AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har aldri smakt parmesan før helt nylig. Hva bruker dere den til? Hvilken forskjell utgjør det om den er lagret i 12 eller 24 måneder? Hvilken passer best til hva? Noen selges med skorpe, og jeg har forstått det sånn at den ikke spises. Er det ikke da ganske mye som må skjæres bort? Tenker ifht hva det koster😁 Så ja, lær meg alt dere kan om parmesan!😍 Anonymkode: 62ec0...91d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Det er sjelden jeg i k k e har parmesan i kjøleskapet. Revet parmesan på pasta er et must. Parmesan i hjemmelaget pesto. Parmesanchips. Parmesan i andre retter der det skal være ost, gjerne sammen med andre typer ost. Feks. lasagne, moussaka, pai, ostesaus, gratinert blomkål osv. Parmesan i salater. Skorpen kan du fryse og la koke med hvis du lager feks. italiensk minestronesuppe. (fisk den opp før servering) Det gir god smak. Jo eldre ost, jo mer smaksrik. Du kan også kjøpe parmesan uten skorpe. Kjøp ekte parmesan, den er best. Har lang holdbarhet. Anonymkode: 28342...6c2 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Det lukter promp Anonymkode: eedcc...c85 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det lukter promp Anonymkode: eedcc...c85 Vil påstå at det fins oster som lukter atskillig mer heftig enn parmesan...😃 Hold deg til Norvegia du... Anonymkode: 28342...6c2 16
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri smakt parmesan før helt nylig. Hva bruker dere den til? Hvilken forskjell utgjør det om den er lagret i 12 eller 24 måneder? Hvilken passer best til hva? Noen selges med skorpe, og jeg har forstått det sånn at den ikke spises. Er det ikke da ganske mye som må skjæres bort? Tenker ifht hva det koster😁 Så ja, lær meg alt dere kan om parmesan!😍 Anonymkode: 62ec0...91d Du trenger ikke å kaste skorpene. De slenger du i gryter som smakstilsetning. Bare husk å fjern de før dere spiser. Lag noen italiensk inspirerte gryter, eller i kjøttsausen til pasta eller lignende. Anonymkode: 5375c...258 6
KatteLatte Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Skorpene kan fryses ned til du bruker dem i gryte, som foreslått over. Jeg bruker parmesan på det meste av pastaretter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 18.10): Du trenger ikke å kaste skorpene. De slenger du i gryter som smakstilsetning. Bare husk å fjern de før dere spiser. Lag noen italiensk inspirerte gryter, eller i kjøttsausen til pasta eller lignende. Anonymkode: 5375c...258 KatteLatte skrev (På 30.12.2021 den 22.12): Skorpene kan fryses ned til du bruker dem i gryte, som foreslått over. Jeg bruker parmesan på det meste av pastaretter. Hvor mye utgjør ca skorpen som må skjæres bort av osten? Anonymkode: 62ec0...91d
KatteLatte Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 17.03): Hvor mye utgjør ca skorpen som må skjæres bort av osten? Anonymkode: 62ec0...91d Det ser du veldig lett når du åpner pakka. Merk at det finnes en type, en firkantet, som er uten skorpe. De trekanta har skorpe.
DaddyDom Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 Bruk skorpen i supper eller bolognese retter! utrolig masse smak der! Fyr den oppi bolognesen og la den småkoke i 30-45 med skorpen oppi! Du vil kjenne det på smaken. Husk å ta den ut. Men du kan også klare å skrape av mer ost fra skorpen også da så du kan prøve på det. husk at skorpen er faktisk ren parmesan! Det er bare eksponeringen til luft har gjort den knallhard! 3
DaddyDom Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 16.07): Jeg har aldri smakt parmesan før helt nylig. Hva bruker dere den til? Hvilken forskjell utgjør det om den er lagret i 12 eller 24 måneder? Hvilken passer best til hva? Noen selges med skorpe, og jeg har forstått det sånn at den ikke spises. Er det ikke da ganske mye som må skjæres bort? Tenker ifht hva det koster😁 Så ja, lær meg alt dere kan om parmesan!😍 Anonymkode: 62ec0...91d Dra til en god ostebutikk og få smaksprøver av ulike parmesaner. Alle skal ha en skorpe for å være parmesan. jo lengre den er lagret, jo mer kompleks/kraftig smak har den! 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 Revet parmesan i ostesaus til pasta er gull verdt. Jeg bruker å lage saus av 1 dl fløte, ett egg og to eggeplommer, 50 g revet parmesan, krydre med pepper, og tilsette blandingen i rykende varm pasta. Så kan man tilsette det man vil, jeg liker stekt kylling eller laks, eventuelt bacon (wannabe carbonara). Ha gjerne i hvitløk, sjalottløk, spisspaprika og lignende for mer smak. Laks og brokkoli er også en fin kombinasjon med denne ostesausen. Anonymkode: 0c361...627 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Skrevet 5. januar 2022 KatteLatte skrev (8 timer siden): Det ser du veldig lett når du åpner pakka. Merk at det finnes en type, en firkantet, som er uten skorpe. De trekanta har skorpe. Tenkte på hvor mye som eventuelt går til spille om jeg ikke får brukt det til noe Anonymkode: 62ec0...91d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #13 Skrevet 5. januar 2022 Noen som har prøvd Jacobs Utvalgte parmesan? Er den god? Den er visst lagret litt lengre enn de andre jeg har sett i dagligvare Anonymkode: 62ec0...91d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #14 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 17.15): Det lukter promp Anonymkode: eedcc...c85 Strengt tatt lukter parmesan som de gjenglemte sokkene i gymgarderoben i en ungdomsskole. mer eller mindre. Det er ikke fordi den lukter deilig at vi spiser den. Skorpen er ikke «ubrukelig» fordi om den er uspiselig (altså hard). Du putter den i suppe, feks minestrone eller tomatsuppe og koker den hele koketiden. Så fisker du den opp før du spiser suppa, og nyter smaken. Anonymkode: c4cee...c9d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #15 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 16.07): Jeg har aldri smakt parmesan før helt nylig. Hva bruker dere den til? Hvilken forskjell utgjør det om den er lagret i 12 eller 24 måneder? Hvilken passer best til hva? Noen selges med skorpe, og jeg har forstått det sånn at den ikke spises. Er det ikke da ganske mye som må skjæres bort? Tenker ifht hva det koster😁 Så ja, lær meg alt dere kan om parmesan!😍 Anonymkode: 62ec0...91d fin revet parmesan passer veldig fint oppi en frisk salat. Anonymkode: b2220...d47
Neutral90 Skrevet 5. januar 2022 #16 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Revet parmesan i ostesaus til pasta er gull verdt. Jeg bruker å lage saus av 1 dl fløte, ett egg og to eggeplommer, 50 g revet parmesan, krydre med pepper, og tilsette blandingen i rykende varm pasta. Så kan man tilsette det man vil, jeg liker stekt kylling eller laks, eventuelt bacon (wannabe carbonara). Ha gjerne i hvitløk, sjalottløk, spisspaprika og lignende for mer smak. Laks og brokkoli er også en fin kombinasjon med denne ostesausen. Anonymkode: 0c361...627 Spennende! Er ingrediensene i rekkefølge for tilberedningen?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #17 Skrevet 5. januar 2022 Neutral90 skrev (1 minutt siden): Spennende! Er ingrediensene i rekkefølge for tilberedningen? Spennende? Ganske grunnleggende matlaging. Anonymkode: f5cc8...43e 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #18 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenkte på hvor mye som eventuelt går til spille om jeg ikke får brukt det til noe Anonymkode: 62ec0...91d AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som har prøvd Jacobs Utvalgte parmesan? Er den god? Den er visst lagret litt lengre enn de andre jeg har sett i dagligvare Anonymkode: 62ec0...91d Finnes også Jacobs Utvalgte i flak. Da slipper man at noe går til spille. Anonymkode: 870ac...453
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #19 Skrevet 5. januar 2022 Mulig det vanligvis er ca en halv cm skorpe man ikke får brukt? Dvs at den blir så hard at du sliter med å rive den. Og den skorpen kan brukes i sauser osv. Jeg har noen ganger også bare kjørt den i foodprosessor så det blir finrevet, og da er skorpen også fullt spiselig i pesto eller på pasta for eksempel. Anonymkode: 8b938...ff4 1
Neutral90 Skrevet 5. januar 2022 #20 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Spennende? Ganske grunnleggende matlaging. Anonymkode: f5cc8...43e Hyggelig. Så mye egg i saus kan lett skape guggete konsistens. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå