Gå til innhold

Er det trygt i skoler og barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå slipper barna smittekarantene. Så slipper de ansatte karantene, vil ikke smitten da flyte fritt i skoler og barnehager til alle er smittet blant barn og voksne?

Det eneste som tar noen bort er om de havner i isolasjon eller om noen hjemme er i isolasjon… 

Mitt ene barn har en sykdom som gjør at jeg er fryktelig bekymret om det blir smittet, men jeg kan ikke se at målet er noe annet enn at alle nå skal bli smittet nå.

Mange barn får langtidsskader, og de ansatte som har blitt smittet er borte lenge noen av dem. Hvordan ser man egentlig for seg våren med full smitte løpende vill i klassene og på avdelingene?

Anonymkode: 2bff1...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Målet er ikke å utrydde sykdommen, så det er ikke så lett å unngå. Det som utgjør liten risiko blir gjennomført selv om det er noe risiko for noen. Alternativet er verre for flere dessverre.

Anonymkode: fff9b...5d3

Skrevet

Det enkle svaret er vel nei, det er ikke trygt. Det kommer til å bli mye smitte. 

Anonymkode: 4cf51...16d

• Liker 2
Skrevet

Skoler og barnehager er potensielle smittebomber sånn som reglene er nå. 

Anonymkode: cf2e7...3cd

• Liker 1
Skrevet

Som ansatt kan jeg bare si at nei, det føles ikke trygt. Faglig kan jeg ikke uttale meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det enkle svaret er vel nei, det er ikke trygt. Det kommer til å bli mye smitte. 

Anonymkode: 4cf51...16d

Men hvorfor sier de ikke dette rett ut da? De later som om alt blir bra, men med masse unger borte, masse ansatte borte og potensielt alvorlig sykdom i klassen så blir dette ikke akkurat moro de neste månedene…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor sier de ikke dette rett ut da? De later som om alt blir bra, men med masse unger borte, masse ansatte borte og potensielt alvorlig sykdom i klassen så blir dette ikke akkurat moro de neste månedene…

Det er derfor de har mindre karantene for de små, for at det skal bli mer stabilitet og mindre fravær. Det kommer til å gå bra for de fleste.

Anonymkode: fff9b...5d3

• Liker 3
Skrevet

Vi kommer nok alle til å bli smittet en dag. Men målet er ikke å utryddet viruset, det er for å unngå fullt kaos på sykehusene. Med tiltak så blir ikke alle som trenger helsehjelp smittet samtidig.

Anonymkode: 7a1b6...cac

• Liker 2
Skrevet

Trygt? Nei, alle skal jo få viruset før eller siden. Det kommer til å bli mye smitte og hverken barn eller ansatte kommer jo i karantene, selv om vi ansatte i barnehage er nærmere og mer utsatt for smitte fra barna (og motsatt) enn vi er fra våre egne barn. 🙄 Skulle tro målet i livet til barnehage- og skoleansatte var å jobbe og ha null fritid.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå slipper barna smittekarantene. Så slipper de ansatte karantene, vil ikke smitten da flyte fritt i skoler og barnehager til alle er smittet blant barn og voksne?

Det eneste som tar noen bort er om de havner i isolasjon eller om noen hjemme er i isolasjon… 

Mitt ene barn har en sykdom som gjør at jeg er fryktelig bekymret om det blir smittet, men jeg kan ikke se at målet er noe annet enn at alle nå skal bli smittet nå.

Mange barn får langtidsskader, og de ansatte som har blitt smittet er borte lenge noen av dem. Hvordan ser man egentlig for seg våren med full smitte løpende vill i klassene og på avdelingene?

Hvor har du det. fra at mange barn får langtidsskader? Det er de eldste og de med underliggende sykdommer som blir hardt rammet av covid, de fleste barn og unge kommer seg fint gjennom sykdomsforløpet. Jeg har selv hatt covid, og det kjentes som en vanlig forkjølelse for både meg og de andre jeg kjenner som har hatt det.

Anonymkode: 5f6ef...6d8

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tenker at det er farlig for ditt barn å få covid,  så er ikke barnehagen og skolen et trygt sted åvære fremover nå nei.

Anonymkode: bf253...5b4

• Liker 1
Skrevet

Føles ikke så trygt. Jeg er lærer. Har hatt noen elever med korona, men ingen av de var på skolen i smitteførende periode. Så det har vært flaks. Men vet om noen klasser der det har vært utbrudd fordi barn med korona har vært på skolen. Noen har til og med sendt barna sine på skolen, fullt vitende om at de har korona, eller når et familiemedlem har korona. Så det er det også. Du kan ikke stole på at alle følger reglene eller forstår de, eller hva som nå er grunnen... 

Også er det jo alt det styret i tillegg. Plutselig rødt nivå, plutselig hjemmeskole, testing, masse unger som er hjemme, enten fordi de er syke eller fordi foreldre ikke tør sende barna på skolen. Så må du ha et tilbud til de som er på skolen, og de som er hjemme. Jobbe på søndager fordi plutselig er det endringer i nivå.... Puuuuhhh, bare kaos! For min del kunne vi bare hatt hjemmeskole en stund. 

Anonymkode: 95ae9...c34

Skrevet

Skoler og barnehager er trygge for de aller fleste fremover.

Om barnet ditt har høyere risiko for alvorlig sykdom ved smitte av covid er det ikke trygt for ditt barn. 

Anonymkode: 03536...7a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føles ikke så trygt. Jeg er lærer. Har hatt noen elever med korona, men ingen av de var på skolen i smitteførende periode. Så det har vært flaks. Men vet om noen klasser der det har vært utbrudd fordi barn med korona har vært på skolen. Noen har til og med sendt barna sine på skolen, fullt vitende om at de har korona, eller når et familiemedlem har korona. Så det er det også. Du kan ikke stole på at alle følger reglene eller forstår de, eller hva som nå er grunnen... 

Også er det jo alt det styret i tillegg. Plutselig rødt nivå, plutselig hjemmeskole, testing, masse unger som er hjemme, enten fordi de er syke eller fordi foreldre ikke tør sende barna på skolen. Så må du ha et tilbud til de som er på skolen, og de som er hjemme. Jobbe på søndager fordi plutselig er det endringer i nivå.... Puuuuhhh, bare kaos! For min del kunne vi bare hatt hjemmeskole en stund. 

Anonymkode: 95ae9...c34

Jeg har holdt min hjemme i perioder, ikke fordi vi er redde for smitte, men fordi skolen har ytret ønske om det og fordi det tidvis har vært vikarkaos (kontaktlærer med svært høyt fravær)

Hadde nok gitt mer stabilitet om både barn og lærer fikk tredagers karantene. 

Anonymkode: 03536...7a8

Skrevet

Så lenge ingen settes i karantene, bryter man ikke smittekjedene. Det vil bety at sannsynligvis vil vi ha mye smitte i barnehager og skoler framover. Samtidig blir de aller færreste barn alvorlig syke, og de voksne som ønsker, har fått vaksine, så risikoen for alvorlig sykdom er likevel betydelig redusert. Samtidig innebærer selvsagt flere smittede at flere også vil bli alvorlig syke, så det hele er en utfordrende balansegang. På et eller annet tidspunkt må vi jo uansett lære oss å leve med viruset, og det er jo egentlig det politikerne nå tar sikte på.

Anonymkode: dfbea...6bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.fhi.no/nyheter/2021/fa-barn-og-unge-innlagt-pa-grunn-av-covid-19/

Hva gjorde du før i infeksjonssesongene da? Hva sier barnets spesialister?  Ville forholdt meg på samme måte som de rådene du har fått fra barnet sine spesialister tidligere, og fra tidligere infeksjonssesonger. Heldigvis få barn som blir syke av covid!

Anonymkode: 40664...14b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det synes jeg ikke,men blir det mye smitte, så må man holde hjemme tenker jeg

Anonymkode: 0c528...358

Skrevet

men tenkte tror jeg planen til den nye regjeringen er nok at så mange barn skal bli smittet, fordi de ikke blir syke i følge de

Anonymkode: 0c528...358

Skrevet

Skoler og barnehager er ikke trygge når smitten får spre seg og de slipper karantene. 
Jeg vet ikke hva de har tenkt jeg. Skulle tenkt på barn som også kan bli alvorlig syk, men eneste folk bryr seg om er visst alle barna som tåler korona godt og at de må få slippe karantene. 

Sjokkerende at smitten skal få spre seg fritt der. Blir jo rene smittebomber. Nå jeg er glad jeg ikke har barn i barnehager og skoler, men tenker på alle som har det og som er bekymret. Alle barn må få være trygg i skolene og barnehagene. Ikke bare tenke på at barn må få slippe karantene, og hvorfor i all verden skal de ansatte slippe karantene. 

Liv og helse er viktigst synes jeg i alle fall. 

Skrevet

Overhodet ikke trygt i barnehager og skoler, utrolig at de velger å gå for normal hverdag etter jul og nyttår, kommer til å bli smittebombe deluxe.

Anonymkode: 55f1a...ea2

Skrevet
Warrior skrev (3 minutter siden):

Skoler og barnehager er ikke trygge når smitten får spre seg og de slipper karantene. 
Jeg vet ikke hva de har tenkt jeg. Skulle tenkt på barn som også kan bli alvorlig syk, men eneste folk bryr seg om er visst alle barna som tåler korona godt og at de må få slippe karantene. 

Sjokkerende at smitten skal få spre seg fritt der. Blir jo rene smittebomber. Nå jeg er glad jeg ikke har barn i barnehager og skoler, men tenker på alle som har det og som er bekymret. Alle barn må få være trygg i skolene og barnehagene. Ikke bare tenke på at barn må få slippe karantene, og hvorfor i all verden skal de ansatte slippe karantene. 

Liv og helse er viktigst synes jeg i alle fall. 

Liv og helse ja. Det er ikke mye til liv med hjemmeskole og karantener. Foreldre som blir sure på barna fordi de ikke fikser å være hjemmeskolelærer og passe sin egen fulle stilling samtidig. Det er ikke bærekraftig. Slik på og av skole som det var i fjor ble bare tull. Barn og unge må få ha sosial kontakt med Jevnaldrende og ha en annen læringsarena en  hjemme. 

Anonymkode: e9db1...a0e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...