Gå til innhold

Noen som kjenner til iransk familiekultur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer fra Iran har fått slekta på besøk og hver eneste dag fra de kom før jul og til nå, og videre fremover har de tenkt å møtes i flerfoldige timer hver dag. 

Er dette normalt for iranere? Føler meg kvalt og de forventer at jeg skal stille opp på alt. Føler spesielt at moren i familien er veldig dominant og tror hun er sjefen over alle sjefer. Mannfolket mitt som ellers er veldig bestemt har endret helt karakter og virker helt viljeløs. Oppfører seg som en liten guttunge rundt mammaen sin.

Høres dette kjent ut for noen? 

Anonymkode: 8747a...cf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt vanlig i muslimske familier. Hva hadde du egentlig forventet da du ble sammen med en person fra en annen kultur?

• Liker 11
Skrevet

Den er mye bedre i forhold til norsk familiekultur, snakker av erfaring.

I Norge har vi en tradisjon for å sende foreldrene på gamlehjem, og har vi glemt dem. Hos iranene bryr de seg mer om familien og tar vare på de eldre.

Anonymkode: f7b36...5b7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Norge har vi en tradisjon for å sende foreldrene på gamlehjem, og har vi glemt dem. Hos iranene bryr de seg mer om familien og tar vare på de eldre.

Sikkert derfor Iran står alene som et fyrtårn blant alle verdens land.

Mye bedre? Takk for besøket - og god tur til landet for de store drømmerne!

Anonymkode: 331ce...fdb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du tenker at kvinnen skal tilbake i hjemmet igjen for å ta vare på storfamilien? Eller syns du far i huset skulle være hjemmeværende for å passe på at gamle Ole ikke tisser i støvlene i gangen?

• Liker 9
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Dette er helt vanlig i muslimske familier. Hva hadde du egentlig forventet da du ble sammen med en person fra en annen kultur?

Jeg sa i starten av forholdet til min nåværende iranske samboer at jeg deltok lite i familiesammenkomster generelt. Jeg forklarte han tidlig i forholdet  at min eks mente jeg deltok for lite i forholdet med han, og det var en av grunnene til at det ble slutt.  Så jeg sa dette må du respektere. Han sa det var helt greit og han trengte ikke dra mye i familieselskap. Så han involverte seg jo i norsk dame, som var ærlig på hvordan hun var. Han sa jo det var greit. Er jo han som ikke forholder seg til det han gikk inn i

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert derfor Iran står alene som et fyrtårn blant alle verdens land.

Mye bedre? Takk for besøket - og god tur til landet for de store drømmerne!

Anonymkode: 331ce...fdb

Du må skille mellom politikk og familiekultur.

Både du og jeg vet at vi sender foreldrene våre på gamlehjem også glemmer vi dem. Vi ønsker ikke byrden med å ta seg av eldre, og det er nettopp derfor vi har sykepleie mangel i Norge.

Slik er det ikke i Iran, der ønsker familie å ta av av de eldre.

• Liker 5
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Så du tenker at kvinnen skal tilbake i hjemmet igjen for å ta vare på storfamilien? Eller syns du far i huset skulle være hjemmeværende for å passe på at gamle Ole ikke tisser i støvlene i gangen?

Nå har man muligheten til hjemmekontor, da kan man gjøre begge deler.

Skrevet

Nå har man muligheten til hjemmekontor, da kan man gjøre begge deler.

Dette er utrolig lite jordnært av deg. Tror du de eldre sitter i ro i en stol hele dagen? Unnskyld, men dette har du null erfaring med! Hverken jobb eller pleietrengende.

• Liker 2
Skrevet

Ja det er vanlig i deres kultur 

Anonymkode: 1fa5e...3f9

Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Dette er utrolig lite jordnært av deg. Tror du de eldre sitter i ro i en stol hele dagen? Unnskyld, men dette har du null erfaring med! Hverken jobb eller pleietrengende.

Hvordan klarer iranske familier håndtere dette? De bryr seg om familie mye mer enn oss.

• Liker 2
Skrevet

Om man sammenligner norsk familiekultur med iransk familiekultur, så er åpenbart at norsk familiekultur er en skam. Skam er kanskje ett mildt ord og bruke i denne sammenhengen.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan klarer iranske familier håndtere dette? De bryr seg om familie mye mer enn oss.

Hvordan tror du? Kvinnen er bundet til hjemmet. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min samboer fra Iran har fått slekta på besøk og hver eneste dag fra de kom før jul og til nå, og videre fremover har de tenkt å møtes i flerfoldige timer hver dag. 

Er dette normalt for iranere? Føler meg kvalt og de forventer at jeg skal stille opp på alt. Føler spesielt at moren i familien er veldig dominant og tror hun er sjefen over alle sjefer. Mannfolket mitt som ellers er veldig bestemt har endret helt karakter og virker helt viljeløs. Oppfører seg som en liten guttunge rundt mammaen sin.

De har sterkt samhold i familien. Men om jeg bodde langt fra familien min, og det kanskje gikk flere år mellom hver gang jeg traff dem, ville jeg også brukt mest mulig tid sammen, når anledningen endelig var der.

Anonymkode: f68fa...c0c

• Liker 11
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer virkelig ikke mht iranere jeg kjenner i Norge. De er noen av de mest intellektuelle menneskene jeg vet om og kvinnene har jobber som krever høy utdanning.

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er i Iran, men de som kommer hit er i mange tilfeller akademikere.

Anonymkode: 54759...e4e

• Liker 4
Skrevet

Dette stemmer virkelig ikke mht iranere jeg kjenner i Norge. De er noen av de mest intellektuelle menneskene jeg vet om og kvinnene har jobber som krever høy utdanning.

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det er i Iran, men de som kommer hit er i mange tilfeller akademikere.

Anonymkode: 54759...e4e

Nei, nå svarte jeg en bruker som forherliger den gamle modellen noe veldig. Det var ikke iranere jeg uttalte meg om spesifikt:) Jeg kjenner noen iranere og når jeg tenker meg om så er de alle gift med polske kvinner. Og der er rollene ganske tradisjonelle, men ikke ekstreme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Slik er det ikke i Iran, der ønsker familie å ta av av de eldre.

Slik var det tidligere i Norge også, så tok oljedopet egoisme og feminisme over.

Anonymkode: c5257...3f2

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (14 minutter siden):

Tull, mange kvinner er i jobb slik det var her også da vi hadde samme rollefordeling

Skrevet

Slik var det tidligere i Norge også, så tok oljedopet egoisme og feminisme over.

Da kunne vel bare mannen ha steppet inn raskt og overtatt oppgavene. Så kunne vi ha fortsatt med familieverdiene🙂

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Må du dekke deg til når du går ut? Får du snakke med andre menn? Hvor mange koner har mannen din?

Anonymkode: 75c9f...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...