Gå til innhold

Samboer hakker på meg og kommenterer alltid hvis jeg spiser noe han liker/noe søtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det normalt at partneren konstant kommenterer hva man spiser? Altså, det kan være alt fra at jeg har spist rester fra middag, noe pålegg han liker, godteri i skapet osv. er kommentarer som «du var sulten ja», «du er glad i salami», «Åj hvor er blitt av hele sjokoladen?», «har du serr spist opp restene fra middagen» (mens jeg var hjemme i perm og han på jobb), «her var der 4 sjokolader i går nå er det tre, hvor er den siste?»

Altså han hakker på andre ting også. Som at ikke det er rene sokker, ikke det er kjøpt inn nok boksere til han, at ikke jeg støvsuger nok(selvom det er eneste oppgaven han har og vi bruker robot i tillegg), at sønnen vår ikke har de riktige pysjamasene rene, ikke nok håndklær som ligger der han tenker de skal ligge, rer opp sengen feil…. alltid noe med middagen: for varm, for sterk, for lite smak, gidt stekt, ikke godt nok stekt, for lite/for mye grønnsaker… altså alltid kommentarer på det jeg gjør nesten uansett. 

Jeg bare lurer på om dette er normalt når man har fått barn?

Anonymkode: 8a2cd...57a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! Er du hushjelpen hans?

Anonymkode: bfc55...86c

• Liker 19
Skrevet

«Er det normalt at…» Ja, fikk ikke du utdelt denne manualen da du fikk partner og barn? 

Anonymkode: d73b7...728

• Liker 3
Skrevet

Her ville jeg satt meg ned og snakket med han på en god dag når stemninga er best mulig, og sagt at det gjør deg trist og usikker når han virker misfornøyd med alt du gjør eller alt du spiser etc. Anbefaler deg å formulere deg utifra hvordan det går deg til å føle deg, i stedet for "du hakker alltid" osv. Forhåpentligvis går han ikke i forsvarsmodus, for da tar han ikke inn noe av det du sier (ingen av oss klarer å motta noe hvis vi går inn i forsvarsmodus). 

Anonymkode: 1960b...3ff

• Liker 3
Skrevet

Nei hakking er ikke normalt eller akseptabelt. 

Anonymkode: 0bbfa...0c0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her ville jeg satt meg ned og snakket med han på en god dag når stemninga er best mulig, og sagt at det gjør deg trist og usikker når han virker misfornøyd med alt du gjør eller alt du spiser etc. Anbefaler deg å formulere deg utifra hvordan det går deg til å føle deg, i stedet for "du hakker alltid" osv. Forhåpentligvis går han ikke i forsvarsmodus, for da tar han ikke inn noe av det du sier (ingen av oss klarer å motta noe hvis vi går inn i forsvarsmodus). 

Anonymkode: 1960b...3ff

Det er allerede prøvd og han kan endre seg en dag eller to så er det tilbake. Spesielt hvis han ikke får nok tid til å slappe av. Da blir det verre. Han har sagt noe om at når han blir sliten virker det som at underbevisstheten hans prøver å provosere meg for å få en reaksjon. Så bare lurte på om det er normalt hos andre når det er hektisk

TS

• Liker 1
Skrevet

Du får true med å gå fra han, og se om det hjelper!

Anonymkode: 6c4f5...2d6

Skrevet

Nei. Det er ikke normalt. Mannen min kommer aldri med små stikk eller kritikk uansett om han er sliten eller ikke. Han sier hvis fra det er noe som er et reellt problem han har, men ellers så er vi hyggelige mot hverandre og leter aldri etter grunner for å kritisere hverandre. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får true med å gå fra han, og se om det hjelper!

Anonymkode: 6c4f5...2d6

det er prøvd…

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hei! Er det normalt at partneren konstant kommenterer hva man spiser? Altså, det kan være alt fra at jeg har spist rester fra middag, noe pålegg han liker, godteri i skapet osv. er kommentarer som «du var sulten ja», «du er glad i salami», «Åj hvor er blitt av hele sjokoladen?», «har du serr spist opp restene fra middagen» (mens jeg var hjemme i perm og han på jobb), «her var der 4 sjokolader i går nå er det tre, hvor er den siste?»

Altså han hakker på andre ting også. Som at ikke det er rene sokker, ikke det er kjøpt inn nok boksere til han, at ikke jeg støvsuger nok(selvom det er eneste oppgaven han har og vi bruker robot i tillegg), at sønnen vår ikke har de riktige pysjamasene rene, ikke nok håndklær som ligger der han tenker de skal ligge, rer opp sengen feil…. alltid noe med middagen: for varm, for sterk, for lite smak, gidt stekt, ikke godt nok stekt, for lite/for mye grønnsaker… altså alltid kommentarer på det jeg gjør nesten uansett. 

Begynn å kommentere han slik og, se hva han syns da. 

Samboer er slik som setter seg til i sofahjørnet så fort barna er lagt. Så mens jeg rydder for kvelden roper han etter ting. "Kan ikke du hente ditt og datt til meg, så kan du få et kyss vettu." Eller, "hva skal du lage til meg ikveld?" Så nå har jeg begynt å gjøre det samme som han og da viser han meg fingeren 😂 det var vist ikke så kult å oppleve seg selv. 

Anonymkode: 63485...916

• Liker 8
Skrevet

Min "lakmustest" er bestandig å prøve ut hvordan du hadde likt dette hvis det var noen nært deg som ble behandlet slikt. F, eks hvilket råd hadde du gitt en kjær søster hvis det var hun som levde i en slik situasjon. Svaret på det, er det samme som skal gjelde for deg!

Jeg tenker at dette er noe som du ikke må la deres barn vokse opp med, for barn lærer, og etter hvert vil du kunne oppleve at barna behandler deg på samme måte som barnas far gjør, og da har man det liksom gående. 

Tenker at en slik tone, og måte å kommunisere med sin partner på, er ganske nedverdigende. Det er en ganske grusom herskemetodikk, og håper du ser at det er nettopp det. Over tid vil du kunne oppleve redusert selvaktelse og selvtillit. 

Jeg tenker at hvis han ikke skjerper seg på dette, er det tid for å kontakte et familievernkontor, for dette må du ta veldig seriøst kjære deg....

• Liker 9
Skrevet
tangent skrev (26 minutter siden):

Nei. Det er ikke normalt. Mannen min kommer aldri med små stikk eller kritikk uansett om han er sliten eller ikke. Han sier hvis fra det er noe som er et reellt problem han har, men ellers så er vi hyggelige mot hverandre og leter aldri etter grunner for å kritisere hverandre. 

Sånn er det her også, etter 20 år sammen. Det funker!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er allerede prøvd og han kan endre seg en dag eller to så er det tilbake. Spesielt hvis han ikke får nok tid til å slappe av. Da blir det verre. Han har sagt noe om at når han blir sliten virker det som at underbevisstheten hans prøver å provosere meg for å få en reaksjon. Så bare lurte på om det er normalt hos andre når det er hektisk

TS

Mja og tja.

Det er nok mer vanlig i mindre mengder - men dette var litt sånn vel nedsettende hakking synes jeg. 

En tur i parterapi er jo nødvendig. Han kommer til å videreføre dette på barn, og det er oppskriften for lav selvfølelse for dere. 

En ting du kan gjøre er at du noterer ned på mobilen det han sier hver kveld.

Så kan du lese det høyt for ham i parterapien.

Ikke skriv ned småting som er å lete etter feil, men velg ut de nedverdigende greiene som er typisk hakking.

Særlig kritiske kommentarer på matinntak, oppgaver, deg som person eller foreldrerollen.

La det gå noen uker hvor du ikke krangler tilbake, og bare noter det ned. 

Så skriver du et kort til ham - med alle utsagnene på. Kjøp en blomsterbukett, og skriv «tusen takk for at du er en fin kjæreste - føler meg satt pris på når du sier at:

- hvorfor har du vasket pysjen på 30 grader, klarer du ikke noe eller?

- jøss, skal si du forsyner deg av maten

- herregud, spiser du virkelig SÅ mye sjokolade

Time til parterapi er kl 14.15 den 4.mars. 

Endret av Fløff
  • Liker 4
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du spør om det er normalt er et faresignal i seg selv. Hva som om det hadde vært normalt? Du trives ikke med det, og derfor er dette et problem dere må løse sammen.

Men nei, det er ikke normalt.

Siden du allerede har forsøkt å ta det opp på en ordentlig måte uten at det virker, ville jeg nå tatt ham på det, hver eneste gang.

"Har du spist opp restene fra middagen?" - Ja, det har jeg. Er det et problem.

"Hvor er den fjerde sjokoladen?" - Hvorfor er det viktig for deg å vite det?

"Du er glad i salami" - Ja, det er jeg. Er det noe å diskutere, synes du?

"Det er ikke rene sokker" - Ok, vaskemaskinen finner du på badet.

"Du har ikke støvsuget" - Tenker du at jeg skal begynne å gjøre din jobb i tillegg til alt det andre?

"Middagen er X, Y og Z" - Hvis ikke du kan spise uten å klage får du begynne å lage deg middag selv.

--

Har dere det hyggelig også?

Skrevet

Tja... Er dette hakking eller smalltalk?

Mistenker han kommer med lignende kommentarer om alt annet:

"Jasså du skal lese litt i boka di ja"

"Skal kose deg med TVn ei stund ja"

Noen kommenterer bare alt andre gjør... Ikke nødvendigvis vondt ment.

Anonymkode: 6bb84...288

• Liker 1
Skrevet
CamillaCollett skrev (3 timer siden):

At du spør om det er normalt er et faresignal i seg selv. Hva som om det hadde vært normalt? Du trives ikke med det, og derfor er dette et problem dere må løse sammen.

Men nei, det er ikke normalt.

Siden du allerede har forsøkt å ta det opp på en ordentlig måte uten at det virker, ville jeg nå tatt ham på det, hver eneste gang.

"Har du spist opp restene fra middagen?" - Ja, det har jeg. Er det et problem.

"Hvor er den fjerde sjokoladen?" - Hvorfor er det viktig for deg å vite det?

"Du er glad i salami" - Ja, det er jeg. Er det noe å diskutere, synes du?

"Det er ikke rene sokker" - Ok, vaskemaskinen finner du på badet.

"Du har ikke støvsuget" - Tenker du at jeg skal begynne å gjøre din jobb i tillegg til alt det andre?

"Middagen er X, Y og Z" - Hvis ikke du kan spise uten å klage får du begynne å lage deg middag selv.

--

Har dere det hyggelig også?

Vi har det hyggelig av og til. Men jeg e ringte sliten for tar barna mest på natt og gjerne den som er våken. Mens han mener han er mer sliten fordi han mener han trenger mer hvile enn meg som person. Han bistår lite i planlegging, pakking. Men leker vi hjemme med barna går det som regel greit. Litt småhakking hvis jeg skal på do eller vil slappe av litt, men prøver å ignorere det. Hvis han har energi så er det ofte hwlt ok, men er han sliten kommer det masse hakking og lite toleranse med barna. Samtidig nekter han å gå et annet sted hvis han er sur og  gir ikke meg mulig hvis jeg har behov for det samme hvis jeg blir lei meg. Er ganske vanskelig. De gangene vi har det hyggelig er hvis vi har barnevakt og enten kan slappe av hjemme eller dra å gjøre noe. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Endret av Mila90
Skrevet

Nei, det gjelder bare ting som kommer han til gode. Men han kan kommentere hvis jeg vil studere eller rydde på kvelden at jeg må sette meg å se tv som en normal familie og slutte å stresse. Også hvis noe går i mot skylder han på annet. Hvis han blir klort av barna(i uhell): « mamma klipper ikke neglene deres». Men kommenterer aldri fine ting med mindre jeg ber om det. 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser sånt som dette er det greit å være alene, kjenner jeg.  For 3 timer siden låg en crispo i kjøleskapet mitt, nå er den borte. Jeg vet hvor den ble av, men ingen kommentar. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les hele innlegget kanskje, så ser du at det ikke bare er observerende småkommentarer, men regelrett hakking.

Anonymkode: 159cb...107

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...