AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Noen her som har bipolar lidelse og har gått igjennom svangerskap? Hvordan gikk det? Anonymkode: d3edb...1c9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Jeg er bipolar og har hatt et svangerskap. Kjente jo mer på humørsvingningene enn ellers og alle hormonene gjorde at jeg ble veldig følsom, men det gikk jo fint :-) Anonymkode: f77bd...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Hei! Jeg har bipolar lidelse. Har forsøkt to svangerskap uten medikasjon. Det første fordi sykdommen enda ikke var definert. Det gikk egentlig helt Ok, jeg var student, hadde ryddige forhold i livet og fikk noe den hvilen jeg behøvde. Nr to valgte jeg derfor å følge samme oppskrift med, en elendig idé. Aldri vært så dårlig som det siste halvåret av svangerskapet. Depresjonen utviklet seg til et mørkt hull med paranoia og grensepsykotiske tanker. Veldig suicidal og turte ikke si det til noen i frykt for barnevernet mm, tenkte hjelpeappratet skulle ta meg og ungene mine. Som jo bare var en fjollete tanke fra en paranoid hjerne. Gikk over når barnet var født. Men slet i etterkant med kognitiv fungering, hjernen hadde virkelig fått kjørt seg. Begynte på gode doser Lamictal igjen like etter fødsel og hadde en god barselstid. Er gravid igjen nå, bare i uke 5, men fortsetter på medisinene mine. Har dobbelsjekket at dette er og. Ligger jo litt bismak i å gjøre det men denne gangen er jeg trygg på at det er det rette valget for meg, de jeg allerede har og dermed for barnet i magen. Anonymkode: ee082...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Jeg har bipolar lidelse. Har forsøkt to svangerskap uten medikasjon. Det første fordi sykdommen enda ikke var definert. Det gikk egentlig helt Ok, jeg var student, hadde ryddige forhold i livet og fikk noe den hvilen jeg behøvde. Nr to valgte jeg derfor å følge samme oppskrift med, en elendig idé. Aldri vært så dårlig som det siste halvåret av svangerskapet. Depresjonen utviklet seg til et mørkt hull med paranoia og grensepsykotiske tanker. Veldig suicidal og turte ikke si det til noen i frykt for barnevernet mm, tenkte hjelpeappratet skulle ta meg og ungene mine. Som jo bare var en fjollete tanke fra en paranoid hjerne. Gikk over når barnet var født. Men slet i etterkant med kognitiv fungering, hjernen hadde virkelig fått kjørt seg. Begynte på gode doser Lamictal igjen like etter fødsel og hadde en god barselstid. Er gravid igjen nå, bare i uke 5, men fortsetter på medisinene mine. Har dobbelsjekket at dette er og. Ligger jo litt bismak i å gjøre det men denne gangen er jeg trygg på at det er det rette valget for meg, de jeg allerede har og dermed for barnet i magen. Anonymkode: ee082...cbf Er medisineringen i samråd med lege? Har selv type 1 og føler jeg går på ganske mye medisiner. Ønsker å begynne å planlegge framtida litt mer med en liten, men er så redd at legen fraråder en graviditet pga medisiner. Har også veldig nylig kommet opp på doser som gjør meg frisk, så er redd det må justeres igjen Gratulerer så mye foresten ❤️ Anonymkode: d3edb...1c9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er medisineringen i samråd med lege? Har selv type 1 og føler jeg går på ganske mye medisiner. Ønsker å begynne å planlegge framtida litt mer med en liten, men er så redd at legen fraråder en graviditet pga medisiner. Har også veldig nylig kommet opp på doser som gjør meg frisk, så er redd det må justeres igjen Gratulerer så mye foresten ❤️ Anonymkode: d3edb...1c9 I samråd med lege ja. Men du, ikke begynn å Google. Da leser du bare at medisiner i svangerskap er frarådet, at felleskatalogen beskriver at det ikke skal brukes i svangerskap mm. Leser du imidlertid studier av reell bruk, ser du at medikamentene stor sett ikke forbindes med noen særlig risiko og at fordelene oppveier ulempene. Kan nok hende du må endre noe på dosering og type medikament, men førstevalget tror jeg er å ikke endre noe om det du er medisinert med i dag fungerer. Lurer på om Lamictal er førstevalget av stemningsstabiliserende men at Litium egentlig like gjerne kan brukes. Det som sitter lengst inne for egen del er å akseptere behov for søvndose Seroquel i denne sammenhengen. Ingen skal fortelle deg at du ikke bør bli mor. Det skal snarere legges til rette for at dette kan gå best mulig. Anonymkode: ee082...cbf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har snakket med lege om dette da jeg har bipolar 2 (mild grad) og planlegger barn. Jeg kan gå på medisin, anbefalt å gå på lavest fungerende dose og sjekke lamotriginnivået jevnlig. De vil også få beskjed om dette på sykehuset for å ha et ekstra øye på babyen. Hvordan jeg personlig blir som gravid gjenstår å se 😅 Anonymkode: d079e...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå