Gå til innhold

Hvorfor drikker nordmenn seg fulle egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri skjønt det hvorfor vi blir så fulle?? Har jo vært full selv men heldigvis sjelden da jeg drikker sjelden. Derfor er det vel fort å miste kontroll når en først skeier ut. 

Men de jeg ser hver helg er på fylla.. alt det dumme de gjør og sier. 

Er grunnen at da har man en gyldig grunn til å slippe alle hemninger og være litt gærn uten å bli "tatt" for det eller satt til ansvar for ting man gjør?? Hva er grunnen???

Anonymkode: 1f1a9...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistenker at vi er et så forknytt og konformt folkeslag at vi «må» drikke for å våge å slippe oss løs og for å slippe at andre mener for mye om at vi slipper oss løs, når vi er fulle har vi en slags sosialt akseptert grunn.

Anonymkode: aef0b...498

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mistenker at vi er et så forknytt og konformt folkeslag at vi «må» drikke for å våge å slippe oss løs og for å slippe at andre mener for mye om at vi slipper oss løs, når vi er fulle har vi en slags sosialt akseptert grunn.

Anonymkode: aef0b...498

Men helt idiotisk tankegang egentlig. Tror mange hadde hatt det så mye bedre hvis de kunne slå seg løs uten alkohol og fortsatt ha kontroll på ting. Ikke alt er bare fordeler med å bli for full. Slik jeg vokste opp med så kunne ingen sjekke motsatte kjønn uten å være full. Det har kanskje forandret seg litt etter som man har fått dating apps... 

• Liker 1
Skrevet

Det er nok noe i det som skrives over. Vi er jo et veldig reservert folkeslag som knapt hilser på naboen over hekken. Vi har også en annerledes drikkekultur enn mange andre land. Du skal ikke lenger enn Danmark før det er helt innafor å ta en bayer til lunchen eller to glass vin hver eneste kveld. Gjør du det i Norge er du stemplet som alkoholiker med en gang.

Når vi nordmenn først drikker så gjør vi det skikkelig og da går det som regel rett vest - meg selv inkludert så prøver ikke å rette en pekefinger mot noen 🤣 Vi har aldri "lært" at man kan stoppe etter to glass vin, men drikker til vi er utenfor folkeregisteret og helst litt til. 

PS: Les dette innlegget med litt humor og husk på at jeg mest sannsynlig tar feil 😉

• Liker 3
Skrevet

Det er synd at vi har en sånn voldsom drikkekultur som vi har - men det har nok røtter helt tilbake til vikingene 😉 Samtidig som det er nevnt lenger opp at vi er då forknytt og tilbakeholdne at vi trenger det utløpet. Personlig er jeg ikke noe glad i følelsen av å være full, synes rett og slett det er ubehagelig. Er derfor oftest edru i festlig lag og har lært meg til å være mer åpen og uredd i meg selv - synes jeg har veldig mye igjen for det! 😄

Anonymkode: bb9f8...26b

Skrevet
Sirah skrev (5 minutter siden):

Det er nok noe i det som skrives over. Vi er jo et veldig reservert folkeslag som knapt hilser på naboen over hekken. Vi har også en annerledes drikkekultur enn mange andre land. Du skal ikke lenger enn Danmark før det er helt innafor å ta en bayer til lunchen eller to glass vin hver eneste kveld. Gjør du det i Norge er du stemplet som alkoholiker med en gang.

Når vi nordmenn først drikker så gjør vi det skikkelig og da går det som regel rett vest - meg selv inkludert så prøver ikke å rette en pekefinger mot noen 🤣 Vi har aldri "lært" at man kan stoppe etter to glass vin, men drikker til vi er utenfor folkeregisteret og helst litt til. 

PS: Les dette innlegget med litt humor og husk på at jeg mest sannsynlig tar feil 😉

ha ha ha ha... drikker seg utenfor folkeregistret ja den satt... ja de er jo morsomme også men det er også mye dritt i forbindelse med alkohol som overgrep, sjalusi, vold u name it. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er gøy. 

Anonymkode: 75dca...d40

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er synd at vi har en sånn voldsom drikkekultur som vi har - men det har nok røtter helt tilbake til vikingene 😉 Samtidig som det er nevnt lenger opp at vi er då forknytt og tilbakeholdne at vi trenger det utløpet. Personlig er jeg ikke noe glad i følelsen av å være full, synes rett og slett det er ubehagelig. Er derfor oftest edru i festlig lag og har lært meg til å være mer åpen og uredd i meg selv - synes jeg har veldig mye igjen for det! 😄

Anonymkode: bb9f8...26b

ja jeg og liker å være edru men da blir man aldri invitert vet du... ha ha ha jeg liker å vite at jeg kommer meg hjem når jeg vil. Så kjører som regel selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er gøy. 

Anonymkode: 75dca...d40

Jo skjønner det er gøy inntil en viss grense når du passerer den er det ikke mye gøy lengre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ha ha ha ha... drikker seg utenfor folkeregistret ja den satt... ja de er jo morsomme også men det er også mye dritt i forbindelse med alkohol som overgrep, sjalusi, vold u name it. 

Ja beste måten å forklare det på tror jeg 😅 Absolutt, alkohol drar med seg ufattelig mye dritt. Det er det overhodet ingen tvil om. Kanskje om vi hadde hatt en litt mer lignende drikkekultur som resten av Europa så kanskje ikke vi hadde hatt det samme behovet for å tømme barskapet når vi først slo oss løs? Jeg vet ikke? 

Skrevet

Det er jo dumt at en blir sett på som rar hvis man viser noe impulsivitet som edru. Enda det burde nå vært bedre sånn egentlig. Jeg blir i hvertfall sett rart på når jeg treffer en venn jeg har om det er på Circle k eller hvor det er så kaster jeg meg bestandig rundt halsen hans og klemmer ordentlig godt og lenge..og du verden som folk glaner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt det hvorfor vi blir så fulle?? Har jo vært full selv men heldigvis sjelden da jeg drikker sjelden. Derfor er det vel fort å miste kontroll når en først skeier ut. 

Men de jeg ser hver helg er på fylla.. alt det dumme de gjør og sier. 

Er grunnen at da har man en gyldig grunn til å slippe alle hemninger og være litt gærn uten å bli "tatt" for det eller satt til ansvar for ting man gjør?? Hva er grunnen???

Mennesket har alltid elsket å ruse seg. I vår kultur så er det alkoholen som står sterkest som rusmiddel.

Hvorfor mener du folk ikke blir ansvarliggjort for ting de gjør på fylla? Det er nemlig ikke min opplevelse.

Sirah skrev (10 minutter siden):

Vel, dansker drikker i snitt fire liter mer ren alkohol i året enn nordmenn. Så jeg vil si at dansker er mer alkoholiserte enn nordmenn.

• Liker 1
Skrevet
Ferreira skrev (1 minutt siden):

Vel, dansker drikker i snitt fire liter mer ren alkohol i året enn nordmenn. Så jeg vil si at dansker er mer alkoholiserte enn nordmenn.

Det med dansker var bare ment som et eksempel, jeg mener ikke at det er bra å drikke to glass vin hver kveld :) Ikke misforstå. Kjenner mange dansker som nok absolutt hadde hatt godt av å kutte ut de to glassene noen kvelder i uken.... Poenget var egentlig at dersom vi kunne "kost oss" med to glass vin litt oftere i stede for å havne på grøftefylla hver gang, så kanskje det likevel ville vært sunnere for oss i lengden? Jeg vet ikke...

• Liker 2
Skrevet

Nordmenn er introverte som folkeslag når de er edru. 

Trenger litt alko for å komme ut av skallet sitt...

Blir også lettere å få knulla når man drikker...

Anonymkode: 31338...cf5

Skrevet

Fordi det er sosialt. Etter jeg stoppet å drikke har jeg mistet 99,9 % av all sosial omgang 

Anonymkode: 4c6b7...0c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er gøy, men jeg gjør det bare når jeg og mannen er alene hjemme.

Skrevet
Sirah skrev (33 minutter siden):

Jævla bra innlegg! 😄

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg liker å være full. Som regel 😅

Jeg kan godt finne på å ta et par glass vodka + juice på en mandags kveld, men det er ikke akseptabelt, sånn egentlig, I norsk kultur. @Sirah er inne på noe 

Jeg liker følelsen i hodet alkoholen gir, men skulle helst hatt... Noe annet for å oppnå en tilsvarende følelse.

Anonymkode: c5e44...d10

• Liker 1
Skrevet

Tror det kommer av usikkerhet. Man har sånt press på seg til å være jordnær og nøktern i dette landet 🙂 og da streiker det litt iblant da 

Men det er verre med finnene som fortsatt er like deppa og sure etter x antall drinker. Og russere som bare blir høylytte og mer aggresive. 

#fordommer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nordmenn er introverte som folkeslag når de er edru. 

Trenger litt alko for å komme ut av skallet sitt...

Blir også lettere å få knulla når man drikker...

Anonymkode: 31338...cf5

Der har du det og. Man er lettere å knulle for man mister mostandskraften og hemningene og så angrer man bittert dagen etter. Og ja tror mye voldtekt og overgrep er i grenseland pga fyll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...