AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Sønnen min på 10 år fikk treningstøy til jul. To Adidas t-skjorter i samme størrelse (164). Den ene er markant smalere, kortere ermer, og generelt kortere. Skjønner jo da selvfølgelig at en er jentemodell og en guttemodell. Det jeg reagerer på er at når størrelser er i cm så er ikke en jente på 164cm mindre enn en gutt på 164cm. Før man kommer i puberteten er også gutter og jenter stort sett ganske like. hvorfor skal jenter ned i den alderen allerede da blir lært at man skal gå med trangere og mindre klær enn gutter? Er det ikke viktig å kunne utfolde seg på like vilkår. Anonymkode: 2d7d0...790
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Helt idiotisk. Jenteklær blir sydd for å vise formene før de i det hele tatt har noen. Anonymkode: 8fce2...390
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Helt enig i at det er teit, men det er også helt normalt å bruke str 164 når man har kommet i puberteten. 164 er vel 14 år Anonymkode: d0161...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Det starter lenge, lenge før det. Selv klær til småbarn har disse forskjellene. Se på f.eks shorts og t-skjorter til 2-3 åringer. Gutta får løse, rommelige klær med fin lengde på. Jentene sine er kortere, trangere, shortser som så vidt dekker rumpa nesten, mens guttene sine henger ned mot knærne. Ermer på t-skjorter er kortere, og trangere, for selv 1-2 årige jenter. Muligens vi må helt ned i babytøystørrelser for at passformen skal være noenlunde lik? Anonymkode: c6188...415 2
Arkana Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Det begynner faktisk lenge før 10 år dessverre. Fra ca str 92-98 og opp er jenteklær markant trangere enn gutteklær er min erfaring. Jeg husker veldig godt jeg tenkte på dette da datteren min var tre år. Det var vanskelig å finne bukser som passer, selv om hun var tynn, og jeg lurte veldig på hvor foreldre med lubne jenter kjøpe klær. Da jeg og datteren min skulle kjøpe vinterjakke til henne i fjor så jeg flere vinterjakker som var innsvingt i midjen, for 7-8-åringer som selvsagt ikke har kvinnelige former. Det er helt snodig. Med guttene mine har jeg hatt motsatt problem. De er også slanke og gutteklærne er alltid så vide. Skinny fit bukser har ofte, men ikke alltid, passet.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig i at det er teit, men det er også helt normalt å bruke str 164 når man har kommet i puberteten. 164 er vel 14 år Anonymkode: d0161...4bc Min sønn går i 5.klasse. Og størrelsen på barna er jo da at en del flere jenter er da blitt rundere i formen enn guttene. Min sønn er kkke den høyeste i klassen og mange jenter som er større. Det som da er litt rart at jenter kommer i puberteten før gutter noe som gjør at noen kan bli litt rundere da burde jo ikke størrelsen på klærne føle at de ikke passer. men uansett så er 164cm 164cm. En jente på 164 cm er ikke lavere enn en gutt på 164cm. Anonymkode: 2d7d0...790
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Arkana skrev (Akkurat nå): Det begynner faktisk lenge før 10 år dessverre. Fra ca str 92-98 og opp er jenteklær markant trangere enn gutteklær er min erfaring. Jeg husker veldig godt jeg tenkte på dette da datteren min var tre år. Det var vanskelig å finne bukser som passer, selv om hun var tynn, og jeg lurte veldig på hvor foreldre med lubne jenter kjøpe klær. Da jeg og datteren min skulle kjøpe vinterjakke til henne i fjor så jeg flere vinterjakker som var innsvingt i midjen, for 7-8-åringer som selvsagt ikke har kvinnelige former. Det er helt snodig. Med guttene mine har jeg hatt motsatt problem. De er også slanke og gutteklærne er alltid så vide. Skinny fit bukser har ofte, men ikke alltid, passet. Klar over at det begynner lenge før, men har bare en gutt og har ikke fått jenteklær før hvor jeg kunne se forskjellen så markant. min sønn har samme problem som dine høy og slank. Klærne er altfor vide selv med xskinnyfit Anonymkode: 2d7d0...790
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har ei jente som arvet masse pene jentetøy da hun var liten, men der buksene aldri passet, siden hun var en "lubben" (egentlig helt gjennomsnittlig, lå midt på alle kurver) baby. Spesielt klær fra Zara var det umulig å få på noe særlig over knærne. Så fikk jeg en gutt, han er nå 2 år og han er veldig tynn/slank (følges opp av lege, ligger på laveste 5-percentilen på vekt for høyde), og på han passer disse buksene perfekt - mens "normale" guttebukser fra H&M og sånt bare sklir rett av. Så det er tydelig at tilogmed guttebabyer forventes å ha en annen kroppsform enn jentebabyer. Og ja - jenta mi på 120 cm som fremdeles arver masse klær (og dermed får ting jeg aldri ville kjøpt selv..) har bikinier, shortser som knapt dekker rumpa og har "hold-in-effekt" på magen, og crop tops i lange baner. Anonymkode: 80fb5...e2e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Dette handler om mote. 16-åringen er nå 158 høy, men har former som voksen. 12-åringen er 162 og er gutt med masse muskler. For denne størrelsen er gutt og jente veldig ulik, men for de små handler det kun om mote. Yngste liker ikke trange eller stive klær, så langt fra alt hun kan bruke. Anonymkode: 5572a...220
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Det er stor forskjell og jeg merker at det er mye som min datter gjerne vil arve fra sin eldre bror, men som aldri passer fordi de er for brede. Som 10-åring fant hun noe i gutteavd på Kappahl hun likte, men hun ble helt sjokkert over at hun svømte i 134/140 t-skjorter derfra (hun prøvde den ikke i butikken). Jentemodellene hadde kortere armer, var smalere og kortere, og i akkurat denne guttemodellen hadde vært større enn 164 for jenter, hun har t-skjorten fortsatt og med sine 156 cm er t-skjorten fortsatt litt stor. Jeg synes virkelig synd på jenter som ikke er helt smale. For min datter som er liten og tynn så har det følt som hennes kroppstype er standarden (12 år 156 cm og 38 kg) og det føles virkelig feil at det blir standarden, for det er mye klær som bare akkurat sitter på henne. Noe må hun stramme litt i livet for at de skal være lange nok, men langt fra alt. En del klær i størrelsen 134/140 passer fortsatt i livet, de bare når henne opp på leggen på lengden. Vi har gjort om flere til capri fordi hun nå slipper strikken i livet. Er det treningstøy bør 164 være lik for gutter og jenter, men er det jeans forstår jeg at modellene er litt ulike, og der er det alt fra slim, skinny regular ++ til wide, men hvor guttenes wide ser ut til å være bredere… Anonymkode: 73e5f...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå