Gå til innhold

Snart 5 år og fortsatt bleie på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, jeg har en jente på fire år, fem om to mnd, som sluttet med bleie på dagen da hun var to år. Ikke på natt. 

Vi har prøvd å kun gi drikke til kveldsmat, og ta henne på do før vi går og legger oss, men hun tisser likevel en eller to ganger senere enn dette og. 

Uavhengig om vi gir drikke eller ikke, så tisser hun. 

Hun sier hun ikke merker det, og det vet jeg, har hun sovna på dagen, kan hun tisse uten å merke det og kan ligge i det våte laknet uten å våkne. 

Jeg begynner å lure på om det er hormonelt, men de behandler vel ikke dette før i skolealder? 

Er det en sjanse for at det bare plutselig går seg til? 

Anonymkode: 654ee...3ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tisser veldig sjeldent om dagen. Kanskje snudd døgnet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun tisser veldig sjeldent om dagen. Kanskje snudd døgnet? 

Ts. 

Skrevet

Ikke stress med det og ikke mas på henne. Det er den beste løsningen. 

Anonymkode: 7677c...d5e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke stress med det og ikke mas på henne. Det er den beste løsningen. 

Ja, blir helt feil å mase, det er jo noe hun ikke kan noe for, og er i tillegg bevisst på selv. 

Jeg trenger bare å vite mer.. 

Skrevet

Vår datter har strevd med tissing både på dag og natt, nå blir hun snart 7 år, og sluttet med nattbleie denne høsten. Altså 6,5 år.

Dagtissing gikk seg til når hun begynte på skolen. En blanding av modning, at ingen fokuserte på tissing (har vært mye mas selv om vi virkelig har forsøkt å la være) og at en kronisk forstoppelse har gått seg litt til. 

Så mitt eneste råd må være å beholde bleie på om natta, og prøve litt uten en liten periode hvert halvår. 

Anonymkode: 7ebb5...a07

• Liker 3
Skrevet
saltvann skrev (1 minutt siden):

Snakk med legen

Tror du det er poeng så tidlig? Legen er veldig god, så vi kan jo prøve.. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vår datter har strevd med tissing både på dag og natt, nå blir hun snart 7 år, og sluttet med nattbleie denne høsten. Altså 6,5 år.

Dagtissing gikk seg til når hun begynte på skolen. En blanding av modning, at ingen fokuserte på tissing (har vært mye mas selv om vi virkelig har forsøkt å la være) og at en kronisk forstoppelse har gått seg litt til. 

Så mitt eneste råd må være å beholde bleie på om natta, og prøve litt uten en liten periode hvert halvår. 

Har dere sjekket om det er medisinsk grunn? Noen barn bruker også litt lengre tid bare, og det er kanskje tilfellet? 

Får prøve litt uten når jeg har kommet ovenpå med klesvask 😭

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, blir helt feil å mase, det er jo noe hun ikke kan noe for, og er i tillegg bevisst på selv. 

Jeg har en min vennegjeng som hadde et barn som brukte bleie på natten helt til 2 klasse. Stort barn også så det var «flaut» og overnatte hos andre. De stresset ikke og plutselig en dag ble hun tørr☺️

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun kun skal få drikke til kveldsmat må hub drikke mye for å bli mett. Hun bør få mat.

Anonymkode: 18a78...27a

• Liker 2
Skrevet

Du kan få kladde på resept hos legen hvis du ønsker hun skal sove uten bleie, men det høres ut som at hun ikke er klar. Jeg ville ikke ha stresset med det. Hun er jo bare fire. Selv om hun snart blir fem er det lenge til jeg ville kalt dette et reelt problem. Det er helt vanlig at barnehagebarn og noen førsteklassinger bruker bleie på natta. Hvis det fortsetter utover første klasse ville jeg tatt kontakt med lege.

Anonymkode: e1fb0...d80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror du det er poeng så tidlig? Legen er veldig god, så vi kan jo prøve.. 

Har dere sjekket om det er medisinsk grunn? Noen barn bruker også litt lengre tid bare, og det er kanskje tilfellet? 

Får prøve litt uten når jeg har kommet ovenpå med klesvask 😭

Vi har vært gjennom medisinsk undersøkelse fordi hun har hatt flere nyrebekkenbetennelser, men de fant ingenting galt. Umoden (selv om jenta virker moden på andre områder) var konklusjonen. 

Det er veldig vanlig at barn bruker bleie om natta opp til skolestart, og mange enda lengre. 

Ta på bleia, det er ingen skam for hverken dere eller henne. Det er langt mer ubehagelig å våkne opp i tiss hver eneste natt. 

• Liker 1
Skrevet

Prøvd slike truser med alarm i? 

Anonymkode: c58a0...69c

Skrevet

Min ene gutt brukte nattbleie til han var 5. Tørr på dagen fra litt før 3, som brødrene. De andre slutta med bleie på natta samtidig som på dagen. Han tissa bleia full hver natt, og våknet heller ikke. Ingen sykdommer eller andre ting (var til legen). Vi fokuserte ikke på det, og plutselig var han tørr. Hos han hadde det med modenhet å gjøre, ingen barn er like. Ikke stress med alarmer, sengetøyskift midt på natta av trøtte (og gjerne oppgitte foreldre) osv. De må være modne for det også, det er ikke viljestyrt!

Anonymkode: aaa82...1ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har en min vennegjeng som hadde et barn som brukte bleie på natten helt til 2 klasse. Stort barn også så det var «flaut» og overnatte hos andre. De stresset ikke og plutselig en dag ble hun tørr☺️

Ah godt å lese 😊 da kan det plutselig gå seg til ❤️

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis hun kun skal få drikke til kveldsmat må hub drikke mye for å bli mett. Hun bør få mat.

Anonymkode: 18a78...27a

Hehe jeg tror du misforstod. Drikke til kvelds, altså ved siden av maten 🙂

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan få kladde på resept hos legen hvis du ønsker hun skal sove uten bleie, men det høres ut som at hun ikke er klar. Jeg ville ikke ha stresset med det. Hun er jo bare fire. Selv om hun snart blir fem er det lenge til jeg ville kalt dette et reelt problem. Det er helt vanlig at barnehagebarn og noen førsteklassinger bruker bleie på natta. Hvis det fortsetter utover første klasse ville jeg tatt kontakt med lege.

Anonymkode: e1fb0...d80

Takk for svar 😊 ja, altså det er min mor som mener det er uvanlig lenge, for både jeg og søsteren min sluttet med bleie på natt også når vi var tørre på dagen. Null uhell. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har vært gjennom medisinsk undersøkelse fordi hun har hatt flere nyrebekkenbetennelser, men de fant ingenting galt. Umoden (selv om jenta virker moden på andre områder) var konklusjonen. 

Det er veldig vanlig at barn bruker bleie om natta opp til skolestart, og mange enda lengre. 

Ta på bleia, det er ingen skam for hverken dere eller henne. Det er langt mer ubehagelig å våkne opp i tiss hver eneste natt. 

Ja her har vi tatt på bleien så hun slipper å tisse seg ut, vi gjør ingenting av det 😊 det har vært litt vanskelig når hun sier hun vil sove uten, og da sier jeg bare at når hun blir tørr om natten, kan hun det. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prøvd slike truser med alarm i? 

Anonymkode: c58a0...69c

Hehe nei, det høres brannfarlig ut. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min ene gutt brukte nattbleie til han var 5. Tørr på dagen fra litt før 3, som brødrene. De andre slutta med bleie på natta samtidig som på dagen. Han tissa bleia full hver natt, og våknet heller ikke. Ingen sykdommer eller andre ting (var til legen). Vi fokuserte ikke på det, og plutselig var han tørr. Hos han hadde det med modenhet å gjøre, ingen barn er like. Ikke stress med alarmer, sengetøyskift midt på natta av trøtte (og gjerne oppgitte foreldre) osv. De må være modne for det også, det er ikke viljestyrt!

Anonymkode: aaa82...1ec

Ja, jeg mistenker at hun ikke er klar i kroppen enda, det blir dumt kanskje å gjøre tiltak når det ikke er noe hun kan noe for. Kanskje bare håpe og fortsette som vi gjør. 

Jeg har sagt til henne da, om hun noen gang våkner og tenker hun må på do, må hun bare si ifra, jeg følger henne gjerne, eller om hun vil gå selv. Har hittil skjedd én gang, og det var fint 😊 

Skrevet

Jeg jobbet på sommerleir og der var det barn over 10 som trengte tisselaken. Det som regnes som normalen er et gjennomsnitt som egentlig ikke gjør oss klokere. Lønn er et eksempel flere har et forhold til. Tenk bare hvor mange som tjener laaangt over og under gjennomsnittslønna i Norge. 

Anonymkode: 8d018...ca4

• Liker 2
Skrevet

Men dette er da ikke noe uvanlig. Mange barn som er tørre på dagen lenge før de er tørr på natt. Dette handler om modning og det er bare å ta tiden til hjelp foreløpig, samme vil lege fortelle deg. 

Anonymkode: a3669...8aa

• Liker 1
Skrevet

Min sluttet med nattbleie da hun var nesten 8 år. Hun var ikke klar før. Vi stresset ikke og det gikk over av seg selv. Fikk resept av lege så bleiene kostet oss ingenting. 

Anonymkode: fff5c...792

Skrevet

Vår blir åtte år i sommer, og bruker fremdeles bleie på natt. Han plages ikke av det selv, så da velger vi å bare gi det tid ☺️ Det hender av og til at han vil prøve uten bleie, og da får han det. Vi tar ham alltid med på do før vi legger oss, noen ganger har han tisset allerede da, og tisser enda en gang senere på natta - andre ganger er han tørr natta igjennom. Tenker at det går seg til, og hvis han på et tidspunkt synes det blir flaut eller frustrerende så bestiller vi legetime.

Anonymkode: af4df...6bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt, og fordi det jo er hormonelt gir man ikke medisiner såpass tidlig. 

Vår fyller 8 nå, og frem til nå har det gått i bleie.

Vi vekker ham for å tisse ved vår leggetid og i noen netter nå har det vært tørt. Bleiene har vært tørre en god stund. 

Men jeg regner med det kan gå opp og ned med dette. 

Anonymkode: b8b09...6d9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...