AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Hei. Jeg har en femåring som ikke er så flink til å rydde opp etter seg. Jeg har forstått at jeg må være konkret, ting må ha sin plass, og at jeg må si ifra der og da. Det hjelper noen ganger, men som oftest ikke. Hun drar ting ut i stua når rommet ikke går an å leke på. Er det ti min jeg ikke følger med på henne under lek, kan hele rommet fort se bomba ut, og da blir det for mye for henne.. Det ender med at jeg må ta alt. Jeg har sagt at vi kan rydde sammen, jeg kan hjelpe henne, og jeg gir henne konlrete oppgaver typ legg klossene oppi denne boksen, legg kosedyr her. Men det ender med at hun bare ligger der og nekter. Jeg har lyst til å legge vekk alt, bortsett fra de tingene hun leker med hver dag, oppbevare ting et helt annet sted slik at det må tas frem, lekes med og legges tilbake, og ikke frilek innpå rommet. Helt til hun greier å rydde opp etter seg litt liksom.. Er det egentlig innafor? Er det noe jeg kan gjøre om jeg snakker med henne? Hva gjør folk? Anonymkode: fc869...b68
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Hvis hun ikke klarer å holde orden må du redusere antallet leker hun har. Det kan dere gjøre sammen, hun kan velge ut nok til en boks eller to også får dere sette resten på loftet. Når hun har orden på de to boksene over tid kan hun få igjen noen flere leker. Anonymkode: 7ca62...495 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Hvorfor få barn hvis du skal klage så mye? Anonymkode: 10d9a...09d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Hold ut og vær konsistent! Det ordner seg etter hvert 😊 Anonymkode: 958e4...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor få barn hvis du skal klage så mye? Anonymkode: 10d9a...09d 😂 Anonymkode: 958e4...6c4 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis hun ikke klarer å holde orden må du redusere antallet leker hun har. Det kan dere gjøre sammen, hun kan velge ut nok til en boks eller to også får dere sette resten på loftet. Når hun har orden på de to boksene over tid kan hun få igjen noen flere leker. Anonymkode: 7ca62...495 Det er en fin løsning, for da samarbeider vi om det 😊 takk for fint råd. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor få barn hvis du skal klage så mye? Anonymkode: 10d9a...09d Hehehhe godt nyttår AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hold ut og vær konsistent! Det ordner seg etter hvert 😊 Anonymkode: 958e4...6c4 Håper det 😊 Anonymkode: fc869...b68 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Her ble løsningen å si at vi må rydde opp lekene ellers kan de havne i støvsugeren. For lekene skal selvfølgelig alltid på gulvet, og jeg må jo få støvsugd innimellom. Anonymkode: 3f5b6...4a1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Det som ikke er ryddet på kvelden, blir kastet/ gitt bort. De fikk klar beskjed fra de var 5 år om at det er reglen. To av de trengte bare en gang på å lære seg det. Sistemann prøvde seg en gang til, og mistet da nesten alle bilene sine. Rydder alltid nå. Funket fjell. Anonymkode: f9081...75b 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her ble løsningen å si at vi må rydde opp lekene ellers kan de havne i støvsugeren. For lekene skal selvfølgelig alltid på gulvet, og jeg må jo få støvsugd innimellom. Anonymkode: 3f5b6...4a1 Funka det? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som ikke er ryddet på kvelden, blir kastet/ gitt bort. De fikk klar beskjed fra de var 5 år om at det er reglen. To av de trengte bare en gang på å lære seg det. Sistemann prøvde seg en gang til, og mistet da nesten alle bilene sine. Rydder alltid nå. Funket fjell. Anonymkode: f9081...75b Jeg har sagt at man rydder leker man er glad i, å kaste de rundt og ødelegge dem, er å ikke ha respekt for dem (hun er for liten til å skjønne det, men sa det i et øyeblikk av frustrasjon). Hvis det er slik det skal være, så kan vi legge dem vekk, så slipper jeg å bruke dagen på å rydde når vi heller kunne hatt det koselig sammen 😔 Det funket ikke..... 🙂 Anonymkode: fc869...b68
Ferreira Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har en femåring som ikke er så flink til å rydde opp etter seg. Jeg har forstått at jeg må være konkret, ting må ha sin plass, og at jeg må si ifra der og da. Det hjelper noen ganger, men som oftest ikke. Hun drar ting ut i stua når rommet ikke går an å leke på. Er det ti min jeg ikke følger med på henne under lek, kan hele rommet fort se bomba ut, og da blir det for mye for henne.. Det ender med at jeg må ta alt. Jeg har sagt at vi kan rydde sammen, jeg kan hjelpe henne, og jeg gir henne konlrete oppgaver typ legg klossene oppi denne boksen, legg kosedyr her. Men det ender med at hun bare ligger der og nekter. Jeg har lyst til å legge vekk alt, bortsett fra de tingene hun leker med hver dag, oppbevare ting et helt annet sted slik at det må tas frem, lekes med og legges tilbake, og ikke frilek innpå rommet. Helt til hun greier å rydde opp etter seg litt liksom.. Er det egentlig innafor? Er det noe jeg kan gjøre om jeg snakker med henne? Hva gjør folk? Anonymkode: fc869...b68 Hun er fem år. Hva forventer du av en femåring? 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Ferreira skrev (7 minutter siden): Hun er fem år. Hva forventer du av en femåring? Herregud hun er ikke to år. Anonymkode: fc869...b68 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Du forventer veldig mye av en 5-åring. Det du først og fremst bør få has på er trasse-oppførselen når dere skal rydde sammen. Det er uaktuelt. Men en 5-åringen vil fremdeles trenge hjelp og øvelse sammen med en voksen for å klare å holde rommet sitt ryddig. Enkle systemer er det opp til den voksne å finne ut av. Gjerne i samråd med barnet, men det er nærmest umulig for en 5-åring og systematisere og skape orden i en haug med leker på egenhånd. Anonymkode: a693c...a09 5
SnartMammaLykke Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har en femåring som ikke er så flink til å rydde opp etter seg. Jeg har forstått at jeg må være konkret, ting må ha sin plass, og at jeg må si ifra der og da. Det hjelper noen ganger, men som oftest ikke. Hun drar ting ut i stua når rommet ikke går an å leke på. Er det ti min jeg ikke følger med på henne under lek, kan hele rommet fort se bomba ut, og da blir det for mye for henne.. Det ender med at jeg må ta alt. Jeg har sagt at vi kan rydde sammen, jeg kan hjelpe henne, og jeg gir henne konlrete oppgaver typ legg klossene oppi denne boksen, legg kosedyr her. Men det ender med at hun bare ligger der og nekter. Jeg har lyst til å legge vekk alt, bortsett fra de tingene hun leker med hver dag, oppbevare ting et helt annet sted slik at det må tas frem, lekes med og legges tilbake, og ikke frilek innpå rommet. Helt til hun greier å rydde opp etter seg litt liksom.. Er det egentlig innafor? Er det noe jeg kan gjøre om jeg snakker med henne? Hva gjør folk? Anonymkode: fc869...b68 Samma her! Vår kaster ting på gulvet og nekter å rydde opp. Har på en måte blitt vant til det, men ja det er litt irriterende.. Tror det er en fase..
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du forventer veldig mye av en 5-åring. Det du først og fremst bør få has på er trasse-oppførselen når dere skal rydde sammen. Det er uaktuelt. Men en 5-åringen vil fremdeles trenge hjelp og øvelse sammen med en voksen for å klare å holde rommet sitt ryddig. Enkle systemer er det opp til den voksne å finne ut av. Gjerne i samråd med barnet, men det er nærmest umulig for en 5-åring og systematisere og skape orden i en haug med leker på egenhånd. Anonymkode: a693c...a09 Men det er det jeg ikke helt skjønner. Jeg skjønner jo at hun er for liten til p forstå og lystre når jeg sier "rydd opp", så jeg gir enkle beskjeder typ "legg kosedyra oppi esken. Alle de du ser på gulvet" med en forståelse om at hun tar ihvertfall noen. Hun trenger veiledning. I går fikk hun en oppgave, "legg disse svampene oppi denne posen". Det er å hjelpe, og rydde. Det klarte hun. Men da stod det litt på vilja. Det er ikke for mye å forvente, om man veileder, forteller osv. Da går det mer på vilja tror jeg. En toåring greier såpass, da kan en femåring forstå det 😊 Anonymkode: fc869...b68 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 SnartMammaLykke skrev (4 minutter siden): Samma her! Vår kaster ting på gulvet og nekter å rydde opp. Har på en måte blitt vant til det, men ja det er litt irriterende.. Tror det er en fase.. Ja jeg kjøpte crap basket til henne i går, den skal stå i stua. Alt det hun glemmer å rydde, går oppi der, så kan vi heller sortere det når den fylles opp 😊 Anonymkode: fc869...b68 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har en femåring som ikke er så flink til å rydde opp etter seg. Jeg har forstått at jeg må være konkret, ting må ha sin plass, og at jeg må si ifra der og da. Det hjelper noen ganger, men som oftest ikke. Hun drar ting ut i stua når rommet ikke går an å leke på. Er det ti min jeg ikke følger med på henne under lek, kan hele rommet fort se bomba ut, og da blir det for mye for henne.. Det ender med at jeg må ta alt. Jeg har sagt at vi kan rydde sammen, jeg kan hjelpe henne, og jeg gir henne konlrete oppgaver typ legg klossene oppi denne boksen, legg kosedyr her. Men det ender med at hun bare ligger der og nekter. Jeg har lyst til å legge vekk alt, bortsett fra de tingene hun leker med hver dag, oppbevare ting et helt annet sted slik at det må tas frem, lekes med og legges tilbake, og ikke frilek innpå rommet. Helt til hun greier å rydde opp etter seg litt liksom.. Er det egentlig innafor? Er det noe jeg kan gjøre om jeg snakker med henne? Hva gjør folk? Anonymkode: fc869...b68 Hun er alt for gammel til å få hjelp med å rydde. Anonymkode: 43933...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun er alt for gammel til å få hjelp med å rydde. Anonymkode: 43933...e8d Helt ærlig tror jeg det kommer an på modenheten. Som du ser av svarene her er det noen som mener at hun er for liten til å forvente noe av 😅 Ganske individuelt. Så jeg spør her med håp om at noen har noe erfaringer å komme med 😊 Anonymkode: fc869...b68 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har en treåring som liker å dra alle leker ut i stua. Regelen nå er at om vi har dratt ut all legoen, så skal legoen ryddes bort før man eventuelt får lov til å ta frem malesaker. Hun er ofte motvillig, men det gjelder å stå i det. Jeg setter meg ned og hjelper henne med å putte legoen i boksen den skal i. Noen ganger legger hun bare oppi to, tre legoklosser, andre ganger er hun veldig hjelpsom. Hun har i alle fall lært at det ikke blir noen andre leker før det man har holdt på med er ryddet bort. Anonymkode: 3b13f...2df 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 For meg høres det ut som hun har for mange ting, at det gjør at hun bare drar ut en haug istedenfor å komme i gang med ordentlig lek, og så blir det kaos. Ta en opprydning i lekene, slik at hun har mindre utvalg. Gi alle ting en fast plass, slik at det er lettere å rydde dem tilbake. Sett så i system at når man har lekt med lego, og så vil leke med noe annet, må legoen ryddes bort. Ellers er erfaringen min at man må følge dem opp i rydding noen ganger, og så går det senere på automatikk. Anonymkode: e50e6...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 En ting til: når ting står på viljen (vil ikke bidra i ryddingen), og ikke evnen, så setter jeg foten ned. Da blir alle lekene puttet i en søppelsekk, og så blir de satt på loftet. Hos oss har jeg gitt dem tilbake når målet mitt er nådd (altså han bidrar i ryddingen). Anonymkode: e50e6...9ba 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå