Gå til innhold

En sykepleiers historie i dagens VG den 30.12.2021 er muligens en riktig beskrivelse av hvordan pandemien påvirker arbeidsforholdene

Anbefalte innlegg

Skrevet

ved våre sykehus. Etter min oppfatning beskriver denne artikkelen på en korrekt måte hvordan pandemien påvirker mange ansatte innen helsesektoren. Så spørsmålet blir hvorfor tar ikke våre myndigheter nødvendige grep for å hindre at denne yrkesgruppen i praksis mister mulighet til et normalt familieliv som de fleste arbeidstakere tar for gitt?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en helt vanlig jul for helsepersonell når man blir kalt inn. Jeg er helsepersonell selv. Det er ikke greit å privat gå ut i avisen og klage over å bli kalt inn, samtidig som jeg openlyst kritiserer pasientenes vaksinestatus. 

• Liker 25
Skrevet

Helsepersonell har lov til å uttale seg, samtidig som de har plikt til å behandle alle pasienter på en forsvarlig og omsorgsfull måte.  Denne sykepleieren gjør jo begge deler, helt etter boka. 

Når helsepersonell ser at noe utfordrer folks helse, har de en samfunnsplikt til å si fra om dette.  Når det er en stor overvekt av uvaksinerte som trenger intensivbehandling, skal man selvsagt opplyse om det. Dette er superviktige opplysninger som folk trenger for å kunne ta gode valg om sin egen helse.

Det er jo det samme som annen risikofylt adferd - man opplyser folk om farene ved feks røyking eller basehopping - samtidig som man selvsagt gir alle som trenger det, helsehjelp uavhengig av hva de har gjort eller ikke gjort på forhånd. Men det er klart man har både rett og plikt til å si fra når handlinger eller mangel på handlinger, gjør at man er utsatt for helsefare.

At noen synes det er ubehagelig å få opplyst at noe er farlig, er ikke grunn til at helsepersonell ikke skal si at det er helsefarlig å drikke for mye, røyke, spise feil, mosjonere for lite, eller å få covid som uvaksinert. 

• Liker 35
Skrevet
pøbelsara skrev (38 minutter siden):

Helsepersonell har lov til å uttale seg, samtidig som de har plikt til å behandle alle pasienter på en forsvarlig og omsorgsfull måte.  Denne sykepleieren gjør jo begge deler, helt etter boka. 

Når helsepersonell ser at noe utfordrer folks helse, har de en samfunnsplikt til å si fra om dette.  Når det er en stor overvekt av uvaksinerte som trenger intensivbehandling, skal man selvsagt opplyse om det. Dette er superviktige opplysninger som folk trenger for å kunne ta gode valg om sin egen helse.

Det er jo det samme som annen risikofylt adferd - man opplyser folk om farene ved feks røyking eller basehopping - samtidig som man selvsagt gir alle som trenger det, helsehjelp uavhengig av hva de har gjort eller ikke gjort på forhånd. Men det er klart man har både rett og plikt til å si fra når handlinger eller mangel på handlinger, gjør at man er utsatt for helsefare.

At noen synes det er ubehagelig å få opplyst at noe er farlig, er ikke grunn til at helsepersonell ikke skal si at det er helsefarlig å drikke for mye, røyke, spise feil, mosjonere for lite, eller å få covid som uvaksinert. 

De uvaksinerte kan bedre sin egen helsikkerhet ved eventuell smitte, samtidig som andre pasientgrupper lettere for tilgang til nødvendig behandling ved våre sykehus.

• Liker 3
Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (22 minutter siden):

De uvaksinerte kan bedre sin egen helsikkerhet ved eventuell smitte, samtidig som andre pasientgrupper lettere for tilgang til nødvendig behandling ved våre sykehus.

Jepp. Det handler om å gi viktige opplysninger om helse, og å sørge for en god, bærekraftig ressursbruk og tilgang til tjenester.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet
Jaimatadi skrev (1 time siden):

Det er en helt vanlig jul for helsepersonell når man blir kalt inn. Jeg er helsepersonell selv. Det er ikke greit å privat gå ut i avisen og klage over å bli kalt inn, samtidig som jeg openlyst kritiserer pasientenes vaksinestatus. 

Nå er det en gang slik at informasjon om hva som kan komme til å skje dersom noen står på sitt frie valg til å la være å vaksinere seg er nødvendig. Vi må faktisk ty til fete overskrifter og personlige skildringer for å nå frem om at de uvaksinerte er overrepresentert:

Sitat

I forrige uke var det 175 nye innleggelser på norske sykehus, ifølge FHIs ukesrapport. Blant de med informasjon om vaksinestatus var 59 prosent uvaksinerte, og 38 prosent fullvaksinerte.

Intensivsykepleieren Cecilie beordret på jobb i julen – VG

Her er ingen hengt ut, eller en pasient kritisert. Det er gruppen uvaksinerte som kritiseres, ikke en enkelt person.

Jeg understreker at jeg mener at uvaksinerte skal få samme helsestell som hvem som helst ellers - bare for å knipe den diskusjonen i fødselen. Det er imidlertid helt på sin plass å informere om valget de har tatt - akkurat som at man kan velge å røyke, men ikke unngå informasjonen om at det er skadelig.

Skrevet
Blondie65 skrev (24 minutter siden):

Nå er det en gang slik at informasjon om hva som kan komme til å skje dersom noen står på sitt frie valg til å la være å vaksinere seg er nødvendig. Vi må faktisk ty til fete overskrifter og personlige skildringer for å nå frem om at de uvaksinerte er overrepresentert:

Her er ingen hengt ut, eller en pasient kritisert. Det er gruppen uvaksinerte som kritiseres, ikke en enkelt person.

Jeg understreker at jeg mener at uvaksinerte skal få samme helsestell som hvem som helst ellers - bare for å knipe den diskusjonen i fødselen. Det er imidlertid helt på sin plass å informere om valget de har tatt - akkurat som at man kan velge å røyke, men ikke unngå informasjonen om at det er skadelig.

Og informasjon over bivirkninger skal være like tilgjengelig og opplyst.

• Liker 11
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg finner det merkelig at sykepleieren ikke ble drillet i moral og etikk under utdannelsen sin - for min del har det ingenting å bety om pasienten er overgrepsdømt, risikosportutøver, røyker, overvektig eller vaksinenekter..sykepleierens misjon er å ivareta pasientens helse. 

Jeg reagerte på artikkelen, og finner sykepleieren svært uprofesjonell og polarisende..det er ikke slike sykepleiere man ønsker i yrket.

• Liker 25
Skrevet
9 minutter siden, Vera said:

Jeg finner det merkelig at sykepleieren ikke ble drillet i moral og etikk under utdannelsen sin - for min del har det ingenting å bety om pasienten er overgrepsdømt, risikosportutøver, røyker, overvektig eller vaksinenekter..sykepleierens misjon er å ivareta pasientens helse. 

Jeg reagerte på artikkelen, og finner sykepleieren svært uprofesjonell og polarisende..det er ikke slike sykepleiere man ønsker i yrket.

Samme type som han her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/det-kommer-en-dag-da-vi-ma-velge-de-uvaksinerte-bor-ikke-sta-forst-i-koa/s/12-95-3424219239

• Liker 10
Skrevet
Anonymus1986 skrev (4 minutter siden):

Tragisk..

Jeg syns det er synd at de ikke adresserer det virkelige problemet - kapasitet. Det er jo derfor det aldri skjer endringer. 
Å faktisk si at en gruppe mennesker ikke skal få behandling, når man selv er helsepersonell..det er så riv ruskende galt som det kan bli. Da har man ingenting i yrket å gjøre.

• Liker 17
Skrevet
Pivot skrev (32 minutter siden):

Jo, de uvaksinerte, som en relativt liten gruppe, blir hengt ut og stigmatisert, på tross av at de aller fleste uvaksinerte ikke blir alvorlig syke ved smitte. Det ser man av smittetall for denne gruppen, og henger sammen med at de aller fleste uvaksinerte er under 45 år. Det lille antallet som blir innlagt er ikke representativt for majoriteten av de uvaksinerte.

Det handler ikke om "å bli uthengt og stigmatisert", men om at helsepersonell er frustrerte fordi en såpass overveiende del av intensivpasientene er uvaksinerte (som utgjør 8% av den voksne befolkningen).

På SUS ligger 20 og 30 åringer på respirator, og det har kommet fram at alle intensivpasientene på sykehuset er uvaksinerte. Klart det er utrolig frustrerende for helsepersonell og for oss alle når dette kunne vært unngått. 

• Liker 18
Skrevet
XaoS skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om "å bli uthengt og stigmatisert", men om at helsepersonell er frustrerte fordi en såpass overveiende del av intensivpasientene er uvaksinerte (som utgjør 8% av den voksne befolkningen).

På SUS ligger 20 og 30 åringer på respirator, og det har kommet fram at alle intensivpasientene på sykehuset er uvaksinerte. Klart det er utrolig frustrerende for helsepersonell og for oss alle når dette kunne vært unngått. 

Men slik er det med alt..det ligger mange intensivpasienter i hele landet - som ligger der pga idiotiske valg. Det er allikevel slik at vi alle er sikret en helsetjeneste som skal ivareta alle - på tross av feil valg. Vi henger ikke ut andre pasientgrupper på denne måten..fordi det ikke er etisk riktig. 

• Liker 14
Skrevet
XaoS skrev (7 minutter siden):

Jo, det er akkurat det det handler om - uthenging og stigmatisering av en gruppe basert på vaksinestatus, UTEN å inkludere andre faktorer som kan bidra til å forklare økt risiko for alvorlig sykdomsforløp. 

Hvor leser du at SUS har 20- og 30-åringer på respirator? 

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor har vi aldri før lest om oppgitte sykepleiere som jobber med KOLS- pasienter som nekter å slutte å røyke? Eller pasienter med alvorlig fedme som ikke gidder å prøve å legge om livsstilen?

Syns det er svært uprofesjonelt av de å skylde på uvaksinerte nå. Særlig når helsevesenets kapasitet har vært sprengt i lang tid før denne pandemien inntraff. De burde være frustrerte på regjeringen som ikke har løftet en finger for å styrke helsevesenet, ikke på folk som har valgt å avstå fra en vaksine som er frivillig og ikke engang endelig godkjent. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg er absolutt for vaksine, men enig i at dette er stigmatiserende ovenfor gruppen «uvaksinerte». Som helsepersonell blir man beordret støtt og stadig, til helt andre pasientgrupper, uten at det får mediedekning.

«Uvaksinerte» har blitt det nye «romfolk», en gruppe som skal assimileres til å «gjøre som oss» for å bli like «god som oss». Det er litt skremmende å tenke på. Det er ens eget valg å ta den vaksinen, og det tenker jeg må respekteres. På lik linje sim vi aksepterer samfunnskostnadene og ressursbruken omkring behandling av overvekt og andre selvpåførte livsstilssykdommer. 

• Liker 15
Skrevet
Pivot skrev (52 minutter siden):

Jo, det er akkurat det det handler om - uthenging og stigmatisering av en gruppe basert på vaksinestatus, UTEN å inkludere andre faktorer som kan bidra til å forklare økt risiko for alvorlig sykdomsforløp. 

Hvor leser du at SUS har 20- og 30-åringer på respirator? 

https://www.nrk.no/rogaland/pasient-i-20-arene-i-respirator-1.15790471

• Liker 4
Skrevet
Missy1 skrev (1 time siden):

Hvorfor har vi aldri før lest om oppgitte sykepleiere som jobber med KOLS- pasienter som nekter å slutte å røyke? Eller pasienter med alvorlig fedme som ikke gidder å prøve å legge om livsstilen?

Syns det er svært uprofesjonelt av de å skylde på uvaksinerte nå. Særlig når helsevesenets kapasitet har vært sprengt i lang tid før denne pandemien inntraff. De burde være frustrerte på regjeringen som ikke har løftet en finger for å styrke helsevesenet, ikke på folk som har valgt å avstå fra en vaksine som er frivillig og ikke engang endelig godkjent. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qA26aL/leger-frykter-flere-doedsulykker-faren-er-stor-for-livstruende-skade

Sånn som her for eksempel?

Selvsagt bør man opplyse etter beste evne om å ikke vaksinere seg. Å ikke vaksinere seg er et aktivt valg, og da er det viktig at mulige konsekvenser belyses godt. Selvfølgelig kan det være ubehagelig å stirre den realiteten i hvitøyet, men det er fremdeles viktig.

Det er ingen tvil om at man løper en stor risiko ved å ikke vaksinere seg mot korona nå. Det må være lov å si ifra om. Og ja, de uvaksinerte som gruppe er selvsagt grunnen til at mange helsearbeidere fikk inndratt sin juleferie i år. Det er ikke sikkert man føler noe skyld for det, men det er realiteten. 

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (8 timer siden):

Du synes ikke en lege skal fraråde røyking eller råde en pasient om å endre kostholdet sitt heller, selv om det åpenbart har en helsemessig gevinst? Hva synes du om de legene som gikk ut mot elsparkesyklene i Oslo i sommer? Var det uetisk og stigmatiserende overfor elsparkesyklister?

Pivot skrev (6 timer siden):

Tre pasienter. Står ikke noe om at de er uvaksinerte? Er de i utgangspunktet friske? 

Sjansen er enormt stor for at de ikke er vaksinert. De fleste under en viss alder som blir innlagt er nesten uten unntak uvaksinerte. Det er også en del som ikke har noen underliggende sykdommer som blir lagt inn.

• Liker 15
Skrevet (endret)
Example skrev (7 minutter siden):

Du synes ikke en lege skal fraråde røyking eller råde en pasient om å endre kostholdet sitt heller, selv om det åpenbart har en helsemessig gevinst? Hva synes du om de legene som gikk ut mot elsparkesyklene i Oslo i sommer? Var det uetisk og stigmatiserende overfor elsparkesyklister?

Det er en forskjell på det å mene at elsparkesykler bør forbys, og å si det at de som bruker elsparkesykler er årsaken til andres død eller at de som benytter disse skal nedprioriteres hos helsevesenet. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...