AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Del Skrevet 30. desember 2021 Leser om helsepersonell som beordres på jobb i ferien sin og på fritiden ellers. Dette gjelder kanskje en del andre bransjer også, men hvordan fungerer dette i praksis? Kan dere få sparken hvis dere ikke sjekker telefonen hele tiden i ferien? Eller hva om dere er bortreist, langt fra arbeidsplassen? Må dere reise hjem, om det så må flere flyreiser til? Har dere lov å være på et sted uten dekning? Er dette med tilgjengelighet på fritiden noe som er kontraktfestet på noen måte, og blir dere kompensert for det utover lønn for ekstra arbeid? Anonymkode: f1aff...0aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Del Skrevet 30. desember 2021 Mannen kan beordres. Alt du nevner over er lov. Eneste er vel at de betaler for å fly han hjem, eller dit han trengs, om det virkelig, virkelig er krise. Men om han er på Maldivene, og kollegaen i Stockholm, har jeg aldri opplevd at den som har det "enklest" ikke stiller, det er et godt miljø slik sett. Han kan til og med ta seg en aquavit til julefrokosten, og med det ikke kunne stille på jobb. Ikke at han gjør det... Men han har blitt oppringt etter at vi har tatt en aperitiff på kvelden, og da må de bare ringe videre. Men generelt er han opptatt av å være så tilgjengelig som mulig. Han ville aldri lagt bort telefonen med vilje, eller tatt det nevnte glasset til frokost bare for å slippe. For det går ultimat ut over veldig syke mennesker om de ikke får inn nødvendig kompetanse. Anonymkode: 8e794...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Del Skrevet 30. desember 2021 Mannen min kan beordres (helsepersonell, sykehus). Han kan bare beordres så lenge sykehuset får tak i ham. Han må ikke ta telefonen eller være tilgjengelig. Hvis man må det, har man vakt og får betalt for det. Anonymkode: e2559...e02 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Del Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mannen min kan beordres (helsepersonell, sykehus). Han kan bare beordres så lenge sykehuset får tak i ham. Han må ikke ta telefonen eller være tilgjengelig. Hvis man må det, har man vakt og får betalt for det. Anonymkode: e2559...e02 Det glemte jeg. Han går en del bakvakt. Da må telefonen være på og tilgjengelig, og han kan maks være 30 minutter unna. Dette får han selvfølgelig betalt for, både for å være beredt, og ekstra per telefon, samt om han må rykke ut. Anonymkode: 8e794...f40 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Del Skrevet 30. desember 2021 Jobber i barneverntj. og har flere ganger blitt beordret på jobb. En gang måtte jeg også utsette ferien og i år måtte jeg tilbake på jobb før ferien min var ferdig. Anonymkode: 46ded...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg har to telefoner. En som jobben når meg på og en annen. Jeg bruker den siste mest, «jobbtelefonen» ligger mest hjemme. De får som regel ikke tak i meg når jeg har fri eller ferie og kan dermed ikke beordre meg. Jeg er ikke tilgjengelig for arbeidsgiver når jeg ikke får betalt. Anonymkode: 02065...ae4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Del Skrevet 30. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber i barneverntj. og har flere ganger blitt beordret på jobb. En gang måtte jeg også utsette ferien og i år måtte jeg tilbake på jobb før ferien min var ferdig. Anonymkode: 46ded...dae Betaler de for utgifter dere har hatt til ferien som må kanselleres? Anonymkode: f1aff...0aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmorsbarn Skrevet 30. desember 2021 #8 Del Skrevet 30. desember 2021 Mener at det faktisk ikke er noe som heter beordring sånn teknisk, dette har jeg fra tillitsvalgt for sykepleierforbundet. Vi har tilkallingslister i forbindelse med katastrofer (eks, 11. juli) men tar du ikke telefonen så er det greit. Man kaller det beordring mest for appellere til dårlig samvittighet og markere stort behov. Et gammelt sykepleiertriks er å ha rødvinsglasset klart når jobben ringer; ‘beklager men jeg har akkurat tatt et glass vin så jeg kan ikke’. Litt teit tidlig på formiddagen kanskje..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Del Skrevet 30. desember 2021 Hos oss kan ansatte beordret på jobb i nødstilfeller. Loven er svært streng, så det hender ved sjeldenhet. I praksis har det kun skjedd en gang på 5 år. I sommer ble alle som var på jobb plassert i karantene, da ble alle som hadde ferie tilbakekalt. Det er ikke slik at vi må være tilgjengelige 24/7, men dersom de får tak i oss må vi returnere fra ferie. Arbeidsgiver dekket alle utgifter med hjemreise osv. Anonymkode: ee6e9...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 30. desember 2021 #10 Del Skrevet 30. desember 2021 Helsearbeider i kommunen her. Hun som skriver over at beordring rent teknisk ikke eksisterer, har helt rett. Men arbeidsgiver har en styringsrett, og det er nødvendig å ha folk på jobb. Hvis de ikke får tak i deg, du er bortreist, har ansvar for barn eller drukket alkohol kan du si nei. Tror også viktige familiebegivenheter som bryllup el 50-årsdag også gjør at du slipper. Men hvis de får tak i deg, du ikke har noen av disse unnskyldningene må du stille på jobb, hvis ikke er det ordrenekt. Har jobbet i sektoren i 30 år. Har blitt beordra to ganger, og beordret en kollega en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Del Skrevet 30. desember 2021 Hvordan er egentlig dette hvis man har små barn og ikke barnevakt? Er det også"gyldig" grunn? Anonymkode: e5a09...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 30. desember 2021 #12 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg kan bli beordret på jobb, i en helt annen bransje enn helsesektoren. Ikke pga ressursbrist, for jeg er den eneste i min stilling her jeg bor, men i andre krisesituasjoner skal jeg tilkalles. Dette krever at vi har en handlingsplan som vi må følge og som jeg er ansvarlig for om det skulle være sånn at jeg ikke kan møte innen 1t. Da får jeg betalt fra tilkallelsens tidspunkt, og alt annet dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. desember 2021 #13 Del Skrevet 30. desember 2021 (endret) Jeg kan også beordres på jobb i helt spesielle tilfeller. Sjansen for at noen trenger meg så mye i nåværende stilling er liten, men i min forrige stilling skjedde det 2-3 ganger. Heller ikke det er helsevesen. Ville ikke fått sparken om jeg ikke var hjemme (da kunne jeg jo aldri dratt noe sted) og vi prøvde å justere det sånn at det alltid var noen i nærmiljøet som kunne steppe inn. De siste 10 årene er det blitt regulert slik at vi får betalt for tiden vi er inne og jobber i slike tilfeller, før det så var det mer "dugnad" for oss som har fastlønnsavtale. Endret 30. desember 2021 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kmff20 Skrevet 30. desember 2021 #14 Del Skrevet 30. desember 2021 Mannen har brøytevakt, som innebærer at han har bakvakt 2 uker i mnd og vakt 1 uke, og må være tilgjengelig på telefon døgnet rundt og Max 1 time unna. Heldigvis bare på vinteren men det har skjedd at han må reise fra julemiddagen for å gå på jobb. Han har alltid vakt på nyttårsaften så det blir alltid en rolig kveld hos naboene for vår del. Fryktelig kjedelig men noen må jo holde veiene trygge. Han får tillegg for å være på vakt og litt mindre for å ha bakvakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Del Skrevet 30. desember 2021 Helsepersonell kan i alle fall beordres på jobb etter helse- og omsorgstjenesteloven, helseberedskapsloven, smittevernloven og helsepersonelloven, samt en del forskrifter, og sikkert andre lover jeg ikke har tenkt på. Anonymkode: 2253f...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Del Skrevet 30. desember 2021 Når jeg tenker meg om, kan jeg også beordres. Ikke av min arbeidsgiver, men av en offentlig etat. Men de kan jo bare beordre meg hvis de får tak i meg, og da får jeg vel greit betalt hvis det skulle skje. Og om det skjer, da er det en krisesituasjon. Og da hadde jeg ønsket å stille opp uansett. Anonymkode: e2559...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Del Skrevet 30. desember 2021 Jeg lar bare vær å ta tlf hvis jobben ringer Anonymkode: 033e2...4ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Del Skrevet 30. desember 2021 Helsepersonell kan pålegges overtid, beordring er vel kun forbeholdt forsvaret? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-06-23-56/KAPITTEL_4#§4-1 Anonymkode: 3f285...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #19 Del Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det glemte jeg. Han går en del bakvakt. Da må telefonen være på og tilgjengelig, og han kan maks være 30 minutter unna. Dette får han selvfølgelig betalt for, både for å være beredt, og ekstra per telefon, samt om han må rykke ut. Anonymkode: 8e794...f40 Synes helsepersonell som står i fare for å bli beordret (slik som julen nå) burde fått betalt et viss beløp per dag mens de går å venter på å bli beordret. Det er så utrolig slitsomt! Mange har hatt planer, noen jobbet hele julen i fjor og har stått i fare for å måtte jobbe igjen. Man kan jo unngå å ta telefonen, men da går det jo utover samvittigheten mtp kolleger som blir ringt i stedet. Det er mange ledere i helsevesenet som ikke har jobbet helg og helligdager på lang tid! De burde trå til! Vet noen er snill å hjelper til, men det er langt i fra alle. Jeg sliter for tiden med helsen, men det er privat (psykisk). Jeg jobber kun 70% og har valgt det selv. Så jeg blir spurt OFTE om ekstravakter. Og tipper jeg er en av de første de ringer siden det kan være vanskeligere å få en som har jobbet 100% på jobb. Da har jeg sagt at jeg har problemer med helsen, men at det er noe som er privat, og at det er fare for at helsen ikke strekker til dersom jeg må jobbe mye ekstra. Jeg tilbyr stort sett å jobbe ekstra hvis jeg ser det er ledig, og hvis jeg kan (f.eks etter jeg har hatt en fridag). Føler da at jeg bidrar litt likevel. Ellers bruker jo de fleste å ikke ta telefonen eller si at de har drukket alkohol. Det er jo også noe som er helt normalt i juletider. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hos oss kan ansatte beordret på jobb i nødstilfeller. Loven er svært streng, så det hender ved sjeldenhet. I praksis har det kun skjedd en gang på 5 år. I sommer ble alle som var på jobb plassert i karantene, da ble alle som hadde ferie tilbakekalt. Det er ikke slik at vi må være tilgjengelige 24/7, men dersom de får tak i oss må vi returnere fra ferie. Arbeidsgiver dekket alle utgifter med hjemreise osv. Anonymkode: ee6e9...e95 Dekket de for reisefølge? F.eks mann eller barn? Man er jo stort sett på ferie sammen med noen. Anonymkode: 358a2...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinnetrengerguide Skrevet 31. desember 2021 #20 Del Skrevet 31. desember 2021 (endret) Tenker på dette med helsetjenesten, jeg jobber der selv, i bolig med psykisk utviklingshemmede vel og merke, og min sjef er utdannet vernepleier, men jobber aldri noen vakter i boligen. Jeg tenker jo at man må prøve å tilkalle noen før beordring riktig nok, og dersom ingen kan, er det ikke naturlig at sjefen tar en vakt selv da denne dagen, eller er det kun jeg som tenker slik? Hvorfor skal kun arbeidstakere være tilgjengelig, men sjefen skal kun kontaktes dersom det er krise, KRISE, dersom sjefen er på ferie for eksempel. Jeg er ekstrahjelp, grunnet studier osv, men har blitt beordret på jobb når jeg har vært på ferie, når sjefen selv har vært hjemme og ikke kunne jobbe fordi datteren skulle ha bursdagsselskap og hun sto i matlaging. Jeg synes ofte unge ekstrahjelper blir utnyttet for alt arbeidsgiver kan utnytte dem for. Dette blir veldig feil for min del.. Endret 31. desember 2021 av kvinnetrengerguide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå