Gjest Kritisk Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Flere land har nå påbud med munnbind UTE.Helseminister Olivier Véran sa på en pressekonferanse at det ikke lenger var snakk om en ny smittebølge, men om en «flom».
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Han er ikke vår helseminister. Anonymkode: 46b94...9b7 15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Kommer bare til å gå med det for å varme nesa i såfall eller kanskje om det er veldig tjukt med folk noe sted, men vi bor i Norge hvor folk uansett ikke går oppå hverandre om de ikke absolutt må. Anonymkode: 7290a...980 4
Hatsumomo Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Skjønner ikke hvorfor man skal ha munnbind utendørs. Det er vind og luft i sirkulasjon og ingenting som tilsier at man skal bli smittet ute. 14
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Skjer ikke at jeg bruker det utendørs. Bruker de hele tiden på jobb, i butikker osv. en plass må man få puste! Og det bør ikke være vanskelig å holde litt avstand utendørs?!? Anonymkode: 97dfb...152 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Må innrømme at jeg ler litt for meg selv av folk som bruker munnbind utendørs uten at det er andre mennesker i nærheten. Ser de ofte på tur når jeg sitter på egen veranda. eller - de som sitter alene i egen bil Anonymkode: a8d37...c8f 8
bolla92 Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Jeg bruker det der hvor det er mye folk og vanskelig å holde avstand, ja. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): eller - de som sitter alene i egen bil Jeg bruker ofte munnbind i bil, men det er jo fordi jeg er på vei fra butikk A til butikk B. Anonymkode: c66e7...25d 21
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Jeg vil gjøre som jeg har gjort hele tiden. Respektere påbud, men se bort i fra anbefalinger. Anonymkode: 1e19c...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Jeg bruker det om det er vanskelig å holde avstand, feks i sentrum før jul. Ellers ser jeg ikke behovet. I en del andre land bor folk tettere, slik at det er førjulsmengder med folk utenfor boligene på en alminnelig tirsdag. Da er påbud om munnbind utendørs fornuftig. Anonymkode: 5e1f2...047 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Nei! Jeg sliter så med pusten som igjen trigger angst når de er på. At hvis jeg ikke får puste når jeg er ute engang, så isolerer jeg meg helt. Anonymkode: 27d23...2e5 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Den eneste gangen jeg bruker munnbind utendørs, er hvis jeg nettopp har gått av bussen og skal inn i blokka (50 meter) unna og kan ikke holde 1-2 meter i trappa, eller hvis jeg går direkte fra bussen og inn på nærbutikken... Anonymkode: 0eae2...5d7 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Ikke noe poeng å bruke utendørs. I enkelte land er det påbudt selv om man er alene på en fjelltopp, det betyr ikke at det gir mening. Anonymkode: 33287...60a 9
MorTil2 Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Bruker det kun der det er "fare for å ikke kunne holde 1 meters avstand". Det er det som er regelen, og så vidt meg bekjent, er det innendørs. Noen bruker munnbind uten noen tydelig egen tankegang. Ser folk som står uten munnbind og venter på bussen. På holdeplassen er det tett med folk. Ombord i bussen er det god avstand, godt over 1 meter er mulig pga lite folk. Men da tar de munnbindet på (etter å ha fiklet med det med mulig skitne fingre for å få det opp av væsken, brettet ut og bøy for nesen). Og så er det av når de er på vei ut av bussen og inn i folkemengden. Tenker ikke folk selv? Med alle unntakene og merkelige reglene for munnbind, så har jeg landet på at myndighetene bare plusser det på for å gjøre tilhengerne fornøyd. For hva er poenget med å f eks ha munnbind på på vei inn og ut av treningssenteret, men ikke mens man trener? Eller ha det på "i bevegelse" på utesteder, men ikke når servitøren kommer med maten (for da sitter man ved bordet)? I siste veileder fra FHI til skolene før skoletstart januar 2022 står det: Munnbind er mindre effektivt enn andre smittereduserende tiltak som å holde avstand og å holde seg hjemme når man er syk. 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må innrømme at jeg ler litt for meg selv av folk som bruker munnbind utendørs uten at det er andre mennesker i nærheten. Ser de ofte på tur når jeg sitter på egen veranda. eller - de som sitter alene i egen bil Anonymkode: a8d37...c8f Du kan bare le så mye du vil, men astmaen min har aldri vært bedre etter at jeg begynte å bruke "munnbind" på tur når det er kaldt, så det tenker jeg fortsette med. (Varmemaske kan lett forveksles med munnbind på avstand.) Dessuten fant jeg ut i fjor vinter at tekstilmunnbind med filter fungerte greit når det ikke er så veldg kaldt ute, og derfor hender det at jeg bruker det også. Anonymkode: ea661...dda 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 MorTil2 skrev (4 minutter siden): Bruker det kun der det er "fare for å ikke kunne holde 1 meters avstand". Det er det som er regelen, og så vidt meg bekjent, er det innendørs. Noen bruker munnbind uten noen tydelig egen tankegang. Ser folk som står uten munnbind og venter på bussen. På holdeplassen er det tett med folk. Ombord i bussen er det god avstand, godt over 1 meter er mulig pga lite folk. Men da tar de munnbindet på (etter å ha fiklet med det med mulig skitne fingre for å få det opp av væsken, brettet ut og bøy for nesen). Og så er det av når de er på vei ut av bussen og inn i folkemengden. Tenker ikke folk selv? Med alle unntakene og merkelige reglene for munnbind, så har jeg landet på at myndighetene bare plusser det på for å gjøre tilhengerne fornøyd. For hva er poenget med å f eks ha munnbind på på vei inn og ut av treningssenteret, men ikke mens man trener? Eller ha det på "i bevegelse" på utesteder, men ikke når servitøren kommer med maten (for da sitter man ved bordet)? I siste veileder fra FHI til skolene før skoletstart januar 2022 står det: Munnbind er mindre effektivt enn andre smittereduserende tiltak som å holde avstand og å holde seg hjemme når man er syk. Man bruker det fordi man må, ikke fordi man vil. Anonymkode: 33287...60a
MorTil2 Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man bruker det fordi man må, ikke fordi man vil. Anonymkode: 33287...60a Nei, man må ikke hvis det er mulig å holde 1 meters avstand. Og hvis det er 5 passasjerer på en leddbuss på ca 20 meter, så er sannsynligheten for å overholde 1 meters avstand veldig godt tilstede. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Jeg oppsøker ikke store folkemengder, så nei.
Entern Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 På bussholdeplass og sånne steder, ja. Ellers nei. 2
Anbefalte innlegg