AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Så... Mannen har tatt opp et forbrukslån på 80 000 til en skyhøy rente. Vi har brukt 20 000 av bufferen vår på å betale ned til 60 000. Vi har nå igjen 10 000 på buffer, som jeg nekter å kvitte meg med. Jeg ønsker å ta dette lånet så fort som overhode mulig, og har sett på hvordan vi kan greie det i løpet av 6-7 måneder. Vi er tre stykker, to voksne og et barn, som vanligvis sitter igjen med 17 000 i måneden etter strøm, bolig, transport og mobil er betalt. Tror dere vi greier å kutte matbudsjettet fra 7000 måneden til 4000? Blir det for lite? Hva slags mat vil dere anbefale? Og lege, klær, diverse og kos fra 5000 til 1500 måneden? Kan det gå tror dere? Og kutte helt ut ferie og faste spareavtaler? Noen tips? Til alle dere kommer til å spørre hvorfor vi har tatt forbrukslån: Mannen var i en krise som måtte fikses, men han bare handlet og tenkte ikke. Det er ikke likt ham. Han mista svært nærstående i familien nylig som jeg tror utløste den dårlige dømmekraften. Hilsen bekymret Anonymkode: f75d4...11a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Hvis dere betaler ned 6.000/mnd + renter er dere kvitt lånet på et år. Burde ikke det være nok? Har dere sjekket om dere kan få bedre rente enn det dere har i dag? Det er vesens forskjell på 20 % og 14 eller 8 %.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Har dere boliglån som dere eventuelt kan øke for å betale ned forbrukslånet? Hvis ikke, er det bare å kutte ned på ALT dere kan kutte ned på. Senke innetemperatur, kun kjøpe first price og tilbudsvarer, drikke vann i stedet for melk og brus, ingen alkohol eller snacks fremover Anonymkode: e2f46...75e 3
TLR Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Jeg ville ha satt opp et budsjett hver uke. Ja det er fullt mulig å kutte i matutgiftene. Lage middager for flere dager om gangen. 1
Veggdyret Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Jeg blir imponert hvis dere klarer å kutte matbudsjettet fra 7000 til 4000 i måneden, med mindre dere allerede har mye mat i skap og fryser. Mat er dyrt. Vi er også en familie på 5, og vi bruker en god del mer enn dere bruker i dag. Men å kutte en tusenlapp burde gå fint, og alle monner drar. Å kutte "lege, klær, diverse og kos" ned til 1500 kr i måneden derimot burde være lett. Dere trenger antagelig ikke et eneste klesplagg på 6 måneder, og dersom en av ungene har vokst fra et eller annet, så går det an å kjøpe det brukt til en brøkdel av prisen. Legeutgifter kan da også umulig være en stor post? Så da er det "diverse og kos" som skal kuttes - det klarer dere absolutt! 4
Nymerïa Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Når det gjelder mat; planlegg menyen ut fra hva som er på tilbud. Kos er vel det første som kuttes ut. Hva slags initiativ tar mannen din for å rydde opp i dette? Hvis han tar ansvar for hva han har gjort så regner jeg med at han heller selger personlige eiendeler på Finn enn å la dette gå utover dere andre to.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Jeg synes du allerede har fått gode tips med å planlegge middag ut fra hva som er på tilbud/datovarer, og kjøp store pakker. Grønnsaker i stedet for frukt? Drikk vann og spis hjemme. Kanskje noen av abonnementene deres kan reduseres som mindre data på telefon, færre strømmetjenester om dere har, bytte strøm- eller tv-abonnement om dere får et godt velkomsttilbud? Søk på gjerrigknarken og andre sparetips-sider. Jeg tror de målene du har satt bør være mulig. Lykke til! Anonymkode: 872f1...29a
TLR Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Innvandrer butikkene har som regel billigere mat tror jeg. Har hørt at prisen på frukt og grønt er halvparten av norske priser. Hvis dere bor i nærheten av en eks asiatisk matvare forretning prøv dem.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Å kutte matbudsjett med så mye høres vanskelig ut, men kos og diverse kan nok kuttes en del. Treningssenter, frisør, kafé, nye klær til dere voksne kan fint kuttes. Anonymkode: c7e77...e93
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Vi eier ikke bolig, så kan ikke få forbrukslånet inn i boliglånet. Jeg har prøvd å senke renta nå i romjula, men de sa nei... Mannen min er helt ute av seg. Han har ikke gjort så mye for å rydde opp, men det er fordi han har falt helt sammen siden dødsfallet. Han oppsøker psykolog nå derimot. Vi har BSU, men å ta av det nå vil jo trekke oss i skattefordelene vi har fått ut av det. Jeg har ikke lyst til det. Men kan det være verdt det? Matposten er kanskje for lav. Men dette er jo bare en kort stund. Det hadde vært så deilig å være ferdig med dette rotet så fort som mulig. Og så kunne bygge opp buffer igjen. Hilsen TS Anonymkode: f75d4...11a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Dere burde se om dere kan få inn noe ekstra inntekt også. Ta noen ekstravakter innen helsevesenet, jobbe overtid på jobben osv. Anonymkode: 0c17a...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Tror dere at vi kunne kuttet klær, lege, kos og diverse til 500 og mat til 5000 for et halvt år? Vi har ikke mulighet for ekstravakter i jobben. Men det er mulig å jobbe gjennom hele sommeren. Men det vil jeg helst ikke. Jeg tenker vi kanskje kan se det an når mai kommer hvor langt vi har kommet. Anonymkode: f75d4...11a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Siste var forresten meg, TS. Anonymkode: f75d4...11a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siste var forresten meg, TS. Anonymkode: f75d4...11a Vi ser det! Anonymkode: 21f7d...906
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 TLR skrev (2 timer siden): Innvandrer butikkene har som regel billigere mat tror jeg. Har hørt at prisen på frukt og grønt er halvparten av norske priser. Hvis dere bor i nærheten av en eks asiatisk matvare forretning prøv dem. Eh. Det er norske priser selv om personen bak kassa heter Ali. Anonymkode: 2a504...e83 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå