AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Inspirert av en annen tråd hvor det ble hevdet at de som går på siving på NTNU blir uteksaminert på et høyere nivå enn de som går på realfag på UiO. Årsaken er at det er vesentlig høyere inntakskrav på NTNU og da er det lett å tenke seg at nivået på de som blir uteksaminert også er høyere. Men er det noen som vet om det er slik? Er fysikerne fra NTNU jevnt over på høyere nivå enn de fra UiO? Er informatikerne på NTNU bedre enn de på UiO? Anonymkode: f35d3...2dc
KapteinJ Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Inspirert av en annen tråd hvor det ble hevdet at de som går på siving på NTNU blir uteksaminert på et høyere nivå enn de som går på realfag på UiO. Årsaken er at det er vesentlig høyere inntakskrav på NTNU og da er det lett å tenke seg at nivået på de som blir uteksaminert også er høyere. Men er det noen som vet om det er slik? Er fysikerne fra NTNU jevnt over på høyere nivå enn de fra UiO? Er informatikerne på NTNU bedre enn de på UiO? Anonymkode: f35d3...2dc Det jeg hevdet (antar du refererer til meg) var spesifikt kandidatene fra et par linjer, altså nano, kyb og fysmat som har 60+ i opptakskrav. Opptakskravene til realfagsstudiene på NTNU er ganske mye lavere, så sammenligningen blir i så fall de som har studert nanoteknologi på gløshaugen vs de som har studert nanoteknologi i oslo. Forskningsmessig osv er UiO bedre på de fleste rene realfagene enn NTNU, du kan heller ikke egentlig sammenligne kandidater som gikk ut for særlig lenge siden, fordi opptakskravene på NTNU har ikke vært så høye før det siste 10-15 årene eller så. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Karakterene studentene fikk på videregående er overhode ikke det som avgjør kvaliteten på utdanningen. Det er fagmiljøet som er avgjørende og det er forskjellige fagmiljøer på ulike utdanningsinstitusjoner. Anonymkode: d3fb8...7ad 9
herzeleid Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 På noen områder kan det nok tenkes at NTNU har høyere nivå, men jeg tror nok i mange tilfeller at det like mye handler om et litt annet fokus der NTNU i noen grad kan være mer yrkesrettet og i større grad utdanner ingeniører/sivilingeniører mens UiO i mindre grad utdanner kandidater som kommer ut som ingeniører, selv om mange går inn i ingeniørstillinger. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Det som virkelig teller er hvor flink en person er. Det er egentlig ikke så viktig om han har gått på Harvard eller høyskolen i Dombås. NTNU er et større navn, men det betyr jo ikke så mye når det kommer til stykket Anonymkode: 00b03...84a 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 KapteinJ skrev (3 timer siden): Det jeg hevdet (antar du refererer til meg) var spesifikt kandidatene fra et par linjer, altså nano, kyb og fysmat som har 60+ i opptakskrav. Opptakskravene til realfagsstudiene på NTNU er ganske mye lavere, så sammenligningen blir i så fall de som har studert nanoteknologi på gløshaugen vs de som har studert nanoteknologi i oslo. Forskningsmessig osv er UiO bedre på de fleste rene realfagene enn NTNU, du kan heller ikke egentlig sammenligne kandidater som gikk ut for særlig lenge siden, fordi opptakskravene på NTNU har ikke vært så høye før det siste 10-15 årene eller så. Hva med indøk? Er de bedre enn de som går økonomifag eller digøk ved UiO? Anonymkode: b3951...6a8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Ja, NTNU er alltid vært bedre enn UiO. Det mener også arbeidsgivere. Anonymkode: eefe7...d27 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 KapteinJ skrev (4 timer siden): Det jeg hevdet (antar du refererer til meg) var spesifikt kandidatene fra et par linjer, altså nano, kyb og fysmat som har 60+ i opptakskrav. Opptakskravene til realfagsstudiene på NTNU er ganske mye lavere, så sammenligningen blir i så fall de som har studert nanoteknologi på gløshaugen vs de som har studert nanoteknologi i oslo. Forskningsmessig osv er UiO bedre på de fleste rene realfagene enn NTNU, du kan heller ikke egentlig sammenligne kandidater som gikk ut for særlig lenge siden, fordi opptakskravene på NTNU har ikke vært så høye før det siste 10-15 årene eller så. Takk! Er såpass lenge siden jeg studerte at jeg jeg ikke kan poengsystemet, men regner med at 60 poeng er veldig høyt. Anonymkode: f35d3...2dc
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 2 hours ago, herzeleid said: På noen områder kan det nok tenkes at NTNU har høyere nivå, men jeg tror nok i mange tilfeller at det like mye handler om et litt annet fokus der NTNU i noen grad kan være mer yrkesrettet og i større grad utdanner ingeniører/sivilingeniører mens UiO i mindre grad utdanner kandidater som kommer ut som ingeniører, selv om mange går inn i ingeniørstillinger. Tror forskjellen mellom ingeniør og klassisk realfag er størst på 3 årige grader. En 3 årig ingeniørgrad gir relevant jobb, men mange 3 årige realfagsgrader gir ikke jobb. Femårige realfagsgrader bør gi jobb og da blir de mer som siving-grader. 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, NTNU er alltid vært bedre enn UiO. Det mener også arbeidsgivere. Anonymkode: eefe7...d27 Mitt inntrykk er at arbeidsgivere liker å ansette folk som har studert samme sted som dem selv. Det er jo en måte å anerkjenne ens egen utdannelse. Det er nok ikke lett å tenke: "Jeg vil mye heller ansette en NTNUer enn en UiOer selv om utdannelsen min er fra UiO. " I tillegg kommer vel slikt bare på spissen for nyutdannede. Etter noen år i arbeidslivet så er det jo det som teller. Anonymkode: 1dd38...cb4 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Inspirert av en annen tråd hvor det ble hevdet at de som går på siving på NTNU blir uteksaminert på et høyere nivå enn de som går på realfag på UiO. Årsaken er at det er vesentlig høyere inntakskrav på NTNU og da er det lett å tenke seg at nivået på de som blir uteksaminert også er høyere. Men er det noen som vet om det er slik? Er fysikerne fra NTNU jevnt over på høyere nivå enn de fra UiO? Er informatikerne på NTNU bedre enn de på UiO? Anonymkode: f35d3...2dc Nå har jeg studert begge steder 1 år på UIO og 5 år siving på ntnu. Mitt inntrykk var at uio studier var mer rettet mot forskning. NTNU studier mer rettet mot anvendelse innen teknologi og næringsliv.. NTNU samarbeider også en del med næringslivet. Så sikter du deg inn på en karriere innen forskning kan kanskje uio være best, men jeg vil mene at NTNU er mer rettet mot næringslivet og teknologi industri. Anonymkode: 324b0...e55 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 Som realist med bakgrunn fra UiO så tror jeg nok at NTNU sitt løp generelt sett er tøffere, med 4 fag i semestret kontra 3 på UiO, og mer obligatorisk. Det er vel også liten tvil om at ved INNTAK, så er NTNU studentene flinkere/smartere i gjennomsnitt, basert på opptakskravene. Men på UiO er frafallet veldig mye større enn ved NTNU, slik at nivået på de som går ut med master i et realfag ved UiO er nok ganske tett opp mot nivået på NTNU. Mitt inntrykk er på lik linje med en annen i tråden, at NTNU er litt mer praktisk rettet, i alle fall i begynnerkursene, enn tilsvarende kurs ved UiO. Men det er helt marginale forskjeller altså. Anonymkode: 1e629...58f 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Som realist med bakgrunn fra UiO så tror jeg nok at NTNU sitt løp generelt sett er tøffere, med 4 fag i semestret kontra 3 på UiO, og mer obligatorisk. Det er vel også liten tvil om at ved INNTAK, så er NTNU studentene flinkere/smartere i gjennomsnitt, basert på opptakskravene. Men på UiO er frafallet veldig mye større enn ved NTNU, slik at nivået på de som går ut med master i et realfag ved UiO er nok ganske tett opp mot nivået på NTNU. Mitt inntrykk er på lik linje med en annen i tråden, at NTNU er litt mer praktisk rettet, i alle fall i begynnerkursene, enn tilsvarende kurs ved UiO. Men det er helt marginale forskjeller altså. Anonymkode: 1e629...58f Det var et godt poeng. Anonymkode: b4991...adc 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 Alle som har gått på NTNU mener deres utdannelse er bedre, og siden det er så mange av dem blir det en uskreven regel. Anonymkode: fe379...639 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #15 Skrevet 1. januar 2022 Vi sidestiller UiO og NTNU når vi screener cver for trainee/internship, med unntak for sikkerhet fra NTNU Gjøvik, de legger vi øverst i bunken. Dette gjelder utvikler stillinger innen IT. Vi ser flere som har byttet studiested underveis fordi de har hatt noen fag de likte ekstra godt og det andre stedet har mer/større vekt/foreleser med spesialistfelt i det. Anonymkode: 7d075...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 On 1/1/2022 at 11:24 PM, AnonymBruker said: Vi sidestiller UiO og NTNU når vi screener cver for trainee/internship, med unntak for sikkerhet fra NTNU Gjøvik, de legger vi øverst i bunken. Dette gjelder utvikler stillinger innen IT. Vi ser flere som har byttet studiested underveis fordi de har hatt noen fag de likte ekstra godt og det andre stedet har mer/større vekt/foreleser med spesialistfelt i det. Anonymkode: 7d075...f8a Innen IT så er det vel ikke så strenge krav til karakterer ved ansettelse? Min bror studerte IT ved NTNU var C kandidat og hadde jobb 2 år før studiet var ferdig. Det var i et av de store konsuelthusene. Anonymkode: 1dd38...cb4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 On 12/30/2021 at 6:17 PM, KapteinJ said: Det jeg hevdet (antar du refererer til meg) var spesifikt kandidatene fra et par linjer, altså nano, kyb og fysmat som har 60+ i opptakskrav. Opptakskravene til realfagsstudiene på NTNU er ganske mye lavere, så sammenligningen blir i så fall de som har studert nanoteknologi på gløshaugen vs de som har studert nanoteknologi i oslo. Blir spekulasjon fra meg, men når det kommer til nivåforskjellene så tror jeg kanskje man kan gjøre unntak for de som får de beste karakterene på UiO. Da jeg studerte på UiO var det åpent inntak, men vi hadde fortsatt en del studenter som hadde fått enormt gode karakterer på videregående, som hadde nådd langt i fysikk-olympiaden, osv. Opptakskravet sier jo i utgangspunktet kun nivået på den svakeste eleven som fikk plass. Det trenger ikke ha noe å si for nivået på de beste. Anonymkode: 1dd38...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 On 1/1/2022 at 10:50 PM, AnonymBruker said: Som realist med bakgrunn fra UiO så tror jeg nok at NTNU sitt løp generelt sett er tøffere, med 4 fag i semestret kontra 3 på UiO, og mer obligatorisk. Anonymkode: 1e629...58f Har kun studert på UiO og enig i at det der var lite obligatorisk, i hvert fall når det kom til oppmøte. Vi hadde mange innleveringer. Da jeg studerte var det også slik at man hadde tid til å ha langt mer enn normert studiebelastning. Det kan man kanskje ikke på NTNU om det mye obligatorisk oppmøte. Anonymkode: 1dd38...cb4
KapteinJ Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Blir spekulasjon fra meg, men når det kommer til nivåforskjellene så tror jeg kanskje man kan gjøre unntak for de som får de beste karakterene på UiO. Da jeg studerte på UiO var det åpent inntak, men vi hadde fortsatt en del studenter som hadde fått enormt gode karakterer på videregående, som hadde nådd langt i fysikk-olympiaden, osv. Opptakskravet sier jo i utgangspunktet kun nivået på den svakeste eleven som fikk plass. Det trenger ikke ha noe å si for nivået på de beste. Anonymkode: 1dd38...cb4 Absolutt, jeg sier bare at gjennomsnittsatudenten på nano, er nok bedre enn gjennomsnittsstudenten på UiO-linjene. Om jeg skulle studert ren fysikk eller matte er det veldig mulig at jeg hadde valgt UiO over ntnu selv om jeg hadde karakterer til å komme inn på nano.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 Jeg kjenner to som har master i kjernefysikk fra UiO men som startet på NTNU (fysmat). Jeg har ikke stilt dem akkurat dette spørsmålet men inntrykket er at NTNU var tyngre (tror de trivdes bedre på UiO egentlig). Nivået på masteroppgavene deres var i alle fall høyt og skiller seg ikke nevneverdig fra det man ser på NTNU. Det er lettere å komme inn på UiO som gjør at det er flere som er litt "svake" i utgangspunktet, og ifølge dem er opplegget visstnok litt annerledes også og ifølge dem blir man overlatt litt mer til seg selv på NTNU. Om man først kommer gjennom f.eks. kjernefysikk på UiO med toppkarakterer så har man jobbet hardt og fortjent det, men begge gjorde det litt bedre på UiO enn på NTNU. Jeg har gått på NTNU selv og det er utrolig mange lynskarpe folk der. Det er i alle fall nivåforskjell fra f.eks. HiST til NTNU (åpenbart), men jeg tror ikke nødvendigvis det er det for en som har master i partikkelfysikk eller noe fra UiO. Anonymkode: ef3d0...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå