AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Hvordan får dere det til dere som er nokså nyutdannet og skal etablere dere med bolig i Oslo. Tenker gjerne de med vanlig inntekt som feks sykepleier lærer rund 450k-550k og ikke hjelp fra andre som familie med økonomisk støtte. Jeg utdanner meg selv for tiden til lærer og har vurdert Oslo som mulig jobbsted, men blir litt skremt av hvor lite bolig jeg får for pengene. Jeg vil jo ha litt penger til et liv utenom også, ikke bare til å bo meg ihjel? Nå tenker jeg ikke på de som kjøpte første bolig i 2016 eller før, da prisene var nokså moderate de har fått god prisvekst og opparbeide seg god kapital. Nå synes jeg man må ha et budsjett på ca. 3,5 millioner om man skal få noe brukbart, kanksje helst 4 millioner+, mens i 2015 så kunne man komme langt med 2 millioner. Man kan få slitne oppussingsobjekter til rundt 3 mill med dårlig beliggenhet i belastede områder. Skal man ha familie feks med to barn så snakker vi fort minst 8 mill for noe passende, eller kanskje helst 10 mill. Men er det verdt det da`? Når man må bruke hele lønna si på å bo. (Tenker typ 15.000-18.000 kroner i månedlig kostnad). Renta øker jo også, så med så stort lån går det aller meste av pengene til banken i rente og vanskelig å spare. Flytter man feks litt lengre unna, tenker da minst 45 minutter kanskje helst 1 time, eller til andre større byer som Trondheim eller Bergen så får man rimeligere bolig. Flytter man til Kristiansand eller Stavanger så kan man få veldig billig både leilighet og hus. Da kan man beholde mer penger selv og bruke det på interesser, ferier, venner, sparing i fond etc. Hva mener dere er det verdt det å kjøpe en liten bolig til 3,5 mill i Oslo når man har en allminnelig inntekt som sykepleier eller lærer uten særlig mye egenkapital? Eller kan man ha det bedre andre steder? Anonymkode: 262b9...c87
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Mange kjøper jo sammen med kjæresten. Det er veldig få som er single og uten hjelp fra familie eller arv som kjøper bolig med én gang. De er unntaket. Man kan få det til, men da ved å spare en del som student og kjøpe lite. Synes det finnes mange ok boliger for familie på fire til 5 millioner litt utenfor sentrum. Selv bor jeg i Oslo sentrum, jeg er en av de som kjøpte for noen år siden, så da var det ikke like spinnvilt. Men det er likevel dyrt. Men for meg er det verdt det fordi det er her venner og familie bor. Jeg har aldri hatt behov for å bo stort. Når det gjelder familie tenker jeg at ett soverom til hver, en stue og kjøkken burde være nok. Anonymkode: ea894...b1e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 En annen god grunn til å kjøpe i Oslo unntatt det med nærhet til venner og familie er at boligmarkedet sannsynligvis heller går opp enn ned sammenlignet med andre områder i Norge. Så om jeg vil flytte ut av Oslo om ti år har jeg sannsynligvis tjent mye penger og kan kjøpe meg et enda bedre sted. Men om jeg først flytter ut og så skal inn igjen i Oslo om ti år er det ikke sikkert det er mulig. Anonymkode: ea894...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Jeg kan jo bare svare for meg selv men jeg valgte å etablere meg i Oslo fordi jeg har familie like ved, jeg studerte her, jobben min er her, kjæresten min har vokst opp her og har familien sin her.. pga dette bor nesten alle vennene våre i Oslo eller i nabokommunene.. det var jo ikke bare et tilfeldig valg liksom. For oss ville det være veldig rart å flytte til feks Trondheim der vi ikke har noe familie og ikke kjenner en eneste person. Anonymkode: cfe75...82f
Gjest laPistola Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Hvis du faktisk får lån til og kjøpe alene i Oslo ville jeg ha gjort det, uten tvil. Tror ikke du kommer til og angre om 10 år på at du levde litt økonomisk en periode . Du må jo tenke litt på hvor du faktisk vil bo da, men Oslo er nok den mest sikre og beste investeringen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): En annen god grunn til å kjøpe i Oslo unntatt det med nærhet til venner og familie er at boligmarkedet sannsynligvis heller går opp enn ned sammenlignet med andre områder i Norge. Så om jeg vil flytte ut av Oslo om ti år har jeg sannsynligvis tjent mye penger og kan kjøpe meg et enda bedre sted. Men om jeg først flytter ut og så skal inn igjen i Oslo om ti år er det ikke sikkert det er mulig. Anonymkode: ea894...b1e Dette er et godt poeng. Hvis man kommer seg inn på boligmarkedet i Oslo, kan man noen år senere ha en egenkapital du kan kjøpe en MEGET bra bolig for de aller fleste andre steder i landet. Men omvendt - det kan være nesten umulig å etablere seg i Oslo etter å ha vært i boligmarkedet i en mindre by i noen år. Jeg har en søster i Oslo, hun tjente 1 million på å eie leiligheten sin i bare et par år. Vi har på den andre siden eid en enebolig i en mindre by i ti år. Den har gått opp ca 700-900k i verdi på den tiden - men vi har brukt ca den summen i nødvendig vedlikehold og mindre oppgraderinger, så i praksis er vi nær null. Vi har tre barn, og vil i praksis ha liten mulighet til å etablere oss i Oslo hvis vi skulle ønske det, siden vi ligger langt, langt bak familier som vår som har bodd i Oslo hele veien. Vi ser allerede at min søster (som er mange år yngre enn meg) har kjøpt seg opp i markedet og nå har en leilighet som er verdt 50% mer enn vårt hus. De planlegger å kjøpe seg ytterligere opp etterhvert. Min søster og hennes samboer vil bygge opp stor boligformue i løpet av de neste 10-20 årene. Prisveksten her i området er imidlertid relativt lav, så hvis man kjøper bolig her er for å ha et sted å bo, det er ikke noe man nødvendigvis tjener penger på. Man bygger egenkapital kun gjennom å nedbetale lån, ikke på verdiøkning. Vi må få pengene til å vokse gjennom investeringer i fond, aksjer og krypto (evt kjøpe utleieleilighet i en større by, men det gidder vi ikke). Det lønner seg ikke for oss å kjøpe et større og dyrere hus, vi får bedre avkastning på pengene i aksjemarkedet. Hadde vi bodd i Oslo hadde saken vært en annen. Så hvis du skal tenke investering: Kjøpe noe du har råd til i Oslo, og senere flytte ut når egenkapitalen din har økt mye, er lurt. Anonymkode: 7794c...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå