AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Jeg fant da nylig ut at jeg er gravid på uke 11.. Går på spiral så har derfor ikke mistenkt eller kunne oppdaget det med hjelp av mensen. Nå er jeg i en knipe som jeg skulle ønske jeg ikke var i, da jeg egentlig ikke ønsker barn akkurat nå, men siden det er kun et par dager igjen før muligheten til å ta abort utgår, så er stress nivået mitt i hundre. Siden det er så ekstremt kort tid å ta et slikt valg på så klarer ikke jeg å tenke rasjonelt og hodet mitt er helt kaos. Jeg er 24 år, student & 56% nattevakt, har kjæreste (vært sammen 6 mnd), han har hus og er økonomisk stabil. Så alle de viktige faktorene er så og si på plass bortsett fra at vi ikke har vært sammen så utrolig lenge og at jeg fortsatt er student. Det jeg da lurer på er om noen har erfaringer med noe i denne dur før, og har noen opplevd å ikke ønsket barn, men likevel fått? Vil dere med barn si at livet blir mer meningsfullt med barn? Jeg føler meg også på en plass i livet der jeg er er litt smålig deprimert, og er redd for at både svangerskap og det å bli mamma i seg selv kan gjør det verre. Noen som har erfaringer med depresjon og fødsel også? Rotete innlegg, akkurat slik som tankene mine, men alt jeg er ute etter er bare litt diverse erfaringer med bla det å få et barn uplanlagt og noe «uønsket». Setter stoor pris på alle som svar❣️❣️ Anonymkode: 9cb0d...313 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Jeg var 24 år og student da jeg oppdaget at jeg var gravid i uke 16. Det var et sjokk, og jeg gråt egentlig hele svangerskapet. Men hjelpe meg så bra det ble da barnet kom ut. Og jeg og mannen konkluderte med at dersom vi hadde visst hvor fantastisk det var å være foreldre som studenter, så hadde vi fått barn tidligere. 😊 Anonymkode: 9d20a...bba 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Jeg fant også ut i uke ti. Valget var lett for meg, så ingen annen option enn abort så jeg fik kirurgisk abort i uke 13. Aldri dvelt noe ved det i etterkant og prosessen gikk veldig fint og smertefritt. Var først på samtale på sykehuset også når dagen kom ble jeg lagt i en seng hvor jeg satt å leste blader til det var min tur, jeg tenkte ikke et sekund på hva som skulle gjøres for det var ikke noe poeng å bruke tankekraft på når avgjørelsen uansett var tatt. Fikk narkose og våknet opp igjen på rommet en time eller to senere og kunne ikke huske annet enn at de hentet meg på rommet. Hadde ingen smerter og lurte faktisk på om det var utført eller ikke 😛 Ingen problemer når jeg kom hjem heller. Var også 24 år og veldig glad jeg ikke fikk barn da!! Anonymkode: 36a0a...d95 1
Gjest bienvilleparish Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Du kan søke om å få ta abort frem til uke 18-20. Det er blant annet for kvinner i ditt tilfelle som finner ut for seint at de er gravide, eller av andre årsaker ikke klarer det. Kvinnens ønske veier tungt og så og si alle aborter blir innvilget. Du kan gjøre det frem til fosteret er levedyktig utenfor livmoren. Men når det er sagt så går det som regel bra og alt går seg til. Om du ønsker å beholde så klarer du det også på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Hei kjære deg. Depresjon er så mangt, har du hatt det flere ganger eller er det noe nytt? Jeg har selv tilbakevendende depresjon. Var frisk i svangerskapet, bedre enn på lenge faktisk. Men har hatt det tøft etter at barnet kom, har nok hatt en barseldepresjon. Tåler søvnmangel, mye støy og null alenetid dårlig så det har nok spilt inn. Nå er barnet 10mnd og jeg føler endelig at jeg er kommet ut på andre siden. Hun blir mer og mer en rar og fantastisk liten person som det er kjekt å bli kjent med og se mestre nye ting hver dag. Ville tatt det med i betraktningen, men kanskje ikke latt det vært avgjørende hvis det ikke er noe du sliter med til vanlig. Om man får barseldepresjon så finnes det hjelp å få. Anonymkode: 05857...825
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Ta kontakt med noen du kan prate med om dette, for eksempel fastlegen din. Lykke til med beslutningen ❤️ Anonymkode: cf18e...784
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Dette du opplever nå er nok ganske normalt for mange kvinner. Ble selv gravid siste år i utdanning, og sammen med fyren i 6mnd. Fikk barnet midt i eksamen, pga for tidlig født. Men gjennomførte alle og besto. Samtidig som vi også var på flyttefot samme mnd. Litt usikker på hvordan vi fikk det til. Men gikk fint. Det passer ofte ikke så bra når man blir gravid. Men du vi er mange som har opplevd det, og det går stort sett bra. Jeg angrer ikke et sekund på at vi beholdte vårt barn. Og fikk like greit nr 2, 1,5 år senere. I dag er vi gift på 20 året. Og hadde vi gått ifra hverandre, hadde jeg fortsatt ikke angret på å beholde barnet. Jeg /vi skulle uansett ha klart å gi barna et godt liv.de er det mest dyrebare jeg har. Men når du står midt oppi det og ikke har de følsene ennå for den lille i magen. Er det helt normalt å få litt panikk. Uansett hva du velger, så går det bra, så lenge du har kjærlighets evner Anonymkode: d9d39...f32 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Ring amathea Anonymkode: cbc5a...7e9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ring amathea Anonymkode: cbc5a...7e9 Amathea er en kristen stiftelse som først og fremst har hoved fokuset på å få folk til å ikke ta abort? Eller Anonymkode: 9cb0d...313
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Jeg tror du kommer til å angre om du tar abort. Men det er bare du selv som vet og kan bestemme. Anonymkode: 5e9f5...ea9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Du trenger ikke søke og styre noe. Bare å ringe direkte til sykehuset også setter de deg opp i løpet av en uke lykke til! Anonymkode: 36a0a...d95 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Dersom jeg var deg hadde jeg tatt abort. Du er ung, student, ferskt forhold. Du har maaaange år fremdeles til å bli mor. Gjør ferdig utdannelse og utforsk parforholdet ditt først. Anonymkode: 66130...4ce 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Du har i praksis mer tid på deg enn noen dager. Ikke at jeg vil anbefale å vente i mange uker før du tar en beslutning om abort, men fram til uke 18 får så og si alle medhold i abortnemnda. Så lenge de er sikre på at det er ditt valg, og at du ikke blir presset til abort. Anonymkode: b8219...461 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Har vondt av deg. Var i samme situasjon for noen måneder siden, nyoppdaget gravid i uke 10+4 pg en drøy uke å avgjøre på. Det presset er umenneskelig! Abort eller beholde, et valg uten kompromisser. Begge valg farger deg i fremtiden. Men, begge valg vil du mestre og kunne leve med. Ingen av dem er katastrofe. Kjenn på magefølelsen og lukk øynene og hopp inder du tror på. Hva andre mener er irrelevant og forstyrrer bare din egen prosess. Jeg tok abort og hadde en dryg reaksjon etterpå. Har ikke angret og det går fin nå, men det bar heftig å stå i der valget fordi jeg var så usikker og fordi svangerskapet beveger seg på en etisk grense hvor mine valg og fosterets rett til å leve var konkurrerende om ikke så lenge. Jeg er 35 år og tok abort fordi jeg har tre barn fra før. Tenker på deg og har vondt av deg som må stå i den belastningen så ung. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 24 og student. Var helt supert. Men jeg hadde vært sammen med barnefaren noen år og barnet var planlagt, dermed forstår jeg ditt dilemma. Husk at begge utfall går fint! Velg det som er rett for deg, og ikke hensynt andres meninger som eventuelt står i kontrast til det du velger! Anonymkode: 072a8...c12 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom jeg var deg hadde jeg tatt abort. Du er ung, student, ferskt forhold. Du har maaaange år fremdeles til å bli mor. Gjør ferdig utdannelse og utforsk parforholdet ditt først. Anonymkode: 66130...4ce Ikke sikkert. Det ser man bare på prøvere og ufrivillige barnløse.. folk venter så lenge og drøyer det å få barn så lenge nå til dags spesielt i Norge at de til slutt kommer til et punkt hvor de føler seg klare men ikke klarer å få barn. Og vi snakker om folk sent i 20 årene eller tidlig 30 årene blant annet ikke bare de over 40. så det der er det verste rådet jeg har hørt. viktig å tenke på hvilke konsekvenser en eventuell abort kan ha. Kanskje hun aldri kan bli gravid igjen som følge av det. Anonymkode: 100ff...519
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke sikkert. Det ser man bare på prøvere og ufrivillige barnløse.. folk venter så lenge og drøyer det å få barn så lenge nå til dags spesielt i Norge at de til slutt kommer til et punkt hvor de føler seg klare men ikke klarer å få barn. Og vi snakker om folk sent i 20 årene eller tidlig 30 årene blant annet ikke bare de over 40. så det der er det verste rådet jeg har hørt. viktig å tenke på hvilke konsekvenser en eventuell abort kan ha. Kanskje hun aldri kan bli gravid igjen som følge av det. Anonymkode: 100ff...519 Sjansen for at hun aldri kan få barn senere er virkelig liten. Den eksisterer, såklart, som enhver liten risiko for å rammes av en ulykke, husbrann, å bli alvorlig syk osv ligger der for oss alle. Anonymkode: 072a8...c12 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjansen for at hun aldri kan få barn senere er virkelig liten. Den eksisterer, såklart, som enhver liten risiko for å rammes av en ulykke, husbrann, å bli alvorlig syk osv ligger der for oss alle. Anonymkode: 072a8...c12 Kjenner personlig unge folk som har tatt abort og i dag ikke kan ta barn. De angrer meget sterkt Anonymkode: 100ff...519
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner personlig unge folk som har tatt abort og i dag ikke kan ta barn. De angrer meget sterkt Anonymkode: 100ff...519 Og du tror dette gjelder flertallet? Ufrivillige barnløse er UNNTAKET. Slutt med krisemaksimeringa di. Anonymkode: 66130...4ce 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Amathea er en kristen stiftelse som først og fremst har hoved fokuset på å få folk til å ikke ta abort? Eller Anonymkode: 9cb0d...313 Nei. Anonymkode: cbc5a...7e9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og du tror dette gjelder flertallet? Ufrivillige barnløse er UNNTAKET. Slutt med krisemaksimeringa di. Anonymkode: 66130...4ce Slutt å anbefale abort til alle og enhver og snakk om hvor unge folk er i en alder av 24. 24 er et vel voksent og myndig menneske som burde vite konsekvensene av sex. Anonymkode: 100ff...519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå