Gå til innhold

15-åring som gamer hele natta. Greit eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 15 år som nå i jula har sittet og gamet til langt på natt. Og ofte fram til kl. 05-06 på morgenen. Da har jeg tilfeldigvis vært på do og fått med meg dette. Har da bedt henne skru av å gå og legge seg. Hun har snudd døgnet og sover til langt på dag. Syns dere det er greit, eller ville dere satt grenser?

Anonymkode: 12fda...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi da. Hun er gamer ja. Hva spiller hun da ? spiller hun ofte så lenge?

sikkert lurt å snakke med henne.

Anonymkode: cb5a3...ed1

Skrevet

Jeg har to gutter på 15 og 16 som gjøre det samme. Jeg synes ikke det er helt greit, og prøver å ha noen regler og klokkeslett, men de gjør mest som det passer dem... 

Anonymkode: b8543...c40

Skrevet

Satt grenser ved kl 02 men det er jo ingen måte du kan overvåke og kontrollere dette på så du må heller stille krav til at hun står opp kl 12 f eks men da med en konkret plan for dagen med noe dere gjør sammen og ikke at hun må stå opp for å gjøre ingenting. 

Anonymkode: 7f134...94e

• Liker 11
Skrevet

det går an å game OG ta vare på seg selv. Trenger ikke spille utover morgenkvisten selv om man har juleferie. Koble ut nettet når du legger deg. 😃

• Liker 17
Skrevet

det er ferie? La henne gjøre som hun vil, hun er da gammel nok til å bruke ferien slik hun ønsker. Bare sørg for at hun snur døgnet et par dager før ferieslutt slik at hun er opplagt til skolestart.

Anonymkode: 10488...71f

• Liker 24
Skrevet

Er virkelig en 15 åring gammel nok til å gjør som hun/han vil i ferien? 

Hadde ikke ungdommen her adlydet så hadde vedkommende heller ikke hatt muligheten til å game som han/hun vil. Når tok barna over å bestemme? 

Så lenge barna bor i mitt hus gjelder mine regler, ferdig med den saken. 

Anonymkode: bdff9...c90

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er virkelig en 15 åring gammel nok til å gjør som hun/han vil i ferien? 

Hadde ikke ungdommen her adlydet så hadde vedkommende heller ikke hatt muligheten til å game som han/hun vil. Når tok barna over å bestemme? 

Så lenge barna bor i mitt hus gjelder mine regler, ferdig med den saken. 

Anonymkode: bdff9...c90

Ja når man er 15 er man da gammel nok til å bestemme sin egen fritid? Hvis du ikke har god grunn så er du bare maktsyk og kjip. Med mindre man har fellesplaner neste dag (familiebesøk, turer) planlagt, så er det ikke noe grunn til at tenåringen ikke kan gjøre som hun ønsker. Men for all del, vær en urimelig og kjip forelder du, det betaler du for når de blir voksne.

• Liker 23
Skrevet

Jeg gjorde det samme på den alderen. Så lenge det er ferie og hun kommer seg opp igjen når skolen begynner, tenker jeg det er helt greit. 

Anonymkode: 08a5d...bf2

• Liker 13
Skrevet

Åh, tenk å være 15 år igjen og ha mulighet til å spille hele natta i ferien 🥰 

Krev at hun er våken og opplagt til aktivitet X og Y, og ellers la henne kose seg. Hun har og ferie. Krav om leggetid kan man ha i hverdagen.

• Liker 16
Skrevet

Kjøp en biltema timer på modema ditt. Samme type man bruker på kupevarmer i garasjen. 

Den skrur av nettet mellom 00:00 og 08:00. Da skal det soves, og vi slipper å stå opp for å sjekke at noen ikke følger reglene i huset. 

Anonymkode: bdb6e...27f

• Liker 7
Skrevet

Det hadde jeg satt en stopper for.

Anonymkode: ee1b9...e5b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja når man er 15 er man da gammel nok til å bestemme sin egen fritid? Hvis du ikke har god grunn så er du bare maktsyk og kjip. Med mindre man har fellesplaner neste dag (familiebesøk, turer) planlagt, så er det ikke noe grunn til at tenåringen ikke kan gjøre som hun ønsker. Men for all del, vær en urimelig og kjip forelder du, det betaler du for når de blir voksne.

Du er feig og slapp som ikke tør sette grenser. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er feig og slapp som ikke tør sette grenser. 

Hva er poenget med den kampen der? Hvorfor ikke la henne bestemme over egen fritid i ferien? 

Jeg sitter oppe til 03-04 selv nå i ferien, jeg. 

Anonymkode: 08a5d...bf2

• Liker 19
Skrevet

Gjorde det samme da jeg var 15. Ser ikke helt problemet så lenge det er i ferien 😊

• Liker 11
Skrevet

Min 15 åring la seg ved 05.00 tiden i dag, han gamer ❤️ . Dette med min fulle velsignelse! Hadde jeg vært 15, og gamer så hadde jeg snudd alt på hodet for å spille 😉 . MEN, han gjør det bare i ferier, ikke i helger f.eks. da legger han seg senest klokka 01.00. Så lenge han ellers oppfyller alle "krav" jeg har til ham, så må han få styre ferien sin selv! Han sto opp for noen timer siden, spiste frokost, måket snø og dro på trening. Når han kommer hjem skal han hente ved, spise middag - og så må han gjerne game så lenge han vil. 
Jeg er ikke "feig", jeg tørr å sette grenser, men hvorfor skal jeg begrense noe som han har det morsomt med, og som på ingen måte går utover familien eller noe annet? 

• Liker 23
Skrevet

Her gamer de til langt på natt nå i ferien, jeg selv ligger på sofaen og dubber og ser film til de er ferdige. Det er ferie, og vi koser oss på dette viset. Her gamer alle ungene, men nettet er overbelastet pga mange hyttefolk, så kun på natt det fungerer skikkelig.

Anonymkode: 71c88...8cd

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det greit? Du må sette grenser for gutten din.

Anonymkode: 4ad24...e99

• Liker 3
Skrevet

Hvordan skal barn og unge lære seg å regulere døgnrytmen sin på egenhånd, hvis foreldre setter grenser for når barna skal legge seg i ferien? Det er deres ferie fra skolen. Så lenge barnet kommer seg opp til aktivitet X eller Y, så ser jeg ikke problemet med å game til morgenen. Jeg var sånn som 15-åring, og er slik nå også som voksen. I ferier så gamer jeg til 5-6 om morgenen, men kommer meg opp til aktiviteter. Og jeg klarer også å snu døgnrytmen til jeg skal tilbake på jobb.

Alt må ikke settes grenser for. Barn har også godt av å lære konsekvenser. Om barnet ikke kommer seg opp til aktivitet X, så lærer barnet at h*n må legge seg tidligere. La barn få prøve og feile.

Anonymkode: 4f3d7...7a9

• Liker 11
Skrevet

Det er virkelig ikke rart vi har så mange ungdommer med problemer når jeg leser svar her inne! Å detaljstyre livet og fritiden deres slik som folk her inne mener er greit er jo på grensen til narsissistisk! Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om 12 åringer som ikke visste sitt eget beste men, 15-16 åringer som det skrives om her er faktisk kun 2-3 år unna å være voksne ved lov!

La dem bestemme selv så lenge de ikke ødelegger for seg selv og andre, slutt å legg så mye press og tre regler nedover hodet på ungdommer hele tiden, de har nok av det i samfunnet ellers om ikke foreldre skal slite dem ut også.

Som barn og ungdoms arbeider gjennom mange år så ser både jeg og kollegaene mine at det stort sett er ungdommer som kommer fra hjem med de strengeste reglene som skeier mest ut, bare for å nevne det.

Anonymkode: eeb3b...69b

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...