Gå til innhold

Søsteren min har plutselig mye penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som vi mistenker har komt på ulovlig vis da det er konvolutter med kontanter.

For å gjør en lang historie kort ; Aldri vært guds beste barn, rotet mye med narkotika siste 10 årene. Hun tok blant annet opp mye lån og kjøpte varer på nett med pappa sin bank-id. 

For 8 mndr satt hun inne i 2 mndr for hun ble tatt med narkotika på seg for en 2 år siden. 

Hun har ofte spurt meg og kona mi om å låne penger. Vi har ikke lånt henne penger, men heller fylt opp kjøleskapet med matvarer. 

Vi mistenker ikke at hun driver med narkotika nå. Hun har blitt god å rund igjen, men hun er mye på farten.  

Nå har hun også sagt at hun kan begynne å betale tilbake det hun skylder pappa, men i kontanter. Allerede i januar kunne pappa få 50.000 i kontanter. 

Flott at hun har penger igjen, men vi er jo helt sikre på at hun får dem på ulovlig vis. For det var etter hun slapp ut hun begynte å få mer penger, vi mistenker at hun har fått kontakter når hun satt inne. Vi har veldig lyst at hun skal betale tilbake det hun skylder, men det er med bismak. Om pappa tar i mot pengene, så får jo han også problemer når han skal sette pengene i banken. 

Vi er rett og slett litt rådløse. 

Anonymkode: 3864f...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For guds skyld ikke godta pengene sånn uten videre og sett de i banken, du vil ikke bidra til hvitvasking, bankene har også blitt relativt flinke til å spotte dette nå.

Anonymkode: bae5f...3b6

• Liker 7
Skrevet

Kan være alt fra sexsalg til narkotikasalg. 

Hvis hun virker lykkelig så syns jeg ikke dere skal legge dere for mye opp i det. Det går jo an å spørre hvor pengene kommer fra men ikke kjeft på henne, hun er voksen og velger selv. Hvis pengene kommer fra prostitusjon hadde jeg kun tatt dem i mot med betingelse på at hun sluttet å selge sex og inngått kompromiss om at gjelden hennes ble slettet. 

Anonymkode: 3e0c4...ee2

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig har hun fått «jobb» i fengsel. Hun burde selvfølgelig ikke fått fengselsstraff hvis hun bare ble tatt med stoff til eget bruk, men slik holder vi på. Folk som gjør en dum ting eller fem kommer ut som yrkeskriminelle med masse nye kontakter og lovnader om raske penger. Skjønner det frister for holdningene i arbeidslivet er som TS’ og få ansetter straffedømte. Rusbrukere har ofte litt lurvete cv i tillegg. 

Anonymkode: 43b24...e7a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Som vi mistenker har komt på ulovlig vis da det er konvolutter med kontanter.

For å gjør en lang historie kort ; Aldri vært guds beste barn, rotet mye med narkotika siste 10 årene. Hun tok blant annet opp mye lån og kjøpte varer på nett med pappa sin bank-id. 

For 8 mndr satt hun inne i 2 mndr for hun ble tatt med narkotika på seg for en 2 år siden. 

Hun har ofte spurt meg og kona mi om å låne penger. Vi har ikke lånt henne penger, men heller fylt opp kjøleskapet med matvarer. 

Vi mistenker ikke at hun driver med narkotika nå. Hun har blitt god å rund igjen, men hun er mye på farten.  

Nå har hun også sagt at hun kan begynne å betale tilbake det hun skylder pappa, men i kontanter. Allerede i januar kunne pappa få 50.000 i kontanter. 

Flott at hun har penger igjen, men vi er jo helt sikre på at hun får dem på ulovlig vis. For det var etter hun slapp ut hun begynte å få mer penger, vi mistenker at hun har fått kontakter når hun satt inne. Vi har veldig lyst at hun skal betale tilbake det hun skylder, men det er med bismak. Om pappa tar i mot pengene, så får jo han også problemer når han skal sette pengene i banken. 

Vi er rett og slett litt rådløse. 

Anonymkode: 3864f...ebb

Så utrolig trist, jeg er også pårørende til rusavhengig i nærmeste familie og det er vanskelig. Så all varme til deg ❤️ 

Jeg syntes dette høres shady ut, men hvis dere ikke vil legge dere for mye opp i det så er det opp til dere. Det hjelper ihvertfall ikke å kjefte, her må man være forståelsesfull og prøve å motivere til å dra i rusbehandling.. Raske penger er noe de fleste rusavhengig setter veldig pris på, og med de pengene du nevner her så kan jeg bare tenke meg hva hun selger. Heroin f.eks tjener man utrooolig mye penger på, og hvis hun har begynt å ruse seg på dette er det jo veldig ille.. Ikke mange som klarer å slutte på dette, så jeg ville først og fremst prøvd å motivere til rusbehandling. Selv om hun ser rund og frisk ut trenger det ikke være sånn, heroin legger man på seg av. Og det er ganske usannsynlig at hun er nykter etter ti+ år og nå fengsel for litt siden. Sannsynligheten for at hun ruser seg og selger rus er ganske stor. Uansett ville jeg ikke lagt for mye vekt på pengene, og heller på at hun skal bli frisk :).. 

Lykke til ❤️ 

• Liker 4
Skrevet

Kan ha vunnet litt uten å ville fortelle det.

Anonymkode: c08ea...c9b

• Liker 2
Skrevet

Høres jo ut som sexsalg eller at hun er blitt involvert i hvitvasking. Siste er vel mest sannsynlig, siden hun har så voldsomt mye penger. 

Dere kan jo ta imot pengene men ikke sette dem i banken før dere har sjekket ut hvordan hun har fått tak i dem. Om hun selv har blitt prostituert er de lovlige såvidt jeg vet. Uansett hva, høres veldig tvilsomt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
n_97 skrev (På 31.12.2021 den 13.24):

Høres jo ut som sexsalg eller at hun er blitt involvert i hvitvasking. Siste er vel mest sannsynlig, siden hun har så voldsomt mye penger. 

Dere kan jo ta imot pengene men ikke sette dem i banken før dere har sjekket ut hvordan hun har fått tak i dem. Om hun selv har blitt prostituert er de lovlige såvidt jeg vet. Uansett hva, høres veldig tvilsomt ut. 

Vanlige folk kan vel ikke  hvitvaske, hvordan skulle det foregå? Trodde det var store bedrifter og butikker som kunne det ved å skrive opp til skatteetaten at de solgte mer varer enn de gjorde og bruke det som forklaring på mere inntekt på konto, som de igjen overfører via flere ledd så det ser ut som bedriftoverføringer eller investeringer 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 12.35):

Kan ha vunnet litt uten å ville fortelle det.

Anonymkode: c08ea...c9b

Hvorfor da operere kun med kontanter? Gevinster går inn på bankkonto.

TS: Dette høres absolutt shady ut, og du er nok naiv om du tenker at hun ikke bruker igjen kun fordi hun har lagt på seg og virker gladere. Når det dreier seg om så store summer, går tankene til dop, prostitusjon eller helervirksomhet. Jeg ville absolutt spurt hvor pengene kom fra, og hadde ikke turt sette de inn på egen konto før jeg var garantert at det ikke handler om noe kriminelt.

Anonymkode: 186cf...572

• Liker 2
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vanlige folk kan vel ikke  hvitvaske, hvordan skulle det foregå? Trodde det var store bedrifter og butikker som kunne det ved å skrive opp til skatteetaten at de solgte mer varer enn de gjorde og bruke det som forklaring på mere inntekt på konto, som de igjen overfører via flere ledd så det ser ut som bedriftoverføringer eller investeringer 

Jeg tror ikke jeg vil skrive mulige scenarioer på hvordan hvitvasking av bordeller og annet ulovlig kan foregå. Men er man kreativ er det nok mange muligheter med et helt vanlig ENK. Uansett hva, dette høres veldig tvilsomt ut. 

TS og familien kan jo sjekke om hun nylig har registrert noe virksomhet i Brønnøysundregisteret. 

Skrevet

Det høres ut at dere er aldri fornøyd med henne! 

Sannsynligvis har tatt skylden for narkotika...men det var hennes valg. Kanskje hun ble presset også...umulig å si, vi vet jo ikke, kan bare spekuleres...Dette er ulovlig i dag, men er ikke umoralsk! Om hun har vært flink, kan jo ikke bevises. 

Hun har blitt sikkert sterkere i fengsel. Tøffere. Hardere å knekke. Hun gjør veldig mye bra, og ikke får den positive tilbakemeldingen hun trenger, bare alltid de negative... 

Jeg synes at dere burde være mer empatiske. 

Skrevet

Hvorfor denne redselen for kontanter. Det er et lovlig tvungent betalingsmiddel i Norge med penger fra Norges bank. Jeg bruker kontanter og har flere ganger måtte ringt min advokat og også politiet i forbindelse med at butikker og restauranter har nektet å ta imot kontanter. Det er lovpålagt å ta imot kontanter i Norge. Og jeg utelater nå spesielle omstendigheter som virus/ smittefare. 

• Liker 6
Gjest laPistola
Skrevet
Trøndere1 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor denne redselen for kontanter. Det er et lovlig tvungent betalingsmiddel i Norge med penger fra Norges bank. Jeg bruker kontanter og har flere ganger måtte ringt min advokat og også politiet i forbindelse med at butikker og restauranter har nektet å ta imot kontanter. Det er lovpålagt å ta imot kontanter i Norge. Og jeg utelater nå spesielle omstendigheter som virus/ smittefare. 

Er dette noe politiet prioriteter? Butikker og restauranter er nok « redd» for kontanter fordi svinn blir mer sannsynlig, og kjøp med kontanter fører til ekstra jobb og ekstra utgifter. Tidligere kunne en kjøpe veksel i automater ved minibanker, hvor kjøper en veksel nå? Grunnen til at en ellers, og mer relevant for tråden, er redd for kontanter er at kontanter gjør kriminalitet enklere. Burde søsteren til ts ringe politiet og klage over at familien er redd for et lovlig betalingsmiddel og synes det er rart at hun har konvolutter med 50 000 liggende uten og ha hatt skattbar inntekt? 

AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke vil ha kontanter kan dere jo bare be henne sette inn selv og overføre.

Anonymkode: 4dfd6...162

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om dere ikke vil ha kontanter kan dere jo bare be henne sette inn selv og overføre.

Nei, dette er å be om trøbbel hvis det skulle være noe galt, da er det ikke til å komme i fra at man har mottatt pengene. Hvis far vil ha disse pengene så bør han heller ta i mot og bruke i små mengder.

Anonymkode: 5aafc...298

• Liker 4
Skrevet

Ikke sett inn pengene. Bruk de. Og om noen spør, har dere aldri fått noe som helst av henne.

Om dere ikke tar imot pengene, vil de brukes av henne. Då dere stopper ikke noe ved å si nei takk til pengene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, dette er å be om trøbbel hvis det skulle være noe galt, da er det ikke til å komme i fra at man har mottatt pengene. Hvis far vil ha disse pengene så bør han heller ta i mot og bruke i små mengder.

Om det er noe galt bør det bli trøbbel.

Skrevet (endret)

Det bør jo være så enkelt at dere spør henne hvor pengene kommer fra. Hun har jo aldri i verden greid å fått disse pengene, i kontant, på lovlig vis. Det er noe som kommer til å eksplodere her snart. Og da kommer det gjerne både en torpedo eller noe annet på døra til din far. 

"Spikre henne" henne veggen (i overført betydning) og få vite hvor disse pengene kommer fra. Skadebegrensning. 

Endret av Mooza
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ukjentkjendis skrev (5 timer siden):

Det høres ut at dere er aldri fornøyd med henne! 

Sannsynligvis har tatt skylden for narkotika...men det var hennes valg. Kanskje hun ble presset også...umulig å si, vi vet jo ikke, kan bare spekuleres...Dette er ulovlig i dag, men er ikke umoralsk! Om hun har vært flink, kan jo ikke bevises. 

Hun har blitt sikkert sterkere i fengsel. Tøffere. Hardere å knekke. Hun gjør veldig mye bra, og ikke får den positive tilbakemeldingen hun trenger, bare alltid de negative... 

Jeg synes at dere burde være mer empatiske. 

For en merkelig og komplett urimelig påstand. TS har i ganske nøytrale ordelag beskrevet sin søsters historikk. Jeg opplever ikke tonen som fordømmende, men 100% realistisk. Det får være måte på hvor mye man skal pakke inn ting. Det er heller ingen indikasjoner for at TS mangler empati. Som det står beskrevet har de bl.a fylt opp kjøleskapet når det er tomt (fremfor å gi cash som kan brukes til dop). Du vet heller ingenting om hvordan de har håndtert denne situasjonen i alle disse årene og hvilken støtte de ellers har gitt. 

Innlegget ditt stinker sterkt av projisering av egne erfaringer.

Anonymkode: da3f5...c0f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om det er noe galt bør det bli trøbbel.

Jeg uttalte meg ikke om moralen i dette, i din forrige post så det ut som om du anbefalte bankoverføring hvis de var redde for å bli tatt. Det må være det dummeste av alt, da har man ikke sjans til å nekte for at man har fått pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...