonymkode: d3fb8...7ad Vet du hvorfor folk betaler hundretusenvis av dollar for en grad fra Harvard og Yale? Og hvorfor man betaler skyhøye lønninger og jakter disse menneskene? Ikke fordi utdannelsene der er bedre, men fordi inntakskravene er så høye at bare den beste promillen av søkere slipper inn. Ergo er de allerede ferdigsilt ved inntak. 1 1
Gjest Storebror Skrevet 4. januar 2022 #27 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, og "sensorveilederen" lages typisk i felleskap mellom intern og ekstern sensor. En sensorveileder i matematikk kan f.eks være en oversikt over hvor mange poeng man skal trekke for forskjellige typer feil, og så diskuterer gjerne intern og ekstern sensor poengrensene etter besvarelsene er vurdert. På masternivå på UIO er det i matematikk oftest muntlige eksamener med en intern og en ekstern sensor. Man har ingen sensorveiledning i klassisk forstand her. Anonymkode: 537ff...275 Ja, men det endrer vel ingenting? Den eksterne sensoren vil uansett måtte gi karakter etter læringsmålene på det aktuelle emnet. Det er ikke slik at den eksterne sensoren gir karakterer etter hva eksamen ville fått på et annet universitet. Det ville jo vært helt absurd.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #28 Skrevet 4. januar 2022 53 minutter siden, KapteinJ said: Det er ikke mulig å sammenligne da alle de prestisjetunge programmene på NTNU er integrerte masterprogram. Det jeg har hevdet er at studentene som starter på noen veldig spesifikke linjer, nanoteknologi, fysmat og kybernetikk er i snitt flinkere og bedre kandidater enn de som kommer inn til UiO. Ja, og så nyanserte jeg det ved å påpeke at det kun gjelder de som begynner på studiene, ikke nødvendigvis de som fullfører. TS stiller spørsmål om de som blir uteksaminert, ikke de som begynner på studiet. Med tanke på hva arbeidsgivere bør velge, så ville jeg anbefalt at man valgte kandidater fra flere institusjoner og studieprogrammer. Det blir gjerne mer nytenkning når folk ikke har vært gjennom akkurat den samme mølla. Anonymkode: 537ff...275 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #29 Skrevet 4. januar 2022 12 minutter siden, Storebror said: Ja, men det endrer vel ingenting? Den eksterne sensoren vil uansett måtte gi karakter etter læringsmålene på det aktuelle emnet. Det er ikke slik at den eksterne sensoren gir karakterer etter hva eksamen ville fått på et annet universitet. Det ville jo vært helt absurd. 21 minutter siden, Storebror said: Ja, men det endrer vel ingenting? Den eksterne sensoren vil uansett måtte gi karakter etter læringsmålene på det aktuelle emnet. Det er ikke slik at den eksterne sensoren gir karakterer etter hva eksamen ville fått på et annet universitet. Det ville jo vært helt absurd. Selvfølgelig er bruk av ekstern sensor med på å harmonisere vurdering av kandidatene/vanskeligtsgrad på eksamen mellom forskjellige institusjoner. Anonymkode: 537ff...275 1
KapteinJ Skrevet 4. januar 2022 #30 Skrevet 4. januar 2022 Storebror skrev (1 time siden): Du mener vel også at snittkandidatene som kommer ut av NTNTU er bedre enn de som kommer ut av UiO? Jeg sier vel så at kandidatene som kommer inn er bedre, utdanningene er i alle fall jevnbyrdige og dermed er kandidatene som kommer ut også bedre. For å hevde at kandidatene som kommer ut er jevnbyrdige, når NTNU’s kandidater er klart bedre på veien inn, så må du i så fall mene at utdannelsen man får på NTNU holder lavere nivå, det er det lite som tyder på. NTNU starter på et høyere matematisk nivå allerede fra første året (godt hjulpet av R2 krav som ikke UiO har) og det er viden kjent at NTNU sine 7.5 poengs emner ofte tilsvarer 10 poeng andre steder. Men det trenger vi ikke regne med en gang for å si at NTNU som har de høyeste opptakskravene i landet på de nevnte linjene, leverer bedre kandidater fordi de var bedre når de startet. 2 ting verdt å nevne her er da at dette ikke gjelder mot honours programmet til UiO som har like høye opptakskrav og at R2 nå innføres som krav på UiO også, men ingen kandidater er utseksaminert fra masteren eller høyere fra honours programmet eller etter r2 kravet ble innført. Fysikk på UiO var forøvrig fortsatt helt åpent, mens alle linjene jeg nevnte på NTNU har over 60 poeng i førstegangskvote.
Gjest Storebror Skrevet 4. januar 2022 #31 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er bruk av ekstern sensor med på å harmonisere vurdering av kandidatene/vanskeligtsgrad på eksamen mellom forskjellige institusjoner. Anonymkode: 537ff...275 Hvordan vil en ekstern sensor harmonisere vurderingen? En sensor fra NTNU som sensurerer en UiO-eksamen kan jo ikke si: "Denne besvarelsen er kanskje en A-besvarelse etter læringsmålene på UiO, men jeg gir den en B for det er hva den ville fått på NTNU" Mulig jeg er helt idiot, men jeg skjønner ikke hvordan ekstern sensor er relevant for å bedømme om nivået på UiO og NTNU er jevnbyrdig.
Gjest Storebror Skrevet 4. januar 2022 #32 Skrevet 4. januar 2022 Et annet poeng er at det er lett å lage eksamensoppgaver hvor studentene gjør det bra etter læringsmålene. Det er jo bare å ha samme eksamensoppgave hvert år. En ekstern sensor vil gi toppkarakterer til hele kullet, men det betyr jo ikke at studentene ville fått like gode karakterer på et universitet med vanskeligere eksamensoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #33 Skrevet 4. januar 2022 3 hours ago, Storebror said: Et annet poeng er at det er lett å lage eksamensoppgaver hvor studentene gjør det bra etter læringsmålene. Det er jo bare å ha samme eksamensoppgave hvert år. En ekstern sensor vil gi toppkarakterer til hele kullet, men det betyr jo ikke at studentene ville fått like gode karakterer på et universitet med vanskeligere eksamensoppgaver. Det er derfor ekstern og intern sensor har en diskusjon om poengrensene der man bl.a. justerer etter oppgavesettets vanskelighetsgrad. En oppgave i topologi dom er vanskelig i Oslo er vanskelig i Trondheim også. Det er ikke så store fagmiljøer at man ikke har noe peiling på hva som rører seg andre steder i landet. Anonymkode: 537ff...275 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #34 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Innen IT så er det vel ikke så strenge krav til karakterer ved ansettelse? Min bror studerte IT ved NTNU var C kandidat og hadde jobb 2 år før studiet var ferdig. Det var i et av de store konsuelthusene. Anonymkode: 1dd38...cb4 Det er jo kjempebra. Skjønner godt broren din fikk seg fort jobb! Når man selger ur konsulenter er det utdanningen man slår i bordet med. Jeg har aldri nevnt karakterer når jeg har vært med å skrive tilbud. Anonymkode: 72611...e7d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #35 Skrevet 4. januar 2022 4 hours ago, KapteinJ said: Jeg sier vel så at kandidatene som kommer inn er bedre, utdanningene er i alle fall jevnbyrdige og dermed er kandidatene som kommer ut også bedre. For å hevde at kandidatene som kommer ut er jevnbyrdige, når NTNU’s kandidater er klart bedre på veien inn, så må du i så fall mene at utdannelsen man får på NTNU holder lavere nivå, det er det lite som tyder på. NTNU starter på et høyere matematisk nivå allerede fra første året (godt hjulpet av R2 krav som ikke UiO har) og det er viden kjent at NTNU sine 7.5 poengs emner ofte tilsvarer 10 poeng andre steder. Men det trenger vi ikke regne med en gang for å si at NTNU som har de høyeste opptakskravene i landet på de nevnte linjene, leverer bedre kandidater fordi de var bedre når de startet. 2 ting verdt å nevne her er da at dette ikke gjelder mot honours programmet til UiO som har like høye opptakskrav og at R2 nå innføres som krav på UiO også, men ingen kandidater er utseksaminert fra masteren eller høyere fra honours programmet eller etter r2 kravet ble innført. Fysikk på UiO var forøvrig fortsatt helt åpent, mens alle linjene jeg nevnte på NTNU har over 60 poeng i førstegangskvote. Masterprogrammet i fysikk på UiO er ikke åpent nei. Søkere konkurrerer om plassene basert på resultater i de mest relevante emnene i bachelorgraden. Anonymkode: 537ff...275 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #36 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 21.49): Ja, NTNU er alltid vært bedre enn UiO. Det mener også arbeidsgivere. Anonymkode: eefe7...d27 Det kommer vel an på hva de ser etter. I Oslo er det mer akademisk og rettet mot forskning, på NTNU er det mer yrkesrettet. Det er nok behov for flere innen yrkesretting. Det er vanskelig å sammenligne hva som er best av eple og skinke, men hvis du trenger en frukt er valget enkelt. Storebror skrev (5 timer siden): Ja, men det endrer vel ingenting? Den eksterne sensoren vil uansett måtte gi karakter etter læringsmålene på det aktuelle emnet. Det er ikke slik at den eksterne sensoren gir karakterer etter hva eksamen ville fått på et annet universitet. Det ville jo vært helt absurd. Ja, eller kanskje mer etter tema for emnet, men nivået på en B ved ett universitetet er jo det samme som nivået på en B ved et annet. Jeg har ikke inntrykk av at nivået ved to universiteter dømmes ulikt. De små høyskolene kan ha slike tendenser, men ikke de store universitetene. Storebror skrev (4 timer siden): Et annet poeng er at det er lett å lage eksamensoppgaver hvor studentene gjør det bra etter læringsmålene. Det er jo bare å ha samme eksamensoppgave hvert år. En ekstern sensor vil gi toppkarakterer til hele kullet, men det betyr jo ikke at studentene ville fått like gode karakterer på et universitet med vanskeligere eksamensoppgaver. Dette er et helt annet poeng og er en selvfølge, men jeg har ikke inntrykk av at det er noe problem ved de store universitetene. De er for opptatt av å levere kvalitet. Men jeg kjenner ikke alle fagfelt. Anonymkode: 5c9a5...0da
KapteinJ Skrevet 4. januar 2022 #37 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Masterprogrammet i fysikk på UiO er ikke åpent nei. Søkere konkurrerer om plassene basert på resultater i de mest relevante emnene i bachelorgraden. Anonymkode: 537ff...275 Som jeg forklarte tidligere, det er ikke sammenlignbart, fordi kandidatene på NTNU bare tas opp til integrerte masterprogram på de prestisjetunge linjene. Den mest sammenlignbare masteren på UiO med Nano på NTNU hadde forøvrig 2.7 (svak C) som opptakskrav, så ikke akkurat stort å skryte av det. Jeg sier ikke at alle NTNU kandidater er bedre enn alle UiO kandidater, men snittet, i alle fall på de fagområdene jeg nevner her, der er det definitivt en fordel til NTNU.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #38 Skrevet 4. januar 2022 Chagall skrev (6 timer siden): Vet du hvorfor folk betaler hundretusenvis av dollar for en grad fra Harvard og Yale? Og hvorfor man betaler skyhøye lønninger og jakter disse menneskene? Ikke fordi utdannelsene der er bedre, men fordi inntakskravene er så høye at bare den beste promillen av søkere slipper inn. Ergo er de allerede ferdigsilt ved inntak. Nei, folk søker seg til Ivy League fordi de tror prestisjen vil gi dem jobb, og ikke minst fordi det er der de har den beste sjansen til å få et godt nettverk. Anonymkode: d68b0...b0c
Chagall Skrevet 4. januar 2022 #39 Skrevet 4. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, folk søker seg til Ivy League fordi de tror prestisjen vil gi dem jobb, og ikke minst fordi det er der de har den beste sjansen til å få et godt nettverk. Anonymkode: d68b0...b0c Å kun snakke om Ivy League er vel litt utdatert mtp Berkley og Stanford og andre prestisjeuniversiteter. Men hvor tror du denne prestisjen kommer fra? Endret 4. januar 2022 av Chagall
Gjest Storebror Skrevet 4. januar 2022 #40 Skrevet 4. januar 2022 KapteinJ skrev (14 timer siden): det er viden kjent at NTNU sine 7.5 poengs emner ofte tilsvarer 10 poeng andre steder. Selv studerte jeg realfag ved UiO og tror det er godt mulig at 10 studiepoeng der ville gitt 7,5 på NTNU. Jeg følte i hvert fall at man hadde komfortabelt god tid på UiO. Og jeg hadde middelmådige karakterer fra VGS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå