Gå til innhold

Vaksine-konflikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie/slekt er det et par stykker som har ramla oppi konspirasjonsgryta, og promoterer vaksinemotstand så ofte de kan. Dette er mennesker uten relevant kompetanse og helsefaglig utdannelse, som finner sine kilder tilfeldig på nettet. Jeg har hørt snakk om "konspirasjon blant verdens ledere for å få ned folketallet/få kontroll over verdens befolkning", at vaksinen inneholder en microchip, og at vaksinene er nummerert og inneholder stoffer som vil få mottakeren til å dø innen to år.

Resten av oss følger selvfølgelig helsemyndighetenes råd og har vaksinert oss for lengst.  Dessverre har denne konflikten ført til at enkelte i familien ikke snakker sammen, og om vi samles (sånn som i jula) er det fryktelig slitsomt å unngå den store elefanten i rommet. De av oss som er vaksinert blir oppgitt over hele situasjonen, og synes det er både uansvarlig og egoistisk å gå rundt i samfunnet uvaksinert slik situasjonen er nå. Man ser jo at vaksinen virker- de vaksinerte smittede får milde symptomer, og de som blir lagt inn på sykehuset og i respirator er stort sett uvaksinerte. Vi har nettopp mistet et eldre familiemedlem til korona, men det ser ikke ut til at det har ført til noen endring hos motstanderne i vår familie.

Dette tærer på, men situasjonen virker uløselig per nå. Vi har gitt opp å informere, diskutere og henvise til Folkehelseinstituttet/regjeringens anbefalinger. Samtidig får vi skylden for dårlig stemning. 

Flere? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror tråden blir slettet..etter hva jeg har forstått er det ikke lov å diskutere dette emnet.

• Liker 10
Skrevet

Da får dere bli enige om at dere er uenige og ikke ta noen diskusjon rundt dette.

• Liker 13
Skrevet

Kjenner følelsen. Jeg vil råde dere til å ikke snakke om dette. Hver gang det taes opp, si klart i fra at dette snakker vi ikke om. Det er eneste måten jeg har kunnet beholde forholdet til min far hvertfall.

Nå har han ikke snakket om det på veldig lenge, og vi har hatt gode samtaler. Vi finner på ting sammen og har det kjekt. Det viktigste man gjør er å ikke kutte de ut, men vise at du er der, selv om de har havnet utpå. Deres gode relasjoner kan være veien tilbake. Du kan tenke på det som at de har blitt del av en sekt, og at dette på en måte blir hobbyen deres. Det har hvertfall gjort det lettere for meg å takle, har sett en del dokumentarer om mekanismene de bruker i de konspirasjonsmiljøene. 

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

De eneste menneskene jeg kutter ut fra mitt liv er de som ikke respekterer at andre har et annet syn enn seg selv. Det vil si at dersom noen insisterer på å spre anti-vax propaganda så skifter jeg tema. Fortsetter de likevel, slutter jeg å omgås dem.

Jeg har heldigvis ingen anti-vax'ere i nær omgangskrets, men jeg har noen som sprer annet konspi-tull og anti-vitenskapelig overtro. Jeg gidder ikke gå rundt på eggeskall og passe meg for å "såre deres overtroiske følelser" så hvis de ikke tåler at jeg har et annet syn og ikke ønsker å diskutere disse temaene, er det lettere å fjerne dem fra min omgangskrets, og holde ut de få gangene man likevel er nødt å treffes. Som hovedregel går det greit å unngå temaene, men noen av disse har absolutt null respekt for at andre mennesker har et annet syn, og respektløse mennesker gidder man ikke omgås.

Skrevet

Skyr slike, enten det er familie eller venner. 
Folk som vil ha alle rettighetene i samfunnet, men ingen forpliktelser!? Pføy!!! 😠

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer

-Safiye, mod

Endret av Safiye
  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, ~white lady~ said:

I min familie/slekt er det et par stykker som har ramla oppi konspirasjonsgryta, og promoterer vaksinemotstand så ofte de kan. Dette er mennesker uten relevant kompetanse og helsefaglig utdannelse, som finner sine kilder tilfeldig på nettet. Jeg har hørt snakk om "konspirasjon blant verdens ledere for å få ned folketallet/få kontroll over verdens befolkning", at vaksinen inneholder en microchip, og at vaksinene er nummerert og inneholder stoffer som vil få mottakeren til å dø innen to år.

Resten av oss følger selvfølgelig helsemyndighetenes råd og har vaksinert oss for lengst.  Dessverre har denne konflikten ført til at enkelte i familien ikke snakker sammen, og om vi samles (sånn som i jula) er det fryktelig slitsomt å unngå den store elefanten i rommet. De av oss som er vaksinert blir oppgitt over hele situasjonen, og synes det er både uansvarlig og egoistisk å gå rundt i samfunnet uvaksinert slik situasjonen er nå. Man ser jo at vaksinen virker- de vaksinerte smittede får milde symptomer, og de som blir lagt inn på sykehuset og i respirator er stort sett uvaksinerte. Vi har nettopp mistet et eldre familiemedlem til korona, men det ser ikke ut til at det har ført til noen endring hos motstanderne i vår familie.

Dette tærer på, men situasjonen virker uløselig per nå. Vi har gitt opp å informere, diskutere og henvise til Folkehelseinstituttet/regjeringens anbefalinger. Samtidig får vi skylden for dårlig stemning. 

Flere? 

Det er mange konspirasjonsteorier folk kan forville seg inn på, og det er omtrent like utmattende å snakke med slike folk uansett hvilken konspirasjonsteori det gjelder. 

Problemet er at slike folk ikke er åpne for motargumenter. De må ledes til å selv innse de logiske bristene i konspirasjonsteorien. 

Et mulig argument du kan prøve er dette: De fleste folk som er over 20 år har flere ganger vært i en situasjon der de har måttet bli enig med flere andre om et eller annet, f. eks. hvis man har vært med i en forening av politisk natur, der man har måttet inngå kompromisser. Hvis man ser på globale forhandlinger om f. eks. klima så er det nok mange av forhandlerne som rent personlig vet hva som må til, men de vet også at de representerer sitt land og må fremme landets interesser. Det var derfor slutterklæringen fra klimatoppmøtet i Edinbourgh i år endret teksten fra å fase ut kullkraft til å fase ned kullkraft. For mange land er kull en viktig ressurs. For Kinas del handler det om at energien de får fra fornybare energikilder samt kjernekraft ikke er nok i seg selv hvis tilgangen på olje og gass plutselig skulle bli uforutsigbar. Det kan jo fort skje hvis Kina skulle angripe Taiwan. Derfor vil ikke Kina legge ned sine kullkraftverk, selv om de rent intellektuelt vet at det er med på å ødelegge for 1,5-gradersmålet. Det var også flere andre land som var uenige i erklæringen om å fase ut kullkraft, fordi de også har interesser i kull.

For alle internasjonale forhandlinger gjelder det at det er mange folk med til dels motstridende interesser som skal prøve å bli enige om noe, og resultatet blir som aller oftest et vassent kompromiss. 

Så kan du be dem prøve å forklare hvordan verdens statsledere da sånn raskt skulle klare å bli enige om å bruke koronavaksiner som et mål for å redusere befolkningen og kontrollere folk. Det ville ha vært merkbart hvis mange statsledere hadde vært samlet et sted for å diskutere noe slikt, så dette måtte de ha blitt enige om enten via videomøter eller via utsendte forhandlere som ikke ville bli savnet i hjemlandet. Så skulle de altså på kort tid ha blitt enige om noe svært kontroversielt, som mange land ikke har interesse av. Det er mange land som opplever problemer som følge av negativ befolkningsvekst, som fører til at færre arbeidere må sørge for flere pensjonister. I tillegg har vi Kina, som takket være ettbarnspolitikken på 70- og 80-tallet vil få aldrende og fallende befolkning svært snart, noe lederne er smertelig klar over. Mange europeiske land, f. eks. Italia, hadde også lav fødselsrate før pandemien. 

Det som alltid skjer når mange skal prøve å bli enige om noe kontroversielt er at det blir kjent i media, og at det kommer lekasjer i tillegg til det som blir offentlig erklært fra forhandlingene. 

Spør dem så hvordan Joe Biden, Xi Jinping, Vladimir Putin osv. har klart å bli enige om dette sånn uten at det har blit offentlig kjent.

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet

Det var én antivaxxer som var invitert i julen. Da h*n ble anmodet om å teste seg pga andre utsatte gjester ble h*n rasende og nektet å komme. 
Problem solved.

Skrevet
Alterego666 skrev (2 timer siden):

Det var én antivaxxer som var invitert i julen. Da h*n ble anmodet om å teste seg pga andre utsatte gjester ble h*n rasende og nektet å komme. 
Problem solved.

Her testet alle seg vaksinere som uvaksinerte. 

• Liker 5
Gjest Alterego666
Skrevet
zemer skrev (20 minutter siden):

Her testet alle seg vaksinere som uvaksinerte. 

Det er slettes ikke dumt!

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer

-Safiye, mod

• Liker 1
Skrevet

Det er jo liksom oppskriften på dårlig stemning, som religion og politikk. 

Vi har hatt sammenkomster hvor vi ikke snakker corona i det heletatt i enighet, og informerer alle når vi møtes, det er finere å kunne fokusere på alt annet. 

• Liker 2
  • Opprett ny...